Gå til innhold

Menn som ikke gidder å gjøre husarbeid-


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ser ofte bl. a på dette forumet kvinner som klager over at mennene deres ikke gjør noe husarbeid...Men kan de ikke ofte skylde seg selv for dette? Jeg tenker på jenter som sier at mannen ikke "hjelper til med husarbeid" og at "det går fortere om jeg gjør det selv" osv...Hva tenker dere jenter om denne problemstillingen? Er det virkelig slik at menn ikke "ser" skitten eller er de blitt skjemt bort av sin mor? Bare noen tanker fra meg..

Er det slik at vi kan skylde oss selv hvis mannen er slapp til å gjøre husarbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg tror mange kan skylde på seg selv. Man må være villig til å snakke om husarbeid i begynnelsen, og ikke bare gjøre alt for å være snill, og så bli sur fordi han ikke "hjelper til" senere. Jeg har sett mange eksempler på venninner som har gått i denne fellen. Kjæresten til en kamerat klaget til meg om at han alltid lot alt bli stående på bordet, men på besøk hos meg ryddet han alltid bort tingene sine. :riste:

Folk er rare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det handler vel bare om hva slags mann man velger og hvor kritisk man er.

Legger man vekt på å finne en med en god personlighet har man vel sjelden det problemet at partneren ikke bidrar med det som trengs hjemme. Velger man ordentlige folk har man ikke slike tåpelige problemer og begge tar som en selvfølge at ditt og datt må man gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Det har mye å gjøre med hva mannen er vant til hjemmefra, hva hans mor gjorde, tror jeg. Men selv om han er "bortskjemt" derfra, finnes det håp. Det er bare å sette krav. Jobber begge full stilling ser jeg på som en selvfølge at han også gjør sin del hjemme. Om han er sliten eller synes det er kjedelig er det ikke noe bedre for dama. Så det er bare å innse at det må en periode med forklaring og masing til. Ikke kjefting. Gutter er litt som barn der. Og så må man la være å bare gjøre det selv. Man må holde seg hard, og vise han at han ikke slipper unna sin del.

Her i huset har det vært mye turbulens rundt dette, men nå har vi endelig en grei ordning. den som er først hjemme lager mat, vi har hver våre oppgaver ellers i huset, han har en fast dag å gjøre dette på for ikke å glemme det, og vi handler inne mat for hele uken sammen på fredager.

Kvinner som sier" neimen stakkars, jeg gjør det jeg fordi han synes ikke det er noe gøy" eller noe i den duren, vil gå på en smell den dagen de er så sliten at de ikke orker mer, og han fortsatt ikke bidrar.

Hvorfor skal den ene (uansett kjønn) ha full jobb og gjøre alt arbeidet hjemme, mens den andre bare kan slappe av og holde på med hobyer på kvelden? Nei, man skal ha like mye fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Ser ofte bl. a på dette forumet kvinner som klager over at mennene deres ikke gjør noe husarbeid...Men kan de ikke ofte skylde seg selv for dette? Jeg tenker på jenter som sier at mannen ikke "hjelper til med husarbeid" og at "det går fortere om jeg gjør det selv" osv...Hva tenker dere jenter om denne problemstillingen? Er det virkelig slik at menn ikke "ser" skitten eller er de blitt skjemt bort av sin mor? Bare noen tanker fra meg..

Er det slik at vi kan skylde oss selv hvis mannen er slapp til å gjøre husarbeidet?

Jeg vil ikke skylde på meg selv. Jeg har det ikke sånn at han må gjøre husarbeidet på min måte for at det skal bli godkjent, hovedsaken for meg er at det blir gjort.

Men samtidig sier jeg fra hvis han f.eks. setter kopper og fat oppå oppsvaskmaskinen i stedet for inni, det syns jeg er unødvendig. Det jeg vil er at når han har gjort sine oppgaver så skal ikke det medføre ekstraarbeid for meg. Han har vokst opp med en mor som aldri slapp mann og sønn til og som hadde støv på hjernen og det har nok ført til en aversjon mot husarbeide. Jeg plages ikke med støv på hjernen og da krever det to voksne mennesker til å gjøre det som må gjøres både inne og ute for at det ikke skal flyte helt ut. Jeg er vokst opp med at sønner skal slippe å tenke på husarbeide mens døtre alltid må tenke på om det er noe husarbeide som skal gjøres før man går til venner eller gjør noe annet morsomt. Og for en rødstrømpe for meg så var det hardt å svelge, og av den grunn blir det nok også flere diskusjoner om husarbeidet hjemme hos meg. To motsetninger, en som er vant til at kvinnen gjør alt og er fornøyd med det og ei som hater at kvinnen må gjøre alt, det blir det heftig av til tider. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Jeg tror mange kan skylde på seg selv. Man må være villig til å snakke om husarbeid i begynnelsen, og ikke bare gjøre alt for å være snill, og så bli sur fordi han ikke "hjelper til" senere. Jeg har sett mange eksempler på venninner som har gått i denne fellen. Kjæresten til en kamerat klaget til meg om at han alltid lot alt bli stående på bordet, men på besøk hos meg ryddet han alltid bort tingene sine. :riste:

Folk er rare.

Det er da ganske vanlig at folk skjerper manerene sine når de er på besøk, eller har besøk, i forhold til hva de viser når det er kun familie der. Det viser ikke noe annet enn at han egentlig vet at skittent servise skal ryddes av bordet etter måltid, og at det bare passer ham godt å "glemme" det og la kjæresten ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Ser ofte bl. a på dette forumet kvinner som klager over at mennene deres ikke gjør noe husarbeid...Men kan de ikke ofte skylde seg selv for dette? Jeg tenker på jenter som sier at mannen ikke "hjelper til med husarbeid" og at "det går fortere om jeg gjør det selv" osv...Hva tenker dere jenter om denne problemstillingen? Er det virkelig slik at menn ikke "ser" skitten eller er de blitt skjemt bort av sin mor? Bare noen tanker fra meg..

Er det slik at vi kan skylde oss selv hvis mannen er slapp til å gjøre husarbeidet?

Kanskje man ikke burde kjøpe leilighet sammen før man har bodd sammen en stund og fått sett om han har noen form for rettferdighetssans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.S. Det er forskjell på folk, og også på menn. Jeg har bodd sammen med forskjellige som samboere og i kollektiv og det er forskjell. Noen gjør minst mulig og andre gjør det som hører til i et fellesskap. Jeg har vært den samme hele tiden og bidratt med mitt, men når en samboer ikke gjør en ting, har alt falt på meg. Jeg er den typen som vil lage eller ha middag hver dag og da må jo kjøkkenet være cirak rent. Når jeg vil bade, vil jeg ha et rent badekar osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vasker/rydder ikke før det skjer skikkelig bomba ut.. Normalt deler vi på pliktene, men jeg har vært syk/slapp i det siste og ikke fått gjort noe og det ser ut som om han har store planer om og utsette det og rydde til jeg også får gjort det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...