Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2007 #61 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Opplevde faktisk mest mas når jeg forsatt var alene. Mine besteforeldre snakket mye om at de hadde lyst til å bli oldeforeldre. De hadde så mange vennepar som var blitt det. Nå har de heldigvis blitt oldeforeldre, så blitt stille nå. Tror egentlig det var en måte å lufte om det var et seriøst forhold på gang. Faren min maste også en stund... Men han fikk ganske mye kjeft av dattera til et vennepar som også ventet. Etter det har han blitt stille, bare referert det hun sa et par ganger. Svigermor har bare nevnt at hun håper på barnebarn nå som vi faktisk skal gifte oss. Men det har vi begynt å tenke på selv også, så håper jo det går i orden. Nå er heldigvis ingen av mine svigerforeldre masete når det gjelder sånt. Ene stebroren til min kjære sliter med at de ikke kan bli gravide. Derfor er sånt et ganske følsomt tema... Jaa, svigermor maser hele tida. Mannen satte henne på plass etter bryllupet, så i det siste har hun vært stille, men i tida etter bryllupet ringte hun flere ganger i uka og spurte om det var baby på gang snart. Hun mente at vi kom til å få baby ni måneder etter bryllupsnatta, og var direkte lei seg da vi sa at vi ikke skal ha på ennå noen år. Hun trodde ikke på oss da vi sa at vi ikke prøvde, at jeg fremdeles bruker pillen... Hun spår tvillinger i hytt og pine, hun leter frem babyklær og sjekker magen min hver gang vi kommer på besøk. Det var direkte plagsomt en periode, og mannen måtte si til henne at vi ikke kommer dit mer om hun ikke kutter ut. Nå er hun sluttet. Mannens bror har nettopp blitt kjæreste med ei av mine beste venninner, og hun kom til meg en dag og sa storøyd at svigermor hadde spådd dem fire barn, og gitt beskjed om at de måtte sette i gang snart om de skulle få det til. Jenta er knapt 20 år gammel, og de har vært sammen i tre uker... ← Herregud, det skulle ikke vært mulig... Snakk om frekkhet... Hun synes med andre ord at jeg er verdt å "avle på" ← Det som irriterer meg litt er at pappa kan spørre om jeg er gravid fordi jeg har lagt på meg de siste årene ... ← Det spørsmålet fikk jeg i jula også... Innmari morsomt du... Ikke av faren min da, men av svigermora til min tante. Greit hun ikke hadde sett meg på 2,5 år og jeg var vesentlig tynnere da. Men er jo ikke spesielt koselig at folk tror du er gravid når du ikke er det... Endret 13. mars 2007 av jente 26
Lula Skrevet 13. mars 2007 #62 Skrevet 13. mars 2007 Jeg har aldri opplevd babymas egentlig, selv om jeg ikke giftet meg før jeg var 33 og fikk mitt første barn da jeg var 34. Tror vel kanskje jeg er typen som har en utstråling som sier "IKKE BRY DEG!" Nå venter vi nr. 2. Da vi fortalte svigers at lillegutt skulle bli storebror, sa svigermor:" Ja, jeg tenkte jeg skulle spørre når nestemann kom, hvis dere ville ha fler da. Det begynner jo å haste"...Øh da var gutten var 1 1/2 år, og det blir 2 år og 2 mnd mellom søsknene. Vel, hun kom ikke så langt som til å spørre da Jeg synes det er en UTING å spørre andre om de ikke skal ha barn snart! Det er er høyst personlig og privat valg som ingen har noe med. For de som ikke får det til, men gjerne vil kan det være sårt og vanskelig også. Jeg har ALDRI spurt noen om dette, og hører jeg at andre blir spurt hender det at jeg kommer med en småspydig kommentar....
Varja Skrevet 13. mars 2007 #63 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Må si jeg syntes det var litt trist da vi var ufrivillig barnløse at folk stadig spurte om ikke vi skulle ha noen barn snart. Forsåvidt var det ikke så ille å bli spurt om det egentlig, det er vel som en nevner i kategorien "small talk". Men jeg opplevde en gang at en person sa til meg: "Dere må ikke vente for lenge da, det blir veldig vanskelig å bli gravid jo eldre man blir". Sånt er jo ikke akkurat oppmundtrende når man allerede har forsøkt i lang tid! Jeg må innrømme at nå som jeg har fått barn selv, så hender det jeg spør folk. Det virker jo litt absurd at jeg som har vært ufrivillig barnløs skal spørre om det, men jeg har ett eller annet behov for å være til støtte liksom. Et par ganger har folk faktisk fortalt meg at de holder på med prøverørsforsøk eller at de vurderer å adoptere. De sier at de er glade for at de kan snakke om dette med noen. Jeg er glad for å hjelpe. Det har kanskje noe med måten jeg spør på å gjøre, at jeg blir vist den tillitten. Endret 13. mars 2007 av Varja
Elle Melle Skrevet 16. mars 2007 #64 Skrevet 16. mars 2007 Er aldri blitt spurt. Skulle nesten ønske noen maste litt jeg, det hadde vært hyggelig at noen brydde seg... Førstemann kom litt ubeleilig, så der rakk ingen å tenke tanken før vi var gravide, og egentlig ble ingen spesielt glade en gang sånn i starten. Er det greit å spørre folk: " Ønsker du deg barn?" Sånn for smalltalkens skyld?
Trampe Skrevet 16. mars 2007 #65 Skrevet 16. mars 2007 Jeg synes det er helt greit om noen spør om vi har lyst på barn. Jeg hadde nok sett litt rart på vedkommende om det var en vilt fremmed som spurte, men venninner og venner av oss spør om vi har lyst på små, og det er helt greit. Men når noen begynner å spørre om når, og tar opp temaet flere ganger, blir det noe annet. Det er faktisk ikke alle som kan få barn. Og det er et høyst personlig tema. Jeg har ei venninne som bruker å spørre om når vi skal sette igang, og det plager meg ikke i det hele tatt. Hun har ei datter, og har lyst på flere barn, og vil gjerne at hun og jeg skal ha barn på samme alder... og hun vil forstå det om jeg ber henne om å ikke spørre. Hun mener liksom ikke noe med å spørre, og jeg føler jeg kan snakke med henne om temaet. Det er noe annet enn svigermors mas det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå