Gå til innhold

Har du opplevd "babymas"?

Anbefalte innlegg

Gjest *Magica*
Skrevet

Forundrer meg stadig over at folk opplever å bli spurt om det ikke er på tide med en baby, søsken o.l. Det er da dårlig folkeskikk, har heldigvis aldri opplevd det.

Har du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja. Det er greit at folk spør, men det er irriterende og sårt når folk fortsetter å mase etter at de har fått vite hvorfor jeg ikke skal ha barn.

Gjest lillelou
Skrevet

Ja.Stadig vekk de siste årene,og enda mer i senere tid. Jeg har bikka 30, og enkelte tanter og mødre/svigermødre er i ferd med å få panikk. :ler:

De sliter litt med å innse at jeg ikke er typen som har verket etter barn hele mitt liv, og at baby er noe vi eventuelt får når det passer oss, og fordi vi vil det. Kommentarer fra kusiner som er "lykkelige mødre" er også ganske frustrerende og irriterende. Merker ingenting blant venninner, for der er det ingen som har barn ennå.

Skrevet

Ja, helt klart. Jeg har fått tutet ørene fulle av om jeg ikke skal gifte meg og få barn snart slik at jeg får et fullverdig liv siden jeg var 18! Både av familie, men senere også av venner og kjente. I utgangspunktet er det ikke plagsomt, men når folk flest ikke aksepterer de svarene de får og fortsetter maset, så synes jeg det er irriterende! Det er verst fra mine søsken, som gnåler om familielykken som det eneste rette i tide og utide, men heldigvis har det avtatt kraftig etter at min ene bror kom frem til at grunnen til at jeg ikke er gift og har barn er at jeg er steril (noe jeg ikke er)! Et rykte han tydligvis har spredd rundt uten å bekymre seg særlig om sannhetsverdien....

Skrevet

Ja, det har jeg opplevd både fra min egen mamma og svigermor! De begynte så smått å "mase" etter at jeg hadde vært i det samme forholdet en stund, og vi ble samboere. Nå er jeg 22 og gravid - og alle er kjempehappy :ler:

Selv har jeg vel småhintet om barn til ihvertfall en venninne, hun giftet seg for snart fire år siden, og de har eget hus ++ og er et skikkelig harmonisk par, så da kan man bare ikke la være å lure litt....Men jeg har aldri fått følelsen av at hun synes det er irriterende at jeg spør, heller koselig og en måte å bry seg på. Nå er altså hun også gravid... ;)

Skrevet

Nei, men har opplevd det motsatte: "Nå skal dere vel ikke ha fler?" :forvirret:

Skrevet

Ja, blir ofte spurt om det og synst det kan være ubehagelig. Synes det er en privatsak om vi skal ha flere barn eller ikke.

Gjest StockDama
Skrevet

Har faktisk fått spørsmål om det, er 22, så må si at maset har begynt litt vel tidlig.

Ikke har jeg noe lyst på barn heller, og jeg kjenner jeg fyrer meg opp når de sier "det kommer etterhvert det når du blir eldre". Er det så himmla vanskelig å forstå at noen ikke har lyst på barn...

Skrevet

Har fått det spørsmålet ja. Og nå er maset igang om nummer 2.

Gjest StockDama
Skrevet
Har fått det spørsmålet ja. Og nå er maset igang om nummer 2.

noen blir aldri fornøyde =D

Skrevet
noen blir aldri fornøyde =D

Nei, det er sikkert.

Gjest *Magica*
Skrevet
Nei, men har opplevd det motsatte: "Nå skal dere vel ikke ha fler?"  :forvirret:

Ja, jeg også.

Skrevet

Jupp!

Masse mas... Etter vi fikk eldstejenta var folk ganske kjappe å slenge ut at nå var det jo på tide å få enda en... Svigermor begynta da jentungen var 3 (!) mnd.. Og fortsatte til vi ble gravide to år etter...

Folk maser enda, selv om de vet at mannen er sterilisert!!! :roll:

Skrevet

Å ja da. Bestefaren min begynte vel å mase for 7-8 år siden, på den tiden hadde jeg ikke kjæreste engang. Jeg er eldste barnebarnet hans og det har jeg fått høre mange ganger. Han sa "det hadde vært koselig om du fant deg en mann sånn at jeg kan bli oldefar før jeg dør". Jeg ble fornærmet, og sa at jeg ikke ville høre sånt igjen. Jeg kunne vel ikke gå og få barn bare fordi han ville bli oldefar! Han sluttet en stund men da jeg fikk samboer var det på'n igjen: "Ja du vet vel hva jeg ønsker meg men jeg får jo ikke lov å si det".

:frustrert:

Etter at jeg ble 30 var det flere som slang seg på masinga, blandt annet venninner. Det festlige er jo at de klagde over det samme maset for noen år siden, men etter at de fikk barn selv så er det liksom greit å grave og spørre andre...

Skrevet

Jepp, når tøtta vår runda 2-3 år så begynte tante bl.a med "mas" om "jaaa, når kommer nr 2 da..??" Svarte alle som spurte at "hvis vi skal ha nr to så får du vite det når den tid kommer" Årene gikk og ingen nr 2 kom så folk "gav vel opp". Noe direkte mas opplevde jeg det ikke som. Når vi bestemte oss for å få nr 2 sa vi ikke noe til noen nettopp fordi jeg ikke orka å høre "jaa, er du gravid nå da?" eller "skjer det noe?"... Hva om vi plagdes med å bli gravid? Næh, akkurat denne avgjørelsen anså jeg som så privat at jeg ikke ville dele vår Prosjekt Få Barn før knøttet var gravert ;)

Derfor kom nok graviditeten nå som en stor bombe i både vennekrets og familie ja :sjarmor:

Gjest Emera
Skrevet

Ja. ble mast på for å få flere. Men jeg kunne ikke få flere, jeg da. Så det var litt leit.

Gjest SuperMoo
Skrevet

Jeg er 28 og har aldri fått spørsmål om det faktisk ...

Skrevet

Jeg var 35 år, før jeg ble gravid første (eneste) gang. Så du kan nok gjette at jeg har fått høre slike kommentarer ofte.

Hadde ikke mulighet til å få barn før jeg fikk det. Satte som minstekrav på å få barn, at jeg var i et stabilt forhold først. Det tok meg noen år før jeg fant den rette, og så skulle vi jo finne ut av forholdet da, om det var det rette. Når det var avgjort, så kom vårt lille mirakel. :)

Selv om maset fra velmenende bekjente/slektninger, var slitsomt og sårende i blandt, så var det sikkert verre for foreldrene mine som stadig ble spurt om ikke de snart skulle bli besteforeldre. Hallo! Akkurat som de har noe de skulle sagt! Ytterst krenkende. Tenk om jeg var steril da, eller hadde en sykdom som gjorde at jeg ikke kunne få barn.... Tenk om temaet var veldig sårt (noe det heldigvis ikke var). Slikt tenker ikke folk på. Utrolig korttenkt syns jeg, grenser opp mot frekkhet.

Det verste er nå allikevel folk som ikke vet å gi seg. Når de spør og får til svar at Vet ikke, eller Kanskje senere, så fortsetter de å mase!!!

Men nå har jeg fått barn, og maset har roet seg.

Venter bare på å få mas om søsken snart...

Skrevet

Uff, ja de fleste i familien og på jobben spør i tide og utide, selv om de fleste VET at vi ikke skal ha barn. Og de aller fleste mener det bare er spørsmål om når vi endrer mening...Fatter ikke at folk ikke kan forstå at alle ikke vil ha barn.

Spesielt ille er det hvis man nevner at man er trøtt, slapp eller har vondt i magen, da kommer det : du er sikkert gravid! Hadde ikke det vært koselig? :sur:

Skrevet
Uff, ja de fleste i familien og på jobben spør i tide og utide, selv om de fleste VET at vi ikke skal ha barn. Og de aller fleste mener det bare er spørsmål om når vi endrer mening...Fatter ikke at folk ikke kan forstå at alle ikke vil ha barn.

Spesielt ille er det hvis man nevner at man er trøtt, slapp eller har vondt i magen, da kommer det : du er sikkert gravid! Hadde ikke det vært koselig?  :sur:

Ja... og tenk om man er en prøver, eller rettere sagt en sliter, og har prøvd å få barn kjempelenge uten hell. Da er det kjempetrist å få slikt slengt etter seg til stadighet.

Virker som det bare er å slå på en bryter for noen, for å få barn. Men slik er ikke realiteten for alle dessverre.

Skulle ønske folk var litt mere gjennomtenkte i sine handlinger. :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...