Gå til innhold

Er mennsker dyr?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Kanskje det. Men finnes det andre dyr som kan vurdere om mennesket er en slik art? Er det faktisk ikke kun mennesket som har vurderingsevne og dermed er overlegen alle andre livsformer?

Overlegen i vurderingsevne, ja. Hunder er igjen overlegne når det kommer til luktsans. Kakerlakker til å overleve det meste, og haien er så effektiv i det den driver på med at den ikke har trengt å forandre seg nevneverdig de siste millioner år.

Så ja, mennesket skiller seg fra de andre dyrene med menneskets fortrinn, mens de andre dyrene skiller seg fra andre dyr (inkl. mennesket) med sine fortrinn og særtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Corto Maltese
Biologisk: Ja, selvsagt !

Følelsesmessig/mentalt/kulturelt: Nei !

Største forskjellen mellom oss og dyrene er vel i bunn og grunn fritid ! Det er fritiden (som vi har opparbeidet oss gjennom jaktsamarbeid/bruk av redskaper/oppdagelsen av ild=bedre utnyttelse av animalsk og vegetabilsk føde, dermed mindre jag etter å få tak i nok mat), som har gjordt at vi har begynt å kjede oss, etter at vi har gomlet i oss maten vår. Dyr flest har ikke tid til annet enn å stå der og gomle, ingen tid tilovers til fritid og dermed ikke-matnyttig tankevirksomhet, mao !

Om 6timers dagen vil føre oss ett skritt til oppover evolusjonsstigen, se det får vi bare vente og se på..

største forskjellen er faktisk de 20 % av genene vi ikke har tilfelles med. Og de 2 eller 4 % som vi har forkjellig fra apene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Anatomisk sett er det klart at vi er dyr, men mentalt er forskjellen så stor at jeg setter et kjempegap mellom mennesker og (andre) dyr likevel.

Er den mentale avstanden mellom sjimpanser og mennesker egentlig så stor? Det er jo bevist at de også har det samme følelsesspekteret, kan reflektere over sin egen eksistens og tenke abstrakt for eksempel. Så det er vel ikke større forskjell mellom sjampanse og menneske enn mellom for eks. lemurer og sjimpanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill

Ja jeg mener vi er dyre i drift ;)

Mennesker er som Corto sier både rovdyr og planteetere og jeg mener vi mennesker stammer fra apene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener vi er dyre i drift ;)

Mennesker er som Corto sier både rovdyr og planteetere og jeg mener vi mennesker stammer fra apene.

Stammer du fra søskenbarna dine også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nimbus
vi er både rovdyr og plantedyr

omnivore, mener du. Mennesker, griser og bjørner er omnivore. dvs at vi spiser både kjøtt og plantekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker skiller seg ut først og fremst ved at vi har språk. Selvfølgelig kan alle dyrearter kommunisere med artsfrender, på et eller annet vis, men menneskelig språk er spesielt. For det første består det av et rikt symbolsk system, og for det andre er det styrt av syntaktiske regler. Ingen andre dyrearter besitter et slikt system. Riktignok har det forekommet forsøk på å lære sjimpanser tegnspråk, men uten særlig mye hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
omnivore, mener du. Mennesker, griser og bjørner er omnivore. dvs at vi spiser både kjøtt og plantekost.

nei så flott du er da....Det riktige ordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Stammer du fra søskenbarna dine også?

Ja, så sant du stiller spørsmålet til det jeg skrev om at vi mennesker er dyre i drift så gjør jeg det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så sant du stiller spørsmålet til det jeg skrev om at vi mennesker er dyre i drift så gjør jeg det  ;)

Nei, jeg siktet vel heller til at du mente vi stammet fra apene. Apene og menneskene har samme opphav, men vi stammer ikke fra apene. Så de er fjerne slektninger, men altså ikke slektninger som er før oss i vår stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er helt klart dyr. Pattedyr, nærmere bestemt primater.

De som mener noe annet burde slå opp på "homo sapiens" i nærmeste vitenskaplige oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Nei, jeg siktet vel heller til at du mente vi stammet fra apene. Apene og menneskene har samme opphav, men vi stammer ikke fra apene. Så de er fjerne slektninger, men altså ikke slektninger som er før oss i vår stamtavle.

Dette er det delte meninger om, og vi kan ikke sansynliggjøre om vi stammer fra apene eller ei!

Det er jo mange som påstår dette med Adam og Eva og "the big bang" men da velger jeg å tro at Adam og Eva var to "firfisler" eller noe!

Da er vi inne på religion igjen!

Dette blir en blanding av forskning og relligion ;)

Mange som mener at vi stammer fra fuglene også!

Vi startet som små pippiper, vokser oss store, blir dinosaurer, blir etterhvert mindre igjen osv..Det er så utrolig mange teorier om dette!

UANSETT: Jeg mener ihvertfall at mennesker er dyr som spiser kjøtt og grønnsaker! (kadavre og gress)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er det delte meninger om, og vi kan ikke sansynliggjøre om vi stammer fra apene eller ei!

Det er ingen delte meninger om dette i biologikretser. Men hvis ditt religiøse syn er at mennesker stammer fra apene så må du fint mene det. Eller fugler eller gråstein eller hva du måtte mene. Men hvis dette faktisk var tilfelle kan du forkaste hele faget biologi i samme slengen.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Det er ingen delte meninger om dette i biologikretser. Men hvis ditt religiøse syn er at mennesker stammer fra apene så må du fint mene det. Eller fugler eller gråstein eller hva du måtte mene. Men hvis dette faktisk var tilfelle kan du forkaste hele faget biologi i samme slengen.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok har det forekommet forsøk på å lære sjimpanser tegnspråk, men uten særlig mye hell.

Syns ikke det er "uten særlig mye hell" når sjimpanser faktisk har lært flere hundre tegn, og til og med kan kombinere dem så de gir mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...