Gå til innhold

Kvistkvast - dagboka er oppgradert til babybok!

Kvist

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oppdatert bivirkningsliste så langt:

Spraydag 1: Humør på tur, hodepine, sviing i nesa når jeg sprayer

Spraydag 2: Ukonsentrert og småtrøtt men ellers ingenting

Spraydag 3: Hodepine og kvalmebølger. Mye mer ukonsentrert enn i går, og trøtt, svimete og uvel. Tok akupuktur på ettermiddagen og lå resten av dagen. Feber hele kvelden.

Spraydag 4: Ikke annet enn litt ømme pupper

Spraydag 5: Ømme pupper og hetetokter

Spraydag 6: Ømme pupper og hetetokter

Spraydag 7: Ømme pupper, hetetokter, stuptrøtt og kviser

Spraydag 8: Ømme pupper, hetetokter, kviser, stuptrøtt og veldig ukonsentrert. Og så har jeg fått skjegg!

Føler meg veldig lekker nå asså, får vel bli noe sånt fremover :ninja: Begynner å lure på om jeg har fått sånne "bli mann i en fei" hormoner jeg nå. Virkelig ulekkert på ei jente på 27 å ha masse kviser og fjortisskjegg :( Hard runde med pinsetten på haka og halsen i kveld. Hva skal dette bety da? De hårene var da ikke sånn for bare et par dager siden? Æsj! Heldigvis har jeg lyyyyyse hår, så håper at jeg var den første som la merke til min nye skjeggvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjegg? Det merket ikke jeg noe til. Men fikk merkbart økt hårvekst av å være gravid...

Håper du blir bedre når du begynner med sprøyter, mange som blir det har jeg fått inntrykk av. Men det er jo fortsatt ganske lenge igjen med spray før det da, dessverre. Håper du blir bedre! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert bivirkningsliste så langt:

Spraydag 1: Humør på tur, hodepine, sviing i nesa når jeg sprayer

Spraydag 2: Ukonsentrert og småtrøtt men ellers ingenting

Spraydag 3: Hodepine og kvalmebølger. Mye mer ukonsentrert enn i går, og trøtt, svimete og uvel. Tok akupuktur på ettermiddagen og lå resten av dagen. Feber hele kvelden.

Spraydag 4: Ikke annet enn litt ømme pupper

Spraydag 5: Ømme pupper og hetetokter

Spraydag 6: Ømme pupper og hetetokter

Spraydag 7: Ømme pupper, hetetokter, stuptrøtt og kviser

Spraydag 8: Ømme pupper, hetetokter, kviser, stuptrøtt og veldig ukonsentrert. Økt hårvekst.

Spraydag 9:Ømme pupper, hetetokter

Spraydag 10:Ømme pupper, fortsatt litt hetetokter men avtagende

Spraydag 11:Ømme pupper, fortsatt litt hetetokter men avtagende

Spraydag 12:Ømme pupper. Blitt forkjøla med feber, så om slappheten skyldes sprayen er vel tvilsomt

Spraydag 13:Ømme pupper. Fortsatt veldig forkjøla. Og så har mensen kommet. Så da skal jeg ringe riksen i morra :)

Sånn ellers så har mannen, jeg og broren min brukt tilsammen 54 (!) timer på å rive vegger, tak, gulv innvendig i stua vår bare nå i helga. Maaaange lag med gammel oppussing. Jeg har telt i hvertfall 11 tapetlag på veggene, pluss panel med flere lag maling. Panel, strie og maling i taket, samt lekter og takess. På gulvet var det laminat, laminatunderlag, linoleum, papp, maling, enda et lag linoleum, enda et lag papp, hvertfall fire lag med maling, og så tilslutt furugulv nederst.

SLITEN! Var godt å få av seg støvmaske, møkkete arbeidstøy og få tatt en dusj nå :)

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fått myyyye større hus du nå siden du har fått bort så mange lag :fnise:

Jepp :)

Økt takhøyden i stua med ca 40 cm, og tatt av ca 5 cm veggkledning. Har tatt helt ferdig revet på veggene i halve stua da, og gulvet og taket på hele.

Nå er det bare resten igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Det var mange lag med "dritt". 40cm er jo kjempemye.

Skal dere sette opp nye gipsplater eller? Vi har også pusset opp stuen og fant et nydelig grønt teppe under den gamle parketten :fnise: Vi valgte overraskende nok å legge ny parkett oppå fremfor å beholde teppet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe gipsplater på veggene nei, vi skal isolere inn til gammel plankevegg og lekte ut/rette opp vegger og slå på sponplater.

Men vi skal rive enda mer i gulvet, det gamle skakke tregulvet skal ut, samme med leira som er isolasjon, og det gamle stubbloftet. Så skal det nye bjelker på de gamle, nytt stubbloft, skikkelig isolasjon i gulvet og nytt tregulv på toppen.

Taket skal lektes ned litt så vi får plass til skjulte elektrikerrør og innebygde høyttalere, så så skal det gips på der.

Så skal bad og kjøkken rives helt de også, fjerne leire og gammel drit der også, og så fjerner vi veggen mellom badet og stua, bygger kjøkken der det var bad, og bad der det er kjøkken i dag.

Ja også skal alle vinduer og ytterkledning på huset byttes da...

Vi blir ikke ferdige til jul, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dere går skikkelig til verks! Vi bare slo på smartpanel utenpå den stygge strien, vi. Kjenner jeg blir sliten bare av å høre på alt dere driver med. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dere går skikkelig til verks! Vi bare slo på smartpanel utenpå den stygge strien, vi. Kjenner jeg blir sliten bare av å høre på alt dere driver med. :fnise:

Ja, er vel mer renovering enn oppussing dette prosjektet her. Men huset er over hundre år gammelt og det ser ut som om vi er de første som ikke bare legger på nye lag.

Sliten ja, skjønner jeg godt. Blir svimmel bare av å tenke på arbeidsmengden og utgiftene selv jeg. Vi skal ha snekkere til å gjøre mye av jobben da, de tar alt det strukturelle, så tar vi riving og overflater selv.

Men litt dårlig timing å begynne samtidig med første IVF-forsøk ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dere skal ha hjelp også da. Kan jo være at du blir sliten og slapp hvis dere får klaff på første IVF-forsøk. Men krysser fingrene for at det blir full klaff, uten de store svangerskapsplagene for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt første IVF-forsøk, dag for dag:

23/9 Spraydag 1: Humør på tur, hodepine, sviing i nesa når jeg sprayer

24/9 Spraydag 2: Ukonsentrert og småtrøtt men ellers ingenting

25/9 Spraydag 3: Hodepine og kvalmebølger. Mye mer ukonsentrert enn i går, og trøtt, svimete og uvel. Tok akupuktur på ettermiddagen og lå resten av dagen. Feber hele kvelden.

26/9 Spraydag 4: Ikke annet enn litt ømme pupper

27/9 Spraydag 5: Ømme pupper og hetetokter

28/9 Spraydag 6: Ømme pupper og hetetokter

29/9 Spraydag 7: Ømme pupper, hetetokter, stuptrøtt og kviser

30/9 Spraydag 8: Ømme pupper, hetetokter, kviser, stuptrøtt og veldig ukonsentrert. Økt hårvekst.

1/10 Spraydag 9:Ømme pupper, hetetokter

2/10 Spraydag 10:Ømme pupper, fortsatt litt hetetokter men avtagende

3/10 Spraydag 11:Ømme pupper, fortsatt litt hetetokter men avtagende

4/10 Spraydag 12:Ømme pupper. Blitt forkjøla med feber, så om slappheten skyldes sprayen er vel tvilsomt

5/10 Spraydag 13:Ømme pupper. Fortsatt veldig forkjøla. Og så har mensen kommet. Så da skal jeg ringe riksen i morra :)

6/10 Spraydag 14: Menssmerter som er mye sterkere enn vanlig. Sterkt forkjøla, var en tur på jobb og så til fastlegen. Ble sykemeldt for hele uka. Ringte riksen også, for å " melde fra" om mensen og avklare videre datoer. Sykepleieren sier at det skulle jeg få vite på møte den 14. 14 spør jeg?, på skjemaet jeg har fått står det den 10, altså fredag denne uka. Jeg hadde jo tenkt å be om fri fra jobb på fredag, men ble sykemeldt før jeg rakk det, mens mannen allerede har fått fri. Ikke bare lett å gjøre om på sånt, heller. Det viser seg at sykepleieren har skrevet feil på lappen til oss, den typen møte vi skal på er kun på tirsdager. Ender opp med å få plass på et møte som går tirsdag denne uka istedetfor. Tungt å dra på sånt med feber begge to, men lettere enn å få enda en fridag.

7/10 Spraydag 15: Oslotur. Kom oss på møtet, fikk info der og en legetime etterpå, ble litt venting etter som vi var sist inne hos legen av de parene som var der i dag. Fikk ny resept på Puregon, altså ble jeg flyttet fra Menopur, grunnen var PCOS og at de da har mer kontroll med doseringene og kan regulere meg bedre. Rotete lege i dag, ikke visste han hvor vi var hen, hva vi hadde fått av info, brev og resepter tidligere, ikke visste han noe om videre fremgang. Kjenner at sånt provoserer meg.

Syns faktisk at vi bør kunne forvente at når jeg ringer inn og sier fra om mens, graviditet, spontanabort osv, så bør de kunne notere det når det er relevant for videre behandling. Spurte hvorfor det var så rot, med info til og fra oss, med feil i datoer, med reserverte plasser som blir lovet og som så forsvinner. Fikk ikke annet svar en at de ikke visste at de rotet og at de i såfall beklaget. Skuffa over hvordan vi blir tatt vare på der, vurderer sterkt å bytte sykehus ved evt forsøk nummer to.

Fikk tatt blodprøve nummer 1 i dag da, testet Østradiolnivået. Fikk med meg skjema for å ta en til ved 1 kontroll, så når jeg satt og ventet på lab'en at skjema nummer to ikke hadde kryss for hva de skulle teste for... enda mer rot! Måtte opp og få satt på et kryss selv.

Uansett så fikk vi nå nye datoer, som jeg garantert kommer til å ringe inn for å bekrefte...

16/10 Første hormonsprøyte. 100 IE daglig fram til 20/10

19/10 Første kontrolldag, med blodprøve kl 09 og UL kl 13.05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff.. At alt skal være så vanskelig for dere! Dere får virkelig alt på en gang.. Hvilket sykehus er det dere bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. At alt skal være så vanskelig for dere! Dere får virkelig alt på en gang.. Hvilket sykehus er det dere bruker?

Ja skal visst det... Vi bruker Rikshospitalet.

Får bare satse på at vi snart har brukt opp uflakskvota vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så dårlig gjort.

akkurat som om man ikke har det vanskelig nok når man prøver å bli gravid, så skal de gjøre det enda værre.

Dumme sykehus!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjedelig at sykehuset roter sånn med dere. Vi går jo samme sted og opplever det ikke sånn i det hele tatt, hyggelige leger, masse info, sykepleiere som fikser og ordner alt mulig, og er veldig fornøyde (sånn bortsett fra at vi fortsatt ikke er gravide da). Merkelig at man kan få så forskjellig behandling samme sted. Men hvis dere ikke føler det riktig å være på Rikshospitalet så må dere ikke nøle med å bytte. Men tror ikke jeg hadde valgt Ullevål, uten at jeg kan begrunne det noe særlig. Hadde nok valgt privat da.

Kanskje greit at du får prøve noe annet enn menopur nå. Jeg fikk menopur til IVF fordi jeg var så vant til det fra AIH, men lurer på om det kanskje hadde vært lurt å bytte. Får følge med på erfaringene dine med bytte av sprøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere endringer... positive denne gangen da :)

Jeg klaget til sykepleieren vi snakket med i går over rotet, og nevnte da at jeg syns det var rart at de hadde satt meg opp på 7-10 dager lengre med spray enn de andre hadde fått. Altså hadde jeg samme startdato for spray som andre, men senere spraystart. Hun sa at det desverre ikke var noe å gjøre med så sent og at jeg bare fikk holde ut bivirkningene så lenge. Men hun noterte navn og nummer og at jeg kroppslig var klar for sprøyter så hvis noen meldte avbud så skulle hun ringe. og i dag ringte hun :)

Ny sprøytestart i morgen, den 9/10, og ny kontrolldato den 14/10. Juhu!

En annen ting er at jeg er sykemeldt pgs virusinfeksjon denne uka, skal tilbake på jobb på mandag, kommer til å bli lit pinlig å si at jeg ikke kommer på jobb på tirsdag ettersom jeg skal til spesialist... særlig fordi jeg ikke har sagt og ikke har lyst til å si noe om hva vi driver med på jobben heller. Kan se for meg veldig liten forståelse for sånt fra sjefen... men det får jeg bare ta. Hurra! Vi har fått tid til uttak i uke 43 :)

Prada: Skal rapportere her jeg. Ser mye greiere ut med Puregon da, det er en sånn penn som bare skal fylles med ampuller, altså ikke noe opptrekk, blanding, bytte av nål og sånt styr. Men litt dyrere er den jo, ikke at det bryr meg, vi når nok 15000 uansett vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8/10 Spraydag 16: Elendig humør,deppa, gråter, blir sint og trist om hverandre. Håper jeg aldri må gå igjennom dette igjen. Føler meg jævlig. :cry3: Har gått igjennom alle vonde, kjipe, fæle og triste følelser jeg noen gang har hatt i dag. Føler rett og slett at jeg ikke takler dette, og har prata masse med mannen min.

9/10 Spraydag 17, sprøytedag 1: Litt bedre humør i dag. Bestemt meg for å få meg en ny legetime hos fastlegen og be om sykemelding, har nok med meg selv for tida, og gruer noe enormt for å skulle jobbe igjen. Håper han kan gi meg litt tid hjemme, til å komme til hektene, så jeg kanskje ser lyset i tunellen igjen. Tatt første dose med 100IE Puregon i ettermiddag, veldig mye lettere med penn enn med sprøyter og flasker.

10/10 Spraydag 18, sprøytedag 2: Har legetime klokka ett, får se hva som skjer etter det. Vurderer også å ta en prat med en kollega i løpet av helga hvis jeg blir sykemeldt. Det er bare oss to på avdelingen vår, så min sykdom påvirker jo hennes hverdag ganske voldsomt. Har tenkt å fortelle henne hvorfor jeg evt blir sykemeldt og be om/håpe på forståelse. Har ikke lyst til å si noe til sjefen, stoler IKKE på at han ikke forteller det til alle og enhver, men min nærmeste kollega stoler jeg på. Tenker at det kanskje blir lettere for meg å slippe å dra småløgner for henne, og kanskje også greiere for henne å vite hvorfor hun må jobbe dobbelt en periode... men fy F så skummelt det er å skulle fortelle utenfor nære venner/familie. Får se hvor tøff jeg er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...