Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nok et x-problem..hehe..jaja..her it goes: x-n til sambo har oppmerksomhetstrang...som å sende meldinger om helt tullete ting for at han skal svare....flørtesmiler hver gang unger leveres eller bringes....jeg begynner å bli sprø!

dessuten syns jeg ho er en elendig mor som: gir den ene jenta på 4 tåteflaske og får ligge i mors seng om nattan. ikke lært henne å tørke seg hverken når hun har tisset eller bersjet. Holder eldste jenta hjemme fra skolen for små tiing....`"liksom syk" hun har vel 20-30 fraværsdager til nå og tar henne i butikken litt senere på dagen..dessuten finnes det lite regler...som at en 4åring ikke har lært seg forskjellen på rett og galt.....som det å tegne på bord å stoler og sofear... :forvirret: grise med dobørsten utvoer badet og pelle i fra hverandre leker.

jeg begynner å bli frustrert...prøver å ha regler når de jenten er hos oss...men det går ikke bra...dem er jo bare hver 14 dag...helger da...

det verste er at sambo ikke gjør noe....han syns dem har et godt samarbeid :overrasket:

jeg er på krigsfronten...jeg vil få gjort noe..hjeeeeeeeeeeelp???????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo tenkes at ungene gjør det de gjør for å se/ undersøke dine grenser eller om det gikk fort fra far og mor skilte seg til du og far flyttet sammen. Barn gjør ofte slike ting da. Det er deres måte å reagere på.

Du må huske på at du er ikke en reservemamma du er en voksenperson. Barna har mor. Det er ikke din oppgave å lage regler aleine. Far og mor skal sette grenser og lage regler for barna, men det er klart du skal høres opp i dette.

Å komme sammen med en far eller mor for den saks skyld som har barn er ikke lett. Du blir som et femte hjul på vogna.

Husk det er barnas beste som gjelder.

Lykke til

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)

Hvilke reaksjoner viser din samboer til eksdamens kontaktforsøk og flørteoppførsel, og er du fornøyd med måten han gjør det på?

Er du fornøyd med måten han håndterer sitt oppdrageransvar på når jentene er i hans og ditt hjem? Hvis ikke, gjelder det hvilke mål og metoder han mener er riktige, eller hvor flink han er til å gjennomføre det som skal til?

Endret av =tentacle=
Skrevet (endret)

Barneoppdragelsen skal du ikke legge deg borti i det hele tatt. Det er noe du kan ta opp med far, men du skal ikke prøve å leke reservemamma. For det er du ikke. Og du skal aldri - aldri - aldri vise overfor jentene at du ikke liker moren deres. Tro meg - barn får med seg mye mer enn du tror. Men naturligvis skal du si ifra dersom de tegner i sofaen eller lignende, er bare å si på en bestemt måte at sånt noe grjør man ikke i dette huset. Men blir du sinna har du tapt.

Jeg syns også som du henger deg oppi ingenting når det gjelder kontakt mellom far og eks. De må faktisk ha kontakt, de. Og det ganske ofte. For de skal i fellesskap oppdrag barna sine, og som samværsforelder er far sikkert interessert i å få mest mulig info om barnas hverdag, sykdommer, skolegang, utvikling generelt.

Anbefaler deg for øvrig å lese følgende diskusjoner:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=254124

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=254199

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=254041

Endret av niomi
Skrevet
ikke lært henne å tørke seg hverken når hun har tisset eller bersjet.

det verste er at sambo ikke gjør noe....han syns dem har et godt samarbeid :overrasket:

Jeg hadde blitt veldig overrasket over den 4åringen som klarer å tørke seg ordentlig etter å ha bæsjet. Da er man tidlig ute.

Ingenting er bedre enn at foreldrene kan være enige og samarbeide bra om ungene.

Du virker sjalu og det er antageligvis helt uten grunn. Det er deg han er sammen med nå. Husk at det er en grunn til at det ble slutt med eksen. Men det betyr ikke at de MÅ være uvenner.

Skrevet
nok et x-problem..hehe..jaja..her it goes: x-n til sambo har oppmerksomhetstrang...som å sende meldinger om helt tullete ting for at han skal svare....flørtesmiler hver gang unger leveres  eller bringes....jeg begynner å bli sprø!

dessuten syns jeg ho er en elendig mor som: gir den ene jenta på 4 tåteflaske og får ligge i mors seng om nattan. ikke lært henne å tørke seg hverken når hun har tisset eller bersjet. Holder eldste jenta hjemme fra skolen for små tiing....`"liksom syk" hun har vel 20-30 fraværsdager til nå og tar henne i butikken litt senere på dagen..dessuten finnes det lite regler...som at en 4åring ikke har lært seg forskjellen på rett og galt.....som det å tegne på bord å stoler og sofear... :forvirret:  grise med dobørsten utvoer badet og pelle i fra hverandre leker.

jeg begynner å bli frustrert...prøver å ha regler når de jenten er hos oss...men det går ikke bra...dem er jo bare hver 14 dag...helger da...

Nå syns jeg du FAN må gi deg, du høres jo helt sinnsyk ut jenta.

At en 4 åring ikke har lært seg og tørke seg her og der må du vel fatte at det har med utviklingen av barnet og gjøre.

At barne ikke skal tegne her og der er jeg helt enig med, da må du snakke til barne på en rolig og behagelig måte og si at sånt kan vi ikke gjøre.

Jeg var borti et tilfelle ei lita pia på 5 år satt oppe på ei rygg puta i sofan til ei "kvinne", da hun så dette fikk hun SPONG. Hun klarte heldigvis og si lavt slik at ungen ikke hørte at hun sa.....NEI ikke sitt opp på der, Hva fan er det som er galt tenkte jeg, er ho helt klikka, vi snakker om ei gammel sofa som var vel sikkert en 7 -8 år gammel....Sykt spør dere meg.

Skrevet
nok et x-problem..hehe..jaja..her it goes: x-n til sambo har oppmerksomhetstrang...som å sende meldinger om helt tullete ting for at han skal svare....flørtesmiler hver gang unger leveres  eller bringes....jeg begynner å bli sprø!

dessuten syns jeg ho er en elendig mor som: gir den ene jenta på 4 tåteflaske og får ligge i mors seng om nattan. ikke lært henne å tørke seg hverken når hun har tisset eller bersjet. Holder eldste jenta hjemme fra skolen for små tiing....`"liksom syk" hun har vel 20-30 fraværsdager til nå og tar henne i butikken litt senere på dagen..dessuten finnes det lite regler...som at en 4åring ikke har lært seg forskjellen på rett og galt.....som det å tegne på bord å stoler og sofear... :forvirret:  grise med dobørsten utvoer badet og pelle i fra hverandre leker.

Selv om barn lærer fort hva som er lov å ikke lov å gjøre hos mamma og hos pappa så må du ikke glemme at barna har to forskjellige hjem å forholde seg til. Å de er ikke store barna heller. Synes ikke du skal henge deg oppi ting som egentlig er bagateller, men heller fortelle barna hva som er greit hos dere, og hva som ikke er greit.

Skrevet

Tror kansje du vet lite om barn og barns utvikling osv.. Har du barn selv?? Tror du må lese litt. MEN om du vet så lite som innlegget ditt gir inttrykk av så sjønner jeg jo også at du er frustrert...

Skrevet (endret)

Hei

I barnehagen brukte vi siste halvår før skolestart til at ungene skulle øve på å bli selvhjulpen etter å ha bæsja, de fleste tørka seg selv etter å ha tisset fra 4-5 års alderen, så jenta er ikke sent ute :)

Min jente tegnet på veggen å på senga i 4-5 års alderen, det var ikke fordi hun fikk lov, det var heller ikke fordi hun hadde en dårlig oppdragelse. Det nok heller en form for protest eller et oppmerksomhetsbehov i en dårlig periode for meg og henne dessverre. Med andre ord så er det ikke sikkert at det er eksens fortjeneste at barna er slik.

Eksens flørting får du heve deg over så lenge samboeren din oppfører seg respektabelt i situasjonen, det er ingenting du kan gjøre med det allikevell, så hvis det er for å irritere deg hun gjør det så la henne ikke vinne. Men kanskje hun er slik med alle, at dette er henne væremåte?

20-30 dager fravær på skolen hadde jeg imidlertid bekymret meg for hvis jeg var barnefaren, hva feiler det jenten egentlig og hva mener du at hun holder henne hjemme for småtteri? Din samboer bør få en forklaring på dette, han har også rett til å ringe klasseforstander og høre hvordan det står til med skolearbeid og trivsel på skolen.

Det er lurt av deg å roe litt ned, ta av krigsmalingen å vend din søte side til, de fleste menn vil at kvinner skal være blide, ikke sure og sinte, de hører mere på en saklig og fornuftig dame ;)

Snakk om regler og oppførsel for jentene, vær samstemte om hvordan ting skal være i deres hjem(kjempeviktig å få dette på plass før dere får eventuelle egne barn.

Lær 4 åringen å tørke seg etter å ha tisset, vis henne hvordan, hun kan jo øve når hun har bæsja, men muligens litt tidlig.

Snakk om fraværet på skolen, dette bør far få klarhet i snarest mulig hvis det er så høyt som du tror/vet?

Gi barna masse oppmerksomhet og gjør ting sammen med dem under samvær.

Hvis reglene blir klare og konsekvente hos dere, og at dere gjør ting sammen med barna, så skal dere se at ting roer seg :)

Endret av Lovely
Skrevet

@ ts: Jeg startet egentlig på et lengre innlegg, men ombestemte meg midt i og kortet det ned til det jeg la inn lenger oppe. Jeg leser kun hva du irriterer deg over, blir frustrert av og mener må tas tak i. Ingenting om din samboer, og hva han gjør med situasjonen. Jeg håpet på noen utfyllende opplysninger, men nå synser ut fra det som stod.

Hvis han mener at det er det beste for barna slik det er nå, så har han lov til å mene det. Og lov til å få alle konsekvensene av det.

For å sette helt det på spissen: Hvis far mener at ungen skal tørkes etter toalettbesøk til hun er 10, så tar jeg del i tørkingen til hun er så stor at det kan forventes at hun kan hjelpes med øving på å tørke selv, (det er hun stor nok til nå ;)) og så tørker han til hun blir 10, eller til han går lei og lærer henne det og/eller ber meg om å hjelpe til med å vise henne.

Hvis far mener, og jobber med, at 4-åringen skal lære at vi vil ha det rent og koselig rundt oss og ikke søler rundt, og at det som har vært i do holder vi en sunn avstand til, så hjelper jeg gjerne til med forklaring og vasking. Hvis han mener det er fritt fram for å rote, setter jeg meg i sofaen og smiler med hendene i fanget, mens han vasker badet.

Du kan ikke bytte ut ungene til moren med en du liker bedre, og du kan ikke forlange at hun skal sende ungene pent oppdratt til dere. Så små barn må uansett jobbes med fordi de vil prøve ut grenser hele tiden, men din samboer skal gå i bresjen for det. Ikke først og fremst fordi du ikke har noe du skulle ha sagt fordi du er "bare stemor", eller fordi du ikke har plikt til å bidra så mye, men fordi det er sunt for alle parter om far kommer skikkelig på banen og er bevisst på hva han ønsker for ungene sine. Han er far, han er glad i dem og de er hans prosjekt og ansvar. Mange menn innser ikke at de selv har et hovedansvar for sine barn så lenge det er en kvinne (mor, stemor, bestemor(!)) i huset slik at ting uansett blir gjort. Hvis han i stedet blir gjort tydelig oppmerksom på at han styrer skuta på sin tid, og tar utfordringen, så får han sjanse til å oppleve at han faktisk er forelder, og ikke er halvengasjert assistent for deg, mens alt annet er overlatt til moren. Det tror jeg er mer givende og inspirerende, og kommer alle til gode.

Hvis far ikke kommer på banen, ville jeg vært veldig nøye med å ta p-pillene mine og revurdert forholdet. Nå har jeg tolket innlegget ditt veldig langt, men slik jeg leser det oppfatter jeg ikke egentlig eksen som det mest konstruktive å fokusere på, men derimot at det virker som om du opplever at du står alene med hovedansvaret fordi ingen av barnets egentlige foreldre gjør jobben sin. Slik skal det ikke være, og hvis det ikke fungerer å si det, så er ofte det mest effektivt å la problemene snakke for seg selv, ved at man lar være å ordne opp i dem for den som egentlig skulle gjøre det.

Nå har jeg ikke tatt høyde for at du kan ha et veldig urealistisk syn på hva barn på deres alder skal klare, jeg har gått ut fra at det kan være mulighet for forbedring i den oppfølgingen disse jentene får, siden du ser det slik. Husk at det i så fall ikke er småjentenes feil, og at de trenger veiledning, ikke kjeft på dem for konsekvensene av at de ikke allerede har fått den og tatt den til seg. Det er heller ikke deres feil at de er bare barn, barn er gjerne det ;)

Det er helt normalt at det følger masse tøys (enten det er impulsivt og lite gjennomtenkt eller et resultat av frustrasjon) med barn, og mer hvis de opplever noe som vanskelig. Det perspektivet kommer ikke fram i innlegget ditt, forhåpentligvis er det der likevel. Det blir feil at du setter opp at 4-åringen får sove i mors seng som et eksempel på at hun er en dårlig mor. Mange barn sover best i sin egen seng, men det blir absolutt folk av barn som får kosen av å ligge i foreldresengen også. Vi oppdrar barn med to hovedhensikter. Litt "dressur" må til for at de skal bli til å leve med, og noe oppdragelse må til for at de selv skal få mest mulig ut av livene sine. Å lykkes med oppdragelse forutsetter en hovedvekt på det siste, og også at barna skjønner at man vil dem vel. Hvis du setter igang med for mye regler på en gang, eller uten at det grunnleggende tillitsforholdet er på plass, vil ungene føle at de er på dressuranstalt, og far vil trolig dra i motsatt retning for å kompensere. Å gjøre positive ting sammen med dem, som Lovely sier, er også helt essensielt.

For min del vil jeg samarbeide om barneoppdragelse kun med en som har et bevisst og aktivt forhold til det. Jeg kunne nok vært villig til å ta hoveddelen av jobben selv også etter avtale, men da måtte jeg jo hatt mulighet til det ved å ha barna store deler av tiden, og uten for mye sabotasje fra andre kanter. Uenigheter er for meg mye lettere å takle enn unnfallenhet. Far skal ha siste ordet hvis det er hans barn, men jeg ville ikke bodd med en fyr hvis han ikke tok hensyn til at jeg også skulle trives der, og mine meninger ble vektet sammen med hans egne. Ofte kan man se at uenigheter dreier seg om ulike veier til Rom, men hvis hans vei eller mangel på vei i stedet leder til Helheim så er ikke det noe jeg vil være med på hvis jeg ikke har mulighet til å snu det.

Kanskje har alle tre noe å vinne på å gjøre noe med innstillingen til denne situasjonen. Du har mest innflytelse på din egen del, bare litt på samboerens, og cirka null på eksens del. Din samboer har selvsagt mulighet til å fremme omsorgssak.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Ikke meningen å være anonym, jeg var gjest over.

Skrevet

Takker for alle innlegg her, men syns jeg kanskje fikk litt mye pepper... :grine:

4 åring har lært seg å tørke seg i ca nesten 1 år...hun blir 5 snart....men hun gjør det ikke...moren burde lære henne å rope om hjelp mener jeg da...

vel jeg prøver ikke å være reservemor, men føler at jeg ikke har noe å si noen ganger....moren og faren har vert fra hverandre i 3 år...så jeg veit ikke om det er sånne reaksjoner nå?.....

huff...jeg får vel bare være litt på sidelinja jeg da.....men viss far sier i fra om noe til moren så sier hun bare jada og jattr med.....så man kommer ingen vei...

ppt er på banen ang jentungen så det er NOE som ikke er helt riktig da.....og ikke bare jeg som prøver å være vrang.

Jeg føler det som slitsomt at x-n hannes vil ha oppmerksomhet og da utenom at det gjelder ungene...jeg er ikke vandt med å på enmåte dele samboeren min.

og ja jeg har to gutter på samme alder som hannes to jenter...det er bare det at når de er hos oss så ser det ut som et helvete her......absoultt alle lekene tover allt og mat griset overallt leker i stykker osv.....jeg blir sliten av det...

og jeg har følgt med på hvem som gjør dette og det er nesten 4 årige jenta alene...

Skrevet

foresten.....takk til tentacle for fint innlegg til meg.....litt oppløftende.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...