Gå til innhold

Barn hjerneskadet av legetabbe


Tule

Anbefalte innlegg

hei

jeg må si jeg blir sjokert, helsetilsynet fastslår at fireåringe er hjerneskadet av en legetabbe, og at anestesilegen optratte uaktsomt, men mener likvel at legen ikke skal miste sin autorisasjon eller fa noen advarsel fordi han hun ikke har gjort flere feil, jeg kan vere enig i at det er riktig vis det er snakk om en liten feil at en kan kreve at det skal ha skjedd flere feil da, men her er det snakk om feil med store konsekvenser jenta er invalid skal ikke legen ha noen ansvar i det

les her

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...kerud/1.1895063

jeg syns dette er virkelig droyt konklusjonen blir vel at en ikke bør la barna sine bli operert på ringerike sykehus :overrasket:

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tragisk. Og berre for å fjerne mandlane! :overrasket:

Men legane er berre menneske dei òg, og det vil ALLTID vere ein viss risiko forbunde med operasjon. Slikt må få følgjer, sjølvsakt, men eg er veldig forsiktig med å dømme etter avisoppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at vi alle til tider kan gjøre feil i vår jobb (jeg er ikke i helsevesenet), men for noen yrkesgrupper får dette store konsekvenser for pasientene deres.

Enig i at dette var helt forferdelig, og som mor vil man nok tenke at man vil unngå dette sykehuset. Det er desverre slik at om man bruker et annet sykehus, kan fortsatt slike ting skje. Helt forferdelig - men slik er det.

Dersom det blir slik at leger mister jobben pga et tilfelle av menneskelig feil, vil det nok bli vanskelig å få tak i leger etter en stund. Hvem vil ta lang utdanning for så å være redd for å gjøre en liten feil (som får STORE konsekvenser) for så å miste jobben..?

Tror vi av og til bare må godta at feil faktisk kan skje. Vi mennesker er desverre ikke feilfrie. Det kan også få tragiske følger, det er det ingen tvil om. Regner med at denne legen ikke vil begå denne feilen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som faren til en kompis sier: "Har man driti på draget én gang, så er det svært liten sannsynlighet for at personen er slumsete eller gjør samme tabbe en gang til." Man blir ekstra skjerpet, og han som bedriftslader, ville ikke hatt noen kvaler om å ansette en slik person.

Nå får det jo dramatiske konsekvenser når det skjer tabber i helsevesenet. Men skal én tabbe koste deg karrieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk. Og berre for å fjerne mandlane!  :overrasket:

Men legane er berre menneske dei òg, og det vil ALLTID vere ein viss risiko forbunde med operasjon. Slikt må få følgjer, sjølvsakt, men eg er veldig forsiktig med å dømme etter avisoppslag.

hei

jeg er helt enig i det du sier, i alle ting vi har mennesker til og gjøre vil det skje feil, men derfor er det viktig og ha systemer som fanger op feilene før di får konsekvenser, her har jo og utstyret sviktet, det jeg stilte sporsmal om var om man bare skal se på antal feil nar man skal komme med reaksjoner og ikke og pa konsekvensene av dem det som kan gi vere konsekvenser bør man vere noyere med og her blir legen kalt uaktsom, jeg mener da at om det ikke far konsekvenser for stilingen hans burde det medfore en advarsel

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at vi alle til tider kan gjøre feil i vår jobb (jeg er ikke i helsevesenet), men for noen yrkesgrupper får dette store konsekvenser for pasientene deres.

Enig i at dette var helt forferdelig, og som mor vil man nok tenke at man vil unngå dette sykehuset. Det er desverre slik at om man bruker et annet sykehus, kan fortsatt slike ting skje. Helt forferdelig - men slik er det.

Dersom det blir slik at leger mister jobben pga et tilfelle av menneskelig feil, vil det nok bli vanskelig å få tak i leger etter en stund. Hvem vil ta lang utdanning for så å være redd for å gjøre en liten feil (som får STORE konsekvenser) for så å miste jobben..?

Tror vi av og til bare må godta at feil faktisk kan skje. Vi mennesker er desverre ikke feilfrie. Det kan også få tragiske følger, det er det ingen tvil om. Regner med at denne legen ikke vil begå denne feilen igjen..

hei

jeg er deig i det du sier men jeg tror at dersom man ike lar svikter i systemet fa konsekvenser kan det og virke avskrekende for og fa leger til og jobbe der, jeg må si jeg reagerte på resonemanget i vg i da "vi mener at dersom vi ikke lar slike enkelt feil fa reaksjoner sa er det større sjanse for at sykehusene melder fra og at di tar tak i feilene" unskyld men det syns jeg blir som og si at om vi senker straffene pa kriminele handliger sa vil flere kanskje melde seg sel og vi far tatt dem

jeg er enig i at vi ma akseptere feil men i det ligger det at vi må ha systemer som fanger dem op og gjør at di ikke får konsekvenser her har ikke altsa utstyret som skulle male pusten hennes virket heller for og samenligne litt

hvis et fly skal ta av ma det vere både en kaptein og en annen pilot der, vis flyet skal fly langt over en vis avstand så må det vere dobbelt med manskap, det ene tar over mens det andre sover for at ruten skal fa tilatelse til og gå, for at et fly skal fa tilatelse til og brukes må det vere et backupsystem for alle systemer på det, det ma vere et ekstra hydraulisk system om det ene skulle svikte i tileg er det mange system som skal motvikre menneskelige feil, det er det samme på bilen din, der er det og to bremsesystemer, vor vil jeg hen? jo jeg mener at i rutinene bør di ha folk som kan kontrolere pusten til pasienten ogsa under transport og ha utstyr som virker jeg syns dete virker slurvete

ja jeg vet at man kan risikere det samme på andre sykehus men vis ikke sykehuset viser at det endrer rutinene og sikrer at dete ikke kan skje igjen sa tror jeg tiliten kan bli ødelakt

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller som faren til en kompis sier: "Har man driti på draget én gang, så er det svært liten sannsynlighet for at personen er slumsete eller gjør samme tabbe en gang til." Man blir ekstra skjerpet, og han som bedriftslader, ville ikke hatt noen kvaler om å ansette en slik person.

Nå får det jo dramatiske konsekvenser når det skjer tabber i helsevesenet. Men skal én tabbe koste deg karrieren?

hei

jeg er enig i det du sier en tabben skal ikke nodvendigvis koste deg karieren men jeg mener det ma komme an på hvor alvorlig den er, en svert alvorlig tabbe bor gi alvorligere konsekvenser en en liten

om man skal ansete en slik person må vel komme på vordan han hun ser pa episoden i etertid og va slags holdning han har til det han har gjort

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Hvem vil du gi sparken, Tule?

Alle leger/helsepersonell som en gang har brutt prosedyre og trillet pasienten videre noen minutter hvis (de eventuelt ikke har oppdaget at) oksygenmåleren ikke virker hos en person som har relativt liten sjanse for å slutte å puste?

Eller kun leger/helsepersonell som gjør den tabben tilfeldigvis på en pasient som faktisk slutter å puste og det ikke blir oppdaget?

Hvis du vil sparke alle, tømmer du sykehusene for personell.

Hvis du vil sparke bare der det har fått katastrofale konsekvenser, henger du enkeltpersoner for noe "alle" gjør, fordi akkurat deres pasient tilfeldigvis sluttet å puste, mens de andre legenes pasienter passet pusten sin selv.

Helsetilsynet valgte å ikke gjøre noen av delene. Den aktuelle legen er ikke dårligere enn sine kolleger, og får fortsette. Han kommer nok til å passe den prosedyren i fremtiden. Samtidig har de konkludert med at skadeomfanget er et resultat av uaktsomhet. Prosedyrer skal følges, og det ble ikke gjort. Jenta ville hatt mye bedre sjanser til å slippe hjerneskade og få et godt liv hvis pustestansen ble oppdaget raskere. Hun har derfor krav på erstatning for å ikke ha fått god nok behandling. Erstatningen skal dekke hjelpemidler og tilrettelegging for at hun skal få et så godt liv som mulig til tross for skadene hun dessverre har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vil du gi sparken, Tule?

Alle leger/helsepersonell som en gang har brutt prosedyre og trillet pasienten videre noen minutter hvis (de eventuelt ikke har oppdaget at) oksygenmåleren ikke virker hos en person som har relativt liten sjanse for å slutte å puste?

hei

du stiller mange spørsmål her men jeg skal prøve og svare på det først det du ser her,

prosedyrer er til for og følges og jeg mener at brudd på prosedyrer skal slas hardt ned på siden det på sikt kan føre til alvorlige konsekvenser, jeg tenker her at vis en har brutt prosedyren sa bør en få en kraftig advarsel men og miste jobben mener jeg er droyt

Eller kun leger/helsepersonell som gjør den tabben tilfeldigvis på en pasient som faktisk slutter å puste og det ikke blir oppdaget?

vor vit det er noen som slutter og puste og far skader er uinteresant det er bruddet pa prosedyrer som er det viktige

Hvis du vil sparke alle, tømmer du sykehusene for personell.

her er det ikke bare snakk om og sparke det fins andre reaksjoner og

Hvis du vil sparke bare der det har fått katastrofale konsekvenser, henger du enkeltpersoner for noe "alle" gjør, fordi akkurat deres pasient tilfeldigvis sluttet å puste, mens de andre legenes pasienter passet pusten sin selv.

Helsetilsynet valgte å ikke gjøre noen av delene. Den aktuelle legen er ikke dårligere enn sine kolleger, og får fortsette. Han kommer nok til å passe den prosedyren i fremtiden. Samtidig har de konkludert med at skadeomfanget er et resultat av uaktsomhet. Prosedyrer skal følges, og det ble ikke gjort. Jenta ville hatt mye bedre sjanser til å slippe hjerneskade og få et godt liv hvis pustestansen ble oppdaget raskere. Hun har derfor krav på erstatning for å ikke ha fått god nok behandling. Erstatningen skal dekke hjelpemidler og tilrettelegging for at hun skal få et så godt liv som mulig til tross for skadene hun dessverre har nå.

erstatningen er ikke det interesante det er skaden og det di parørende må føle, jeg syns syn på dem og jeg skjønner at dette må vere vanskelig, og jeg skjønner ikke va slaks skade det ville vert om legen fikk en advarsel om at neste gang hang jobben i en tynn tråd, det hadde vert bedre sykisk for familien og jeg tror legen hade forståt det det er det viktigste jeg tror klart han har det vont na etter det som er skjedd men jeg syns ikke slikt skal skje videre uten at det skjer noe

brudd pa prosedyrer kan fa konsekvenser på sikt og jeg er ikke enig i resonemanget om at det at en ikke gir konskekvenser vil føre til at sykehuset vil ordne op mer og si i fra, jeg tror heller at milde men klare advarsler er bedre men du må gjerne argumentere i mot jeg kan henne endrer menig og det blir jo bare en bedre diskusjon

Brudd på prosedyren "fordi det gikk bra en gang" kan fa konsekvenser, jeg har lyst til og ta deg tilbake i tid litt for noen ar siden var det en nesten ulykke på et fly der kapteinen ble sugd ut av flyet han overlevde men det var så vidt det interesante er årsaken til ulykken.

flyet hadde vert til service og en hadde byttet et vindu i cockpiten, vinduet hadde ikke blit festet med riktige bolter det hadde skjedd fordi arbeideren pa grunn av tidspress hade lakt seg til en ny prosedyre for og finne di riktige boltene, dette er et fenomen som skjer hos mennesker man lager nye prosedyrer og til slut sa tror man at di er di rette

arbeidrene malte boltene i hånden og brukte synet på og se om di var like store, det er bare det at dett hadde blir gjort før og sån det var nå var det alt for små bolter i flyet og nå ble det enda mindre, i lufta ble vinduet presset av og kapteinen ble sugd ut.

Arbeideren skulle ha sjekket i håndboken vilke bolter som skulle brukes, men det tok lenger tid, derfor hadde di lakt seg til denne nye prosedyren i intervju inromte di det, det viser vor farlig dette kan vere

ingen ble drept her men det kunne fort skje, derfor er det viktig at man følger prosedyrer, og derfor mener jeg at det og bryte dem skal ha konsekvenser det er viktig for brukerene og og se at det far konsekvenser at det blir set pa med alvor

jeg syns sykehuset burde gåt gjennom sine prosedyrer og at legen burde hat en advarsel, jeg syns kanskje det og miste jobben her er droyt men det bor vere en helhetsvurdering ikke bare pa vor mange ganger det har gat galt

det er lit vanskelig og diskutere det nar du bare snakker om og få sparken som konsekvens det fins andre konsekvenser man kan gi og jeg mener di burde git det her

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en "mild advarsel"?

hei

det er et interesant sporsmål og jeg ser ikke helt va det betyr i denne sammenhengen men jeg kan prove og svare

jeg ser for meg at man gir utrykk for at man ser alvorlig på det som har hent og at man mener at brudde pa rutinene var ukaseptabelt og uaktsomt og at om det skjedde lignende brudd på rutinene så vil man bli nodt til og gi det alvorligere konsekvenser, at man da ret og slett for eksempel ma be om at autorisasjonen vurderes, ret og slet vise at man tar det alvorlig vanskelig og svare pa nar du trekker det ut av sammen hengen og ikke svare pa det jeg skrev poenget var vise fram at en konskekvens ikke altid børde vere sparken

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
hei

det er et interesant sporsmål og jeg ser ikke helt va det betyr i denne sammenhengen men jeg kan prove og svare

jeg ser for meg at man gir utrykk for at man ser alvorlig på det som har hent og at man mener at brudde pa rutinene var ukaseptabelt og uaktsomt og at om det skjedde lignende brudd på rutinene så vil man bli nodt til og gi det alvorligere konsekvenser, at man da ret og slett for eksempel ma be om at autorisasjonen vurderes, ret og slet vise at man tar det alvorlig vanskelig og svare pa nar du trekker det ut av sammen hengen og ikke svare pa det jeg skrev poenget var vise fram at en konskekvens ikke altid børde vere sparken

hilsen

Lurte på hva du legger i en "mild" advarsel i forhold til en standard formell advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på hva du legger i en "mild" advarsel i forhold til en standard formell advarsel.

hei

jeg tenkte vel mer en vanlig advarsel da, det ble lit feil bruk i sprak, jeg mener det er feil at di ikke gjorde noe jeg ble lit ledet av at du snakket om sparken som eneste konsekvens

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
hei

jeg tenkte vel mer en vanlig advarsel da, det ble lit feil bruk i sprak, jeg mener det er feil at di ikke gjorde noe jeg ble lit ledet av at du snakket om sparken som eneste konsekvens

hilsen

Det skal en del til for å få advarsel, og da er det feilen man ser på mer enn konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal en del til for å få advarsel, og da er det feilen man ser på mer enn konsekvensene.

hei

jeg er klar over det og jeg syns holdningen til helsetiølsynet er feil med og sjelden gi advarseler og jeg mener man bor se pa konsekvensene og konsekvensen bør vere en pekepin om vor stor feilen er

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...