Gå til innhold

Jeg har blitt mamma

Tinúviel

Anbefalte innlegg

Sniker meg inn i en stille stund igjen jeg :)

I dag har jeg vært på kurs, tre timer borte hjemmefra. De to guttene har kost seg tror jeg. Selv så jeg nok litt på klokka og lengta hjem til både dem og katten av og til.

Som noen av dere sier så hadde jeg nok en bra fødsel ja. Misforstå meg rett, det var ikke moro mens det stod på, og etterpå tenkte jeg bare at "Hvis jeg noensinne blir gravid igjen så skal jeg grine meg til et keisersnitt!", men den tanken var helt borte alt etter to dager...

Faktisk ville jeg heller hatt den fødselen to ganger enn det ammestyret... :(

Minimoyen utvikler seg faktisk merkbart allerede, han er sterkere i nakken og løfter på hodet når han ligger på magen. Han klarer også å snu på hodet når han ligger på ryggen. Stolt mamma her ja :) Han er også sterkere i kroppen, og fester blikket lenger(uten at han skjeler med en gang). Nå mangler bare navnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som dere har det fint hjemme alle 3.

Det er fint at du kan gjøre andre ting også, mens faren tar seg av babyen.

Jeg håper jeg tenker det samme om fødselen som du gjør nå, når min er overstått. For jeg snakket med et vennine som har hatt både keisersnitt og vanlig fødsel. Og hun sa at det tok mange uker for å komme seg etter keisersnittet, og at hun foretrakk vanlig fødsel. For det er bare vondt mens det står på og etterpå er det glemt.

Hva kaller dere babyen mens dere tenker på navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rørendes å lese om morskjærligheten din :rødme: Det er nok veldig spesielt kan jeg tro :Nikke: Gleder meg til jeg kanskje en dag har mitt eget nurk på magen min.. *drømme*

Ha en fortsatt flott dag! :-D

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med lille nurket ditt :)

og det med ammingen ja. Godt at du fikk den beskjeden på barsel synes jeg... hadde jo vært litt verre å få beskjed om at mme er fy.. og bare at amming er bra nok... er vist noen steder de sier så... heldigvis så var det ikke sånn på sykehuset mitt heller.. knirket måtte jo få litt mme ersattning i begynnelsen.. først fordi jeg ikke hadde fått melk enda og deretter fordi knirket helst ville sove ved puppen i steden for å spise.. da var det først å amme og dereter å gi nan fra kopp (og det er mye søl det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig at du delte fødselshistorien din med oss! jeg synes det er så kjekt å lese hvordan andre opplever det!

Det var sikkert en intens opplevelse iogmed at det gikk så fort! 2 til 8 cm på 3 timer er jo godt jobbet da!! :fnise:

Jeg brukte 3 sekunder på å gå fra 6 til full åpning..og det gjorde vondt!! :fnise:

Det som er godt er jo at en glemmer raskt hvor vondt det egentlig var, for premien er så usannsynlig flott!! :jepp:

Tror de fleste førstegangsfødende kaver endel med ammingen..inkludert meg selv! Vi klarte det til slutt med brystskjold, men det måtte en brystbetennelse, ørten turer til lege/sykehus og maaaange tårer til før vi kom oss på beina!

Støtter fullt ut det den flotte damen sa til deg..morskjærligheten er det eneste som betyr noe så lenge barnet får mat, uansett hvor maten kommer fra! :jepp:

Kos dere Tinuviel!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig vondt når det går fort å få full åpning ja... blir jo så intense smerter.. (her tok det 1 time fra 3/4 cm til fullåpning)..,. men jeg tipper at det gjorde mer vondt med 3 sek :fnise:

Håper at dere har det bra alle 3 og koser dere masse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stille stund igjen, phew :dåne:

Minimoyen blir bare skjønnere og skjønnere, jeg synes tilogmed alle rynkene han får når han vræler er skjønne jo... Snakk om tussete mamma :fnise: Hadde aldri trodd jeg skulle synes en baby var søt når den skriker :klø:

I går hadde vi en "Jeg vil ikke legge meg!"-dag, hvor Minimoy var våken fra klokka 14 til klokka 22, bare avbrutt av en bitteliten lur i vogna mens mamma trimmet. 1 time og 15 minutter tur. Vi skal jo tilbake i form, ikke sant? Slankekur er ikke nødvendig, innimellom Minimoy, alt besøket og pumping har i alle fall ikke jeg tid til å spise noe særlig... Skulle bare ønske det ikke var fullt så mye sjokolade i huset... :wow:

I dag tenker jeg å ta en tur på et kjøpesenter og se om jeg kan finne en julegave eller to, og kanskje en kjole eller liknende som jeg kan bruke på julebord. Skal på et par stykker, og i alle fall én julekonsert.

På fredag hadde jeg og helten vår første tur bort fra Minimoy, som ble passet av to svært kapable damer; mormor og tante. Det var Beowulf som stod på tapetet, og det var helt deilig med en liten tur ut, det anbefales :tommelsmil:

Håper alt er fint med alle dere andre, jeg rekker ikke noen full runde nå. Og snart er det advent også, jøss som tida går! Ha en flott uke alle sammen! :klemmer:

Edit: Svar til May Helen: Han kaller vi for "Han", "Mini", "Ungen", "Rusket", "Engel(dét er det bare meg som bruker da)" og hva enn som passer

Endret av Tinúviel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle nybakte mødre har godt av å komme seg ut innimellom, selv om det bare er en liten tur :) Har hørt mye om Beowulf forresten, og kunne tenke meg og se den.. Var den bra?

Kjenner til søtsuget... Kjæresten har nettopp vært på danskebåten og handlet inn godis i bøtter og spann... Han vant 2500,- på en spilleautomat! Han spiller som regel ikke på automater, og hadde kun 3 kronestykker som han tenkte å "sløse" bort på automaten.. Og på den tredje krona vant han den store summen!! :-D Og da måtte han selvfølgelig handle for det også... ;)

Håper du har en fin dag med den lille! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beowulf kan anbefales, litt rart av og til når du nesten ser/ikke helt ser at de dataanimerte figurene likner på skuespillerne da. Og for all del en veldig spesiell film. Men jeg likte den :)

Nå sitter jeg og skjeler på en bøtte med M&Ms... Sjokolade... Kanskje jeg må legges inn for avrusing :fnise:

I dag er det julebord, så nå må jeg gjøre meg klar! God helg folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å kjøre på butikken alene er luksus, syns jeg :) Utrolig hvor takknemlig man blir for de små ting når man får barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Hei, tussete Tinúviel! :fnise: Står til? Gøy på julebord?

Jeg har hørt så mye rart om Beowulf - fra de som syntes den var elendig til de som elsket den, så den må jeg såklart se. Men jeg VIL se den i 3D! Så du den i 2- eller 3D?

Håper du har det bra! Ha en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så den i 2D.

Tror vi må på kino igjen til fredag, svigermor vil så inderlig gjerne passe Minimoyen :fnise:

Han har forresten fått navn nå, har jeg skrevet det? Kan jo ikke skrive det her, men er kjempefornøyd.

Julebordet var kjempegøy! Magen min er blitt ganske så liten, og jeg måtte jo kjøpe meg kjole som fremhevet det. Sammen med en hold-litt-inn strømpebukse og +1 i bh-størrelse så ble resultatet ganske så akseptabelt :lur: Fikk masse kommentarer, som er gode å tenke på når jeg sover 3-4 timer om natta og føler meg som en godt brukt vaskeklut(som har vaska mye melk, jeg stinker...).

I helga klarte jeg å pumpe så mye at Minimoyen ikke trengte å få erstatning også. Til vanlig må jeg gi ham 1-2 porsjoner MME i døgnet, prøvde å pumpe så ofte at jeg fikk økt produksjonen litt. Det eneste problemet er imidlertid at han helst må sove når jeg skal pumpe, for stakkars liten har ikke helt tålmodigheten når jeg pumper. Og Minimoy er så utrolig våken! Han ligger og betrakter alt og alle i lange tider, han er en liten tenker tror jeg.

Oj, der var han våken, må løpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplimenter må man ta vare på ja :) Du så nok kjempefin ut på julebord kan jeg tenke meg. Viktig å koble av innimellom!

Ha en fortsatt fin mandag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som om dere får dette til veldig bra.

Så bra at dere kan komme dere litt ut også. Det er nok en av fordelene med å pumpe seg.

Og det må føles herlig å få kroppen sin igjen. Jeg har blitt så vant med å være gravid at jeg har glemt hvordan jeg var før graviditeten. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så mange tanker og ideer om hvordan min fødsel vil være. Men jeg aner egentlig ikke hvordan den blir.

Ble fødselen din som du forventet deg?

Ble du overrasket over noe, eller var du uforberedet på noe som skjedde under fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødselen min ble veldig annerledes enn jeg hadde trodd ja. Jeg var redd jeg kom til å ligge i nærmere et døgn på fødestua med treg fremgang, for så å enten slite forferdelig under pressriene eller ende med keisersnitt, pga historien til mamma. I stedet var han ute ca 6,5 timer etter at jeg kom inn på sykehuset, mao langt under gjennomsnittstiden for en førstegangsfødende.

Det overrasket meg veldig(positivt), men du kan tro jeg hadde panikk under åpningsriene som jeg trodde jeg skulle ha i 10-15 timer til. De var jo så effektive at det holdt med fire timer, så de var vonde. Å ha så vondt hele natta gledet jeg meg ikke til, så den eneste gangen jeg gråt under fødselen var av lettelse da jordmor undersøkte meg og sa at "Jøss, her har du 8 cm åpning du!" Samtidig gikk det opp for meg at epidural var utelukket, og det var faktisk helt greit. Så deilig var det å få vite at de vonde riene virket så godt. Jeg kjente dem jo ordentlig selv med lystgassen, spesielt når jeg ikke klarte å starte tidlig nok å puste i maska.

Uforberedt på noe under selve fødselen var jeg ikke, men etterpå er en litt annen sak... De klemte på magen min flere ganger det første døgnet for å få ut blodet av livmoren, og det er rimelig vondt når du er så øm. Det visste jeg ikke om. Syingen gikk greit, men halebeinet var litt ømt, og det kan jeg kjenne av og til ennå. Etterrier får en vanligvis ikke som førstegangs, men jeg fikk noen piller for å få det, så ikke jeg skulle blø så mye, og de er heller ikke helt behagelige.

Rekker ikke mer, Minimoy er våken, ha ei fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo fordelen med vonde/intense rier.... da går det som regel fort

Jepp. Med meg gikk det relativt fort fra 3 cm til full åpning (ca 5 timer), vondt som fy, men helt til å leve med. Mens maseriene hjemme fra 1-3 cm med middels intensitet var mye mer slitsomme siden det varte i to døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg er veldig glad det gikk fort.

Det kan jo ikke ha skremt meg så ille heller, for alt etter to dager var jeg over smertene, og nå driver jeg faktisk og funderer på nummer to... :overrasket: Tenker at det bør være mellom 2 og 4 år mellom dem. Regner med at det kommer til å holde med to barn for oss. :)

Jeg kommer til å be moddene flytte meg til generell dagbok snart, håper dere fortsatt leser der. Vi må jo flytte på oss og gjøre plass til dem som faktisk er gravide, sant?

Og nå oppretter jeg "Tilbake i form etter fødselen"-dagboka vi snakket om. Den har ikke jeg tenkt å "eie", den er for alle som har født og vil ha formen tilbake. Må vel legge den på T-X da, siden det er jeg som oppretter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...