Gå til innhold

Hvorfor skal deltids-arbeidende kvinner

Gjest Jon Are -utlogget-

Anbefalte innlegg

Deltidsarbeidende kvinner skal gjøre mesteparten av husarbeidet fordi husarbeid er lavtlønnsarbeid man kan betale profesjonelle for å gjøre.

Når man ikke vil jobbe fulltid med det man kan best, men i stedet velger å jobbe ulønnet i et lavtlønnsarbeid, får man kompensere for inntektstapet ved å jobbe mer.

En deltidsarbeidende kone bør derfor jobbe flere timer totalt enn sin fulltidsarbeidende mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En deltidsarbeidende kone bør derfor jobbe flere timer totalt enn sin fulltidsarbeidende mann.

Dvs. hvis mannen bruker 50 timer pr. uke på jobb og husarbeid, bør kona jobbe 60 timer pr. uke på jobb og husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dvs.  hvis mannen bruker 50 timer pr. uke på jobb og husarbeid, bør kona jobbe 60 timer pr. uke på jobb og husarbeid.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

India: Det er ikke noe i veien med menn som er feminister. Jeg er stolt av det, og etter min mening burde vi hatt mange flere stolte menn som står på og kjemper for lik behandling av kjønnene. Et mål som vi i dag desverre er langt unna. ..

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da flott med menn som er feminister, men du har ikke svart på om ordningen med min mann, som arbeider mindre enn meg, og tar mer husarbeid (både matlaging, oppvaks, handling og vasking) er ok. Er du like skeptisk til dette? Bør jeg betale kompensasjon for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

India: Det er ikke noe i veien med menn som er feminister. Jeg er stolt av det, og etter min mening burde vi hatt mange flere stolte menn som står på og kjemper for lik behandling av kjønnene. Et mål som vi i dag desverre er langt unna. ..

Med hilsen fra Jon Are

Men holdningen din (ref startinnlegget ditt) om at du synes det er greit at kvinner er (delvis) hjemmeværende og at mannen skal betale dem for det vitner ikke om at du er feminist. Er et feminisme når mannen betaler sin kvinne for å gjøre husarbeide hjemme?

En feminist vil vel ha likestilling? Si at en kvinne velger å være i 80% stilling fordi det gjør det lettere i hverdagen med små barn En feminist - være seg kvinne eller mann - vil vel da tilrettelegge det slik at begge jobber 90% og dermed deler på oppgavene med hus og barn?

Men utover det så tror jeg at de fleste som f.eks jobber 80% (gjorde det selv da barna gikk i barnehagen) gjør det av hensyn til barna. Jeg tjente mindre den perioden og barnas far betalte mer av våre faste fellesutgifter. Fungerte helt fint. Ikke gjorde jeg spesielt mer husarbeid. Jeg hadde en ekstra time om morgenen og ettermiddagen som jeg brukte på å bringe/hente barna til barnehagen uten stress og mas. Skulle barnas far betalt meg for det? Nei, han måtte jo betale mer av utgiftene våre - og slik tror jeg det er for de fleste som lever i en familiesituasjon hvor de deler på ansvar og økonomi.

Forøvrig får man pensjonspoeng når man er hjemmeværende og tar seg av barn under 7 år - gjør man ikke?

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjente mindre den perioden og barnas far betalte mer av våre faste fellesutgifter. Fungerte helt fint. Ikke gjorde jeg spesielt mer husarbeid. Jeg hadde en ekstra time om morgenen og ettermiddagen som jeg brukte på å bringe/hente barna til barnehagen uten stress og mas. Skulle barnas far betalt meg for det? Nei, han måtte jo betale mer av utgiftene våre - og slik tror jeg det er for de fleste som lever i en familiesituasjon hvor de deler på ansvar og økonomi.

Kort sagt: du gadd ikke jobbe full tid, men hadde det hyggelig med barna i stedet. Du kompenserte ikke for inntektstapet med noen verdens ting. I stedet lot du faren betalte mer av dine utgifter! :overrasket:

Ser du ikke at det var faren som ofret seg for barna, og at du snyltet på ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt: du gadd ikke jobbe full tid, men hadde det hyggelig med barna i stedet.  Du kompenserte ikke for inntektstapet med noen verdens ting.  I stedet lot du faren betalte mer av dine utgifter!  :overrasket:

Ser du ikke at det var faren som ofret seg for barna, og at du snyltet på ham?

Eller kort sagt: jeg måtte ta meg av barna mens han hadde det hyggelig med å bygge opp et firma, reise verden rundt og bygge seg opp en formue!

Han valgte yrkeskarriere fremfor tid med barna sine.

Vi valgte at jeg skulle jobbe 80% - fordi ellers ville jeg ha kommet for sent på jobb hver dag og hadde måttet gå fra jobb før arbeidsdagen slutt hver dag (noe de færreste arbeidsgivere liker) om jeg skulle ha rukket barnahagens åpningstider.

Jeg skulle gjerne ha jobbet 100% jeg. Men fordi min manns jobb var "viktigere" og hans lønn var høyere (=større økonomisk tap om han skulle ha jobbet mindre) og han hadde en jobb med reising, så ble det jeg som "krøp til korset" og tok tok meg av barna.

Men.... dette var en avgjørelse vi tok i fellesskap. Det er det man gjør i et parforhold, i en familie, når man er foreldre. Man snylter ikke på hverandre men finner de løsningene som fungerer best! Jeg snyltet ikke på ham økonomisk, og han snyltet ikke på meg fordi han overlot ansvaret for barna til meg.

I tillegg.... når det gjelder det å jobbe 80% (apropos det du sier om ikke å gidde å jobbe). Når man jobber 80% er det som regel slik at man må gjøre 100% jobb til 80% lønn... Dvs man må gjøre akkurat det man gjorde da man jobbet 100% men har mindre tid å gjøre det på og får dårligere betalt! Men slikt gjør man for å få hverdagen med barn til å gå opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.... dette var en avgjørelse vi tok i fellesskap. Det er det man gjør i et parforhold, i en familie, når man er foreldre. Man snylter ikke på hverandre men finner de løsningene som fungerer best! Jeg snyltet ikke på ham økonomisk, og han snyltet ikke på meg fordi han overlot ansvaret for barna til meg.

Godt parert. Jeg godskriver ett poeng på din konto. Faktisk får du to poeng siden du ikke klaget på faren i første innlegget. Det gjør at det er samsvar mellom innleggene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...