Gå til innhold

Hvor lenge ammet du?

Fremhevede innlegg

Gjest Primula
Skrevet

Nr. 1: til hun var ca 1år. Sluttet gradvis av seg selv.

Nr.2: hun er 8 mnd nå og har akkurat sluttet. Begynte med flaske fordi hun ikke ville ha pupp på dagtid, men desto mer på natta. Fikk en flaske om kvelden og sov natta over. Nå vil hun ikke ha pupp mer, men har fått en mye roligere og blidere unge. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet/pumpet dessverre bare i 4,5 mnd. :grine:

De første 2 mnd slet jeg meg gjennom ammingen med blod og tårer, så full pumpet jeg i 1 mnd. Jeg greide ikke å holde produksjonen oppe med pumpigjen, så i 1,5 mnd fikk han både mm og mme. Jeg prøvde å begynne å amme igjen da puppene var grodd, men det fungerte ikke. Da han var 4,5 mnd så gikk det kun i mme.

Gjest Vintersol
Skrevet

Med førstebarnet ammet jeg til han var 6 mnd. Da spyttet han ut puppen, skar en grimase, og har ikke rørt melk siden... :forvirret:

Nummer 2 ble fullammet i 3 uker, og delammet i 6 uker. Da hadde jeg mistet all melk til tross for alle anstrengelser for å få opp produksjonen, og vi måtte gå over til MME.

Skrevet

Nr. 1: 18 måneder

Nr. 2: 15 måneder

Ungene sluttet å die "av seg selv" (gradvis nedtrapping) i kombinasjon med at jeg skulle på jobbreiser. Da jeg kom tilbake, ville de ikke ha puppen, og det var helt greit for meg. ;)

Skrevet

Vi sluttet å pumpe og gi mammamelk på flaske ved 15 måneder. Ammer fortsatt, mest om natten. Vi snakker ikke nedtrapping, det regulerer seg ned av seg selv, det er helt klart, så enn så lenge så går det sin naturlige gang.

Kjenner meg godt igjen ved en grisk latter og kikking ned i genseren. Bryr meg ikke om det, jeg - de har godt av morsmelk enda og så lenge det ikkeskjer ute (det gjør det ikke) er det bare søtt. Tenk å ha noe som avstedkommer en så usjenert lyst? Det er jo bare herlig. :ler:

Men forleden satt ungen i armkroken og dro en lang pupp over til seg - og DER gikk grensen altså. Sittepupp (sitte på fanget med rompa på knærne mine) og ståpupp (stå på gulvet og forsyne seg, skjedde av og til i de dager vi pumpet og puppen hang til tørk) det gjør vi ikke.

Skrevet

Jeg vet ikke ennå. Jenta mi er snart 19 måneder og die ennå. Hun skal få selvregulere puppinga en god stund ennå, selv om jeg begynner å bli litt lei.

Ser noen spurte om hvorfor barn stopper at seg selv. En gang etter 1 års-alderen (vanligvis mellom 2 og 4 år), er det naturlig med en gradvis nedtrapping dersom barnet får bestemme(selvregulere). Dette fordi barnet nå får nok næring fra annet mat og i tillegg ikke trenger den samme type nærhet som det får under amminga lenger.

Dersom barnet plutselig nekter pupp før ettårsalderen kalles det bryststreik. Bryststreik er alltid midlertidig, men mange benytter sjansen til å brystavvenne under en bryststreik.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå mangler bare Kkristin :)

*popcorn*

Skrevet
Akkurat dét er jeg veldig nysgjerrig på! Hvordan slutter de "selv"?

De trapper ned på en måte...tar brystet sjeldnere og sjeldnere, til de kanskje bare er interessert i å amme om morgenen, for så en dag å bare snu seg bort fra hele brystet. De mister rett og slett interessen.

Kanskje noen andre har svart deg på dette, men har ikke sjekket ;)

Skrevet
Ok mamsen. Sliter med det samme. Men her er det ikke refluks (er blitt sjekket). 2,5 åringen veier 10,3 kg og har stagnert i lengda. Vi prøver også med energidrikker, men det vil han ikke drikke. Blander ernæringspulver i yoghurten hans. Håper det skal gi han litt ekstra. Han skal sjekkes for cøliaki neste.

Og nå er minstemann også havnet under kurven (altså utenfor skjemaet...). Så han skal også utredes. Men han spiser jo normalt. Jeg skjønner ingenting. Han hadde lett forhøyet leverprøver og litt lavt jernnivå på blodprøven.

Holder på å få til en avtale med barneavd nå at vi kan komme inn å gi sondemat til 2,5 åringen når han ikke vil spise. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Men rimelig desperat nå.

Huff, ja jeg vet hva du sliter med. Det er helt forferdelig for man føler seg så maktesløs. Så etter i helseboka, sønnen min veide 11 kilo og 86cm da han var 2,5 år så han var litt tyngre enn din.

Håper dere får den hjelpen dere trenger og at legene kan finne ut hva det er, det er uvissheten som er det værste :klem:

Gjest Peppa
Skrevet

Jenta ammet jeg til ho var 1 år, sluttet gradivs av seg selv, var godt i gang med brødskive, grøt og annet, gav henne bare en pupp før leggetid fra 9 mnd til et år.

Gutten ammer jeg enda, og han er bare 3 mnd, så jeg vet ikke enda hvor lenge jeg kommer til å holde på med han.

Synest d er nok å amme i 1 år, for da har dem begynt å fått masse tenner.

Skrevet

Jeg sluttet etter 3 uker, ganske enkelt fordi jeg følte det ubekvemt.

Jeg hadde enorme bryster, og ikke et eneste klesplagg satt pent på meg. Jeg følte det dessuten ubehagelig å amme i andres påsyn, derfor føltes det som en lettelse for meg å gå over til morsmelkerstatning. :)

Skrevet

Jeg hadde enorme bryster, og ikke et eneste klesplagg satt pent på meg. Jeg følte det dessuten ubehagelig å amme i andres påsyn, derfor føltes det som en lettelse for meg å gå over til morsmelkerstatning.  :)

Jeg må bare kommentere dette. Det virker som om du gav opp ammingen for din egen forfengelighets skyld, unnskyld at jeg sier det :sjenert: . Stort sett alle har "enorme" pupper ei stund etter fødselen, melkeproduksjonen er på topp, og den må tilpasses spedbarnet. Det er slikt som går over uten store problemer. Når du skriver at ikke et eneste klesplagg satt pent på deg så blir det, eehhh litt overfladisk for meg altså. Det eneste jeg kan forstå er hvis det plaget det å amme i andres påsyn.

Du er vel ikke "Jens" vel?

Skrevet
Jeg må bare kommentere dette. Det virker som om du gav opp ammingen for din egen forfengelighets skyld, unnskyld at jeg sier det :sjenert: . Stort sett alle har "enorme" pupper ei stund etter fødselen, melkeproduksjonen er på topp, og den må tilpasses spedbarnet. Det er slikt som går over uten store problemer. Når du skriver at ikke et eneste klesplagg satt pent på deg så blir det, eehhh litt overfladisk for meg altså. Det eneste jeg kan forstå er hvis det plaget det å amme i andres påsyn.

Du er vel ikke "Jens" vel?

Du forstår ikke, jeg var virkelig uformelig. Det fantes knapt en BH som var stor nok. Det så regelrett idiotisk ut. Og slik som det lekket hele tiden! Jeg holdt altså på å bli fullstendig sprø.

Jeg kan til dels forstå at dette kan høres overflatisk, men jeg følte meg altså så hemmet at du aner ikke. :)

Skrevet
Du forstår ikke, jeg var virkelig uformelig. Det fantes knapt en BH som var stor nok. Det så regelrett idiotisk ut. Og slik som det lekket hele tiden! Jeg holdt altså på å bli fullstendig sprø.

Jeg kan til dels forstå at dette kan høres overflatisk, men jeg følte meg altså så hemmet at du aner ikke.  :)

Joda, jeg forstår ;) .

Hilsen en med a-cup til vanlig, etter fødselen brukte jeg d-cup, det fosset melk i alle vinkler :)

Skrevet

Jeg kan til dels forstå at dette kan høres overflatisk, men jeg følte meg altså så hemmet at du aner ikke.  :)

Du verden!

Kjenner jeg har lyst til å si masse, men mine synspunkt er ikke etterspurt, jeg må bare få si at jeg har masse å si. Og så får jeg bare finne meg i at det finnes ulike måter å få barn på. Og at enhver får finne det som er det riktige for en selv.

Skrevet
Du verden!

Kjenner jeg har lyst til å si masse, men mine synspunkt er ikke etterspurt, jeg må bare få si at jeg har masse å si. Og så får jeg bare finne meg i at det finnes ulike måter å få barn på. Og at enhver får finne det som er det riktige for en selv.

Ja, da er vi på linje :)

Skrevet
Jeg ammet i 8 mnd, han sluttet selv.

Samme her!

Han bare bet og tøyset ved puppen. Jeg forsøkte virkelig å få det til, for jeg hadde en ambisjon om å amme til han var 1 år. Men det var bare tull og tøys, og etter at jeg ga opp viste han ikke tegn til å ville ha pupp, så da var han vel forsynt da...

Skrevet

Jeg hadde enorme bryster, og ikke et eneste klesplagg satt pent på meg. Jeg følte det dessuten ubehagelig å amme i andres påsyn, derfor føltes det som en lettelse for meg å gå over til morsmelkerstatning.  :)

Jeg synes det er bra du "tørr å stå frem" på denne måten i dette landet som noen ganger kan virke veldig amme-hysterisk.

Selvfølgelig er morsmelk det beste for barnet, men barnet har også veldig godt av en mor som trives i rollen som mor, og kan gi den kjærligheten barnet trenger.

En mor som gruer seg til hver amming er ikke barnet tjent med.

Mor skal kose seg også, og ALT må ikke være på barnets premisser...

Det blir jo flotte barn av MME også.

Og jeg tror at enhver mor vil gjøre det som er best for seg selv og barnet sitt, og at en slik avgjørelse er tatt opp til mer eller mindre grundig gjennomtenkning.

Å "halshugge" noen fordi at man ikke er lik seg selv, eller velge å gjøre ting en selv ikke kunne tenke seg å gjøre blir feil.

Vi er alle forskjellige, og dersom vi greier å godta det så har vi kommet langt!!!!

Skrevet

Jeg ammet i 6 måneder, sluttet pga at jeg ikke hadde nok melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...