Gå til innhold

trailersjåfører og kjettinger


minienthe

Anbefalte innlegg

både leser og ser mye om denne kombinasjonen nå (og i resten av vinterhalvåret) og jeg bare lurer... hvorfor gidder ikke de sjåførene som faktisk har kjettinger med seg å sette de på ?

må de kjøre saktere ? (dvs ta hensyn til vei og føre)

taper de noen minutter ved påsetting ? (å huff)

er de ikke tøffe menn/kvinner hvis de bruker kjetting ?

hva er egentlig greia ? jeg kan på et vis forstå utenlandske sjåfører som ikke er vant til vinterføre men hva med de som burde vært det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal ikke jeg svare for alle i yrkesgruppen, men kun for meg selv. Har drevet som sjåfør i en årrekke og kjørt fast mellom Stavanger - Oslo, Stavanger - Bergen - Oslo og Stavanger - Kristiansund.

På disse strekningene er det mange fjelloverganger og kystveier som er av varierende kvalitet.

Men vinter med alle mulige værforhold kommer hvert år. For oss som kjører disse veiene med inntill 19 m lange og opptil 52 tonn tunge kjøretøy så blir kjetting like bankers som ribbe til jul. Med det mener jeg at vi er avhengig av dette monsteret av ett hjelpemiddel.

Så til disse som for det meste kun kjører E18 - E39 - E6. Ikke ment som at de er dårligere sjåfører, men siden disse veiene NORMALT har ett bedre vei vedlikehold vinterstid så slipper mange å kun ha kjettingene med seg. De bruker de ALDRI. Det er da en får slike utslag som vi har sett mellom Kristiansand og Arendal nå i de siste dager. Da er det nok mange som "prøver" om det går istedenfor å legge på kjetting.

Det er mange andre faktorer som spiller inn som jeg ikke vil gå nærmere inn på her.

Bildet er nok mer komplisert en det ser ut til, men jeg er enig i at det er ikke noen unskyldning for IKKE å bruke kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen til at man kun kjører med kjettinger når man absolutt må er at det ofte bråker noe helt forjævlig, og da blir man fortere sliten i hodet av å kjøre. Dermed må man ta oftere pauser for at det skal bli forsvarlig, og da tar alt mye lengre tid. Så kjettinger er ikke noe man hiver på før man faktisk trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange typer kjetting. du har tettlekkere som det ikke passer å kjøre fortere en 50km/t. De bråker ofte så jævelig at du tror du har ødelagt noe på bilen. Og lett kjettinger de kan du forsjåvidt kjøre i 80 med, men begynner det å spinne så ryker de veldig lett av. Kjetting er noe sjåføren selv må vurdere ut ifra erfaring, last/vektfordeling, Dekkene og så klart føret. det er ofte at kjetting ikke virker noe særlig. Men det blir helt klart slurvet mye med kjetting bruk. Jeg for min del har jeg først lagt på kjetting, så sitter de der så lenge føret tilsier at jeg ,å ha dem. Å legge kjetting kan til tider være en del jobb, så jeg tror ikke helt på det som blir sagt om dagen at lastebiler tar av igjen kjettingen etter de har passert kontrollen som har gitt pålegg om å bruke kjettinger. Men et problem er ofte at kjettingene har blitt kjørt sund forrige vinter, og de har blitt glemt å repareres på sommertid. Men det er skjelden det faktisk er så dårlig føre i lavlandet at man trenger kjetting hvis man har riktig lastet bil og setter på nye dekk vær høst. De fleste fjelloverganger vi har i sørnorge er det også skjeldent at det er ordentlig kjettingføre. Å for å ungå kritikk: ja jeg kjører veldig mye vestover, men jeg kjører også nordover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge kjetting kan til tider være en del jobb, så jeg tror ikke helt på det som blir sagt om dagen at lastebiler tar av igjen kjettingen etter de har passert kontrollen som har gitt pålegg om å bruke kjettinger.

Så da påstår du at politiet sprer falsk informasjon? I det snøværet som har vært på sørlandet de siste dagene er dette observert som et sørgelig faktum. Det kan sikkert være flere årsaker til at de valgte å fjerne kjettingene, men jeg tror nok at økonomi er et av kriteriene for at de valgte å fjerne de. For utenlandske firmaer kan prisen på kjettinger være for dyrt. Mange kjører derfor avgårde med dårlig utstyr, eller kanskje uten noe i det hele tatt. Tror nok også at en del norske firmaer har så dårlig økonomi at innkjøp av dekk og kjettinger blir forsømt.

Mange av de som ble stoppet i tollen i Kristiansand fikk kjøreforbud fordi utstyret de hadde, eller ikke hadde, ikke var godt nok for de vanskelige kjøreforholdene på veien mot Arendal. Likevel valgte mange av de å trosse kjøreforbudet de hadde fått. Disse bilene ble funnet igjen her og der på kryss og tvers langs E-18 hvor de skapte kaos og lange køer i en allerede belastet strekning som de visste de ikke hadde utstyr høvelig nok til å mestre. En kan jo begynne å lure på hvorfor de tok avsted? Det er iallefall trailersjåførene som har fått skylden for kaoset som utartet seg.

Hva som er årsaken til at sjåførene ikke tar på kjetting tror jeg er mange fler enn den vanlige mann i gata kjenner til. En kan jo på en måte lure på om de er "tjukke i hue" som våger seg ut i vanskelige kjøreforhold uten å ta ansvar for at drønnet av en bil de styrer ikke er skikkelig "skodd". I alle år har det vært kaos over kvinesheia hvor erfarne trailersjåfører kjører trofast år etter år. Likevel er det slik at de prøver om det går uten kjetting og så gjør det ikke det og bilen kommer ikke av flekken uten at det blir lagt på kjettinger. Slik blir neste bil hindret og må stoppe, det er glatt og han kommer ikke av flekken og så må han kanskje ha hjelp i timesvis for å komme seg av flekken...så er køen og kaoset et faktum. (Nå er dette historie for her er det ny vei, kunne bare ikke dy meg!!)

Syns egentlig ikke det er noen unnskyldning om sjåføren er utlending heller, kjøreforholdene i Norge er godt kjent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da påstår du at politiet sprer falsk informasjon?

Har du snakket med politiet selv? Eller påstår du også at politiet lyver?

For her sier politiet noe annet, nemlig at det ikke var vogntogene som skapte kaos på Sørlandet.

All informasjon om hvor forferdelig vognetogene er, har vi fra avisene. Avisene lever av å skape nyheter av "ingenting".

At vogntogsjåførene alltid er verstinger er som å si at det alltid er utlendinger som gjør brekk og drap.

En kan jo på en måte lure på om de er "tjukke i hue" som våger seg ut i vanskelige kjøreforhold uten å ta ansvar for at drønnet av en bil de styrer ikke er skikkelig "skodd".
Dette synes jeg er utrolig arrogant sagt! Jeg har en samboer som er lastebilsjåfør, og han jobber på natta. Han må ut midt på natta, også når det ikke er brøytet eller når det er glatt. Det nytter ikke å ringe sjefen og si at han ikke kommer på jobb pga. dritværet. Eller ta med seg tonnevis av varer han skal levere på toget eller bussen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes jeg er utrolig arrogant sagt! Jeg har en samboer som er lastebilsjåfør, og han jobber på natta. Han må ut midt på natta, også når det ikke er brøytet eller når det er glatt. Det nytter ikke å ringe sjefen og si at han ikke kommer på jobb pga. dritværet. Eller ta med seg tonnevis av varer han skal levere på toget eller bussen.

men legger han på kjettinger når det er nødvendig ? (dvs ubrøytet og glatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men legger han på kjettinger når det er nødvendig ? (dvs ubrøytet og glatt)

Jepp, hvis det ikke er andre muligheter, så gjør han det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

både leser og ser mye om denne kombinasjonen nå (og i resten av vinterhalvåret) og jeg bare lurer... hvorfor gidder ikke de sjåførene som faktisk har kjettinger med seg å sette de på ?

må de kjøre saktere ? (dvs ta hensyn til vei og føre)

taper de noen minutter ved påsetting ? (å huff)

er de ikke tøffe menn/kvinner hvis de bruker kjetting ?

hva er egentlig greia ? jeg kan på et vis forstå utenlandske sjåfører som ikke er vant til vinterføre men hva med de som burde vært det ?

Vet ikke om du har bil selv, men kjør rundt med kjettinger i bagasjen og bytt umiddelbart du tror du kan komme til å trenge det. Store sjanser for at du etter en stund (måneder) ikke gidder det. Jeg skjønner godt at terskelen er høy før man legger om. Tid er penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hvis det ikke er andre muligheter, så gjør han det.

da er han jo etter som jeg forstår det "skikkelig skodd" som lazuli nevner ;)

Vet ikke om du har bil selv, men kjør rundt med kjettinger i bagasjen og bytt umiddelbart du tror du kan komme til å trenge det. Store sjanser for at du etter en stund (måneder) ikke gidder det. Jeg skjønner godt at terskelen er høy før man legger om. Tid er penger.

men når man offentlig går ut og sier at det er kjettingpåbud så bør jo absolutt terskelen være nådd.

de som kjører tungtrafikk bør jo også være klar over at de X antall tonnene de putrer rundt med oppfører seg annerledes en det en personbil gjør og at man ikke forsøker å kjøre f.eks opp en prosentgradert bakke på dårlig føre uten å ta på kjettinger.

tid er nok penger men liv og helse er faktisk viktigere...

pluss at det ville kostet staten enda mer penger siden kjettinger sliter utrolig på veien(der den kommer ned til asfalt).

nekter ikke på dette men igjen... liv og helse er faktisk viktigere. og hvis et større kjøretøy setter seg fast og sperrer veien for andre så blir det jo fort et økonomisk tap her og.

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har bil selv, men kjør rundt med kjettinger i bagasjen og bytt umiddelbart du tror du kan komme til å trenge det. Store sjanser for at du etter en stund (måneder) ikke gidder det. Jeg skjønner godt at terskelen er høy før man legger om. Tid er penger.

Vi bor et sted som det ofte er isete veier på vinteren. Jeg har kjørt rundt med kjettinger, og kun en gang har jeg brukt dem (jeg har en bitteliten bil). Det tar tid! Og når det tar så lang tid på en liten bil med fire små hjul, så skjønner jeg lastebilsjåførene!

Jeg har også tidpress (komme meg tidsnok til jobb), men lastebilsjåfører har enda strengere tidspress på sin jobb. Min samboer har ikke lunsjpause en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt så kan man jo si at det er forskjell på å være en tøff og hard sjef og det å være "rasshøl". Hvor Valla ligger på den skalaen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og de fleste regner vel med at hovedveien igjenom norge er åpen og måkt.

men, enig i at de som fikk påbud om kjetting absolut butde holdt seg til det ja, men media har jo gjort trailere til syndere her.

når jeg kjørte tungt var mit størsteproblem alle gærningene som kasta seg foran meg så jeg måtte bremse hardt, alle som kjørte forbi uten att det var klart og slikt, hadde ikke mye kjetting slit akurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt så kan man jo si at det er forskjell på å være en tøff og hard sjef og det å være "rasshøl". Hvor Valla ligger på den skalaen vet jeg ikke.

:klø: Ok. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor et sted som det ofte er isete veier på vinteren. Jeg har kjørt rundt med kjettinger, og kun en gang har jeg brukt dem (jeg har en bitteliten bil). Det tar tid! Og når det tar så lang tid på en liten bil med fire små hjul, så skjønner jeg lastebilsjåførene!

Jeg har også tidpress (komme meg tidsnok til jobb), men lastebilsjåfører har enda strengere tidspress på sin jobb. Min samboer har ikke lunsjpause en gang.

Det Tar ikke noe spessielt lengre tid å legge kjetting på lastebil, men kjettinger hjelper ikke alltid selv om man skulle tro det. Tro meg, jeg har aket bakover igjen med 46 tonn totalt på semi'n Med fire tettlekkere. Litt av en aha opplevelse. Kjørte bakken først uten kjetting da det var bra strødd, men desverre bare et stykke. Fikk stopp å la på kjettinger. så snudde jeg og tok ny fart. Kom akkurat like langt, men denne gangen begynte det å skli før jeg fikk begynt med noe. Merkligste opplevelsen jeg har hatt. Ha ha. Kostet kunden omtrent 10000 i berging for at han skulle ha meg en annen plass en der jeg egentlig skulle levere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan sikkert være flere årsaker til at de valgte å fjerne kjettingene, men jeg tror nok at økonomi er et av kriteriene for at de valgte å fjerne de. For utenlandske firmaer kan prisen på kjettinger være for dyrt. Mange kjører derfor avgårde med dårlig utstyr, eller kanskje uten noe i det hele tatt. Tror nok også at en del norske firmaer har så dårlig økonomi at innkjøp av dekk og kjettinger blir forsømt.

Syns egentlig ikke det er noen unnskyldning om sjåføren er utlending heller, kjøreforholdene i Norge er godt kjent!!

Helt enig.

Mannen min er lastebilsjåfør, og da han var ny i jobben, oppdaget han at kjettingene i lastebilen var nesten eldre enn ham selv... :overrasket: . De gamle kjettingene var jo nærmest ubrukelige, og har trolig fulgt med fra en annen lastebil...Sjefen mente at de gamle funket bra nok og det var så dyrt å kjøpe nye....

Mannen min gikk da til innkjøp av nye kjettinger selv, fordi sjefen hans nektet å gjøre det.

Så man kan jo lure hva enkelte lastebileiere tenker på iblandt. I hvertfall ikke sikkerhet.

Mannen min sier at han ikke ønsker å kjøre uforsvarlig. Da bytter han heller yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Mannen min er lastebilsjåfør, og da han var ny i jobben, oppdaget han at kjettingene i lastebilen var nesten eldre enn ham selv...  :overrasket:  . De gamle kjettingene var jo nærmest ubrukelige, og har trolig fulgt med fra en annen lastebil...Sjefen mente at de gamle funket bra nok og det var så dyrt å kjøpe nye....

Mannen min gikk da til innkjøp av nye kjettinger selv, fordi sjefen hans nektet å gjøre det.

Så man kan jo lure hva enkelte lastebileiere tenker på iblandt. I hvertfall ikke sikkerhet.

Mannen min sier at han ikke ønsker å kjøre uforsvarlig. Da bytter han heller yrke.

som sjåfør er det ditt ansvar at bilen er forsvarlig, og hvis ikke sjefen er intr. i å gjøre det så er det bare å reise å få det i orden å sjefen får regninga. Sparker sjefen deg, sier det mer om han enn om deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...