Gå til innhold

Er alle som bor i rekkehus "fattige" ?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Nå mener jeg ikke fattige i den forstand, men at har trangere økonomi enn middelklassen?

Av alle jeg kjenner som bor i rekkehus har den ene parten inntekt mens den andre er trygdet eller uten inntekt. Og samtlige har trangere økonomi enn de som bor i enebolig/leilighet.

Hva er din erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Det er ikke mitt inntrykk nei, her på østkanten av Oslo må du ut med 2 til 2,5 mill for et rekkehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke.

Jeg kjenner flere som bor i rekkehus og som har solid økonomi. Et av parene har bygd hus nå, så rekkehus er kanskje en mellomfase?

Jeg ville heller ha bodd i rekkehus enn leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

De som bor i rekkehus her i Oslo er ihvertfall ikke spesielt fattige. Man må ihvertfall ut med over 2 millioner og gjerne mye mer,avhengig av hvor man vil bo.

Jeg har ikke inntrykk av at de har trangere økonomi enn middelklassen, de jeg kjenner som bor i rekkehus er stort sett velutdannede folk med solid økonomi. Det er jo klart det kan være annerledes utenfor storybyene da, der rekkehus er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Men enebolig er da langt dyrere enn et rekkehus?

Man får ikke en enebolig til under 2,5 mill i osloområdet, men det kan man fint få et rekkehus for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner noen som bor i rekkehus/leilighet i oslo, naboen dems solgte sin til 2 mill, og selv er de jeg kjenner gode for enda noen mill som er i banken, de har nedbetalt gjelden sin i løpet av 5 år og pluss de kjøpte ennå en leilighet til over 3 mill nå i vår, pga a skatt lønner det seg å ha litt gjeld, så de lever fett de. To leiligheter i rekkehus tilsammen over 5 mill...og stiger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vet om folk som eier enebolig som har mye dårligere økonomi en andre jeg kjenner som bor i rekkehus, ser det blant annet på hva de har i tillegg..

noen har enebolig og betaler seg ihjel på det, sliter med lånet og har eldre biler og ikke verken båt eller hytte, mens andre har det helt fint med lånet til rekkehuset, bygger på, har to nye biler, båt etc etc.

det kommer vel i bunn og grunn frem til hva man velger og hvordan man velger å prioritere, og hva man liker?

har ihvertfall ikke noe inntrykk av at folk i rekkehus har dårligere økonomi en andre, at de ikke jobber begge to etc er ikke noe jeg kjenner igjen i de jeg vet om som velger rekkehus ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god økonomi, men bor i rekkehus. Det er fordi det er praktisk, slipper plenklipping o.l., og det passer meg utmerket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men enebolig er da langt dyrere enn et rekkehus?

Man får ikke en enebolig til under 2,5 mill i osloområdet, men det kan man fint få et rekkehus for...

Hvordan i alle dager definerer du fattig egentlig..? 2,5 millioner er da ikke småpenger akkurat.

Generelt vil man nok kunne si at de som bor i enebolig har bedre råd eller har valgt å prioritere hus i stedet for andre ting. Men det er langt ifra det samme som å si at folk som bor i rekkehus er fattige..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de prisene som rår i Bergen er man definitivt ikke fattig om man bor i rekkehus, særlig ikke om man har en endebit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Jeg har litt mer inntrykk av at rekkehus er ofte mer en mellomfase, kanskje? Men samtidig kjenner jeg folk med veldig god økonomi, høy utdannelse og barn som bor i rekkehus og ikke har planer om å flytte. Så regner med at det er mange som trives å bo tett med andre (kanskje rett og slett kun fordi de er sosiale?), selv om jeg selv ikke ville likt å bodd permanent i rekkehus.

Min mors familie bodde i rekkehus og der bor mormor ennå. Min mor og far flyttet i rekkehus når de giftet seg, men flyttet til enebolig etterhvert; og det gjorde faktisk størsteparten av deres vennegjeng også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange eldre par som selger eneboligen sin og kjøper leilighet eller rekkehus i stedet. Jeg tviler på at de gjør det på grunn av svak økonomi.

Jeg selv bor i leilighet, men har økonomi til å både kjøpe meg rekkehus og en liten enebolig, men hva i all verden skal jeg med det. Jeg har overveid rekkehus for å få meg en liten hageflekk, men jeg prioriterer å ha alt på et plan og heller ha en stor veranda heller enn en hage.

Jeg tror jeg heller bruker pengene på bil, båt og utvidelse av hytte enn til enebolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er vel ikke akkuratt fattig om man velger å bruke 2,5 mill for en bolig .....

For å få et lån på 2,5 mill skal man i gjennomsnittelig ha en inntekt på over 400' hver dersom man er to, og det er vel ikke fattig. Jeg ble litt overrasket nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før vi flyttet hit, var det kun rekkehus. Ingen der som slet med økonomien tror jeg. Bortsett fra meg som var aleneforelder. Så jeg solgte og kjøpte leilighet.

Tror ikke det er noen trygdede eller fattige i borettslaget der foreldrene mine bor heller, og der er det også bare rekkehus.

Ellers finnes det områder her og der vet jeg, hvor sosialkontoret har x antall leiligheter sånn at hele området har over gjennomsnittlig andel sosialklienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Disse tankene har jeg faktisk aldri hørt om før og aldri tenkt på selv heller.

Hvorfor i all verden skulle man være fattigere om man velger å bo i rekkehus ?

Hva man betaler avhenger jo også av hvor man har valgt å bosette seg, og det er mindre styr å bo i rekkehus enn enebolig for eksempel.

Det er nok mange grunner til at folk bosetter seg i rekkehus, og at det i noen tilfeller er slik som blir beskrevet i hovedinnlegget er helt sikkert mulig, men jeg tror ikke noe på at det er et gjennomsnitt av alle som bor i rekkehus.

Endret av Ms.Marple
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Først og fremst må dere huske hvor tråden ligger da ;)

Min erfaring er bare at de som bor i rekkehus er familier med en inntekt + evt trygd, og de har dårligere råd i hverdagen enn andre. Ingen ny bil, ingen hytte på fjellet, utenlandsreiser, barn i moteklær, fancy restaurantbesøk osv. (og det har jo en naturlig sammenheng med inntekt)

Men det er MIN opplevelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i rekkehus, men familien min er ikke fattige av den grunn. Det er ingen av naboene heller, så vidt jeg vet. I de fleste familiene jobber begge foreldrene og det er mange med både merkeklær/dyre bilder/som reiser på ferie osv, osv...

De fleste bor der, og blir der, fordi de ikke ønsker store eneboliger med masse uteareal/vedlikehold/mye å holde rent og ryddig...

Har aldri tenkt over "problemstillingen" din før. Har alltid hatt inntrykk av, og opplevd, at folk i rekkehus er like forskjellige som folk i eneboliger eller leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg er høyt utdannet, og har jobb. Min forlovede er høyt utdannet, og har jobb. Vi har altså go gode inntekter (selv om stastansatt ikke er såååå godt lønnet er det likevel godt lønnet) Og vi bor i et rekkehus. Og av de naboene jeg kjenner til er det i alle fall ikke noen med bare en inntekt.

Måtte hatt en HØY inntekt for å ha råd til å kjøpe noe her med bare en inntekt da...

Men ja, vi kjøpte dette rekkehuset fordi vi ikke hadde råd til en enebolig. Vi er unge, og førstegangsetablerte (dvs, kjøpt vårt første hjem, leide før dette) Vi hadde ikke noe å selge, og prisene er relativt "syke". Å finne en enebolig vi hadde råd til ville betydd å bosatt seg veldig usentralt, og måttet pusse opp myyyyye. Dessuten var/er det minimalt med eneboliger til salgs i området vi ville bo, det er mest rekkehus, eller tomannsboliger.

Ikke utenkelig at dette er en mellomfase for oss, men jeg vet jo mange naboer rundt oss bor her uten at det later til å være en "mellomfase". Men, nei... min oppfatning er slett ikke at flertallet av disse har bare en inntekt. Og det gjelder vel totalt sett alle jeg kjenner som bor i rekkehus, uasett hvor.

Min erfaring er altså annerledes enn din.

Jeg bor ikke i rekkehus pga "fattigdom" (men så er ikke enkeltpersonen grunnlaget for generaliseringer uansett da, og jeg innrømmer at drømmen på sikt kanskje er å ha "eget hus".)

Og jeg kjenner heller ikke til at veldig mange andre gjør det. Tvert imot, her bor det familier som folk flest.

Enten kjenner du ikke mange som bor i borettslag, eller så kjenner du til et "belastet" borettslag tror jeg, for folk flest som bor i rekkehus er i alle fall etter min erfaring nettopp som... folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...