Gå til innhold

Nok er nok!


Lompa2

Anbefalte innlegg

:hoppe: Jaggu meg ble det ikke en artikkel om dette og. I morgen får vi en tilsvarende greie på dagbladet.no, så da er det jo håp for at enda flere melder seg til å bli med oss.

Flere her som vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke flere enn de jeg "har selv", venner og kjente. Der er vi 10-12 stk nå. Håper så inderlig at det skal dukke opp et par bevisste, engasjerte mennesker som bor i byen, Aline og Succubus kan jo kanskje de, men jeg vil gjerne ha med flere. Menn også. De fleste normale menn ville jo aldri drømme om å finne på å voldta noen, så det hadde vært flott med et par av de der og. Helst mange. Ingen av gutta her fra forumet som vil bli med oss da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at det ikke er mer som skjer ang. saken her inne da. Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at det ikke er mer som skjer ang. saken her inne da. Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe deg

Det hjelper forhåpentlig nå, når saken er lagt ut i magasinet. Så kommder det på dagbladet.no i morgen. og en venn av meg skulle ringe P4(han har kjente der) og prøve å få de til å nevne det. Håper-håper-håper.....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert at det er noen som engasjerer seg, hvor lenge blir dere sittende? Skal jobbe til kkl.00:00 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir sittende til ca 4-5tida, tenker jeg. Ihvertfall de mest iherdige av oss. Noe frafall blir det vel ettersom folk ikke makter å være våkne lenger, de fleste av oss kommer rett fra jobb selv. Men heldigvis har mannen min fri denne helga og kan ta seg av guttungen, så jeg kan sove lenge på lørdag og søndag. Hvor jobber du? Bare send meg en pm hvis du er engstelig og vil hentes på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg skal være med på noe lignende på torsdag. Trodde først at det var det samme for jeg hadde ikke sjekka datoene så nøye..

Dette er det jeg fikk der:

TA NATTA TILBAKE!

Kvinner skal kunne gå alene om natten uten å føle seg utrygge.

Bli med og vis at vår by er full av medmennesker

som krever bevegelsesfrihet og likestilling!

Oppmøte på Olaf Ryes Plass torsdag 8.mars kl.22.30

kl. 22.30 - 23.00: Appeller - Kvinnefronten, Fett, Kvinnegruppa Ottar, Oslo SV, Afghanistankomiteen, m.fl.

ca 23.00: Fakkeltog - Sofienbergparken via Akerselva og Trondheimsveien. ca. 24.00: Sofienbergparken. Kunstnerisk markering. Enkel bevertning.

Så kanskje jeg kommer på fredag også, det er iallefall et supert initiativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kanskje du kan sladre litt til endel av de andre som er med på torsdag da?:-) Hos oss er det dog ingen fakler, ingen plakater og paroler. Bare mennesker med god vilje og gode sko, som følger de som føler seg utrygge på egen hånd.

Flott hvis du blir med oss et par timer også, enten fredag eller lørdag. Send meg gjerne en pm først, litt morsomt å vite hvem herfra man har med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jepp, skal sladre jeg :) Og sende en pm.. Men nå er det overhengende fare for at jeg må jobbe i morgen da, men hvem vet, de har ikke ringt enda og det tar jeg som et godt tegn :)

Skal tipse noen bekjente også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Dette er utrolig flott Lompa - mulig jeg dukker opp.

Jeg bor selv i denne bydelen av Oslo der det har herjet som værst den siste tiden av disse grufulle handlingene!

Uansett håper jeg at dette du "setter i gang" vil etterhvert vekke medias interesse slik at flere blir oppmerksomme på dette prosjektet ditt. :)

-----

Når det er sagt, vil jeg samtidig si at dekningen av denne "voldtektsbølgen" er nesten utelukkende overfallsvoldtekter som gis spalteplass.

Inntrykket den allmenne leseren sitter igjen med er at voldtekt er ensbetydende med brutale overfall fra fremmede menn på åpen gate!

Jeg mener nemlig at mediene også bør fokusere litt på dette med sexuelle overgrep og rus!

Mange sexuelle overgrep foregår veldig ofte i ruset tilstand, der jenter evt. tar med seg eller bli med fremmede menn hjem, blir med på nachspiel etter et utelivsbesøk og/eller etter fest! Dette betyr ikke at det nødvendigvis alltid er villt fremmed mennesker som begår overgrep/voldtekt!

Det er langt mer vanlig at kvinnen kjenner gjerningsmannen, enten han er en bekjent, en venn eller en kjæreste, og at overgrepet gjennomføres uten bruk av grov fysisk vold. Altså at kvinnen bla. kan føle seg presset eller tvunget til sex. (dette er også voldtekt, men ikke overfallsvoldtekt som vi nå leser daglig om)

"En fremmed mann lurer i buskene eller i et portrom og kaster seg over et intetanende offer. Overgriperen bruker fysisk vold, kvinnen gjør motstand og blir skadet, kanskje til og med drept."

Dette leser vi om og blir debatert om opp og ned i mente, men vi bør som sagt også sette mer fokus på sexuele overgrep som foregår slik jeg har beskrevet i innlegget.

Jeg fant forøvrig en fin artikkel her som sier mye av det jeg prøver å si

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1676017.ece

Men for all del Lompa, det du gjør er kjempeflott :)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Colubra

Ikke for å være dust, men jeg synes kanskje det blir litt naivt å skulle forvente at man skal kunne gå hvor som helst i byen og føle seg trygg for voldtekter.

Hvorfor ikke da også samtidig kreve at man skal kunne føle seg trygg for å bli ranet, eller banket opp (uavhengig av kjønn)?

Det er umulig å bo i en storby, med en så stor ansamling av forskjellige typer mennesker, og samtidig forvente at du skal kunne være trygg overalt (men det er jo helt grusomt at man ikke skal kunne føle seg trygg i/ved sitt eget hjem engang..).

Med det sagt så vil jeg samtidig påpeke at jeg synes det er et utrolig bra initiativ du tar, og jeg håper dere får mange folk som møter opp :)

Helt jævlig at det har vært så ille som nå i det siste, og det hadde vært flott å få en slutt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltak. Jeg bor også rett ved siden av der det har vært på det værste nå, og jeg har ikke likt tanken på garasjeannlegget på morgenen etter den siste episoden.

Kanskje jeg møter på fredag, dersom jeg ikke må jobbe. Men jeg syntes ikke du burde ta med barnet ditt, fredag kveld på byen er ikke noe sted for et barn i barnevogn. Men det er ditt valg.

Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Så omtale på RedaksjonEN nå, lykke til lompa :-)

PS: Til deg over osm reagerer på at barnet skulle være med, det reagerte jeg også på. Men jeg tror Trådstarter skrev det i et veldig engasjert øyeblikk, hun forstår nok at Oslos gater ikke er stedet for et lite barn en sen kveld, hvor man skal følge småfulle kvinner hjem :-)

Endret av Superma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan høre med redaktøren om vi ikke kan få trykket en liten sak om det. Jeg har dessverre mistet mobilen og alle mobilnummer jeg hadde lagret, så kaskje du kan PM'e tlfnummeret ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer litt på hvordan det egentlig skal gjennomføres, om det er tenkt å ha noen form for gjenkjennelse eller annet på de som går rundt.

Jeg tenker bare det at dersom jeg hadde vært alene på vei hjem fra byen, full og ikke kjente til tiltaket, så ville jeg vært mildt sagt skeptisk til å bli kontaktet av totalt fremmede mennesker som tilbød seg å følge meg hjem...

Dersom jeg ikke hadde kjent til "aksjonen" og det ikke var mennesker som var "merket" på en sikker måte... ville jeg ikke hatt noen grunn til å vite hva de egentlig ville, hva slags folk det var og i det hele tatt.

kanskje ett samarbeid med natteravnene hadde vært en ide? alle kjenner vel til natteravnene og har tillit til dem og jobben de gjør, en del av deres jobb går på akkurat det samme, bare at de gjør andre ting også.

vet fremdeles ikke om jeg kan komme, har som sagt en annen avtale i utgangspunktet, men tenker veldig på det som skjer og har sansen for engasjementet både på torsdag og dette, men mener det er viktig å tenke grundig igjennom hvordan ting gjøres.

at dere/vi er trygge mennesker, vet dere/vi, fremmede har ingen grunn til å vite dette og bør vel sånn sett ikke stole blindt på fremmede uten noen form for merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

kanskje ett samarbeid med natteravnene hadde vært en ide? alle kjenner vel til natteravnene og har tillit til dem og jobben de gjør, en del av deres jobb går på akkurat det samme, bare at de gjør andre ting også.

Lurt - vise dette til natteravnerne :)

---

Har skrevet innlegg før, men må kommentere det noen lurer på:

Men heldigvis har mannen min fri denne helga og kan ta seg av guttungen, så jeg kan sove lenge på lørdag og søndag.

Lompa2 har fikset dette hun, flink som hun er!

Jeg har selvsagt sagt i fra til mine Oslovenner Lompa, og skal prøve å komme selv :) Kanskje vi sees der!?

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!!

Jeg bor i oslo, og jeg har vært engstelig lenge nå, og synes det er flott at noen tar tak i dette nå! Skal si fra til alle venninnnene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...