Gå til innhold

Teller ned mot Juni...


Gjest Munchy

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :-) Jeg er ei jente på snart 24 år, i to av disse har jeg forsøkt å bli gravid, uten hell dessverre :-( Har vært sammen med mannen i syv år og vi har snakket og drømt mye om den dagen vi endelig skal få vår egen familie, det er liksom det som har vært den store drømmen og prioritet nr èn for oss begge. Men det skulle vise seg å ikke bli enkelt... Jeg har endometriose, som er en tilstand med livmorslimhinne på utsiden av livmoren. Her lager den mye krøll for å si det sånn :forvirret: Vi snakker om sammenvoksninger, arrvev og cyster, noe som kan gjøre vanlig befruktning vanskelig. Veldig mange kvinner har et snev av endometriose uten å merke noe til det, før de eventuelt kommer til utredning for infertilitet. I mitt tilfelle er det litt alvorligere, jeg har periodevis hatt voldsomme magesmerter fordi jeg får svære cyster på eggstokkene, og har nå vært inne til operasjon for dette to ganger. Siste gang var 7 februar, da fikk jeg beskjed om at hvis jeg ønsket å bli gravid var det nokså fåfengt å i det hele tatt forsøke på egenhånd i og med at jeg er så ødelagt, og ble dermed henvist til et annet sykehus hvor de driver med assistert befruktning. For tre dager siden fikk vi brevet i posten- vi har fått tid til den første samtalen 11 april. Det føles nesten litt skummelt at det er så nært forestående, jeg kan være gravid til sommeren allerede! Men vi gleder oss masse og det blir veldig spennende da. Og selv om det ikke er noen garantier, skal det bli godt å få hjelp.

Ellers har vi akkurat vært i banken og fått boliglån, så kommer nok til å skrive litt om husjakt også i denne boka :-)

Endret av Munchy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Gratulerer med dagbok, og med å "være i gang". Sliter selv med babylaginga, dog ikke like alvorlig som deg. Skal bli spennende å følge med her, både på babyprat og husprat.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Lisee :klem: Det er spennende å være i gang også, men må nok bare være litt tålmodig, sjansen for å lykkes er ca 20-30% per forsøk stod det i det heftet vi fikk i posten. Så det er jo langt i fra sikkert. Men mye bedre prognoser enn hvis vi skulle fortsatt å prøve naturlig da, fant en test på fertility.no som slo ut slik:

Basert på svarene dine, beregnes sjansene for å oppnå graviditet uten behandling slik:

3 måneder: 5.4%

6 måneder: 10.3%

12 måneder: 18.2%

24 måneder: 27%

36 måneder: 32.1%

Gleder meg ja, skulle helst skjedd i morgen :-) Er i gang med nedregulering, begynte på synarela nesespray rett etter operasjonen, men har ikke merket noen overgangsalderplager ennå :-)

Åh, har funnet et hus nå som jeg har SÅ lyst på. Er ikke visning før mandag, men utifra bildene ser det ut til å passe oss perfekt. Eller, nesten da, det er BRL rekkehus, ville jo helst hatt enebolig men det er nok for dyrt i første omgang. Iallfall, dette her er bygd på 80-tallet, lyst og fint, moderne innredet med et par unntak, tre soverom, stort kjøkken og stue, med bad + gjestetoalett og i det hele tatt ganske stort. Og viktigst- med prisantydning godt under det vi kan by. Kommer nesten uansett hvordan det går på visningen til å legge inn bud, spørsmålet er bare hvor høyt. Er rimelig despo etter å flytte, huset vi leier nå er skikkelig råttent :forvirret: Listene på badet er sorte av mugg, det er umulig å få vekk og det er gjennomtrekk i hele huset- forrige uke var det dritkaldt her og da var det 8-9 grader i stua om morgenen og 16 om kvelden selv om vi har en el.ovn på 2kw på hele døgnet og fyrer i ovnen hele tiden :fryser::fryser: Orker liksom ikke rydde eller noen ting, sitter bare under et pledd i sofaen og klager, he he. Og her har vi faktisk bodd i fire år :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten fortelle hva som skjedde med min nydelige lille vovvejente forrige uke... Hun er en tibetansk spaniel, flekkete og bare fire måneder gammel. Munchymannen var ute og luftet henne og hadde ikke tatt på bånd, så stod han og snakket med en av kattene våre da hun i løpet av få sekunder løp ut på veien. Veien vi bor ved er stort sett ikke trafikkert, men når det først kommer biler så kjører de ikke pent og rolig for å si det sånn. Mannen hører et høyt smell og løper ut på veien. Rekker å se en firmabil av et eller annet slag som gasser opp og kjører videre, og den livløse valpen som ligger i veikanten... Han får løftet henne inn og ringer til meg. Han tror hun holder på å dø, jeg hører lyden av henne i bakgrunnen og det høres helt forferdelig ut, en slags høy rallelyd. Jeg drar fra jobb og kommer hjem, hun ligger på trappa på et teppe og blør fra munnen og nesen, har store pusteproblemer og vi får ikke kontakt med henne i det hele tatt. Ringer dyrlegen og vi får komme med en gang. Jeg har ingen håp om at hun kommer til å overleve... :tristbla:

Når vi kommer til dyrlegen lokaliserer de blødningen til å komme fra lungene og de kan også kjenne luft og blødninger under huden. Hun går i sjokk og får sprøyter med smertestillende og antibiotika og settes på drypp for å få stabilisert blodtrykket. Veterinæren sliter skikkelig med å sette veneflon, hun kan nesten ikke finne noe blodtrykk i det hele tatt. Vovven ligger en stund, hun roer seg men er fortsatt helt livløs der hun ligger. Det blir tatt røntgen og vi får en foreløpig "dom"- fire knekkte ribbein og punktert lunge, endel blødning, men ellers ser det meste fint ut. Det er faktisk håp :)

Dyrlegen gir oss litt mindre enn femti prosent og når de stenger sender hun pasienten med oss hjem, mener det er det beste. Der får hun sengeplass på en stor pute med masse tepper ved varmeovnen i stua. Hun løfter såvidt på hodet når hun blir snakket til, ellers beveger hun seg ikke. Puster bedre nå, men når hun ikke sover ligger hun og gråter uten stans. Et par timer etter at vi er kommet hjem får jeg omgangssyken som sambo har hatt siden helgen og spyr hver gang jeg prøver å røre på meg. Er våken stort sett hele natten.

Neste morgen er jeg så utafor at faren min må kjøre vovven til dyrlegen. Der blir hun hele dagen. Får mer væske og hun spiser en boks mat. De er optimistiske og hun logrer til og med til oss når hun kommer hjem. Men fortsatt klarer hun ikke å bevege seg, hun har det veldig vondt og hun tisser på seg. Men det verste er over.

Nå, en god uke senere er hun omtrent helt fin igjen. Utrolig nok. Hadde aldri trodd hun skulle klare seg, da jeg så henne første gangen etter at det hadde skjedd sto jeg klar til å ringe faren min for å få han til å komme å ta livet av henne, trodde ikke det var mulig å overleve noe sånt. Er veldig, veldig glad jeg ikke gjorde det... Nå halter hun knapt og har begynt å leke igjen allerede. En skikkelig fighter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært og sett Blood Diamond. Var bra den, fikk ikke akkurat lyst til å gå å kjøpe diamanter nå nei... Ellers har vi vært ute å handla gave til tantungen for de siste kronene denne måneden (dyrlege koster penger ja :-) ), endte opp med noe duplogreier (Hun fyller to).

Nå sitter jeg og tenker på om jeg skal legge meg, men er ikke trøtt egentlig. Blir nok sittende litt til tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars hunden! Uff, så fælt... og så bra at dyrlegen klarte å redde vofsen deres :)

Håper han klarer å komme seg helt tilbake på topp igjen, men det er vel ganske sannsynlig nå, siden det gikk så bra så fort og han er jo ung og sprek.

Håper du har hatt en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det og i like måte, har hatt en veldig fin dag :) Tror nok hun kommer til å bli helt bra igjen, men det hendte visst at den lungen som er punktert ikke "blåser seg opp igjen, og da vil hun jo få ganske redusert lungekapasitet. Det er jo til å leve med, men jeg hadde i grunnen tenkt å få valper på henne senere og i så tilfelle er nok det uaktuelt. Men det er jo uansett underordnet da, det eneste som betyr noe er at det har gått så bra som det har. Utrolig hvor fort en blir glad i dyra egentlig... Nydelig gris du har forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Munchy

Har fått et lite dilemma... Skal jo dra å se på hus i dag, et hus vi har kjempelyst på, før vi fikk et nytt alternativ å tenke på sent i går kveld. Moren min ringte meg og "tilbudte" oss en tomt i hagen til farmoren min så vi faktisk kunne bygd et nytt hus. Er litt forvirra nå... Hadde jo ikke akkurat vært feil med noe helt nytt, hadde jo egentlig vært helt fantastisk. Men for det første tar det lang tid, for det andre kommer spørsmålet om det er gjennomførbart med tanke på penger og sånt, har jo ikke akkurat ubegrenset av det. Sjekka opp med et firma, de oppga ca 12.000 pr kvm som minstepris, og det var jo i grunnen veldig billig. Men jeg vet ikke. Vi drar nå og ser på det andre huset i dag uansett, får diskutere litt mer før vi bestemmer oss for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Munchy

Var et greit hus, mye større enn det virket på bildene. Men var nesten ingenting som var skifta ut siden byggeår (78) da, så i løpet av de neste ti årene blir det sikkert mye arbeid med det. Egentlig likte jeg det veldig godt, ikke var det noe problem å ta med oss hunden og kattene og det var en stor hage der som ikke ble nevnt i prospektet på nettet. For noen dager siden var vi jo kjempeforberedt på å by med en gang, men nå blir jeg egentlig mer og mer gira på å bygge nytt jo mer jeg tenker på det. Hadde vært en drøm og flytta inn i noe der ingen andre har bodd før og alt er i tipp topp stand. Men vet ikke ennå hva vi må gi for tomta. Siden det er innen familien tror jeg nok vi får en ordning på det uansett, men jeg vet jo ikke, kan jo ikke akkurat forlange å få den nesten gratis heller... Men la oss si at den blir veldig billig... da har vi plutselig fått en helt annen boligdrøm innen rekkevidde... tør ikke håpe for mye, vi får bare se.

Var iallfall hos farmoren min etter at vi hadde vært på visning. Koselig, er ikke så ofte jeg får besøkt henne. Fikk kaffe og nylaget dajmkake :sikle: Fikk med meg tegningene på det huset de hadde tenkt å bygge på tomta og som de fikk tillatelse til før farfar døde i fjor. Ikke nødvendigvis at det blir det vi skal ha hvis vi får tomta, men det så ganske greit ut. Ca 100 kvm + garasje, to soverom, et stort og et lite bad, stue og åpent kjøkken, vaskerom, gang og diverse boder. På et plan. Tar med meg tegningene på jobb i morgen og får laget en materialliste, veldig spent på hvor mye det blir. Jobber med salg av byggevarer og har mye bedre priser enn alt av byggmestre og -firma ;)

Nå har jeg akkurat kjørt mannen på jobb, skulle vel egentlig vært i seng snart men men. Skal på kurs før jobb i morgen, så jeg må opp en time tidligere. Men er ikke trøtt :)

Endret av Munchy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Munchy

Nå er det forresten bare litt over en måned til vi skal til første samtalen på babybakeriet... Prøvde å ringe til hu legen på sykehuset som opererte meg i dag, må få fortgang på den etterkontrollen og resept på mer synarela. No luck, må prøve igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så utrolig flott at den lille vevven din klarte seg! Det er så vondt når dyra har det vondt... :tristbla:

Men, det var fint å lese at hun har kommet seg såpass fort! :)

Leser at du har hatt cysther på eggstokken og har til tider store smerter...Vil bare si stakkars deg, har vært plaget med det selv og det var et smerte******* uten like... :hår:

Stakk hull i cysthene en gang, og så begynte jeg på nye p piller, og vips så kom de ikke tilbake.

Da var jeg glad!

Masse lykke til hos baby"bakinga" (som du kalte det.. :ler: ) og hele prosessen ellers.

Selv er jeg i pp3. Spennende!

:klem: Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Munchy

:vinke: til dere begge. Hyggelig med nytt besøk :klem:

MiNNieMooSe: Har heldigvis ikke smerter nå når cystene er fjernet (eller stukket hull på iallfall), noen som har endo har jo smerter hele tiden, så sånn sett er jeg "heldig". Men spesielt før den første operasjonen hadde jeg det helt forferdelig, sov ikke en hel natt på flere måneder. Men håper jeg slipper å få det tilbake mer nå når jeg får skikkelig oppfølging. Flott at du ikke har vært plaget noe mer da, var det "vanlige" cyster eller endo-cyster du hadde? Lenge siden du ble operert? Masse lykke til med prøvingen selv, man må jo være en smule tålmodig uansett om alt er som det skal da, men får håpe dere lykkes fort :-)

Glow: Det er deilig å ha tatt den endelige avgjørelsen om at man er klar til å prøve, det er liksom et helt nytt kapittel i livet, et veldig spennende ett :) Lykke til til deg også.

Ja, det er godt å få hjelp, er et stort steg nærmere nå... men som jeg må si til meg selv hele tiden, det gjelder å være litt nøktern også og ikke være for sikker på noe som helst, selv om det er vanskelig å ikke glede seg for mye :)

Når det gjelder vovven går det bare bedre for hver dag, nå halter hun såvidt. Og det er iallfall ikke snakk om å være i ro

:)

Endret av Munchy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Munchy

Okei, da har vi bestemt oss. Det blir husbygging :hoppe::hoppe: Men det er mye å ta stilling til enda, hvor mye vi kan gjøre selv, hvem vi skal få til å gjøre resten, hvordan vi vil ha det osv. Vi må jo liksom prøve å gjøre det billigst mulig. Problemet er at de store byggfirmaene helst leverer hele "pakker", da må jeg isåfall betale iallfall 30% mer for alt av materialer og det har jeg ikke veldig lyst til... Samtidig hadde det vært veldig deilig å gitt hele prosjektet til noen som kan det, hvis vi skal kjøpe materialer og gjøre mye arbeid selv, så må vi få noen mindre byggmestre til å gjøre det vi ikke kan, vi må ordne med graving, rørlegger og elektrikere selv og i det hele tatt... mye arbeid. Må nesten undersøke litt hvor mye vi egentlig kan spare. Har iallfall meldt meg og mannen på selvbyggerkurs med maxit/leca i dag :) Det er jo gratis så kjekt å ha med seg uansett hvordan vi skal gjøre det videre.

Forsov meg til halv åtte i dag, kunne sikkert sovet til elleve. Begynner heldigvis ikke før 12 i morgen da så får sove ut i natt. Nydelig vær i stavanger i dag, ville gått en tur med vovven men hun må nok holde seg i ro en stund enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Munchy

Hilser tilbake Gopia :)

Nå sitter jeg hos svigers, ble invitert hit på noen :vin: i går så det endte med at vi overnattet. Koselig det, var i seng relativt tidlig. Har akkurat vært ute og gått en liten tur med vovven, og nå sitter jeg egentlig bare og venter på at de andre skal stå opp. Mannen og svigerfar våkner vel ikke ennå, vet ikke hvor sene de var men de var dypt involvert i en diskusjon om astronomi når jeg gikk å la meg, så tipper de satt en stund, he he :)

Vi har fått en foreløpig pris på tomten nå, det var heldigvis ikke så avskrekkende som jeg kanskje hadde forberedt meg på. Har jo sett tomter tilsalgs hos diverse meglere med prisantydning mellom 900.000 og 4.000.000 ( :overrasket: ) og størrelse rundt et halvt mål. Nå har jo disse vært en god del finere enn den vi skal ha, men likevel... Iallfall så skal den være verdt ca 400.000. Håper at vi får den litt billigere når tanten og onkelen min (som skal arve tomta etterhvert) har diskutert seg imellom, men selv om vi må betale fullpris så skal vi klare det. Skal i møte med byggefirma en gang om ca to uker, så det blir spennende.

I morgen er det røykeslutt... Må klare det denne gangen. Satser på det skal gå greit da, har jo en helt annen motivasjon nå enn hva jeg har hatt tidligere. Kan ikke komme til IVF og fortsatt være røyker. Hva andre gjør er forsåvidt ikke min business men jeg synes det er helt forferdelig å se gravide som røyker. Det koster jo så lite å slutte liksom. Men, skal kanskje vente til jeg har klart det selv før jeg prøver å moralisere over andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Munchy

Takk for det Glow, går bra så langt. Men har prøvd å slutte litt halvhjertet siden nyttår, og de første dagene er alltid relativt lette. Men skal nok klare det.

I dag har jeg gått tur med vovven i skogen og det gikk veldig bra. Halter nesten ingenting lenger. Etterpå dusjet jeg henne for første gang, ikke så populært det nei :ler: Først virket det nesten som om hun likte det litt, men etter at jeg hadde såpet henne inn ble hun veldig misfornøyd. Enda verre var det da jeg prøvde å føne henne tørr, da ble hun helt fortvilet stakkar, så det endte med at hun løp rundt i stua med våt pels og ristet seg og gned seg inntil alt vi har av møbler, he he.

Ringte til sykehuset igjen, og fikk snakke med legen, det var visst ikke nødvendig at jeg kom på etterkontroll før vi skal til IVF. Hun skulle iallfall sende meg ny resept på synarela i posten, så da var jo det ute av verden. Har snart brukt opp den andre, men har ennå ikke hatt noen plager. Skal ikke klage på det iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Munchy

:hoppe::danse: Jippi! Alle på jobb får 4.000 i bonus på lønna som kommer i morgen, helt sånn plutselig :) Passer meg perfekt, var forberedt på å gå litt i minus denne måneden siden jeg har MANGE regninger pluss årsavgift på bilen som, jeg selvfølgelig ikke har klart å legge av penger til :forvirret:

Begynner seint i morgen og mannen har fri så tenkte vi skulle ta oss noen øl i kveld, lage enchiladas og bare kooose oss. Må drikke så mye vi kan nå, for f.o.m april er det kun sunn livsstil som gjelder, he he :)(har forresten allerede gått til helvete med røyken, som vanlig utsetter jeg å gjøre alt som kan utsettes...)

Er på jobb nå, heldigvis bare en time igjen. Må innom biltema og kjøpe nytt speil til bilen. Reiv av det gamle da jeg skulle sette fast bombrikken :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Munchy

Bare noen timer til helg nå. Skal bli godt. Selv om jeg skal jobbe i morgen da, er heldigvis ferdig tidlig på dagen. I kveld skal jeg til ei venninne, mannen skal jobbe, ellers er planene egentlig bare å slappe av hjemme. Skulle absolutt ha fått gjort noe i huset.

Nærmer seg sakte men sikkert 11 april... Er så spent på når vi får lov å begynne- veldig utålmodig. Selv om jeg ikke akkurat ser fram til å stikke meg selv med sprøyter da :overrasket:

I går skulle jeg hatt mensen, men kjenner ingen antydninger til den, så da virker nok synarelaen som den skal iallfall. Synes det er så rart at jeg ikke merker noe forskjell, var forberedt på hetetokter og hele pakken jeg. Men tar jo østrogentilskudd og da, så det er vel derfor.

Endret av Munchy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...