Gå til innhold

Nok er nok!


Lompa2

Anbefalte innlegg

Oi, her var det mye å svare på nå. Først av alt; sønnen min BLIR ikke! Han blir hentet av pappaen sin, som tar ham med hjem for å legge ham.

Ang det med gjenkjennelse; jeg har tenkt på det. Nå er det riktignok adskillig flere som vil kjenne oss igjen etter RedaksjonEN nå i kveld, vet ikke hvor mange av dere som så det. Men takket være en god venn av meg, ble jeg oppringt av NRK, som ville ha med et intervju i forbindelse med RedaksjonEN. I tillegg skal Dabladet.no kjøre en forhåndsomtale i morgen og følger opp på fredag.

Jeg får kart i posten med hvor på Egertorget vi skal være, og der slår vi oss til med et par små festfakler og noen kubbelys, bare for å vise hvor vi er. har også tenkt å lage en liten plakat som forteller hva vi gjør der, samt dele ut noen flygeblader til de merst populære utestedene. Natteravnene var det også noen som nevnte og jeg skal ringe de, så de også kan henvise folk til oss, for de pleier vel ikke akkurat følge folk hjem tror jeg.

Ellers tar jeg i mot alle tips og ideer med takk.

Jeg fikk en sms i kveld, fra et nummer jeg ikke kjente, en sms som fikk meg helt på gråten og som bare styrket min følelse av at dette er riktig å gjøre;

"Jeg er en av flere kvinner som har opplevd dette.Og jeg har lenge brent for å komme opp med en ide for å hjelpe andre uten å måtte bli psykiater. Dette er et glimrende tiltakJeg har dessverre ikke mulighet til å bli med, men får jeg sjansen er jeg der på flekken.jeg vil gjerne hjelpe deg og er dypt takknemlig for det du nå gjør. Tusen takk! Mvh. NN. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maxagaze
[...]

Det er umulig å bo i en storby, med en så stor ansamling av forskjellige typer mennesker, og samtidig forvente at du skal kunne være trygg overalt (men det er jo helt grusomt at man ikke skal kunne føle seg trygg i/ved sitt eget hjem engang..).

[...]

Siden du nevner storby; korrigerert for folketall, så mottok politiet i Oslo tre ganger flere voldtektsanmeldelser i 2006, enn i New York. New York er en by med 19,3 millioner innbyggere..

De er ikke 100% trygge der heller, nei, men skulle ikke tallene peke andre veien hvis det er størrelsen på byn som er den mest tungtveiende faktoren ?

Oslo verre enn New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vil bli med; send meg en pm da? Husk gode sko og varme klær, og for all del ikke drass rundt med mye penger. Ikke mer enn dere trenger til noe varm drikke og evt litt småmat. Skulle ønske jeg kunne sørget for noe forpleining til de som stiller opp, men ettersom vi ikke har noen sponsorer eller noe på dette, så må jeg bare beklage det...

Men alt det koster dere er jo et par timer søvn, timer som sikkert ville blitt brukt foran tv eller pc. (JA, jeg snakker VELDIG for meg sjæl nå!) Så sett fra en annen vinkling, får dere frisk luft, god mosjon og masse nye kjente. Varm klem til alle som stiller opp, og til de som er med oss i tankene. Nå tar jeg kvelden. Sov godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Siden du nevner storby; korrigerert for folketall, så mottok politiet i Oslo tre ganger flere voldtektsanmeldelser i 2006, enn i New York. New York er en by med 19,3 millioner innbyggere..

De er ikke 100% trygge der heller, nei, men skulle ikke tallene peke andre veien hvis det er størrelsen på byn som er den mest tungtveiende faktoren ?

Oslo verre enn New York

du overdriver litt med folktetall nå, bor ikke 19,3 mill i new york, men likevel skremmende at oslo ligger høyere enn new york på voldtektsstatistikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Colubra
Siden du nevner storby; korrigerert for folketall, så mottok politiet i Oslo tre ganger flere voldtektsanmeldelser i 2006, enn i New York. New York er en by med 19,3 millioner innbyggere..

De er ikke 100% trygge der heller, nei, men skulle ikke tallene peke andre veien hvis det er størrelsen på byn som er den mest tungtveiende faktoren ?

Oslo verre enn New York

Godt vi ikke har like høye tall på skyteepisoder og drap som dem i forhold til befolkningen da :).

Nå var det ikke så mye befolkningsantall jeg tenkte på; mer det at når innbyggere et sted kommer over et visst antall, så blir det umulig å ha den "alle-kjenner-alle"-kontrollfunksjonen.

Uansett var poenget mitt muligheten for å kunne kontrollere at folk skal kunne være trygge på gata, ikke noe med antall voldtekter som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da har jeg fått vite HVOR på Egertorget vi skal vær ei morgen og lørdag og vi har visst (hvis jeg skjønte kartet riktig) fått den beste plassen der, rett foran trappa opp fra t-banen (altså foran Burger King). Der slår jeg og mine oss til med masse lys, noe å sitte på og EN enkelt plakat som forteller hva vi gjør der. Håper mange av dere kan og vil komme, og at enda flere oppsøker oss og trenger følge hjem. Nå detter jeg straks i seng, ettersom jeg skla opp klokka fem i morgen og dermed regner med å være på beina til fem lørdag morgen. Ha en god natt alle sammen, så ser jeg forhåpentlig mange av dere i morgen og/eller lørdag kveld. Stoor klem fra Therese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

På hvilken måte er det tenkt at en slik demonstrasjon eller tog kan hjelpe menn til å tenke "Nå tror jeg ikke jeg vil voldta mer, men bli snill"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er det tenkt at en slik demonstrasjon eller tog kan hjelpe menn til å tenke "Nå tror jeg ikke jeg vil voldta mer, men bli snill"?

SÅ naiv er jeg ikke, at jeg tror jeg kan endre voldtektsforbryteres tankegang. Men det vi KAN gjøre, er å beskytte kvinnene på veien hjem. Hvis du leser innlegget mitt ordentlig ser du det. Bor du i Olso, så stikk gjerne innom og hils på oss i morgen, så får du se.

SÅ til alle; jeg har fått et par meldinger på at artikkelen i Dagbladet kan misforstås, noen lurer på om det er på Olaf Ryes plass, ettersom det står om det i slutten av artikkelen. Det er en noe uheldig formulering fra Dagbladets side, og stemmer ikke. Vi er og blir på Egertorget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Nå detter jeg straks i seng, ettersom jeg skla opp klokka fem i morgen og dermed regner med å være på beina til fem lørdag morgen.

Men hvem skal følge DEG hjem? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Men det vi KAN gjøre, er å beskytte kvinnene på veien hjem. Hvis du leser innlegget mitt ordentlig ser du det. Bor du i Olso, så stikk gjerne innom og hils på oss i morgen, så får du se.

Jo da, jeg leste da alt. Jeg synes det er flott at dere tar initiativ, det er jo i og for seg bare positivt og bra at noen sier i fra og tar det opp i media. :)

Det er sikkert fint for de kvinnene som føler seg utrygge også...jeg vil ikke bort og hilse på dere nei, for jeg har aldri følt meg utrygg i noen som helst slags storbyer uansett land og når på døgnet. Men for de som opplever vold i trappoppgangen og garasjen sin må det være storveis at noen tar saken opp for dem. Det kan jo skje alle men jeg ville ikke ha dramatisert dette. Det er liksom en for fjern verden, synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
;)  Jeg blir nok kjørt hjem av svoger og svigerfar som også blir med.

Bra at mennene passer på da! :)

Lykke til med tiltaket videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra at mennene passer på da!  :) 

Lykke til med tiltaket videre.

Ja, ettersom menn flest aldri ville drømme om å begå en voldtekt, er det godt å a med menn på oppleget, for å vise at de heller ikke godtar voldshandlingene og vil beskytte kvinner fra det.

takk for lykkønskninger, ha en fin kveld og helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fint for de kvinnene som føler seg utrygge også...jeg vil ikke bort og hilse på dere nei, for jeg har aldri følt meg utrygg i noen som helst slags storbyer uansett land og når på døgnet. Men for de som opplever vold i trappoppgangen og garasjen sin må det være storveis at noen tar saken opp for dem. Det kan jo skje alle men jeg ville ikke ha dramatisert dette. Det er liksom en for fjern verden, synes jeg da.

Men dette handler vel om nestekjærlighet og omsorg for dem som ikke kjenner seg trygg?

Jeg tar av hatten for Lompa. En plass må man starte og du har begynt løpeetappen. :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For de som er våkne på den tida en lørdagsmorgen; hør på p4 klokka 09:30. Da prater Madeleine Cederstrøm litt om aksjonen vår.

Jeg har vært i kontakt med natteravnene. De var svært interessert og kommer innom.

Håper å se flest mulig av dere i kveld, jeg er på KG til ca 16:00, etter det er jeg på mobil for de som har nummeret mitt. Alle andre; ha en flott kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skla jeg gå og legge meg og FURTE! Vi var fem stykker der i dag, EN herfra var innom! Med de som har sagt de skulle komme/kanskje skulle komme, ville vi vært mellom 15 og 20, og vi var seks på det meste. Jeg skal prøve igjen i morgen, men da starter jeg noe senere, og håper det blir flere enn meg og mamma. Men noen stor tro på det, nei det har jeg egentlig ikke nå....*Lei Lompe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...