Gå til innhold

Er mennsker dyr?

Gjest Pax

Anbefalte innlegg

du sier at spesiellt kristne ikke ser på mennesker som dyr, og jeg spør dermed hvordan du kan vite hva de som har svart her er, de kan være kristne alle som har svart i tråden din.

skjønner ikke hvordan du i en poll der flesteparten sier de mener mennesker er dyr, sier at kristne ikke ser på mennesker som dyr.

hvor har du det fra? har du spurt mange om de BÅDE er kristne OG om de ser på mennesker som dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Snart medlem*

Selvsagt, hva ellers?

Jeg tror at de som mener noe annet ikke har god kjennskap til dyr. Og kanskje heller ikke mennesker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier at spesiellt kristne ikke ser på mennesker som dyr, og jeg spør dermed hvordan du kan vite hva de som har svart her er, de kan være kristne alle som har svart i tråden din.

skjønner ikke hvordan du i en poll der flesteparten sier de mener mennesker er dyr, sier at kristne ikke ser på mennesker som dyr.

hvor har du det fra? har du spurt mange om de BÅDE  er kristne OG om de ser på mennesker som dyr?

Tror vi misforstår heverandre her. Det jeg skrev var et eksempel på hvorfor man kan anse mennesker som annet enn dyr. Jeg synes spørsmålet er interessant, og har vokst opp et sted hvor mesteparten av lokalbefolkningen er kristne, derav bakgrunnen for påstanden.

Jepp, flesteparten har skrevet at mennesker er dyr. Stemte nei selv. Om du synes pollen var mangelfull, skal du selvsagt få lov til å synes det. Lagde den med en klype salt. :)

(edit: ser på film og skriver innlegg samtidig, dårlig på å gjøre to ting samtidig, gitt... :ler:)

Endret av Succubus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på mennesket som et dyr.

Stemte nei selv. 

:klø: nå er det meg som ikke skjønner noe, du ser på mennesket som et dyr, men svarte nei i pollen om mennesker er dyr?

I midlertid har jeg inntrykk av at mange, og kanskje spesielt kristne ikke tenker på mennesket som dyr.

har ingen problemer med pollen din jeg, jeg reagerer på at du sier at spesiellt kristne ikke tenker på mennesker som dyr. Forstår mer utsagnet siden du er oppvokst i ett kristent miljø, men likevel ikke, siden det er like stor forskjell på kristne som det er på andre, jeg har bodd nær kristne som synes det er synd å danse, jeg påstår likevel ikke at kristne ikke aksepterer dans.

vet ikke om du ser hvor jeg vil, men jeg reagerer på bastante utsagn om grupper (her altså kristne) selv om det kan gjelde for en del av gruppen og selv om det er sagt på skråblikk og generaliseringer.

noen kristne tenker helt sikkert slik, at mennesker er noe annet en dyr, men jeg tror altså at mange kristne tenker annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

jeg ser ikke på mennesker som dyr, vi skiller oss såpass mye fra dyrene at vi ikke kan defineres på lik linje med dem, vi er i en egen klasse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
jeg ser ikke på mennesker som dyr, vi skiller oss såpass mye fra dyrene at vi ikke kan defineres på lik linje med dem, vi er i en egen klasse..

mennesker defineres ikke på liklinje med dyr. Men vi tilhører dyreriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mennesker defineres ikke på liklinje med dyr. Men vi tilhører dyreriket.

Nå defineres nok ikke en kakerlakk og en gris likt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva har det med saken og gjøre. ?

Jeg skjønner ikke helt dette behovet for skille menneskene fra de andre dyra. Det finnes nok større forskjeller i denne grå suppen av gruppen dyr, enn det er forskjeller mellom mennesker og våre nærmeste slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Hva er definisjonen på et "dyr"?

Nesten alle her er enige i at mennesket er dyr (for alle har lært på skolen at "mennesker er pattedyr"). Men forstår vi egentlig hva vi selv mener med det?

Hva er et dyr? (Ja da, jeg har oppslagsverk)

Hva er et pattedyr? (Ja da, jeg har oppslagsverk)

Hva er et menneske? (Ja da, alle vet hva det er)

Er mennesker dyr?

Hva er svaret på det spørsmålet?

Kunne man ikke bruke en slik logikk da? Hvis p, så q

p

q

Filosofer som Platon og Aristoteles, og kanskje til og med Aquinas resonnerte vel for at mennesket befinner seg på andre stadier enn dyr. Før man stadfester om mennesket er et dyr bør en kanskje definere klart hva som kjennetegner et dyr, for så å se om mennesket oppfyller kriteriene for å være et dyr?

Kanskje svaret er at mennesket er mer enn et dyr, som kanskje fortjener en egen definisjon: menneske?

Er dyr mennesker? Nei.

Er mennesker dyr?

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Anatomisk sett er det klart at vi er dyr, men mentalt er forskjellen så stor at jeg setter et kjempegap mellom mennesker og (andre) dyr likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg svarte ja, men nå angre jeg. Et dyr ville heller ikke visst svaret så hvorfor skal jeg kunne vite det?

Men jeg anser meg som et levende vesen, og dere andre også.

Jeg kan ikke trå på en maur. Jeg kan ikke drepe en edderkopp eller et insekt.

Jeg er bløt... men det er bare fordi jeg har pms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klø: nå er det meg som ikke skjønner noe, du ser på mennesket som et dyr, men svarte nei i pollen om mennesker er dyr?

har ingen problemer med pollen din jeg, jeg reagerer på at du sier at spesiellt kristne ikke tenker på mennesker som dyr. Forstår mer utsagnet siden du er oppvokst i ett kristent miljø, men likevel ikke, siden det er like stor forskjell på kristne som det er på andre, jeg har bodd nær kristne som synes det er synd å danse, jeg påstår likevel ikke at kristne ikke aksepterer dans.

vet ikke om du ser hvor jeg vil, men jeg reagerer på bastante utsagn om grupper (her altså kristne) selv om det kan gjelde for en del av gruppen og selv om det er sagt på skråblikk og generaliseringer.

noen kristne tenker helt sikkert slik, at mennesker er noe annet en dyr, men jeg tror altså at mange kristne tenker annerledes.

Hehe, sorry, jeg er så vimsete noen ganger. :ler: Jeg stemte ja -mennesker er dyr. Det mener jeg nå i alle fall at jeg gjorde. Nå forvirret jeg plutselig meg selv. :klø:

Ja ok, nå forstår jeg hvor du vil. :) Jeg tillot meg å komme med med et basant uttrykk siden vi tross alt er på skråblikk, og for å hive litt bensin på bålet. Mener ikke alle, men ja, min oppfatning er at dette er en gjenganger blant mange kristne. Vel, i alle fall blant dem jeg har diskutert med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Er (alle) dyr griser? Nei

Er griser dyr?

Jeg forstår poenget ditt.

Likevel: Er det like stor forskjell mellom griser og andre dyr som det er mellom dyr og mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår poenget ditt.

Likevel: Er det like stor forskjell mellom griser og andre dyr som det er mellom dyr og mennesker?

Det kommer helt an på hva man vil sammenligne, så aller helst bør man enes om et sett med kriterier, en referansetilstand/funksjonell enhet etc. og sammenligne ut fra det. Men da vi selv er en del av forsøket vil vi nok være ganske biased i hva dette settet med kriterier skal være, så aller helst bør en objektiv part sammenligne oss alle sammen, og avgjøre om noen av oss er mer lik alle andre.

Mange vil kanskje hevde vi mennesker skiller oss fra de andre dyrene ved at vi er bedre tilpasningsdyktige, i den forstand at vi til en viss grad kan dra nytte av diverse virkemidler for å beskytte oss mot endringer, mens andre dyr er fullstendige passiviserte av endringer. Men samtidig finnes det arter som vil overleve nærmest hvilken som helst endring, inkludert fullskala atomkrig. Men vi er ikke en av disse artene.

Så i våre øyne vil nok vi alltid være spesielle, men selv om en kakerlakk ikke har en selvbevissthet, så er nok den fortsatt viktigere for den enn noen andre arter. Og et slikt overlevelsesinstinkt har alle arter, uten at de sammenligner seg selv med andre arter på samme måte som vi gjør.

Kanskje det dyret som utnytter sitt potensiale til det fulle, uten at det samtidig er en trussel mot sin egen eksistens, er det dyret som skiller seg mest fra de andre dyrene. Men er mennesket en slik art?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Maxagaze

Biologisk: Ja, selvsagt !

Følelsesmessig/mentalt/kulturelt: Nei !

Største forskjellen mellom oss og dyrene er vel i bunn og grunn fritid ! Det er fritiden (som vi har opparbeidet oss gjennom jaktsamarbeid/bruk av redskaper/oppdagelsen av ild=bedre utnyttelse av animalsk og vegetabilsk føde, dermed mindre jag etter å få tak i nok mat), som har gjordt at vi har begynt å kjede oss, etter at vi har gomlet i oss maten vår. Dyr flest har ikke tid til annet enn å stå der og gomle, ingen tid tilovers til fritid og dermed ikke-matnyttig tankevirksomhet, mao !

Om 6timers dagen vil føre oss ett skritt til oppover evolusjonsstigen, se det får vi bare vente og se på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Kanskje det dyret som utnytter sitt potensiale til det fulle, uten at det samtidig er en trussel mot sin egen eksistens, er det dyret som skiller seg mest fra de andre dyrene. Men er mennesket en slik art?

Kanskje det. Men finnes det andre dyr som kan vurdere om mennesket er en slik art? Er det faktisk ikke kun mennesket som har vurderingsevne og dermed er overlegen alle andre livsformer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
[...]Kanskje det dyret som utnytter sitt potensiale til det fulle, uten at det samtidig er en trussel mot sin egen eksistens, er det dyret som skiller seg mest fra de andre dyrene. Men er mennesket en slik art?

Jeg skal vedde på at du hadde dette her i tankene når du skrev det avsnittet:

"I'd like to share a revelation that I've had during my time here. It came to me when I tried to classify your species and I realized that you're not actually mammals. Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment but you humans do not. You move to an area and you multiply and multiply until every natural resource is consumed and the only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. Do you know what it is? A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague and we are the cure. "

:sjarmor:

Hvis det er folk her inne som enda ikke har sett denne filmen, vil jeg oppfordre dem til å klikke seg fort videre til nærmeste DVD nettsjappe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...