Gå til innhold

samboer som bruker penger i det uendelige


Gjest **myonz**

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Enig med =tentacle=.

Hun betaler leie til han.

Man kan også lage en avtale seg imellom , om det er slik at hun ikke får lån, at leien går som nedbetaling på huslån. Og at hun kjøper seg inn( står som medansvarlig for lånet) den dagen hun får lån. Da vil det værte rimelig at hun er med på å betalestrøm ol.

Men så lenge deikke ha en slik avtale, så bør hun ikke betale annet enn leie til han og ting til seg selv. Så får han stå for utgiftene ved å eie egen bolig.

De har en avtale. Den er at hun betaler et ukjent beløp i husleie i tillegg til internett, strøm og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =tentacle=
Tror du misforstår når du begynner å snakke om plikt.  Dette er ikke noe vanlig leiekontrakt.  Iallfall forstår ikke jeg det slik.  De har en avtale om at hun betaler så så mye husleie i tillegg til mat og internett og strøm for begge.  Ingen kan vite om dette er en bra eller dårlig deal før man ser på totalsummene for begges utgifter.  Høye kommunale avgifter gir til eksempel høyere husleie også.  Og når han restaurerer huset får hun et bedre sted å bo uten husleieøkning.

Vi vet ikke om hun i det hele tatt hadde hatt råd til å bo i området der hun bor hvis hun ikke hadde bodd hos han.

Det nytter ikke å sammenligne størrelsen på utgiftene. Han får jo et hus for sine utgifter, hun får bare gleden av å se ham varm og mett! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det nytter ikke å sammenligne størrelsen på utgiftene. Han får jo et hus for sine utgifter, hun får bare gleden av å se ham varm og mett!  :overrasket:

Nei, det er ikke riktig. Forsikring, kommunale avgifter og vedlikehold er løpende utgifter.

Det har ikke noe å si om han har lån eller ikke. Hun skal ikke tjene eller tape på om han hadde penger i banken fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest **myonz**

skal rydde opp i litt spekulasjoner her:

jeg betaler husleie på 3000

jeg betaler internett 400

jeg betaler mat i mnd, 2000 ca varierer litt

jeg betaler alt av interiør som kommer inn (han går ikke akkurat ut å kjøper gardiner)

jeg betaler strømmen ja, vi bruker mye strøm i grunnen

han betaler forsikring på sum av 12000 i året totalt hus og bil

han betaler lån 6000 mnd, avdragsfritt 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi
skal rydde opp i litt spekulasjoner her:

jeg betaler husleie på 3000

jeg betaler internett 400

jeg betaler mat i mnd, 2000 ca varierer litt

jeg betaler alt av interiør som kommer inn (han går ikke akkurat ut å kjøper gardiner)

jeg betaler strømmen ja, vi bruker mye strøm i grunnen

han betaler forsikring på sum av 12000 i året totalt hus og bil

han betaler lån 6000 mnd, avdragsfritt 5 år.

Høres greit ut, med unntak av strømmen. Den bør du ikke betale, med mindre dere har bestemt dere for (og har det skriftlig) at du skal kjøpe deg inn når du er ferdig med utdanning og kommet deg i jobb. Du velger jo selv å bruke penger på interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
skal rydde opp i litt spekulasjoner her:

jeg betaler husleie på 3000

jeg betaler internett 400

jeg betaler mat i mnd, 2000 ca varierer litt

jeg betaler alt av interiør som kommer inn (han går ikke akkurat ut å kjøper gardiner)

jeg betaler strømmen ja, vi bruker mye strøm i grunnen

han betaler forsikring på sum av 12000 i året totalt hus og bil

han betaler lån 6000 mnd, avdragsfritt 5 år.

Da synes jeg du betaler for mye. Det er omtrent det samme som 7000 + strøm i måneden. Du ville nok ikke betalt så veldig mye mer om du hadde bodd alene. Det betyr at han tar all gevinsten av at dere bor sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Nei, det er ikke riktig.  Forsikring, kommunale avgifter og vedlikehold er løpende utgifter.

Det har ikke noe å si om han har lån eller ikke.  Hun skal ikke tjene eller tape på om han hadde penger i banken fra før av.

Det er huseiers og bileiers utgifter, ikke leietakers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er huseiers og bileiers utgifter, ikke leietakers.

Nei, ikke når den uformelle leieavtalen er at hun betaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er riktig.  Si 6500 + strøm, da.

Her går det altfor fort. Internett og mat er jo for begge to.

Si 5200 + strøm. Men likevel for mye synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde gjøre en avtale om at det du betaler i husleie til han nå, vil gå til nedbetaling av lånet som du kjøper deg inn i om noen år. Mesteparten av dine 6500 vil jo gå til renter, men du får en bitteliten andel i hvert fall :)

Har han avdragsfritt lån..? Helt til du kjøper deg inn? Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi

Nei, hun betaler 3.000 + internett (som vel burde vært delt på to) + strøm som hun ikke burde betalt.

2.000 kr i husholdningsutgifter er rimelig nært normalen for hva en enkeltperson bruker på dette, så han bruker nok like mye, og holdes utenfor det regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nei, hun betaler 3.000 + internett (som vel burde vært delt på to) + strøm som hun ikke burde betalt.

Om hun bør eller ikke bør betale strømmen avhenger av andre faktorer, spesielt hvor stor husleien er. Men det beste er at hver betaler sin del. Ellers sløser folk veldig.

2.000 kr i husholdningsutgifter er rimelig nært normalen for hva en enkeltperson bruker på dette, så han bruker nok like mye, og holdes utenfor det regnskapet.

Synes det er rart hvis hun oppgir hvor mye hun bruker i mat uten at det er for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi
Om hun bør eller ikke bør betale strømmen avhenger av andre faktorer, spesielt hvor stor husleien er.  Men det beste er at hver betaler sin del.  Ellers sløser folk veldig.

Synes det er rart hvis hun oppgir hvor mye hun bruker i mat uten at det er for begge.

Den summen er så lav at de lever på månedshandel og bare på salg dersom de lever to personer på 2.000 kr/måneden. Derfor antar jeg at han bruker like mye, men det er lett å glemme når man ser at den andre spiser av osten man nettopp har kjøpt...

For øvrig levde ikke jeg spesielt ekstravagant i matveien som student, og handlet på Rema 1000, og brukte mellom 1.500 og 2.500 i husholdningsutgifter pr/måned (inkl i dette er jo mat, vaskemidler, lyspærer, toalettpapir, etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Den summen er så lav at de lever på månedshandel og bare på salg dersom de lever to personer på 2.000 kr/måneden. Derfor antar jeg at han bruker like mye, men det er lett å glemme når man ser at den andre spiser av osten man nettopp har kjøpt...

Enig det. Derfor trodde jeg først at hun betalte 2000 for han i tillegg til sin egen mat. Men vi får vente og se hva hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den summen er så lav at de lever på månedshandel og bare på salg dersom de lever to personer på 2.000 kr/måneden. Derfor antar jeg at han bruker like mye, men det er lett å glemme når man ser at den andre spiser av osten man nettopp har kjøpt...

For øvrig levde ikke jeg spesielt ekstravagant i matveien som student, og handlet på Rema 1000, og brukte mellom 1.500 og 2.500 i husholdningsutgifter pr/måned (inkl i dette er jo mat, vaskemidler, lyspærer, toalettpapir, etc.)

Det vil jo variere fra peron til person, jeg bruker ikke 1000 kr i mnd i dageligvare butikken, og jeg spiser da helt normalt.

Synes det er greit å betale en leie, uavhengi av om han eier eller leier, min ex betalte 3000 for å bo hos meg. Han måtte jo bodd ett sted, og det er ikke min skyld at jeg eier en leielighet. Om vi skulle leid sammen hadde det jo blitt mer på begge... Men synes han skal dekke strøm, lisens, internett mm.. I allefall halvparten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som utgangspunkt synes jeg man skal dele alle løpende utgifter på to og så skal den som leier betale noe under halvparten av det som er markedsleie for der h*n ellers ville bodd. Da tjener begge cirka like mye på å bo sammen. Det kan iallfall brukes som start for forhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia

Beløpet som oppgis for husholdningsutgifter høres ikke ut som om det dekker begge to, så da må han legge til han også. Det er en ting jeg savner her, og det er hvor mye han betaler i kommunale avgifter og eiendomsskatt. Det kommer ikke frem, og hvis hun vil at begge skal betale like mye, så må alt deles i to. Hun må da betale kr 3000 på renten i måneden, 6000 kr pr år av forsikringene, 200 av innternett, 2000 i hushold, kommunale avgifter 2700 pr år. Strøm ca 1000 pr kvartal.

Når alt er tatt med og brutt ned i månedlige ratter skal begge betale 6258 pr mnd.

Da har jeg ikke tatt med eiendomsskatten.

Som samboere dekker man vel utgiftene sammen i like store deler? Det går jo inn til begge. hvis man avtaler at den ene kun skal betale husleie, så må de tskrives en samboerkontrankt på det. Og hvor mye som skal betales, og det er normalt å leie og betale strøm utenom. Men i et samboerforhold er det vel like greit å legge det til i husleien. Mat og andre ting kommer utenom, det er jo helt normalt. Blir feil hvis den ene kun skal betale husleie og ikke noe mer.

Hvis man ikke skal kjøpe seg inn i huset senere så kan de tskrives i en kontrakt at man skal betales ut med så og så mye ved et eventuelt brudd. Da får man igjen mye av det som er invistert av penger og egeninnsats.

Interiør velger hun selv og kjøpe inn, og kan ta med seg igjen hvis hun vil flytte ut senere. På me gvirker det som om hun vil betale minimalt og allikevel bo der og bli forsørget. Han har tatt opp lån og står som ansvarlig og må selv bedømme hva han har råd til, men en ting er sikkert. Har man hus så er det ikke bare lån, strøm etc som koster. Det er som regel ting som skal gjøre også, småting koster penger det også.

Endret av Labellamia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Beløpet som oppgis for husholdningsutgifter høres ikke ut som om det dekker begge to, så da må han legge til han også. Det er en ting jeg savner her, og det er hvor mye han betaler i kommunale avgifter og eiendomsskatt. Det kommer ikke frem, og hvis hun vil at begge skal betale like mye, så må alt deles i to. Hun må da betale kr 3000 på renten i måneden, 6000 av forsikringene, 200 av innternett, 2000 i hushold, kommunale avgifter 2700 pr år. Strøm ca 1000 pr kvartal.

Når alt er tatt med og brutt ned i månedlige ratter skal begge betale 6258 pr mnd.

Hvorfor skal hun betale forsikringene på hans hus og hans bil, og hans eiendomsskatt? Kommunale avgifter skal huseier betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...