Gå til innhold

samboer som bruker penger i det uendelige


Gjest **myonz**

Anbefalte innlegg

Det er da ikke rettferdig at begge skal betale like mye. Han får jo skattefradrag på huslånet (28% av rentene). Siden hun har mindre penger enn han burde jo han betale mest, synes jeg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Beløpet som oppgis for husholdningsutgifter høres ikke ut som om det dekker begge to, så da må han legge til han også. Det er en ting jeg savner her, og det er hvor mye han betaler i kommunale avgifter og eiendomsskatt. Det kommer ikke frem, og hvis hun vil at begge skal betale like mye, så må alt deles i to. Hun må da betale kr 3000 på renten i måneden, 6000 av forsikringene, 200 av innternett, 2000 i hushold, kommunale avgifter 2700 pr år. Strøm ca 1000 pr kvartal.

Når alt er tatt med og brutt ned i månedlige ratter skal begge betale 6258 pr mnd.

Renter er ikke en løpende utgift. Det er prisen huseier betaler for å kunne kjøpe huset til seg selv over tid. Den har ikke leier noe med. Hun skal ikke tjene eller tape på om han hadde penger fra før av eller tar opp lån.

Strøm er mer enn 1000 per kvartal. Hun sier også at de bruker mye strøm. 15000 i året er vel da et minimum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
Hvorfor skal hun betale forsikringene på hans hus og hans bil, og hans eiendomsskatt? Kommunale avgifter skal huseier betale.

Hvorfor skal han betale innboforsikring for hennes ting? Og kommunale utgifter må pakkes inn i husleien, hvorfor skal han betale for hennes søppel? Og bilen får hun sikkert bruke hun også.

Endret av Labellamia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor skal hun betale forsikringene på hans hus og hans bil, og hans eiendomsskatt? Kommunale avgifter skal huseier betale.

Så hun skal ikke betale noen verdens ting for å bo der? Alle utgiftene på huset er huseiers, så da skal han betale det? :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Så hun skal ikke betale noen verdens ting for å bo der?  Alle utgiftene på huset er huseiers, så da skal han betale det? :klaske:

Hun skal betale leie, men ikke hans del av strøm osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville (hvis jeg var TS her) leid meg en hybel :ler:

Da ville hun fått mye bedre økonomi. Jeg synes ikke fordelingen demmes virker rettferdig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Labellamia
Renter er ikke en løpende utgift.  Det er prisen huseier betaler for å kunne kjøpe huset til seg selv over tid.  Den har ikke leier noe med.  Hun skal ikke tjene eller tape på om han hadde penger fra før av eller tar opp lån.

Strøm er mer enn 1000 per kvartal.  Hun sier også at de bruker mye strøm.  15000 i året er vel da et minimum?

Nå delte jeg størmregningen i to per kvartal. Rentene må regnes som løpene da de faktiskt må betales hver måned. Og nei hun skal ikke tjene eller tape penger men delta i fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hun skal betale leie, men ikke hans del av strøm osv.

For å beregne en husleie tar man utgangspunkt i kostnadene for å drive huset og legger på en viss fortjeneste. Om strøm er inkludert i leien eller betales eksplisitt er en regnskapsmessig detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
Det nytter ikke å sammenligne størrelsen på utgiftene. Han får jo et hus for sine utgifter, hun får bare gleden av å se ham varm og mett!  :overrasket:

Jeg håper hun har gleder av han også og ville bodd sammen med han, med eller uten hus også. Og hvis de er samboere og planlegger å være det resten av livet så kommer huset henne også til gode ikke sant? Kan hende de gifter seg en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det altfor fort.  Internett og mat er jo for begge to.

Si 5200 + strøm.  Men likevel for mye synes jeg.

hvis hun vil at begge skal betale like mye, så må alt deles i to. Hun må da betale kr 3000 på renten i måneden, 6000 kr pr år av forsikringene, 200 av innternett, 2000 i hushold, kommunale avgifter 2700 pr år. Strøm ca 1000 pr kvartal.

Når alt er tatt med og brutt ned i månedlige ratter skal begge betale 6258 pr mnd.

Da har jeg ikke tatt med eiendomsskatten.

Så om hun betaler en tusenlapp til pr mnd så deler de egentlig på huslånet og hun kan bli medeier av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå delte jeg størmregningen i to per kvartal. Rentene må regnes som løpene da de faktiskt må betales hver måned. Og nei hun skal ikke tjene eller tape penger men delta i fellesskapet.

Tøv. Rentene er en del av investeringen. Den må han betale selv.

Hvis hun skulle betale en del av rentene, kunne han bare ta opp større lån på boligen og få dekket halvparten av rentekostnadene fra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper hun har gleder av han også og ville bodd sammen med han, med eller uten hus også. Og hvis de er samboere og planlegger å være det resten av livet så kommer huset henne også til gode ikke sant? Kan hende de gifter seg en dag.

Og om de skiller seg så står hun på bar bakke. Dette bør hun jo snakke med han om. Om han ønsker en fremtid med henne så ønsker vel han ikke å sette henne i en situasjon hvor hun ikke kan eie noe, men må leve "hos han" for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
Tøv.  Rentene er en del av investeringen.  Den må han betale selv.

Hvis hun skulle betale en del av rentene, kunne han bare ta opp større lån på boligen og få dekket halvparten av rentekostnadene fra henne.

hvis hun vil dele så må hun betale sin del av rentene den perioden de har avdragsfritt. Og være med å betale halve avdragene. På den måten kan hun også kjøpe seg inn i huset etterhvert.

Han kan ikke bare ta opp lån utenvidere, så lenge hun ikke står som medeier er det kun hans inntekt som ligger til grunn for lån. Og som kjent kan man ikke låne hvor mye man vil på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Så om hun betaler en tusenlapp til pr mnd så deler de egentlig på huslånet og hun kan bli medeier av huset.

I det første regnestykket er det antatt at TS betaler 2000 for begges mat tilsammen, i det andre 4000. (TS har ikke oppgitt hva hun mente med at hun betaler 2000 for mat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
hvis hun vil dele så må hun betale sin del av rentene den perioden de har avdragsfritt. Og være med å betale halve avdragene. På den måten kan hun også kjøpe seg inn i huset etterhvert.

Han kan ikke bare ta opp lån utenvidere, så lenge hun ikke står som medeier er det kun hans inntekt som ligger til grunn for lån. Og som kjent kan man ikke låne hvor mye man vil på huset.

Dette blir bare mer og mer tullete. Dersom trådstarter skal kjøpe seg inn i huset (noe hun ikke har skrevet noe om såvidt jeg kan se), må de inngå en separat avtale om lånet. Da må hun betale for oppussing og skade og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
Dette blir bare mer og mer tullete.  Dersom trådstarter skal kjøpe seg inn i huset (noe hun ikke har skrevet noe om såvidt jeg kan se), må de inngå en separat avtale om lånet.  Da må hun betale for oppussing og skade og lignende.

Eller hun kan sette seg opp som medlåner, eller overta halve lånet og dermed bli medeier i boligen.

Endret av Labellamia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest =tentacle=
hvis hun vil dele så må hun betale sin del av rentene den perioden de har avdragsfritt. Og være med å betale halve avdragene. På den måten kan hun også kjøpe seg inn i huset etterhvert.

Han kan ikke bare ta opp lån utenvidere, så lenge hun ikke står som medeier er det kun hans inntekt som ligger til grunn for lån. Og som kjent kan man ikke låne hvor mye man vil på huset.

Selv om hun betaler på renter nå, så deler de ingenting. Han eier, hun er med og betaler, men blir ikke eier av noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv om hun betaler på renter nå, så deler de ingenting. Han eier, hun er med og betaler, men blir ikke eier av noe som helst.

Korrekt. Labellamia har endret premissene for diskusjonen slik at de passer regnestykket hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hun betaler på renter nå, så deler de ingenting. Han eier, hun er med og betaler, men blir ikke eier av noe som helst.

og det synes jeg er helt feil. Da burde hun nten bli medeier på huset -og lånet eller betale mindere leie enn hun gjør !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
For å beregne en husleie tar man utgangspunkt i kostnadene for å drive huset og legger på en viss fortjeneste.  Om strøm er inkludert i leien eller betales eksplisitt er en regnskapsmessig detalj.

Strøm kan være inkludert eller ekskludert, men huseiers del av strømmen skal aldri være inkludert i leietakers leie.

Han beregner seg tydeligvis fortjeneste på å ha henne boende der, og jeg ville flyttet om samboeren så på meg som en inntektskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...