Gå til innhold

Oppskrift på hjemmelaget lasagne og mousaka?


kitekatt

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha oppskrift på disse rettene. Synes Toro sine er gode, men synes de er fælt fulle av kalorier og salt. Så kanskje det finnes sunnere varianter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg deler gjerne mine oppskrifter på lasagne og moussaka. I lasagnen bruker jeg mest grønnsaker, litt bacon - og dropper kjøttdeigen. I moussaka synes jeg det skal være lammekjøttdeig, viktig å få tak i en av god kvalitet, med lite fett (den jeg bruker er av oppmalt lammestek).

Ellers griller jeg aubergineskivene til moussakaen i tørr grillpanne i stedet for å steke, det har mye å si for at retten ikke blir så fet. Og så gir det god grillsmak.

Ingen av oppskriftene er imidlertid noen slanke- eller helsekost - mye mettet fett i begge to. Men gode er de. ;)

Bacon- og grønnsakslasagne

(2 pers)

1/2 pk (ca. 75 g) skivet bacon

olivenolje

1 stor løk

2-3 stilker stangselleri

2-3 gulrøtter

2-3 fedd hvitløk

1 boks hermetiske tomater

ca. 3 dl vann

oregano

laurbærblad

salt, pepper

1 knivsodd sukker

ca. 1/2 dl fløte

nyrevet muskat

lasagneplater

revet mozzarella og parmesan

Skjær baconet i små biter og stek gyllent i olivenolje. Tilsett finhakkede grønnsaker og surr videre i noen minutter. Ha i tomater, vann og krydder, la småkoke med lokk halvveis på i 30 min. Hell så fløten i sausen og riv en god slump muskatnøtt i sausen (i stedet for separat ostesaus), kok opp igjen og smak til med evt mer salt og pepper.

Legg lagvis med lasagneplater i form, og ha revet mozzarella og parmesan på toppen.

Moussaka

(3 pers)

1-2 ss olivenolje

1 stor hakket løk

2-3 fedd hakket hvitløk

400 g lammekjøttdeig

2 ss tomatpuré

ca. ½ dl rødvin

1 boks hakkede tomater

2 ts kanel

1 ts allehånde

evt litt revet muskat

2 ts tørket oregano

salt, pepper

1 knivsodd sukker

2 auberginer

1 ss smør

2 ss mel

3 dl melk

1 egg

2-3 never revet parmesan

Surr løk og hvitløk i olivenoljen, tilsett lammekjøttdeig og brun den. Ha i tomatpuré og stek litt, tilsett så tomater, rødvin og krydder, la koke under lokk ca. 30 min. Grill i mellomtiden aubergineskivene i tørr grillpanne. Lag den hvite sausen, koketid 10 min, avkjøl litt før du rører i det sammenvispede egget. Smak til kjøttsausen, og legg lagvis med auberginene i en ildfast form, fordel så den hvite sausen på toppen og strø revet parmesan over. Stekes ved 200 g i 25 min til den er gyllen på toppen. Vi pleier å ha gresk salat og godt brød til.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den vanlige lasagne bolognese er den beste. Vil du gjøre den litt magrere kan du jo bytte kjøttdeig med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, du kan bruke mager ost og du kan lage ostesausen ved å koke opp melk og tilsette meljevning (mel rørt ut i litt kald melk) istedet.

Ellers følger jeg ingen eksakt oppskrift, men det blir omtrent slik: Steker en stor hakket løk og så mye hakket hvitløk man vil ha. Tar ut og bruner kjøttdeigen. Ha løken tilbake og tilsett en revet gulrot (og evt litt finhakket selleri hvis jeg har), hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, litt sukker, salt/pepper, oregano, basilikum, timian og laurbærblad. Lar småputre minst en halvtimes tid.

Smelt et par ss smør og rør inn et par ss hvetemel. Spe med melk til en passe tykk saus og smak til med salt og pepper. La småkoke et par minutter og rør inn godt med revet ost. Legg kjøttsaus, lasagneplater og ostesaus lagvis i en ildfast form (avslutt med ostesaus), dryss på revet ost (bruk den osten du liker, jeg foretrekker cheddar både i sausen og på toppen) og stek ved 200 grader i ca 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en annen form for moussaka, ikke mager, tvert imot, men utrolig god. Smakte den i veninneklubb og siden har den vært en av "middagene" vi har på lørdagen: :)

* 6-7 store poteter (forkok potetene litt)- skjæres i skiver og legges i ildfast form.

* Stek ca. 750 gr kjøttdeig (evt. karbonadedeig) i panne, bland i 1 1/2 - 2 pk. med tacopulver og vann som anvist på pakken (som man bruker i tacokjøttdeigen).....man må prøve seg fram ifht. hvor sterk man ønsker retten.

* Kjøttdeigblandingen helles over potetene.

* Hell over 2 pk. med kremfløte :sjenert:

Stekes i ovnen v ca. 200 grader i 1/2 time, ta deretter formen ut og strø godt med revet ost over. Sett i ovnen igjen og stek videre i ca. 15 min.

Sereveres med salat og baguetter.

Høres ut som en kjedelig rett, men tacosmaken gjør den utrolig god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk alle ;) Noen som har oppskrifter på magre lasagne bolognese da? Er det rett og slett bare bolognesesaus og hvitsaus med ost og lasagneplater? I toropakken virker det som om disse sausene er blandet. Jeg får den kanskje ikke nesten helt lik samtidig magrere....karbonadedeig og lettost bruker jeg fra før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkanas lasagneoppskrift er ikke så fryktelig fet, men det avhenger selvfølgelig av ha slags kjøtt man bruker. Og som hun sier kan man la være å bruke smør i ostesausen. Og du kan jo eventuelt også være litt gjerrig med osten hvis du vil ha en enda magrere variant.

Og ja - lasagne bolognese består av lasagneplater, ostesaus og bolognesesaus lagt lagvis i en form. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest linselusa

bytt ut endel av kjøttdeigen med kikerter. Spiser mye linser og bønner til hverdags. Men generelt synes jeg man skal kose seg og ikke telle kalorier hele tiden.Man legger ikke på seg av å skeie ut en gang i blandt og lasagen er vel ikke noe man spiser hver dag, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...