Gjest Sativa Skrevet 8. mars 2007 #61 Skrevet 8. mars 2007 Jeg ammet i ca 4 måneder. Så begynte det å bli litt lite melk, og jeg ga flaske i tillegg. Da var det gjort. Puppen gikk tydeligvis for tregt. Pumpet meg i noen måneder etter det, og lagde grøt på morsmelk osv. Melkemengde dabbet gradvis av etter det.
Gjest Silmarill Skrevet 9. mars 2007 #62 Skrevet 9. mars 2007 (endret) Jeg ammet til babyssen ikke ville ha mer - telte ikke ukene der gitt!!! Er amming så viktig i dag at man teller uker man ammer - for så å slærve om det til veninner eller her inne? Amming har alltid vært viktig og er viktig - men deler man virkelig info. om hvor mange uker man har ammet? Hvorfor det egentlig!? Årsakene til ikke å gjøre det veeeldig lenge, de kan jo være mange! Er det blitt "status" nå alt ettersom hvor lenge man ammer barnet sitt??? Har jo lest om ei her på KG som sa hun bare ammet i 3 uker å fikk pepper som bare f... Hennes valg, ingen kan dømme henne som mor av den grunn! Skrullehøner!!!! Endret 9. mars 2007 av Silmarill
Gjest Tweetypie Skrevet 10. mars 2007 #63 Skrevet 10. mars 2007 1 barn: ammet til hun var 12 mnd. Hun ville ikke ha mer da. 2 barn: ammet til hn var 17 mnd. da var hun klar selv og det var vel jeg også Begge barna ble fullammet til de var 6 mnd.
Yrjenia Skrevet 10. mars 2007 #64 Skrevet 10. mars 2007 Jenta mi på tre og et halvt år, får fortsatt pupp om kvelden.
Siam Skrevet 10. mars 2007 #65 Skrevet 10. mars 2007 Storebror sluttet av egen vilje da han var 14 måneder. Da var jeg gravid, så det kan ha noe med saken å gjøre. Men på slutten hadde han bare villet amme på morgenen, og jeg tror ikke det var noe særlig melk igjen i det hele tatt.
Trampe Skrevet 10. mars 2007 #66 Skrevet 10. mars 2007 Jeg har ei venninne som fremdeles ammer, barnet hennes er 25 måneder. Hun gjør det ikke offentlig, og bare på kvelden, sier det er for å få barnet til å sove. Selv har jeg ikke barn, så jeg vet ikke noe om amming, men jeg synes det er litt merkelig å se på den store ungen som sitter på fanget og holder puppen selv...
asterix Skrevet 10. mars 2007 #67 Skrevet 10. mars 2007 Nr. 1: 18 måneder Nr. 2: 13 måneder Nr. 3: 20 måneder Nr. 4: 13 måneder Nr. 5: 17 måneder Nr. 6: 13 måneder Nr. 7: 15 måneder Nr. 8: er straks 16 måneder og ammes fortsatt Alle har sluttet av seg selv.
asterix Skrevet 10. mars 2007 #68 Skrevet 10. mars 2007 Jeg sluttet etter 3 uker, ganske enkelt fordi jeg følte det ubekvemt. Jeg hadde enorme bryster, og ikke et eneste klesplagg satt pent på meg. Jeg følte det dessuten ubehagelig å amme i andres påsyn, derfor føltes det som en lettelse for meg å gå over til morsmelkerstatning. ← Å være 2-3 ganger så stor som Dolly Parton og å måtte ligge med sammenbrettede badehåndklær på puppene om natta for ikke å flyte bort er faktisk helt vanlig de første ukene, spesielt med første barn. Dette går over etter noen uker når produksjonen tilpasser seg ettespørselen. Å amme foran andre er også bare en vanesak.
Gjest baby-E Skrevet 10. mars 2007 #69 Skrevet 10. mars 2007 Å amme foran andre er også bare en vanesak. ← Det kan du ikke si. Det er faktisk ikke like narturlig for alle
prinsessa Skrevet 10. mars 2007 #70 Skrevet 10. mars 2007 Nr 1. 4 mnd. kombinert amming og flaske. Etter 4 mnd ville han bare ha flaske. Nr. 2 er nå 7 uker og jeg har bare ammet til nå, men hun legger litt dårlig på seg så jeg begynner nok med litt tillegg nå.
Gjest Silmarill Skrevet 10. mars 2007 #71 Skrevet 10. mars 2007 (endret) Nr. 1: 18 måneder Nr. 2: 13 måneder Nr. 3: 20 måneder Nr. 4: 13 måneder Nr. 5: 17 måneder Nr. 6: 13 måneder Nr. 7: 15 måneder Nr. 8: er straks 16 måneder og ammes fortsatt Alle har sluttet av seg selv. ← Imponerende med 8 barn Søsteren min har 5 barn! Det kan du ikke si. Det er faktisk ikke like narturlig for alle ← Enig, vi er ikke like alle sammen heller ikke mht. dette. Å amme foran andre er også bare en vanesak. ← Det er ikke det for alle! Tror ikke alle vi kvinner er like der faktisk! Naturlig og en vanesak for noen (de fleste) men ikke for alle ----- Jeg synes det er bra du "tørr å stå frem" på denne måten i dette landet som noen ganger kan virke veldig amme-hysterisk. Selvfølgelig er morsmelk det beste for barnet, men barnet har også veldig godt av en mor som trives i rollen som mor, og kan gi den kjærligheten barnet trenger. En mor som gruer seg til hver amming er ikke barnet tjent med. Mor skal kose seg også, og ALT må ikke være på barnets premisser... Det blir jo flotte barn av MME også. Og jeg tror at enhver mor vil gjøre det som er best for seg selv og barnet sitt, og at en slik avgjørelse er tatt opp til mer eller mindre grundig gjennomtenkning. Å "halshugge" noen fordi at man ikke er lik seg selv, eller velge å gjøre ting en selv ikke kunne tenke seg å gjøre blir feil. Vi er alle forskjellige, og dersom vi greier å godta det så har vi kommet langt!!!! ← så bra svart til Deidre sitt innlegg Endret 10. mars 2007 av Silmarill
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2007 #72 Skrevet 10. mars 2007 Nr. 1: 18 måneder Nr. 2: 13 måneder Nr. 3: 20 måneder Nr. 4: 13 måneder Nr. 5: 17 måneder Nr. 6: 13 måneder Nr. 7: 15 måneder Nr. 8: er straks 16 måneder og ammes fortsatt Alle har sluttet av seg selv. ← Imponerende, både antall barn og at du har ammet dem så lenge!
Fru Biscuit Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #73 Skrevet 13. mars 2007 Jeg ammet til babyssen ikke ville ha mer - telte ikke ukene der gitt!!! Er amming så viktig i dag at man teller uker man ammer - for så å slærve om det til veninner eller her inne? Amming har alltid vært viktig og er viktig - men deler man virkelig info. om hvor mange uker man har ammet? Hvorfor det egentlig!? Årsakene til ikke å gjøre det veeeldig lenge, de kan jo være mange! Er det blitt "status" nå alt ettersom hvor lenge man ammer barnet sitt??? Har jo lest om ei her på KG som sa hun bare ammet i 3 uker å fikk pepper som bare f... Hennes valg, ingen kan dømme henne som mor av den grunn! Skrullehøner!!!! ← Interessant at jeg klarer å provosere deg såpass med denne nokså nøytrale tråden Jeg spør rett og slett av nysgjerrighet, uten intensjoner om å dømme noen - hverken de som ammer i tre uker eller de som ammer i 18 måneder! Svarene i denne tråden bærer da også preg av at folk svarer utfra sin situasjon, og uten å kritisere hverandre. Spørsmålet ditt om det er blitt "status" å amme, er for så vidt interessant, men det kan du godt starte en egen tråd på. Tipper det kan bli en opphetet diskusjon... Tilslutt: "skrullehøne" kan du være selv
la Flaca Skrevet 13. mars 2007 #74 Skrevet 13. mars 2007 Hennes valg, ingen kan dømme henne som mor av den grunn!← Er det noen som "dømmer" her så må det nå være deg. Og JA. Amming er viktig for mange som får baby, både første og tredje gang. Skulle bare mangle. Og jeg syns det er interessant å se om andre ammer, og hvor mange babyer som ikke vil ha pupp, og hvor lenge man ammer og om man må avvenne ungen eller om det sluttes med pupp av fri vilje. Osv osv. Og du og du- jeg greier faktisk å lese sånt uten å dømme og bli provosert, i likhet med de andre som har svart her. (hvis det er noen som har kommet med pepper har jeg tydeligvis ikke giddet å feste meg ved det, for det er ikke alltid krangling som er viktig på KG.)
Rubina D Skrevet 13. mars 2007 #75 Skrevet 13. mars 2007 Nr 1. Til han var rundt 5 mnd. Grunnen til at vi sluttet var tennene, det ble for vondt rett og slett. Nr 2. Til han var tre uker, da forsvant melka av seg selv. Jeg prøvde å pumpe, amme te amme nesespray etc etc. Ingenting fikk melka tilbake. Så frem til han var da seks uker fikk han ett måltid på kvelden. Men vi hadde desto større problemer med å få minstemann til å spise fast føde. Han brakk seg når han fikk noe annet enn flaska i munnen. Vi prøvde alle typer skjeer, vi prøvde å mate ham med flaskesmokken og fingeren, men det hjalp ikke. Han spiser til dags dato ikke varm mat ( pisslunken middag ), han vil heller ha brødskiver og vente til alt er kaldt, til og med kakaoen skal være kald.
Astra Skrevet 13. mars 2007 #76 Skrevet 13. mars 2007 Jeg ammet til babyssen ikke ville ha mer - telte ikke ukene der gitt!!! Er amming så viktig i dag at man teller uker man ammer - for så å slærve om det til veninner eller her inne? Amming har alltid vært viktig og er viktig - men deler man virkelig info. om hvor mange uker man har ammet? Hvorfor det egentlig!? Årsakene til ikke å gjøre det veeeldig lenge, de kan jo være mange! Er det blitt "status" nå alt ettersom hvor lenge man ammer barnet sitt??? Har jo lest om ei her på KG som sa hun bare ammet i 3 uker å fikk pepper som bare f... Hennes valg, ingen kan dømme henne som mor av den grunn! Skrullehøner!!!! ← Hver sin mening, men jeg mener at den dagen vesla slutta å amme var en merkedag i hennes liv (og selvfølgelig notert ned i babyboka hennes). Jenta mi slutta å amme da hun var 14,5 måneder. Hun blei fullamma i 7 måneder, og interessen dalte gradvis etter 9 måneders alderen, til vi helt slutta da hun var drøyt året. Hun fikk grøt fra seks måneder av, noe som etterhvert utkonkurrerte puppen. Hun tok aldri flaske, så mme var aldri noe alternativ. Derimot har hun fått kumelk fra kopp fra 11 måneder. Jeg vil ikke fordømme noen, og i vår barselgruppe på 10 babyer var det faktisk flere "flaskebarn" på mme enn ammende mødre etter tre måneder, uten at man kan rangere hvor gode mødre vi var etter om barna fikk pupp eller flaske.
Gjest Silmarill Skrevet 14. mars 2007 #77 Skrevet 14. mars 2007 Er det noen som "dømmer" her så må det nå være deg. Og JA. Amming er viktig for mange som får baby, både første og tredje gang. Skulle bare mangle. Og jeg syns det er interessant å se om andre ammer, og hvor mange babyer som ikke vil ha pupp, og hvor lenge man ammer og om man må avvenne ungen eller om det sluttes med pupp av fri vilje. Osv osv. Og du og du- jeg greier faktisk å lese sånt uten å dømme og bli provosert, i likhet med de andre som har svart her. (hvis det er noen som har kommet med pepper har jeg tydeligvis ikke giddet å feste meg ved det, for det er ikke alltid krangling som er viktig på KG.) ← Javel
la Flaca Skrevet 14. mars 2007 #78 Skrevet 14. mars 2007 Jeg har ei venninne som fremdeles ammer, barnet hennes er 25 måneder. Hun gjør det ikke offentlig, og bare på kvelden, sier det er for å få barnet til å sove. Selv har jeg ikke barn, så jeg vet ikke noe om amming, men jeg synes det er litt merkelig å se på den store ungen som sitter på fanget og holder puppen selv... ← Jeg har en gutt som er 11 mndr i dag, ikke året en gang, og jeg syns det er flaut å amme han så andre enn mannen min ser det. Tydelig at jeg har noen fordommer selv, som jeg ikke visste var der.
Holly Hobbie Skrevet 14. mars 2007 #79 Skrevet 14. mars 2007 Litt paa siden, men jeg fikk foelgende tips av jordmor da melken min ikke kom skikkelig i gang av seg selv: oelgjaertabletter og floradix formula (eller annet jerntilskudd). Jeg var saa utkjoert etter foedselen (keisersnitt, blodtap ++) at melkeproduksjonen ble forsinket, men etter bare en dag eller to med oelgjaer tok det seg opp, og naa fullammer jeg (maatte gi tillegg i starten).
Imax Skrevet 16. mars 2007 #80 Skrevet 16. mars 2007 Har akkurat sluttet, og snella er 8 mnd neste uke. Trappet grundig ned på amming første måned på jobb (da var hun 6 mnd), men pumpet en del da. Så har jeg gradvis kuttet ned på ammingene: Først kuttet jeg ut pumping i lunchen på jobb, så første "nattamming" kl. 22-23. Så kuttet jeg ut ettermiddag etter jobb, og så i løpet av de siste ukene har jeg kuttet ut natten og så morgen/kveld. Har gitt MME i stedet for, og en del frossen melk (har frysern full!). Har vært redd for å få brystbetennelse, men siden jeg har vært flink til å trappe ned (en mindre amming hver uke), har det gått greit. Siste måneden har ammingen vært mindre interessant for ungen, i stua har hun ikke kunnet hatt nok fokus, så ammingen har stort sett bare fungert på soverommet (morgen, kveld, natt). Overgangen til flaske har gått greit, og kosen har ikke vært der siste måneden, så dette har vært uproblematisk. Ungen er stor og sterk, og det går greit med flaske, spesielt gjør det nettene lettere (far kan trå til!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå