Gå til innhold

suppekjøtt


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Synes ikke de har spesielt godt utvalg av kjøtt i butikkene her jeg bor, men samtidig innser jeg at det skorter på mine kunnskaper om hva jeg bør putte i suppegryta, så kanskje jeg bare ikke skjønner hva jeg bør kjøpe... Hva slags kjøtt egner seg i ulike supper, og omtrent hvor mye koster det? Så nøyaktige beskrivelser/navn som mulig taes i mot med takk.

Oppskrifter på kjøttkraft også, selv om jeg har funnet litt på nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags suppe da? :) Du kan jo egentlig bruke all slags kjøtt i supper, selv om det er greit å styre unna de fineste stykkene av filet etc. Sosekjøtt, bog, grytekjøtt og steker (ofte billige og går fort å skjære opp) er fint å bruke i supper. Røkte/salt svineknoker er deilig i ertesuppe, frossen høne/kylling er helt ok i hønse/kyllingsupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hehe - alle slags supper, egentlig. Det har nylig gått opp for meg hvor godt det er med hjemmelagde supper :) Jeg holdt på å kjøpe saltet bogkjøtt av svin i dag, men tenkte at salt svinekjøtt gir ganske spesiell smak på suppa, type ertesuppe eller betasuppe, som jeg ikke er spesielt glad i, men selvsagt godt i sin sammenheng ... Så stek er billig - jeg må innrømme at jeg nesten aldri sjekker prisene på sånt :sjenert: Lurt. Høne er også noe jeg tenkte å begynne å lage mat av...

Ellers tenker jeg på alt fra bortsj til "vanlig" norsk kjøttsuppe til mer eksotiske greier... Men altså ikke så veldig fan av salt suppe.

Jeg lagde feks tomatsuppe med søtpoteter, bønner o.l her om dagen, og selv om det er godt vegetarisk ville det også vært fint å vite hva slags kjøtt som hadde passet i. Oksekjøtt?

Endret av liteteita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en slik tomatsuppe du beskriver kan du bruke det meste, lam, okse, kylling etc.

Stek er ofte på tilbud, så da lønner det seg å kjøpe og eventuelt fryse ned. Stek er som oftes ganske rent kjøtt, uten ben og med lite fett, så det har lite svinn. Det er også ofte godt å blande kjøtt, forskjellige typer og salt/røykt. Det gir ofte en rikere og mer variert smak i supper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa... dersom du skal lage kjøttsuppe.

For å lage kjøttkraft er oksahaler svært godt egnet. Men oksehalene er mer en ren kilde til kraft og har ikke noe vesentlig kjøtt til suppen. Bibringe, høyrygg og bog av okse derimot er godt egnet både til å lage kraft og som suppekjøtt.

Du deler kjøttet opp i store biter og lar de trekke i rikelig med vann sammen med beina. Det skal IKKE koke, men trekke ved ca 90 grader i 2- 2,5 timer. Det er svært viktig å ta unna skumet på overflaten med en skje underveis.

Når kjøttet er ferdigtrukket tar du det ut og rensker bena rene. Del kjøttet i passe biter og sett de til side.

Hva du har opp i kraften kan varieres i veldig. Vil du ha fyldigere smak kan du ha oppi en buljongterning. Jeg pleier å ha oppi litt chilli og ingefær. Rotgrønsaker som selerirot, kålrot, poteter, gullerøtter er svært vanlig. Jeg syntes personlig at selerirot setter svært god smak på en suppe. Hvitløk, purreløk, fernikkel og løk er godt. På slutten pleier jeg å ha oppi biter av brokkoli. Det er godt og gir en svært fin grønfarge. Pepper, salvie og rosmarin er krydder som passer godt. La grønsakene småkoke i 20-30 minutter og så har du kjøttet tilbake i suppen og lar der varme seg noen minutter før du severer.

----

Dersom du har dårligere tid kan du ta tre treninger kjøttbuljong, 1,5 l vann, en boks med bogskinke delt i terninger og en pose lapskausblanding, en løk og litt brokkoli. Ta vann og buljongterninger og la det koke lett opp tøm oppi resten. Pepper, chilli, ingefær. La det småkoke i ti minuter. FERDIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...