Gå til innhold

Grunlovsendringer vedtat


Tule

Anbefalte innlegg

Hei

stortinget har vedtat flere grunnlovsendringer nå blant annet er to delingen i lagting og odelsting tat bort

men dere kan lese mer om det her

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/21/492708.html

det jeg lurer pa er når parlamentarismen er skrevet in i loven får det da konskekvenser for regjeringen og vordan den velges ved neste valg? har hørt lite om det, lovteksten finnes kanskje på lovdata? det jeg tenker pa er om den na blir krav om et votum for regjeringen setes inn altså at partiene må stemme på vem di vil skal danne regjering, i dag skal di vel bare si vem di foretrekker di trenger vel ikke og støtte noen

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parlamentarismen nedfelles nå Grunnlovens paragraf 15, som har stått ledig siden 1905. "Enhver, som har Sæde i Statsraadet, er pliktig til at innlevere sin Ansøgning om Afsked, etter at Stortinget har fattet Beslutning om Mistillid til vedkommende Statsraad alene eller til det samlede Statsraad", heter det i den nye paragrafs gamle språkdrakt.

Det virker som Stortinget har skrevet inn kaste "retten" som har vært praktisert siden 1884. Så det ser ikke ut som denne endringen vill ha noen effekt på hvordan regjeringen ”velges”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som Stortinget har skrevet inn kaste "retten" som har vært praktisert siden 1884. Så det ser ikke ut som denne endringen vill ha noen effekt på hvordan regjeringen ”velges”.

hei

javel sa det vil med andre ord fortsatt bare stå at "kongen velger stitt råd...

en annen ting vorfor har egenlig den paragrafen stat tom?

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting vorfor har egenlig den paragrafen stat tom?

Flere paragrafer i grunnloven står tomme fordi de er opphevet.

Edit: her kan du lese mer om grunnlovsendringene.

Det med å skrive parlamentarismen inn i grunnloven er i bare for å ha det lovfestet, ingen forandringer utover det. Det var før sedvanerett.

Endret av brumma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting vorfor har egenlig den paragrafen stat tom?

Tror ligg fordi de fjernet en del paragrafer etter 1905, som hadde med andre riger å gjører. Som at Kongen ikke fikk overta kronen i et annet land uten godkjennelse ifra Stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere paragrafer i grunnloven står tomme fordi de er opphevet.

Edit: her kan du lese mer om grunnlovsendringene.

Det med å skrive parlamentarismen inn i grunnloven er i bare for å ha det lovfestet, ingen forandringer utover det. Det var før sedvanerett.

hei

javel, jeg tenkte ikke at det var sa mange ophevete paragrafer ;)

når det gjelder parlamentarismen sa mente jeg bare at jeg mener at det burde vere en mer fastsat prosedyre festet i grunnloven om vordan regjeringen skal velges ut siden det er parlamentarisme som brukes uten at det er sat i grunloven

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ligg fordi de fjernet en del paragrafer etter 1905, som hadde med andre riger å gjører. Som at Kongen ikke fikk overta kronen i et annet land uten godkjennelse ifra Stortinget.

hei

javel sa di har fjernet den paragrafen, men vilke regler ligger da til grunn nå i tilfelle kongen skulle vere nermeste arving til en annen krone

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel sa di har fjernet den paragrafen, men vilke regler ligger da til grunn nå i tilfelle kongen skulle vere nermeste arving til en annen krone

11

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parlamentarisme er at regjeringen utgaar av og er ansvarlig ovenfor stortinget. Slik vil en regjering vaere legitim hvis den "bestaar" av mennesker som er valgt inn paa stortinget. Opphevelsen av Odelsting og Lagting vil ikke ha noe aa si for den parlamentariske styringskjeden.

Parlamentarismen ble "innfoert" som sedvane i 1884 -saa den har vi tross alt hatt en stund (sedvaner er like "bindende"- bare ikke lovfestet"). De nye ordningene vil ikke ha noe aa si for kommende regjeringsdannelser. Disse foregaar den dag i dag som spill bak teppet, raadslaaing, kompromiss og koalisjoner.

- den som kommert til aa skje er at lovforslag vil gaa fortere (det er tross alt bare ved lovforslag, riksrett, og budsjettspoersmaal der stortinget var moderert i to kammer.)

Endret av messy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parlamentarisme er at regjeringen utgaar av og er ansvarlig ovenfor stortinget. Slik vil en regjering vaere legitim hvis den "bestaar" av mennesker som er valgt inn paa stortinget. Opphevelsen av Odelsting og Lagting vil ikke ha noe aa si for den parlamentariske styringskjeden.

Parlamentarismen ble "innfoert" som sedvane i 1884 -saa den har vi tross alt hatt en stund (sedvaner er like "bindende"- bare ikke lovfestet"). De nye ordningene vil ikke ha noe aa si for kommende regjeringsdannelser. Disse foregaar den dag i dag som spill bak teppet, raadslaaing, kompromiss og koalisjoner.

- den som kommert til aa skje er at lovforslag vil gaa fortere (det er tross alt bare ved lovforslag, riksrett, og budsjettspoersmaal der stortinget var moderert i to kammer.)

hei

ja jeg er klar over det, men di har ogsa slått parlamentarismen fast i loven ved at mistilitspørsmål nå er skrevet in i en paragraf som sakt ovenfor, uanset klarere regler for utvelgelsen av regjering hadde vert bra syns jeg nar det gjelder budsjetspørsmål var det op i begge kammer altså? det var jeg ikke klar over

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...