Gå til innhold

Jeg har blitt mamma

Tinúviel

Anbefalte innlegg

Tusen takk, har sittet og fulgt med på deg i den nye boka di :)

Kjempe koselig at du stikker innom til meg, du er hjertelig velkommen. :klemmer: Ha en fin uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå måtte jeg innom for å se hvordan det står til her. Og her var jo alt som det skal! Alt er bra og du styrer på. Ingenting er bedre enn det! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halloen!

Joda, helga var fin den. Solskinn og godt med søvn var resepten :)

Nå er jeg tilbake på nattevakt - min absolutt siste uke med nattevakter (før minimoyen kommer ut så klart) - og jeg er trøtt! Har sagt fra at det ikke er sikkert at jeg klarer en full uke, så de har backup, men vi får se hvordan jeg klarer meg når jeg får kommet inn i det igjen.

Jeg fikk vasket over vugga i går (søndag altså), vasket den med salmiakk for å få malinga til å hefte godt, og jeg skal si filla og vannet ble gulbrunt! Skjønte egentlig ikke helt hvorfor det ble så skittent, men så fikk jeg forklaringa - det er nikotin! Vugga er gammel, i alle fall fra da jeg var "ny", og spesielt det siste stedet den har stått har det vært mye røyking. Ble nesten litt satt ut jeg, og er veldig glad for at jeg skal male den nå (og at jeg faktisk vaska den), føler liksom jeg får kapslet inn den nikotinen som er igjen da.

Ellers så nærmer det seg med kjøkkenbordet jeg jobber på også, nå må jeg bare få tak i fester til bordplata. Så i den anledningen har jeg så klart funnet meg noe nytt å drive med - brodering! :ler: Må jo ha en fin duk til det fine bordet... :lur:

Jeg føler meg så innmari sprengt i magen for tida! Noen andre? Det må være helt umulig å vokse i to måneder til, jeg må jo sprekke? Tror jeg slutter å spise, det er jo så forferdelig ubehagelig etterpå... Begynner å synes at jeg har lagt på meg nok snart også, har definitivt ikke behov for å bli verken større eller tyngre! Bedre blir det ikke når svigermor tar helt av (hun gleder seg noe enormt), eller svigerbestemor begynner med lovprisning av hvor mye god mat jeg må gi olderbarnet hennes med HØY SKINGRENDE stemme i alle mulige familiesammenkomster. Kan jeg få lov til å være litt i fred takk? :trist:

Nå banner jeg litt i kirka og sier at jeg synes ikke det er så fantastisk å være gravid jeg. Ikke at jeg synes det er fælt altså, jeg klager ikke. Men det er da ikke så suuupert heller? Jeg skal være glad når det er over jeg :)

Stor :klem: til alle gjestene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at du syns du er stor nok nå. Kan tenke meg at magen din er stor nå. Det er bare å godta at du blir større også. Og slappe av. Det er ikke noe du kan gjøre fra eller til.

Jeg har også dager hvor jeg syns ikke graviditet er så stas egentlig. Når hodepine setter inn, eller jeg ikke klarer å spise mye siden jeg føler det ikke er nok plass der inne, eller når jeg må opp og tisse for 3. gang i løpet av en natt eller når jeg føler meg nedstemt og får panikk om at det bare er 6 mnd til babyen kommer.

Det er mye gravide skal gjennom. Men jeg har funnet en løsning for å komme meg gjennom dette. Gjøre alt jeg ikke vil eller ikke trives med veldig, veldig sakte, så det nesten kjennes som du ikke gjør det. Og bare ta på meg innstillinger at det ordner seg. Uansett hva det er. Jeg tar det helt piano og sier at alt ordner seg, så får noen andre bry som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for medfølelse og tips May Helen. Hadde nok en litt hormonell nedtur i går, alt er mye bedre i dag. Bruker en positive innstillinga mi flittig, noe av det mest irriterende jeg vet er folk som sutrer over at det går dårlig uansett :klaske: Hvordan i all verden skal det ordne seg da, når de har bestemt seg for at det ikke gjør det?

Jeg har malt litt på vugga i dag, og det var faktisk ganske så lystbetont :) Jeg stod ute mens jeg malte, så jeg regner med at minimoyen tåler det. Regner med at jeg kommer til å trenge fire økter til, for den må jo males både utenpå/under og inni/oppå, så to strøk kommer til å ta meg 4 dager(små økter, så ikke hofta blir for sur). Har målet foran meg nå :)

Gleder meg egentlig mest til jeg skal pynte den jeg. Har lurt på hvilken type pynt jeg skal bruke, kanskje sjablonger? Eller bare lime på noe i stoff, papir eller tre kanskje... Må ta meg en tur på en hobbybutikk så snart den er ferdig malt :)

På lørdag er det jammen meg bare 2 måneder igjen til termin! Det er jo helt utrolig, snart er han her! Nå har jeg blitt så vant til å kalle han for "han", så hvis det blir en jente kommer jeg til å få sjokk tror jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en god :klemmer:

Jeg føler også at mageskinnet er helt sprengt til tider, og lurer virkelig på hvordan det skal gå når den virkelig eser ut! For jeg regner med at den vil bli betraktelig større enn den er nå iløpet av den siste mnd!! :sjenert:

Så kjekt med vuggeoppussing da!! Jeg må virkelig sette igang med den barnesenga..finner bare ikke motivasjon til å gå igang med storprosjekt!! :sjenert::fnise:

Og du...jeg tenker også at det skal bli godt å bli ferdig! Det er da ikke noe negativt i det! Det er ikke alle dager det er så forferdelig festlig å dele kroppen sin med et annet lite menneske..Det følger med endel plager man godt kunne vært foruten..men når det er sagt så tror jeg at vi har glemt mesteparten når vi endelig kommer i mål! :fnise: Det må være lov å si at man er lei! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle dager som gravid som er like lykkelige nei, har vært rimelig frustrert jeg også for at det bor noen inni meg og spiser opp energien min :) Størrelsen min plager meg ikke nevneverdig enda, og bekkenet krangler heller ikke, så jeg er heldig slik, men forbereder meg psykisk på at de siste månedene kan bli litt tyngre.

Det som sliter mest på meg er faktisk at hele familien til svigers oppfører seg som om jeg er dødssyk og at jeg ikke kan gjøre noe som helst uten at de himler med øya og tar en Ludvig - "det er farli`det". Blir så forbanna, men så er det jo godt ment, så kan liksom ikke bli det heller da :sjenert:

Jeg har også fått gamle vogga mi i hus nå, men blir ikke å male den tror jeg, synes det er litt stas at den er slik den var når pappa lagde den til meg som baby. Den er trehvit da, så blitt ganske mørk og gulnet litt, men litt sjarm med det (+at jeg er lat og gidder ikke male den :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Rapport*: Omgang 2 ferdig med vugga, jeg er halvveis!

Takker for trøst og medfølelse, Madden og Angelou, dere er gode å ha alle sammen :klem: Jeg angrer ikke et sekund på at jeg har laget denne dagboka altså!

Motivasjon er et litt tricky område det, Madden... Jeg går gjerne på med liv og lyst, men så kommer jeg kanskje halvveis og så er det slutt! Derfor må jeg faktisk nødt til å være ordentlig streng med meg selv, hvis ikke blir jo ikke vugga ferdig(eller bordet, eller duken, eller det nye soverommet, eller, eller...). Jeg har utallige prosjekter som er halvferdige, og det er nesten verre enn å ikke begynne på dem, for de tar så mye plass. Stakkars helten er nok litt overgitt over alle prosjektene mine :fnise:

Det er så koselig å bruke gamle ting, jeg skjønner godt at ikke du vil male den gamle vugga di, Angelou. Jeg hadde nok vurdert å la det være selv, hvis ikke det hadde vært for at jeg og mine søstre har vært "kunstneriske" og både tegnet og skrevet på min. Nå er det imidlertid sånn at telefonnummeret til mamma står drapert pent utover den ene kortsiden, og andre sider er rikt dekorert med diverse "geometriske" figurer, så derfor blir vugga malt. Tror det blir til å bruke sjablonger på vugga, for helten har spurt om jeg kommer til å bruke nettopp det to ganger nå, og det er det nærmeste han noensinne kommer til å komme hinting om at han kunne tenke seg noe sånt. Her trengs erfaring i å tolke hva han mener altså :ler:

Svigerfamilie med dødssykdomsidéer har jeg også! Får virkelig bekymrede blikk når jeg forteller at jeg går nattevakt fortsatt, for ikke å snakke om "Du må ikke løfte dét og dét", og "Nei, du må ikke gjøre dét og dét, du kan jo skade deg!" Ja det kan jeg, men det er utrolig usannsynlig, jeg er forsiktig, og det er mye større sjanse for at jeg skader meg i bil, noe jeg kjører daglig! :roll: :dåne:

Jeg kan da passe på meg selv, men det er litt hyggelig at de bekymrer seg også altså. Hadde nok vært lei meg hvis de ga blanke.

I morgen skal jeg til fysioterapeuten. Begynner å bli litt trøblete å gå opp trapper, får noen stikk i hofta som truer med å kollapse meg, og dét er litt tungvint i en trapp... Ser det for meg jeg: "nesten oppe, nesten oppe, AU!" Badomp-badomp-badomp... "Kan noen komme og løfte den gravide opp trappa? -Nei, forresten, jeg kan jo krabbe!" :ler: Selv tror jeg det er fordi jeg holder på med vugga og andre arbeidsoppgaver som ikke er helt symmetriske for hofta(det var viktig å prøve å behandle hofta mest mulig likt på begge sider sa fysioterapeuten), men vi får se hva han sier.

Og Lilith: Det er ingenting å tilgi :) Snoket som en helt selv den gangen jeg var "på vei til å vurdere å bli prøver" (prøver ble jeg jo aldri, siden minimoyen kom uten å være helt bestilt), og jeg syntes også det var spennende å lese om hvordan det er å være gravid. Bare hyggelig at du kommer innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er så flink til å lag og ordne ting. Tenker Minimoyen kommer til å sette pris på det når h*n blir eldre.

Lykke til videre med vogga og bordet :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at jeg ikke er den eneste med halvferdige prosjekter. Jeg har sydd nå gardiner til stuen i ett år. De blir nok ferdig når vi skal flytte. :fnise:

Jeg tror det er en av grunnen vi skal flytte. Det er rett og slett enklere enn å gjøre alt det som må gjøres med leiligheten. Vi hadde ikke blitt ferdige før babyen kom selv om vi satte i gang forrige måned.

Du må virkelig passe på hofta de. Du må jo ha litt styrke og energi og mulighet til å børe den lille når den kommer.

Eller så opplever jeg det samme maset fra min familie. Mamma klarte å si til meg at jeg må for all del ikke sykle. Og jeg som nettopp har kjøpt meg ny sykkel og sykler nesten hver dag til jobb. :fnise: Hun er litt gammeldags og tror at det som hun ble fortalt for 30 år siden fortsatt gjelder. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Det er jammen godt å høre at jeg ikke er alene om å ha tusenvis av halvferdige prosjekter igang! Jeg har ikke mindre enn 2 babytepper under produksjon..når jeg blir lei av å strikke det ene mønsteret så veksler jeg bare litt! Kjempesmart synes jeg selv da! :ler:

Jeg har bestemt meg for å ha en utskåret figur (en krone) i gavlen på senga, svigerinna mi har gått berserk med sjablon der fra før (men det mønsteret forsvinner jo nå som senga blir pusset og malt!) Sjablon kan være kjempefint det, men det gjelder som med mye annet å begrense seg! :fnise: Vuggen min kommer jeg bare til å vaske godt, den er rosemalt (ikke noe jeg liker spes. godt..men den ble jo laget slik så..) og har årstallet jeg ble født malt på..kommer nok ikke til å endre noe på den! Får bare være slik!

Men nå har jeg skravlet ivei i boka di igjen.. :sjenert::fnise:

Håper du får en flott onsdagskveld!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen!

Fysioterapeuten sa at han egentlig ikke kunne gjøre så mye med meg i dag, jeg måtte bare tenke teknikk når jeg går i trappene. Rett rygg, hendene i hofta, albuene bakover og riktig vektfordeling. "Hvorfor gjøre ting enkelt når det kan gjøres rimelig komplisert" :ler: Det verste er at stakkars pus er vant til at jeg bøyer meg ned og koser med henne mens vi går opp trappa sammen (bøyer hodet helt ned til henne og får en pusekos i panna stadig vekk), men dét fikk jeg streng beskjed om å slutte med... :tristbla:

Jaja, hun overlever to måneder uten, "pappa" koser henne jo så, hun blir nok ikke helt avvent.

Forresten nok en sak som pus har hjulpet meg med å klargjøre meg for barn på. Er vant til å omtale meg selv og helten som "mamma" og "pappa" overfor henne, så det blir sikkert ikke så rart når minimoyen bestemmer seg for å komme ut :)

Har ikke fått malt på vugga i dag... Måtte jo til fysioterapeuten, og så var jeg på Princess og kjøpte viktige ting som gaskluter, håndklær, sengesett og helsetepper til minimoy. De har jo salg, og det må utnyttes :jepp: Og så var jeg på Cubus for å kjøpe bamsedress, og da kom jeg jammen ut med både bodyer og sparkebukser også(mamma krevde å få lov til å betale litt av det). Hun og de kommende tantene var med som moralsk støtte, jeg kan fremdeles få åndenød når jeg prøver å handle ting :sjenert:

Halvferdige prosjekter... Tør jeg å ramse opp tro? Gardiner til arbeidsrommet mitt, pulsvarmere til lillesøster, julebroderi, kjerrehjul til pynt i hagen, kjøkkenstoler(kjøpt på loppemarked, mangler bare å trekke om putene da), vugge, kjøkkenbord, duk, minimoyen (men han blir nok ferdig da :ler: ), stort sett hele huset forsåvidt, gardiner til kjellerstua, nytt soverom, the list goes on...

Har tenkt litt mer på pynten til vugga. Tenkte å putte på noe pent noe utenpå(som vi voksne ser), og så et eller annet litt interessant til minimoyen inni, tydelige kontraster og litt farger kanskje. Men vi får se hva det blir til :)

*Hilser pent tilbake til Pondusa*

Gøy at vi er så mange som vil bruke de gamle vuggene våre, Angelou og Madden foreløpig i alle fall. Og bare skravl i vei så mye du vil Madden, det er bare hyggelig :)

Takk for formaning May Helen, det kaaaan nok være jeg trenger en streng pekefinger av og til, skal bare, skal bare... Noen som kjenner seg igjen? :sjenert:

Hei igjen iingvild! Står bra til?

Og sist, men absolutt ikke minst, hallo Eeyore! Takker og bukker, håper virkelig jeg klarer å fullføre altså!

Har forresten begynt å se på muligheter for trim når jeg skal tilbake i form etter fødselen, Spenst har fått to nye timer jeg synes ser interessante ut, Corebar og Spenst Dans. Har snust opp at den første treningstypen faktisk har et skreddersydd DVD-opplegg for nybakte mødre, dette skal undersøkes nærmere! :jepp:

Guri, for et langt innlegg! Snakkesalig for tida, det må jg si. Dere får si fra hvis dere klarer å lese hele, da skal jeg nemlig :bukke: for dere og gratulere dere med stor tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å ha mange halvferdige projekter nei, tror det er mer regelen enn unntaket jeg :sjenert: , sånn er det i hvertfall her hos meg.

Ønsker deg en riktig god dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...