Gå til innhold

Hvor lenge ammet du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

barn nr 1, omtrent 6 mnd'er, han sluttet selv.

barn nr 2, omtrent 3 mnd'er, hun sluttet også selv, pumpet et par uker til men ble rett og rett for mye slit og for lite tid til at jeg orket mer.

Er litt lei meg fordi vi ikke fikk til mer amming på vesla, men noen ganger er det bare sånn det blir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg prøver å slutte nå. Minsten er snart 17 mnd. Han er ikke særlig villig til å slutte med puppen. Våkner nesten hver natt enda, og det er vanvittig slitsomt.

Grunnen til at jeg vil slutte å amme: det er ikke særlig artig med en liten stabeis som prøver å rive av meg klærne for å nå frem til puppen. Som river ut øverste del av t-skjorta, kikker ned og gliser. Litt vel frekk, så nå må det bare bli ammeslutt!!

Jeg kan signere dette, bare at mi jente er 18 mnd. Merker nå jeg er klar for å slutte ja, men det er hun så laaaangt derifra.

Skrevet
Jeg må bare kommentere dette. Det virker som om du gav opp ammingen for din egen forfengelighets skyld, unnskyld at jeg sier det :sjenert: . Stort sett alle har "enorme" pupper ei stund etter fødselen, melkeproduksjonen er på topp, og den må tilpasses spedbarnet. Det er slikt som går over uten store problemer. Når du skriver at ikke et eneste klesplagg satt pent på deg så blir det, eehhh litt overfladisk for meg altså. Det eneste jeg kan forstå er hvis det plaget det å amme i andres påsyn.

Du er vel ikke "Jens" vel?

Unnskyld meg, men hvordan ble jeg trukket inn i denne tråden?

Skrevet
Huff, ja jeg vet hva du sliter med. Det er helt forferdelig for man føler seg så maktesløs. Så etter i helseboka, sønnen min veide 11 kilo og 86cm da han var 2,5 år så han var litt tyngre enn din.

Håper dere får den hjelpen dere trenger og at legene kan finne ut hva det er, det er uvissheten som er det værste  :klem:

Vår gutt er 87 cm og har vært det de 4 siste mnd`ene. Nå har vi fått sondemat på blå resept.

Ja, man føler seg hjelpeløs. Og sint av og til. Husker jeg var sint da han var baby fordi han bare sovnet med puppen og ellers var så blid og fornøyd. Hvorfor var han så blid? Sov godt om nettene, men la ikke på seg. Jeg forventet en urolig utilpass unge, men neida... Skulle gjerne skrudd frem tiden et år eller to, så han plutselig var normalvektig og bekymringene våre var borte!

Gjest Miss Guided
Skrevet
Jeg kan signere dette, bare at mi jente er 18 mnd. Merker nå jeg er klar for å slutte ja, men det er hun så laaaangt derifra.

Da smører du noe på brystvortene som ikke smaker godt, ikke noe farlig men noe som ungen syns er æsj. Og hver gang barnet vil ha bryst så får hun det, men når hun ikke liker smaken så vil det gå over av seg selv. Hun syns det smaker æsj og gradvis går det lenger og lenger imellom hun vil ha pupp, og derved ingen gråting fordi hun slutter av seg selv fordi pupp smaker vondt. Prøv f.eks. soyasaus.

Fungerte som en drøm for meg, puppeslutt uten en eneste tåre. Bare et forundret fjes i starten fordi h*n ikke skjønte hvorfor det smakte æsj dagen etter at det smakte så godt.

Skrevet

Første ammet jeg i 6 mnd. Hun vokste ikke som hun skulle, men ville ikke ha flaske. Da hun endelig tok flaske sluttet jeg ganske raskt å amme fordi jeg trodde hun ikke fikk den næringen hun trengte fra meg... Som hos mamsen, var det ikke noe galt med melken, men med barnet - hun vokste ikke selv om hun fikk MME.

Andre fullammet jeg i 5-6 mnd., og ammet videre til hun var 14 mnd (de siste månedene bare morgen og kveld) - da var hun ikke interessert i pupp lenger, og jeg syntes også det var en grei tid å slutte på.

Gjest miiip
Skrevet

Sønnen er nå 9 mnd, og han får pupp morgen (i 5-6-tida) + ettermiddag og kveld, litt avhengig av når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg vurderer å kutte ned til bare en gang etter jobb fordi han ofte er ukonsentrert da. (Det er slitsomt for meg.) Håper å amme til han er ett år fordi det kan utsette/forebygge allergi og han er arvelig utsatt, men har bestemt meg for at jeg ikke orker å "sloss" med ham når han ikke er interessert.

Skrevet
Da smører du noe på brystvortene som ikke smaker godt, ikke noe farlig men noe som ungen syns er æsj.

Jeg må bare :ler:

Men det har ikke jeg samvittighet til å gjøre mot lillegullet!

Skrevet

Nr. 1: 6 mnd (ville ikke ha)

Nr. 2: ca 15 mnd (pga sykdom, sykehusopphold og medisiner, gradvis nedtrapping og vi var klare for det begge to)

Gjest Gjesta
Skrevet
Prøv f.eks. soyasaus.

Fungerte som en drøm for meg, puppeslutt uten en eneste tåre. Bare et forundret fjes i starten fordi h*n ikke skjønte hvorfor det smakte æsj dagen etter at det smakte så godt.

:ler:

Skrevet

Uff, jeg synes dette med å smøre inn pupper med dårlige smaker, virker litt dårlig gjort. Stakkars små, de skjønner jo ingenting.

Ja, fint hvis dette funker for noen, men jeg hadde ikke gjort det. Min erfaring er at om man ikke er tilgjengelig, dvs fx i de samme situasjoner som barnet vanligvis får pupp i, så ledes interessen greit til andre ting. Men alle unger og mammaer er ulike selvsagt.

Og bare for å si det; vi har ikke sluttet, men de dagene jeg er opptatt av andre ting, ikke sitter i sofaen og mulig å komme bort til i pupperekkevidde, så er heller ikke interessen stor.

Skrevet

Jeg ammet i 7 uker med mye smerte og mye pumping. Fikk aldri til ammingen. Så da 7 uker var gått, orket jeg ikke mer og gikk over til mme. Fikk en unge som var mett og fornøyd.

Gjest baby-E
Skrevet
Uff, jeg synes dette med å smøre inn pupper med dårlige smaker, virker litt dårlig gjort. Stakkars små, de skjønner jo ingenting.

Ja, fint hvis dette funker for noen, men jeg hadde ikke gjort det. Min erfaring er at om man ikke er tilgjengelig, dvs fx i de samme situasjoner som barnet vanligvis får pupp i, så ledes interessen greit til andre ting. Men alle unger og mammaer er ulike selvsagt.

Og bare for å si det; vi har ikke sluttet, men de dagene jeg er opptatt av andre ting, ikke sitter i sofaen og mulig å komme bort til i pupperekkevidde, så er heller ikke interessen stor.

Kan jeg spørre hvor gammelt barnet ditt er?

Skrevet
Da smører du noe på brystvortene som ikke smaker godt, ikke noe farlig men noe som ungen syns er æsj. Og hver gang barnet vil ha bryst så får hun det, men når hun ikke liker smaken så vil det gå over av seg selv. Hun syns det smaker æsj og gradvis går det lenger og lenger imellom hun vil ha pupp, og derved ingen gråting fordi hun slutter av seg selv fordi pupp smaker vondt. Prøv f.eks. soyasaus.

Uff, dette hørtes grusomt slemt ut! :forvirret:

Veldig interessant å lese hva dere andre gjør/har gjort. Virker som om det er litt enten/eller. Altså, enten slutter man tidlig eller så holder man på til langt over året. Er spent på hva det blir til her i huset. Jeg har i utgangspunktet tenkt til å la tulla regulere det selv. Men jeg ser jo utfordringen til dere som har babyer som krabber "ned i" bh'en for å få pupp :ler:

Skrevet
Du forstår ikke, jeg var virkelig uformelig. Det fantes knapt en BH som var stor nok. Det så regelrett idiotisk ut. Og slik som det lekket hele tiden! Jeg holdt altså på å bli fullstendig sprø.

Jeg kan til dels forstå at dette kan høres overflatisk, men jeg følte meg altså så hemmet at du aner ikke.  :)

Dette virker som et tulleinnlegg. ;)

Skrevet

Signerer Nigo'n. Etter rundt 6 mndr var "brønnen tom" faktisk. Greit nok selv om en liten del av meg savnet ammestunden.

Skrevet

Jeg ammet i 5 måneder, ingen av oss koste oss med det. Gikk over til mme på flaske og fikk en helt annen unge.

I ettertid lurer jeg på om det var det å spise liggende han ikke likte...

Skrevet

Nr.1 ammet jeg i tja, 4 mndr? Da ville hun ikke ha pupp mer. Pumpet meg til hun var 7-8 mndr.

Nr.2 er 11 mndr. og han får masse pupp enda. Hadde litt ammetrøbbel med han også, men nå går det jo bare sååå greit da. Tror bare han får kose seg med puppen til han ikke gidder mer. Skal vel være noen dager i uka hos dagmamma etter hvert, så da blir det nok lite pupp uansett. Men utrolig kos å amme en såpass stor unge syns jeg. Har jo ikke opplevd det før. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...