Gå til innhold

samboer som bruker penger i det uendelige


Gjest **myonz**

Anbefalte innlegg

Gjest **myonz**

min samboer står for huset vi har kjøpt. han har lånet på sitt navn alene.jeg leier meg så inn hos han. jeg betaler husleie,strøm, internett, mat og mitt. han betaler lånet og forsikring!

han har en meget god yrkestittel, med god lønn. ferdig utdannet i fjor høst og begynner å ta seg opp nå.

jeg derimot, har fortsatt 3 år igjen med utdannelse, til også en god yrkestittel.

han jobber heltid, og enda litt til.

jeg jobber deltid par ganger i uken og studere heltid!

han tjener bra

jeg tjener så det går opp i opp!

han har lenge måttet bruke penger på de "kjedlige" ting, som man bare må når man kjøper hus! imotsetning til tidligere å kunne kjøpe akkurat det man vil! i forbindelse med sin ferdige utdannelse og starten på et nytt yrke, fikk han en særdeles god lønn her. den gikk med til kjøp av ny bil, (jeg selv kjører en skrapkasse som man aldri vet når stopper) kjøp av de dyreste merkeklærene (jeg selv må kjøpe alt på salg) og ny mobil (han kjøpte ny til meg for to år siden).

kjøkkenet vårt har fuktskade, og må ordnes opp i snarest! det skulle han gjøre med engang vi kjøpte huset, det er snart 1 år siden om ikke mer. her er det ikke rørt noenting!

jeg er vant med å reise til syden hvert år, nå har vi ikke vært der siden i 2005. da snakket han om at neste år ble det to uker. neste år ble det inget!!! nå har han snakket ustoppelig om dette årets sydentur, og da jeg bestilte fikk han litt angst for at han kanskje ikke hadde råd til sydentur og lån og div regninger, samt at han var inne i en ny jobb som han ikke visste hvordan lå an i forhold til ferie.... så han avgjorde vel egentlig at disp på den bestilte ferien vår ikke ble betalt, og resultate ble at vi mistet den. nå er det utsolgt!!! så ser dårlig ut med sydentur i år igjen!!!!

folk rundt meg har begynt å lure litt (spesielt mine nærmeste sm jeg fortelle ting til) jeg sier at sydenturen ikke ble noe av pga økonomi, at jeg knapt har penger gjen til å kjøpe mat, at jeg må spare, at jeg ikke får kjøpt meg noe eget, at det jeg ønsker meg til en pris av 600 er altfor dyrt for min økonomi, at kjøkkenet snart mugner opp osv... de lurer da på hva slags forhold han har til økonomi, som kjøper alt dette til seg selv og glemmer alt det andre..

jeg synes at det er greit at han kjøper seg noe, unner seg noe for de pengene han har slitt for, han har ikke fått kjøpt seg noe pga huskjøp og det i den forbindelse! så det unner jeg han! til tider......

jeg fikk 1000 kroner her endag for å kunne kjøpemeg det jeg villle. og ja han betalte en av mine større regninger for å hjelpe meg.

han sier at det er bare å spørre han ang penger, men når han da kommer hjem og klager over de dyre regningene sine, og lån osv og hvor mye penger han har brukt på det, er det ikke så lett å spørre, dessuten er jeg ikke den personen som spør etter penger. jeg vil helst klare meg selv.

det er surt å bruke penger på kjedlige ting som dopapir osv, fremfor en ny bukse og annet, men sånn er livet....

desusten har jeg ikke noe med hans penger å gjøre nei..det er hans penger...

men allikevel, jeg sitter med en del tanker rundt emnet og trenger noen tanker fra de helt utenfor saken...

har jeg et vrangsyn? er jeg egoisitist? eller har han problemer i henhold til penger`??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frysepulver

:klø: Jeg skjønte litt lite av dette jeg... Men det er vel ihvertfall ikke uøkonomisk å nedprioritere en sydentur dersom kjøkkenet må tas? Det er ingen menneskerett å reise til syden årlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har inntrykk av at begge har grei nok inntakt og at det ikke er et ekstremt sprik, så jeg tar utgangspunkt i det:

Finn ut hva dere har i fellesutgifter, del på to.

Hver av dere setter inn dette + litt på en felles konto.

Mat, dopapir osv:

Enten: Begge tar ukeshandlingen, og deler på to når dere kommer hjem

Eller: Felles konto med kort som går til slikt (blir ekstra gebyrer, og dere må kunne stole på at de pengene faktisk går til kun slikt)

Eller: Felles syltetøyglass med penger. Begge putter samme oppi, og tar ut etter behov. Samme som over med at man må stole på at pengene går til det som er avtalt, men ingen gebyrer.

Eller: Hver handler det han/hun spiser. Brutalt, men kan fungere greit.

Fuktskaden:

Forklar han at det koster kanskje 10-15.000 nå, eller 50.000 om et år. Del på to, eller eier tar hele utgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
:klø: Jeg skjønte litt lite av dette jeg... Men det er vel ihvertfall ikke uøkonomisk å nedprioritere en sydentur dersom kjøkkenet må tas? Det er ingen menneskerett å reise til syden årlig...

Enig. Det eneste jeg reagerte på var at kjøkkenet ikke var blitt tatt. Fuktskader er ikke noe å tulle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser innlegget ditt så er det to ting jeg reagerer på. Det ene er at fuktskaden på kjøkkenet ikke er reparert. Det ville vært lurt å gjøre før det brer enda mer som seg.

Det andre (men det blir vel litt utenom temaet) er at hele huslånet står på ham og han kommer til å ende opp som eier av huset etterhvert, mens du er den som står for de løpende utgiftene. Det virker som en dårlig handel for deg, synes jeg.

Hva om noe skjærer seg mellom dere om noen år? Da sitter han med helt eller delvis nedbetalt hus og du har ingenting. Men som sagt , -det ble offtopic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver
Når jeg leser innlegget ditt så er det to ting jeg reagerer på. Det ene er at fuktskaden på kjøkkenet ikke er reparert. Det ville vært lurt å gjøre før det brer enda mer som seg.

Det andre (men det blir vel litt utenom temaet) er at hele huslånet står på ham og han kommer til å ende opp som eier av huset etterhvert, mens du er den som står for de løpende utgiftene. Det virker som en dårlig handel for deg, synes jeg.

Hva om noe skjærer seg mellom dere om noen år? Da sitter han med helt eller delvis nedbetalt hus og du har ingenting. Men som sagt , -det ble offtopic.

:Nikke:

Nå studerer hun jo foreløpig, men så snart hun er ute i jobb bør hun jo ihvertfall forsøke å få seg et lån og kjøpe seg inn hvis det ikke går nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Det andre (men det blir vel litt utenom temaet) er at hele huslånet står på ham og han kommer til å ende opp som eier av huset etterhvert, mens du er den som står for de løpende utgiftene. Det virker som en dårlig handel for deg, synes jeg.

Hva om noe skjærer seg mellom dere om noen år? Da sitter han med helt eller delvis nedbetalt hus og du har ingenting. Men som sagt , -det ble offtopic.

Det er en dårlig deal, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Det andre (men det blir vel litt utenom temaet) er at hele huslånet står på ham og han kommer til å ende opp som eier av huset etterhvert, mens du er den som står for de løpende utgiftene. Det virker som en dårlig handel for deg, synes jeg.

Hva om noe skjærer seg mellom dere om noen år? Da sitter han med helt eller delvis nedbetalt hus og du har ingenting. Men som sagt , -det ble offtopic.

Veldig viktig poeng. Hvis ts betaler leie til samboer, må boutgifter, lån, oppussingspenger osv. holdes utenfor fellesutgiftene som skal fordeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
min samboer står for huset vi har kjøpt. han har lånet på sitt navn alene.jeg leier meg så inn hos han. jeg betaler husleie,strøm, internett, mat og mitt. han betaler lånet og forsikring!

Start med å sammenligne hvor mye du betaler nå med hva du ville betalt hvis du bodde for deg selv. Målet når man flytter sammen er at begge to skal ha like stor fortjeneste av å bo sammen.

I "fortjenesten" må man ikke bare regne de rene utgiftene. Man må også legge til fordelen av å bo i en større bolig, mulighet til kjøpe en slik bolig, fordelen av å være eier etc.

Uansett når du betaler husleie slik du gjør, skal han holde huset i stand og fikse skader. Pronto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest **myonz*

neida sydenferie er ikke første pri, men en vane hvert år, og hadde forventet det nå rhan til stadighet planlegger, når det kommer til utførelsen backer han unna!

ja dette kjøkkenet har jeg gitt opp, han sier at det kan ikke bli dyrere, for vegger og tak og alt skal helt vekk uansett, og da spiller det ingen roller når det tas, for det er så godt som ødlagt allerede, og alt skal uansett vekk.. vel....

det er hans økonomi som skla betale dette...... ikke jeg. jeg gir nesten litt f nå.

kanskje en dårlog deal ja, men jeg får ikke lån og har ikke muligheten til å kjøpe selv. må nok vente et par år med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ja dette kjøkkenet har jeg gitt opp, han sier at det kan ikke bli dyrere, for vegger og tak og alt skal helt vekk uansett, og da spiller det ingen roller når det tas, for det er så godt som ødlagt allerede, og alt skal uansett vekk.. vel....

Gulv, bærebjelker, isolering, osv også? Få noen til å se på det, før dere avgjør noe. I tillegg til dette, sopp og det som det medfører med luftveisproblemer og lukt må tas med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
neida sydenferie er ikke første pri, men en vane hvert år, og hadde forventet det nå rhan til stadighet planlegger, når det kommer til utførelsen backer han unna!

ja dette kjøkkenet har jeg gitt opp, han sier at det kan ikke bli dyrere, for vegger og tak og alt skal helt vekk uansett, og da spiller det ingen roller når det tas, for det er så godt som ødlagt allerede, og alt skal uansett vekk.. vel....

det er hans økonomi som skla betale dette...... ikke jeg. jeg gir nesten litt f nå.

kanskje en dårlog deal ja, men jeg får ikke lån og har ikke muligheten til å kjøpe selv. må nok vente et par år med det.

Det er noe som skurrer her men mulig jeg tar feil. Du betaler husleie, strøm og mat. Han betaler lån og forsikring. Går ut fra at det er både på hus og innbo + bil. Med utgangspunkt at dere har et høyt huslån så er avdrag og renter ganske høye pr måned. Han betaler vel også kommunale utgifter etc. Så jeg antar du faktiskt betaler mindre en han. Og hvis det er som han sier at alt på kjøkkenet på skiftes ut så er det vel mulig at han prøver å spare til dette i steden for å dra til syden. Har selv hatt en slik skade og måtte skifte ut alt. 200,000 kom herligheten på. 18000 er bare smårips i en sånn sammenheng.

Når du er ferdig med studiene kommer du til å tjene bra selv og kan kjøpe både bukser og dopapir uten å klage. Synes du oppfører deg som en bortskjemt unge jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest niomi

Jeg regner med at du betaler husleie i forhold til inntekten din, og at dere deler på husholdningsutgifter, mens han ar alle løpende kostnader på huset.

Dersom dere gjør det, skjønner jeg ikke hva du klager på.

Det er da virkelig ikke hans oppgave å holde deg med lommepenger, bil, mobil, ferieturer. At han tjener bra nå er fordi han har tatt en utdanning og nå er ute i jobb. Han har også levd på studentbudsjett, og naturligvis skal han nå kunne kjøpe seg en bra bil, dyrere klær, teknisk utstyr etc. uten at du blir sur. Mulig han er en person som ikke prioriterer å bruke penger på ferie. Mulig han faktisk har store løpende utgifter slik at han ikke ser poenget i å bruke masse penger på sydentur for tida. Var det meningen at han skulle betale ferien for dere begge? Det er ganske mye penger, det, og ærlig talt syns jeg du bør betale for din egen fritid selv.

At du er vant til å reise til syden hvert år er ikke akkurat et godt argument - dersom du er vant til det, så kan du vel reise på sydentur med venner, naturligvis betalt av egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det viser seg at huset er helt ødelagt av fukt, så er det kanskje en fordel for TS å ikke være medeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

jeg betaler husleie,strøm, internett, mat og mitt. han betaler lånet og forsikring!

Slik jeg forstår dette, betaler du leieutgifter (som går til nedbetaling av hans lån) uten å bli medeier med det du betaler, samtidig som du dekker begges utgifter til strøm, internett, mat osv??

Det hører ikke hjemme noe sted.

Han skal dekke sin egen del av "fellesutgifter" hvis han eier boligen alene og får leie av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Han skal dekke sin egen del av "fellesutgifter" hvis han eier boligen alene og får leie av deg.

Du kan ikke sette opp slike prinsipielle regnestykker. Hvis husleien er 500 og huset er supert isolert betaler hun kanskje bare 1000 kroner + mat for han. Men det fins også nye pittesmå leiligheter med masse fellesgjeld og husleie på 10000. En må se på helheten, ikke enkeltpostene. Hun skal ikke bo gratis selv om han har betalt ned all fellesgjeld og slikt. Dessuten er skader også fellesutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Du kan ikke sette opp slike prinsipielle regnestykker.  Hvis husleien er 500 og huset er supert isolert betaler hun kanskje bare 1000 kroner + mat for han.  Men det fins også nye pittesmå leiligheter med masse fellesgjeld og husleie på 10000.  En må se på helheten, ikke enkeltpostene.  Hun skal ikke bo gratis selv om han har betalt ned all fellesgjeld og slikt.  Dessuten er skader også fellesutgifter.

Aner ikke hva hennes husleie er, men man har ALDRI plikt til å holde huseieren med mat og strøm, uavhengig av hvor store utgifter huseier har. Hun har ikke ansvar for at huset er kjøpt med fuktskader, og heller ikke for normal slitasje. Med mindre hennes leiebeløp er satt kunstig lavt (og det er det trolig ikke siden hun ikke har råd til å kjøpe seg en bukse) så har han å betale sine utgifter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med =tentacle=.

Han skal dekke sin egen del av "fellesutgifter" hvis han eier boligen alene og får leie av deg.

man har ALDRI plikt til å holde huseieren med mat og strøm, uavhengig av hvor store utgifter huseier har. Hun har ikke ansvar for at huset er kjøpt med fuktskader, og heller ikke for normal slitasje.

Hun betaler leie til han.

Man kan også lage en avtale seg imellom , om det er slik at hun ikke får lån, at leien går som nedbetaling på huslån. Og at hun kjøper seg inn( står som medansvarlig for lånet) den dagen hun får lån. Da vil det værte rimelig at hun er med på å betalestrøm ol.

Men så lenge deikke ha en slik avtale, så bør hun ikke betale annet enn leie til han og ting til seg selv. Så får han stå for utgiftene ved å eie egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Aner ikke hva hennes husleie er, men man har ALDRI plikt til å holde huseieren med mat og strøm, uavhengig av hvor store utgifter huseier har. Hun har ikke ansvar for at huset er kjøpt med fuktskader, og heller ikke for normal slitasje. Med mindre hennes leiebeløp er satt kunstig lavt (og det er det trolig ikke siden hun ikke har råd til å kjøpe seg en bukse) så har han å betale sine utgifter selv.

Tror du misforstår når du begynner å snakke om plikt. Dette er ikke noe vanlig leiekontrakt. Iallfall forstår ikke jeg det slik. De har en avtale om at hun betaler så så mye husleie i tillegg til mat og internett og strøm for begge. Ingen kan vite om dette er en bra eller dårlig deal før man ser på totalsummene for begges utgifter. Høye kommunale avgifter gir til eksempel høyere husleie også. Og når han restaurerer huset får hun et bedre sted å bo uten husleieøkning.

Vi vet ikke om hun i det hele tatt hadde hatt råd til å bo i området der hun bor hvis hun ikke hadde bodd hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...