Gå til innhold

Kan Nrk vite at jeg har tv?


Gjest mata

Anbefalte innlegg

Alle som har tv eller annet mottaksutstyr (radio, tv eller videospiller) plikter å betale lisens.

dette er ikke helt hva jeg fikk opplyst når jeg ikke hadde tv, jeg hadde altså ikke tv, men jeg hadde stereo med radio og hørte på radio, dette trengte jeg ikke betale lisens for (og ja, jeg sjekket faktisk, pga kontollører på døra).

når man har videospiller, har man gjerne en TV, så det skjønner jeg litt mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør de når jeg ikke har verken nrk eller nrk2 programmert inn på tven? (Hvis jeg skulle tru at det ikke var lisens-jegerne men bare en Jehovas vitner på døra f.eks?) ?

Jeg vet at de til og med kan kreve lisens fordi jeg har pc som kan motta tv-signaler men så langt har jeg ikke hørt at de har gått enda...

Jeg betaler i alle fall ikke lisens, da får de ta med seg tv-en (som jeg vil si at jeg fikk for noen dager siden, av en venn, men at tv-en virker ikke som den skal, og da er jeg vel for pokker ikke nødt til å betale lisens)

Nå har de jo gått enda lengre, men de fikk ikke gjennomslag (tror jeg) for at alle måtte glemme tidligere lisenser, og at nå skulle det gjelde fra 1.januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

:ler: nei sånn virker det ikke, det har du rett i!

De som tror at de bruker peileutstyr har sett på en eller annen Lystad Mjøen sketsj!

Når du kjøper TV fra en forhandler, er det forhandleren som sier i fra om at du nå har fått deg en TV. (vet ikke når denne metoden kom i bruk)

Har du kjøpt den på et bruktmarked eller arvet den blir det vannskeligere å spore det opp.

Så enkelt som det er det, slik jeg beskriver over her!

Hvor lenge den metoden har foregått vet jeg ikke, men slik var det ihvertfall i 1997 da jeg fikk kontroll

NRK mottar lister fra forhandlere over de som har kjøpt TV, video eller DVD spiller! (husk at du opgir navnet ditt når du kjøper dette, og det er det flere gruner til, bla. pga. lisensen)

Disse listene blir sammenlignet av de som betaler lisens og de som ikke betaler lisens.

Betaler du ikke lisens, men en forhandler har papirer på at du har kjøpt deg TV kommer kontroløren på besøk til deg innen ett år.

Har du ikke navnet ditt i en slik liste, kommer de tilslutt allikevel da du er en husstand som ikke betaler lisens! De går utfra at alle har TV.

(hos meg kom en hyggelig pensjonist som tjente noen ekstra slanter på denne type jobb)

Kontroløren vet eksakt hvilken dato du kjøpte din TV (pga forhanlerlisten), så sant du ikke har kjøpt den brukt/arvet, eller at dette systemet ikke forekom dengangen du kjøpte deg TV hos en forhandler! (sistnevnte var tilfelle hos meg dengangen i 1997)

Enten så sier du:

1) ja jeg har TV men bruker den ikke

2) ja jeg har TV og tok den i bruk i går

3) ja jeg har TV og brukt den siden den dagen jeg kjøpte den

4)Nei, den TV´n jeg kjøpte den dagen er ødelagt så den har jeg kastet

Hvor troverdig alle svarene er, er nå en ting, men det kan ingen finne ut av!

Hva du velger er opptil deg selv! ;)

Så derfor er det blitt slik at man nå må betale for å eie en TV, så da nytter ikke svar nr.1 :forvirret:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har vi lisens? Jo for at vi skal ha en statskanal som også kan sende smale programmer og undervisningstv. Med smale programmer tenker jeg på programmer som kanskje ikke har så stor apell til alle i landet, men til enkelte grupper. F.eks. nyheter for døve, samisk tv - etc. Det er også kjekt å vite at vi har en nyhetskanal som er fri for pengeinteresser selv om man av og til kan lure på om den er fullt så fri politisk.

Snikreklame og lignende ... Tja. Hvorfor må NRK ha så mange kanaler? Hvorfor kunne ikke vi hatt en stats-tv-kanal og en stats-radio-kanal og betalt lisens for det. Så kunne resten vært reklamefinansiert. Og kan vi - når vi først er i sving - få tilbake loven mot reklame MIDT INNI programmer?

:klappe:

Tenk om alle hadde tenkt som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for svarene her, men til de som ikke vet det betaler vi mva, skatt og nrk er statskanalen... Vi jobber faktisk fra januar til august før vi har unngått alle avgiftene (årsavgift på bil, den betaler jeg når/om jeg har bil, men jeg har en bil sammen med en venninne så dette deler vi på)

Fra august kan du regne ut nettolønna di, hvis du har en vanlig underbetalt jobb... (lærer, sykepleier osv) - da finner du ut bruttolønna. Resten går til statskassa, greit nok kankskje men tv-lisens betaler jeg ikke for jeg synes jeg betaler nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom en vil betale nrk over skatt så sier en at vi skal få mer skatt. Dersom en ikke betaler gjør en bl.a at vi som betaler må betale mer enn nødvendig, fordi de får mindre inn.

Når en vet at det er reklame under sportsendinger, da ser en på nrk.

Å snylte gjør en bare til en snylter.

Dersom en brenner så mye for å gå bort fra avgiften så gjør noe med det da. Noe konstruktivt. Å nekte å betale fører jo ikke til noe. Blir bare syting.

Er forøvrig en haug av ting som blir finansiert via skatten som jeg ikek benytter meg av..... Men jeg kan jo ikke la være å betale fordi _jeg_ synes jeg betaler nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det ikke alle som kjøper seg ny tv da, så om kontrolløren kommer på døra likevel (noe de gjør), så har de ingen mulighet til å vite hvor lenge tvn har vært i husstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk om jeg skulle la være å betale lisensen, for jeg betaler jo nok. Jobbe litt svart, for jeg betaler jo mer enn nok skatt som det er. snike til meg litt trygd kanskje, for jeg betaler jo så mye skatt... Ja, om vi alle gjør det... hvordan går det da?

Du synes altså at DU betaler så mye fra før at DU skal slippe lisensen. Fordi JEG er en ærlig person som betaler lisenen min (og det har jeg gjort siden jeg kjøpte min første tv da jeg flyttet hjemmefra) må jeg altså betale mer enn nødvendig, fordi du ikke vil betale din del.

Snyltere får ikke noe respekt eller forståelse fra meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de gjør hvis de finner parabol eller "blåskjær" fra utsiden aner jeg ikke - jeg vil tro at de i første omgang sender et krav?

Jeg tror de da bare kommer på døra, konfronterer deg med blåskjæret, og håper du bryter sammen og tilstår.

Jeg håper virkelig at slike "indisier" ikke er nok til at de kan sende krav, da det ikke er mulig å protestere mot krav fra Nrk, ved å la være å betale. Mitt største problem med Nrk lisensen er at det ikke er mulig å få den etterprøvd på noen måte, da de har en egen namsmannfullmektig som sender all lisens rett til tvangsinnkrevning, etter ett par purringer uten at den blir betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer til å skje er at du får et saftig straffegebyr på toppen av selve lisensen.

Det skjer (dessverre) aldri. Du får en kort frist til å betale den vanlige lisensen, og det er alt.

Snyltere får ikke noe respekt eller forståelse fra meg i alle fall.

Helt enig. Det er utrolig tåpelig at voksne mennesker skal være så barnslige når det kommer til akkurat denne avgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
nå er det ikke alle som kjøper seg ny tv da, så om kontrolløren kommer på døra likevel (noe de gjør), så har de ingen mulighet til å vite hvor lenge tvn har vært i husstanden.

Nei det har de ikke. Da kontrolløren som kom på døra mi dengangen i 1997 spurte meg om jeg hadde TV og om hvor lenge jeg hadde hatt det (dette var dengangen en arvet TV) så sa jeg: "nja, ehh" :sjenert:

Så sier denne hyggelige mannen: "skal vi si det slik at du har hatt den i ca.3 mnd.?" :)

:overrasket: Han var så snill og grei så jeg stotret fram bare:

"ja, det kan vi jo si" Jeg hadde jo hatt min egen TV i 9 år da!

Siden det har jeg betalt lisens, men IKKE med glede, men slik er det med alle regningene mine! Det kalles å forsørge seg selv og være selvhjulpen - det kalles å være voksen det, helt enkelt!

(og nei, jeg har ikke den samme tvén enda ;) )

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da smabo bodde hjemme hos sine foreldre, og kjøpte seg tv til å ha på rommet. Til og med da fikk han regning i posten på tv-lisens. Gikk mange runder før han faktisk slapp å betale alikevel. Syns det er drøyt å kreve flere lisenser fra en husstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill
Husker da smabo bodde hjemme hos sine foreldre, og kjøpte seg tv til å ha på rommet. Til og med da fikk han regning i posten på tv-lisens. Gikk mange runder før han faktisk slapp å betale alikevel. Syns det er drøyt å kreve flere lisenser fra en husstand.

Ja det er jo drøyt for det kan de ikke!

Du kan ha så mange TVér du vil, så lenge det er i en og samme husstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være det minste problem.

Man skal ikke betale mer enn en lisens pr husstand, og så lenge det er en reel husstand (at han ikke har hybel i kjellerne, betaler husleie etc da..) så kan man ha så mange tv'er man bare vil.

Jeg hadde en TV, og betalte lisens. Jeg traff en gutt og flyttet sammen med ham etterhvert, han hadde også tv og betalte lisens. Ettersom vi flyttet sammen ble vi en husstand, men fikk hver vår tv-lisens i posten. Jeg sendte dem et brev (eller, det var muligens en mail) om at vi var blitt samboere, henviste til begge lisensnumrene våre, og ba om at de bare sendte oss en faktura heretter. Vi fikk ingen spm eller probleerm, og får nå lisenskrav med begge våre navn påført, bare et beløp.

For man kan ha så mange tv'er man vil i en husstand ja.

Men helt hva det har å gjøre med de som vil snylte seg unna å betale, når de bor i eget hjem, er en annen sak. Å ikke betale for tv på pike/gutterommet er lovlig. Å ikke betale når man flytter, er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe meg med mitt "tv-problem"?

Jeg bor i studentbolig, leid via studentsamskipnad. Deler fellesrom med 3 andre, som jeg ikke kjente da jeg flyttet hit... På fellesrommet vårt står det en TV. Den er absolutt ikke min, og visstnok ikke noen av de andre sin heller.

DERSOM det skulle komme krav på TV-lisens, hvem er egentlig ansvarlig for den da? TVen må jo tilhøre studentsamskipnaden...

Må legge til at jeg aldri ville ha skaffet en TV selv, og selv om det hender jeg ser på den når jeg er på fellesrom (står på mens jeg lager mat eller lignende) hadde jeg klart meg utmerket uten. Men kan jo ikke bare hive den heller, når den ikke er min...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det har de ikke. Da kontrolløren som kom på døra mi dengangen i 1997 spurte meg om jeg hadde TV og om hvor lenge jeg hadde hatt det (dette var dengangen en arvet TV)  så sa jeg: "nja, ehh" :sjenert:

Så sier denne hyggelige mannen: "skal vi si det slik at du har hatt den i ca.3 mnd.?"  :)

:overrasket: Han var så snill og grei så jeg stotret fram bare:

"ja, det kan vi jo si" Jeg hadde jo hatt min egen TV i 9 år da!

Siden det har jeg betalt lisens, men IKKE med glede, men slik er det med alle regningene mine! Det kalles å forsørge seg selv og være selvhjulpen - det kalles å være voksen det, helt enkelt!

(og nei, jeg har ikke den samme tvén enda ;) )

kontrolløren spurte ikke hvor lenge jeg hadde hatt, han bare så tv (har liten leilighet og tv stod på, så det var liksom ikke så vanskelig å se... :ler: ) og spurte om den var min, jeg sa smilende ja og han skrev ned navn og sånt og jeg fikk helt vanlig regning i posten.

og, har betalt lisensen etter det, heller ikke med glede, og synes fremdeles det er noe stort sprøyt å betale lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe meg med mitt "tv-problem"?

Lisenskravet kommer i utgangspunktet til den som eier tv'en. Dersom dette er studentsamskipnaden bør du kontakte dem, og høre om de betaler lisens. Er det en av beboerne som eier den er det vedkommendes ansvar. Er det noen som bare har satt den igjen vil dere som bor der nå være ansvarlige, men da blir det vel en nøtt å avgjøre hvem.

Uansett er det skjelden de sjekker studenthybler, siden mange studenter fortsatt er folkeregistrert i barndomshjemmet, og derfor ikke trenger å betale egen lisens, så lenge de bor på hybel. (Kriteriet er vel at man pendler hjem i helger ol, men siden de ikke har mulighet til å sjekke sånne ting lar de det som regel gå uansett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollørene var på studenthyblene der jeg bodde før, og der tjente de seg nok noen kroner, for man måtte betale lisens selv om man bor på hybel siden det er en egen hustand uavhengig av folkeregistert adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Colubra
*kremt* med fare for å starte en helt ny debatt nå, vil jeg bare minne deg på et par ting. Den lisensen går til, jeg nevner: NRK1, NRK2,

Ser ikke på

P1, P2, P3 + alle nisje-radiokanalene. Du får høre nettradio gratis

Hører ikke på radio

lese nyheter på flytoget,

som jeg tar ofte :ler:

tjenester og nyheter på nettet.

som også er på hvilken som helst annen nettside, ergo jeg bruker aldri nrk.no eller tilhørende

Og sikkert en hel haug med andre ting som jeg ikke kommer på i farta.

og som jeg sannsynligvis også kan vise til at jeg ikke bruker

Jeg prøver alvorlig talt ikke å være kranglete, men jeg har fortsatt til gode å se ett eneste godt argument for å betale nrk-lisens. Med det nye digitale nettet så vil det være null problem for nrk å bare sperre ut signalene fra de som ikke er interessert i å ha kanalen, men det har de bevisst valgt å ikke gjøre, for å tyne penger ut av flest mulig folk. Jeg har null respekt for den kanalen der, og de blærete oppblåste folka som styrer den.

I tillegg har de også vurdert å begynne med innkreving av lisens fra alle som har internett-tilkobling, fordi da har man mulighet for å gå på nrk sine sider og se på nrk-stoff der; det er pokker meg toppen av frekkhet.. Heldigvis har de ikke fått tillatelse til det ennå, hvis de faktisk søkte om det.

Uansett så betaler ikke jeg nrk-lisens sålenge jeg er fattig student og ikke bruker kanalen. (Jeg fikk tven min av en venn, så ikke kom med noe tull om at "jammen har du råd til tv har du råd til lisens": Tv er uansett bare en engangsavgift. Lisens 5 år = 10 000+ kroner.) Begynner jeg å bruke kanalen skal jeg betale.

Ps. Ifølge loven er alle som bor i en husstand pliktig å betale lisens, med unntak av barn som bor hos foreldre, og muligens gifte, litt usikker. Uansett: Er man student og bor i et kollektiv, og det er en tv i kollektivet, da er alle pliktige til å betale lisens. Folkeregistrert adresse har null og niks å si. Blodsugere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...