Gå til innhold

Hvorfor skal deltids-arbeidende kvinner


Gjest Jon Are -utlogget-

Anbefalte innlegg

Hva med den andre tråden her om hun som bodde sammen med en som hadde studert i ti år og aldri gjorde noe hjemme?

Å studere er også arbeid. Forutsatt at tiden faktisk brukes til studier da, i det tilfellet du nevner var det vel ikke slik. Hvis en som er student bruker en vanlig arbeidsdag på å studere/gå på forelesninger hver dag teller da det som arbeid på lik linje med inntektsgivende arbeid, og husarbeidet bør, etter min mening, deles likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå ja, det var ikke akkurat snakk om å gi noen ukelønn, men om å sette av penger på en konto som avspeiler det som kvinner taper i tapte pensjonspoeng fordi hun har vært hjemmeværende/jobbet deltid.

Og ja, jeg er 100% sikker på min legning. Har da hatt noen forhold til kvinner jeg også, og de har vært bygd på gjensidig respekt, tillit og kjærlighet :)

Med hilsen fra Jon Are

HUFF!!!!

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Å studere er også arbeid. Forutsatt at tiden faktisk brukes til studier da, i det tilfellet du nevner var det vel ikke slik.

Nei, det var ikke tilfellet i den tråden, det var derfor jeg brukte den til sammeligning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg liker husarbeid. Er jeg i et forhold der han ikke er så glad i det, kan jeg gjerne ta største delen av arbeidet. Jeg liker å lage mat også, og å vaske klær og å pusle for den jeg er glad i.

I et godt og likeverdig forhold tror jeg man finner en balanse som er god, og skulle det være at noen av de "feminine" oppgavene faller på meg, so be it! Jeg kan gjerne legge gulv og tapetsere også, men å skifte dekk på bilen er helvete for neglene mine, så det vil jeg helst slippe...

Tror ikke dette har med feminisme å gjøre per se, men mer med hvordan man i et likeverdig forhold velger å fordele oppgaver og å være noe for seg selv og den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir etter min mening helt feil å diskutere husarbeid isolert sett.

Jeg er tilhenger av at arbeidsbyrden i et samliv skal deles så likt som mulig. Men da må ALLE arbeidsoppgaver og byrder opp i den kurven det skal fordeles av. Hvis ikke kan jeg garantere konflikter.

Man kan godt fordele arbeidsoppgaver etter interesse og kompetanse. Jeg kan ikke se at det er noe galt med det, selv om det skulle resultere i at kvinnen må ta en del arbeid innenfor husets fire vegger.

Min kone arbeider 50%. Jeg har 100% stilling. Det medfører at hun gjør mesteparten av husarbeidet. Vi har et vel organisert liv og hun setter av to timer pr dag til husarbeid. Det holder i massevis, og hun sier hun trives veldig godt med situasjonen fordi den er forutsigbar og godt organisert. Det gir forholdsvis mye rekreasjonstid.

Hun har da en gjennomsnittlig arbeidsuke på ca 29 timer, inkludert husarbeid, og jeg har en gjennomsnittlig arbeidsuke på ca 45 timer, inkludert det arbeidet som gjøres utenfor huset, og administrasjon/ økonomi. I tillegg har jeg ca 75 reisedøgn i året, som jeg ikke har regnet med her.

Jeg synes at min kone er priviligert, og jeg skulle gjerne ha byttet med henne. Jeg tar gladelig MYE mer del i husarbeidet hvis jeg kan få en annen jobb med en lavere stillingsandel. Det vil imidlertid forutsette at hun må øke sin stillingsandel fra de 50% hun har idag.

Men nei, det vil hun ikke. Så jeg får vel bare fortsette å "slave" jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyngestol i.i.

Hva med oss da. Jeg, som kvinne, studerer i over 100% stilling, mens mannen min som også studerer har en ca 60% stilling omgjort til timer brukt på skolen. Her i huset er det han som gjør mest husarbeid, fordi det er han som er tidligst hjemme. Når jeg senere skal tjene mer enn ham skal jeg da betale inn ekstra penger til ham? Er dette forholdet på noen måte diskriminerende mot ham som mann?

Dersom du mener at det er helt ok at mannen gjør mer husarbeid enn meg, fordi han jobber mindre så er du veldig lite feminist, og rett og slett diskriminerende. Forskjellsbehandling mellom menn og kvinner pga kjønn, uansett hvem som favoriseres, er kjønnsdiskriminering. Å si at en kvinne ikke skal gjøre husarbeid bare fordi hun er kvinne er så lite feministisk som det går ann å bli.

Bare for å spesifisere min mening så er det naturlig at den som jobber mindre tar husarbeidet, hvorfor skal noen ellers jobbe mindre? Det er også naturlig at man har felles økonomi, slik at man ikke setter inn penger til den som gjør husarbeid fordi de er en hushjelp. Det handler om at begge bidrar til et fellesskap.

Og ja, du skisserer et fenomen som er et problem i likestillingen, at kvinner ofte er de som har deltidsstillinger fordi de tjener mindre, men dette er et problem i seg selv som ikke har noe med mengden husarbeid som gjøres å gjøre. Dette er to separate elementer. Ja, det er også problematisk i henhold til pensjonspoeng, men dette har heller ikke noe med husarbeid å gjøre, men at det bør bli lik lønn for likt arbeid slik at man har et system som ikke "presser" kvinnen i større grad til å arbeide deltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jon Are, jeg syns du er helt på vidda.

Hvis et par innretter seg slik at mannen jobber fulltid og kvinnen jobber deltid så er det vel en selvfølge at husarbeid sees som en del av helheten?

Mener du at mannen som jobber fulltid i den godt betalte jobben sin, og kona som jobber deltid i den dårlige betalte jobben sin skal spleise likt på utgifter og, eller syns du mannen skal bidra med mer økonomisk?

Og; hvorfor skal mannen sette inn penger på konas konto fordi om hun ikke vil jobbe heltid? Med mindre han tvinger henne til å gå hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Jeg har allerede skrevet det, men jeg kan gjerne gjenta meg selv. Slik du fremstiller det i dette og andre innlegg jeg har lest, er kvinner umælende ofre som ikke vet sitt eget beste og ikke er i stand til å ta egne beslutninger og valg. De er prisgitt mannen som på sin side bør og skal bære sin kvinne på hendene gjennom livet.

Joda, det er mange kvinner som stryker skjorter og tørker hver eneste snørrete nese som oppstår i løpet av samlivet som sitter med skjegget i postkassen når verdier skal fordeles etter bruddet, og alle beslutninger og valg ligger hos den som har navnet sitt på lønnsslippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Joda, det er mange kvinner som stryker skjorter og tørker hver eneste snørrete nese som oppstår i løpet av samlivet som sitter med skjegget i postkassen når verdier skal fordeles etter bruddet, og alle beslutninger og valg ligger hos den som har navnet sitt på lønnsslippen.

:klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis en ikke jobber og tar husarbeidet så vil det gi rett til halvparten av den utearbeidendes inntekt fra den perioden dette har vart, ved et skilsmisseoppgjør. Om den utearbeidende har brukt av inntekten til å betale ned på et hus, vil halvparten av verdien av nedbetalingen tilkomme den utearbeidende. I forhold til pensjonspoeng vet jeg ikke hvordan ting fungerer.

Det er flere grunner til at kvinner i forhold tjener mindre. Ikke alle dreier seg om diskriminering. Basert på analyser av LOs og NHOs tall for de siste 20 årene har forskere regnet seg frem til at der kvinnen og mannen har samme kvalifikasjoner i samme stilling og jobber like mye, så tjener kvinen 3-4 % mindre enn mannen.

Der menn og kvinner begge i utgangspunktet jobber 100% jobber mannen typisk alikevel en god del mer gjennom hyppig overtid. Selv om det er i ferd med å bli snudd på hodet nå, så har menn i de eldre aldersgruppene ganske mye mer utdannelse enn kvinner. Spesielt gjelder det de aller lengste utdannelsene på 4-6 år som gir suverent best lønnsmuligheter. De tallene som viser at kvinner tjener 20-30% mindre enn menn ser på gjennomsnittet totalt sett. De tar heller ikke inn forskjellen som kommer av deltidsarbeid.

Uten at jeg har sett noen tall for akkurat hvor mye det har å si, er det også rimelig at forskjellene mellom mannlige og kvinnelige selvstendig næringsdrivende spiller inn. Undersøkelser viser at kvinner som starter bedrifter har større sjanser for å få den til å gå med overskudd og at dette har med forsiktighet og ordentlighet å gjøre. Menn som starter bedrifter har selv om de oftere går konkurs større sjanser for å gå med virkelig store overskudd. Det har med at de tar mye høyere risiko å gjøre og at de oftere jobber døgnet rundt i flere år.

Der den største diskrimineringen anntageligvis ligger er i forskjellen mellom lønnsnivå i typiske mannsdominerte og kvinnedominerte yrker.

I de enkelte parene kommer ofte en del av forskjellen mellom han og henne i lønnsinntekt av at han er litt eldre og derfor har jobbet litt lengre og steget i lønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann og feminist følger jeg en del med i spørsmål som omhandler bl.a deling av husarbeidet mellom kvinner og menn. Som jeg har forstått det er det en generell tendens til at begge kjønn vil at den som jobber deltid skal gjøre det meste av husarbeidet. Vel,dette blir jo for det meste kvinnen og det skjønner dere!

Vel, jeg synes ikke dette er rettferdig i det hele tatt. En kvinne som jobber deltid gjør ofte dette for å innordne seg mannen og hans jobb. Mannens jobb blir sett på som viktigst, og kvinner blir "naturlig" nok hjemme siden de tjener mindre enn menn generelt sett...Husarbeid gir da heller ikke noen pensjonspoeng! Jeg mener at par der den ene jobbber deltid skal dele på husarbeidet 50/50. Det er ikke meningen at kvinner skal slite seg ut på ubetalt arbeid!

Dessuten mener jeg at i tilfeller der en kvinne er hjemmeværende eller jobber deltid skal ha kompensasjon fra mannen for dette. Mannen skal sette inn penger på en konto til sin samboer for tapt inntekt og tapte pensjonspoeng!

Hadde vært interessant å høre andres meninger omkring dette temaet.

Med hilsen fra Jon Are

Er helt enig med deg. Jeg sa til typen min da jeg hadde halv stilling, at siden jeg gjorde alt husarbeid, så fikk han spandere på meg utenlandsturer i kompensasjon :sjarmor: Og han sa at det var helt greit. Nå er jeg i 100% stilling og vi deler på alt husarbeidet. Turer tar vi også og betaler helt likt for det også :)

Fin kjæreste han :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Som mann og feminist følger jeg en del med i spørsmål som omhandler bl.a deling av husarbeidet mellom kvinner og menn. Som jeg har forstått det er det en generell tendens til at begge kjønn vil at den som jobber deltid skal gjøre det meste av husarbeidet. Vel,dette blir jo for det meste kvinnen og det skjønner dere!

Vel, jeg synes ikke dette er rettferdig i det hele tatt. En kvinne som jobber deltid gjør ofte dette for å innordne seg mannen og hans jobb. Mannens jobb blir sett på som viktigst, og kvinner blir "naturlig" nok hjemme siden de tjener mindre enn menn generelt sett...Husarbeid gir da heller ikke noen pensjonspoeng! Jeg mener at par der den ene jobbber deltid skal dele på husarbeidet 50/50. Det er ikke meningen at kvinner skal slite seg ut på ubetalt arbeid!

Dessuten mener jeg at i tilfeller der en kvinne er hjemmeværende eller jobber deltid skal ha kompensasjon fra mannen for dette. Mannen skal sette inn penger på en konto til sin samboer for tapt inntekt og tapte pensjonspoeng!

Hadde vært interessant å høre andres meninger omkring dette temaet.

Med hilsen fra Jon Are

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med helger og ferier da? Er det alltid husarbeidet den som jobber minst sitt ansvar? Det er jo sjelden husarbeid og ev. deltidsjobb utgjør en full arbeidsuke i timer i løpet av ukedagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann og feminist .....

Dessuten mener jeg at i tilfeller der en kvinne er hjemmeværende eller jobber deltid skal ha kompensasjon fra mannen for dette. Mannen skal sette inn penger på en konto til sin samboer for tapt inntekt og tapte pensjonspoeng!

Hadde vært interessant å høre andres meninger omkring dette temaet.

Med hilsen fra Jon Are

En kvinne som er ekte feminist arbeider vel ikke deltid for å gå hjemme og gjøre husarbeid for å få penger inn på konto fra sin fullt arbeidende mann!

En kvinne som er ekte feminist tar vare på seg selv, tjener sine egne penger, opparbeider sine egne pensjonspoeng og lever med en mann som hun deler husarbeidet med!!!

Hvis du er en ekte feminist Jon Are så har du ikke hjemmearbeidende kone som du lar stryke skjortene dine mot betaling.....

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.

Det har seg sånn, at både min mann og jeg jobber i sterkt sesongbetonte bransjer. Tilfeldigvis er det sånn at når jeg har minst å gjøre, jobber han overtid så det synger etter, og når jeg har normal arbeidstid kan han avspasere opptil flere uker i strekk. Dvs. at i de månedene jeg jobber deltid og han overtid tar jeg husarbeidet, og senere på året bytter vi på. De periodene vi jobber omtrent like mye deler vi også likt på husarbeidet.

Er ikke det en selvfølge så vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest =tentacle=
En kvinne som er ekte feminist arbeider vel ikke deltid for å gå hjemme og gjøre husarbeid for å få penger inn på konto fra sin fullt arbeidende mann!

En kvinne som er ekte feminist tar vare på seg selv, tjener sine egne penger, opparbeider sine egne pensjonspoeng og lever med en mann som hun deler husarbeidet med!!!

Hvis du er en ekte feminist Jon Are så har du ikke hjemmearbeidende kone som du lar stryke skjortene dine mot betaling.....

Det er trolig veldig få som jobber deltid, feminister eller dørmatter eller alt imellom, for å stryke skjorter og pusse vinduer. De er vel hjemme for å gi omsorg til barn, og så er spørsmålet hvor mye av husarbeidet de skal ta i tillegg når de da er hjemme.

En forelder har ikke bare seg selv å ta vare på, og mange par ser det som en verdi at barna får mer tid med foreldrene enn de får hvis begge er i fulltidsjobb og vel så det.

Og da blir det et spørsmål om mannen skal få redusert husarbeidsbyrde, og kvinnen evt kompensasjon for tapt arbeidsinntekt fordi hun arbeider redusert for familiens del. Kompensasjon for å overta deler av hans husarbeidsplikter kan også diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg er helt enig med trådstarter jeg :)

Husarbeid er da like mye verdt som lønnsarbeid, det er bare ikke betalt! Siden det er kvinner som gjør mest husarbeid(dobbelt så mye som mannen?) så bør hun jo få en slags kompensasjon for dette. Husarbeid er jo også mye mere usynlig enn vanlig lønnsarbeid og tas ofte som en selvfølge. Skal man ha det til å gå rundt i lønnsarbeidet fordrer dette at det går rundt med husarbeidet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at antallet arbeidstimer pr uke bør være likt fordelt på begge. Da regner jeg lønnede arbeidstimer, reisevei til og fra arbeid, husarbeid og andre oppgaver som er for "fellesskapet" (f.eks. dra på verksted med bilen, handle møbler osv.)

Alt husarbeid osv er i en stor "kurv" og så plukker man det man helst vil gjøre. Dvs at hvis min mann jobber 45 timer i uken ink reisevei, og bruker 2 timer på å skifte dekk og 1 time på å måke snø, tilsvarer det at jeg bruker 30 timer på jobb, 5 timer reise til og fra jobb, 5 timer på matlaging og 8 timer klesvask og husvask. Da har vi begge brukt 48 timer på fellesskapet den uken. (Nå sitter ikke vi å teller timer, altså :ler: )

Inntektene våre hiver vi i en samlet pott, og bruker av den samme potten på felles utgifter.

Så lenge begge er friske og ingen tvinger den andre til noe som helst (Hvis du ikke gidder å vaske opp, får du i det minste jobbe litt overtid i morgen!!! :ler: ) skjønner jeg ikke at dette ikke er den mest rettferdige løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Hvis en mann jobber fullt. å kvinnen har deltidjobb, (visa versa) så er det vel logisk at den som jobber minst skal gjøre det meste av hus arbeidet!

Hvis man er samboere eller gift så jobber man for felles sak. Det du beskriver med kompensasjon, er det værste jeg har hørt, det er vel for faen ingen hushjelp du bor sammen med som gjør det som en jobb, men en del av fellesskapet.

Hvor er logikken i at en voksen person ikke skal ha ansvar for å stelle sine egne klær, vaske, lage mat, rydde og ivareta sine barns behov fordi h*n jobber full stilling?

Det er heller ikke logisk at en voksen person (og dennes eventuelle egne/deres felles barn) skal bli forsørget helt eller delvis av partneren.

Når man skjevfordeler oppgaver, må man lage en avtale rundt hva det skal innebære av rettigheter og plikter.

Etter min mening skal ulønnet merarbeid kompenseres for på en eller annen måte, dersom begge ønsker at den ene skal være hjemme og denne yter mer på hjemmeplan for å frigjøre tid for den andre til å jobbe eller kunne bruke mer av fritiden på andre aktiviteter enn husarbeid. Selv om man jobber for et fellesskap i nåtid, er man ikke garantert at det fellesskapet kommer til å bestå, og derfor bør innsatsen gi noe håndfast tilbake som man selv har kontroll over. F.eks pensjonsforsikring eller direkte økonomisk kompensasjon.

Endret av =tentacle=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...