Tulipanpiken Skrevet 19. februar 2007 #1 Del Skrevet 19. februar 2007 Det har slått meg at når jeg er nede i byen for å handle litt, ender jeg ofte med å komme hjem med ti forskjellige bæreposer i alle mulige størrelser. De aller fleste har jeg ikke bruk for igjen og blir til slutt kastet. I butikkene stapper de det jeg kjøper i en pose selv om jeg allerede holder en stor pose i hånda. Det gjelder også når jeg bare kjøper småting, for eksempel to små øyenskygger på H&M. Lurer på hvor mye poser som blir levert ut og kastet når folk kommer hjem, hver eneste dag? Jeg har derfor begynt å si på butikken at jeg ikke behøver pose. Stort sett blir de veldig overrasket, akkurat som om de ikke er vant til å høre det Kjøper jeg noe, putter jeg det enten i veska eller i den posen jeg allerede har. Mye hyggeligere å komme hjem fra shopping uten masse poser som går rett i søpla! Tenk om alle gjorde det - ville det ikke blitt mye mindre søppel da? Hva gjør du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 19. februar 2007 #2 Del Skrevet 19. februar 2007 Dersom jeg har mange andre større poser takker jeg nei til småposer. Men vi sliter mer med at vi slipper opp for poser å kaste søppel i, så her tar vi imot det vi kan få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 19. februar 2007 #3 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Jeg sier stort sett at jeg ikke trenger pose, for som oftest har jeg ryggsekk eller stor veske med meg når jeg handler. Men det er kjekt å ha noen plastposer på lur, også, og jeg har faktisk opplevd å ikke ha en eneste pose tilgjengelig pga. taktikken min. Store plastposer resirkuleres som restavfallsposer, små blir brukt til søppelposer på badet. Endret 19. februar 2007 av Deception Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 19. februar 2007 #4 Del Skrevet 19. februar 2007 Om jeg har handlet noe fra før, og det er fortsatt plass i den, takker jeg nei. Som du sier, så får man jo ikke brukt de småposene fra hm til noe f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 19. februar 2007 #5 Del Skrevet 19. februar 2007 De irriterende småposene fra HM forsøker jeg å unngå ja, putter det i veska, lomma eller i en pose med noe annet. Vanlige poser (type matbutikker) tar vi imot i den grad vi trenger det (men dropper det om vi bare har handla så lite at vi klarer å bære det i armene) for disse bruker vi til søppelposer, så de brukes jo, men vi har nok flere enn vi trenger, så vi forsøker å klare oss uten ja. Litt lite flinke til å huske å ta med sekk eller poser nå, var mye flinkere før, da vi gikk for å handle, tok alltid med sekk da (så mye at vi gikk tom for plastposer til søppel en gang...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 19. februar 2007 #6 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg takker nei til poser når jeg er ute og shopper i forskjellige butikker, og det er også av bekvemmelighetshensyn. Det er bedre å bære på en eller to poser enn massevis av poser i forskjellige størrelser. Jeg har også opplevd at butikkpersonalet blir forbauset når jeg takker nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. februar 2007 #7 Del Skrevet 19. februar 2007 Takker nei hvis jeg har noe annet å ha det i. Når jeg handler mat, prøver jeg å huske å ta med pose hjemmefra om jeg ikke har sekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiakath Skrevet 19. februar 2007 #8 Del Skrevet 19. februar 2007 Dersom jeg har plass i andre poser eller sekk/veske til det jeg handler så takker jeg nei til pose. Både for miljøets skyld og fordi det går mange enkroninger her og der på disse posene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjenglemt sykkellås Skrevet 19. februar 2007 #9 Del Skrevet 19. februar 2007 Takker alltid nei til småposer når jeg har andre poser eller en veske jeg kan putte det jeg kjøper i. Jeg liker ikke å kaste poser (som det ikke er fullt av søppel oppi). Og de små posene får jeg som regel aldri brukt til søppel (utenom på badet). Vi har altfor mange poser til restavfall, så det hender jeg tar med meg poser når jeg går og handler i dagligvarebutikken også. (Noe ofte mamma gjorde da jeg var liten - og som jeg syntes var kjeeempeflaut!) Handler jeg få ting - kjøper jeg ikke ekstra pose uansett - da tar jeg det i hånda ut i bilen etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosin Skrevet 19. februar 2007 #10 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg pleier å ha med meg nett når jeg skal handle dagligvarer eller nede i byen. En lørdag i byen syns jeg faktisk at det ser freshere ut med et kult nett enn med uformelige plastposer (kanskje litt off-topic, men i tilfelle det kan motivere noen ). Vi bruker store plastposer til søppel, så vi må alltid ha noen i huset. Dessuten er det greit å ha til pakking i koffert, f.eks ha med en pose til skittentøy. Men de jeg samler opp de gangene jeg har glemt nett, dekker stort sett dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. februar 2007 #11 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg sier alltid nei til poser, dersom jeg ikke trenger dem. Mye fordi jeg også bruker ryggsekk veldig ofte, siden jeg liker å være snill med ryggen min. Største problemet her i huset er alle posene fra dagligvarebutikkene, så vi prøver nå å venne oss til å ta dem med tilbake til butikken, og bruke dem flere ganger, evt gå over til handlenett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest toppi Skrevet 19. februar 2007 #12 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg har med meg sekk og handlenett når jeg skal handle mat. På impulsturer blir det noen plastposer, men de bruker jeg til søpleposer etterpå - så her går ikke noe til spille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merneith Skrevet 19. februar 2007 #13 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg gjør mitt beste for å ikke få poser, men det er vanskelig. Noen ekspeditører pakker ting inn før man engang har funnet frem lommeboka. Det er en gledelig overraskelse når de faktisk spør om man trenger pose. På apoteket så gjør de ofte det, og jeg blir like glad hver gang H&M er irriterende dårlig. Bortsett fra storhandel en gang i uka, så stikker jeg ofte innom butikken for å kjøpe brød, melk og pålegg etc. Kjøper aldri så mye at jeg behøver to poser, men idiotfolka på Coop Mega gir meg alltid to poser. Dvs, de gir meg ikke poser, jeg betaler jo for dem Og dette til tross for at jeg har begynt å spesifisere at jeg trenger én pose. Hverdagsfrustrasjoner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. februar 2007 #14 Del Skrevet 19. februar 2007 Vi har kjøpt to nett, så skal vi ha storhandel så bruker vi dem + en ryggsekk. (Har ikke bil). Vi bruker plastposer til søppelposer for restavfall, så ser jeg at vi mangler noen av dem, så tar jeg ikke med nettet slik at vi får samlet opp litt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blackwidow Skrevet 19. februar 2007 #15 Del Skrevet 19. februar 2007 Handler jeg småting og allerede har en pose, og får spørsmålet om jeg vil ha en pose til, så svarer jeg nei takk. Men, om de pakker en pose uten å spørre så ber jeg de ikke pakke tingene ut igjen for at jeg skal slippe den ekstra posen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spire Skrevet 19. februar 2007 #16 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Jeg har også opplevd at butikkpersonalet blir forbauset når jeg takker nei. ← Det opplever jeg stadig. Som nevnt over pakker de fleste butikkene varene i poser før du har fått sukk for deg, så jeg må alltid avbryte dem i "ugjerningen". De fleste ser rart på meg når jeg ikke vil ha poser, mens andre sier slikt som "ja, man får jo litt mange etterhvert". Jag har som regel med meg poser eller så skal jeg som regel rett ut i bilen når jeg handler noe. Det er derfor ikke uvanlig å se meg på glattisen mot parkeringsplassen med armene fulle av varer fordi jeg nektet å ta imot pose... Endret 19. februar 2007 av Spire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 19. februar 2007 #17 Del Skrevet 19. februar 2007 Eg takker nei til små poser. Sånne som sminke og dill kommer i fra h&m, cubus og parfymeributikker. Men, det har blitt betraktelig mye mindre dill og sånt, etter at jeg begynte å tenke over hva jeg faktisk brukte derfra. Store handleposer bruker jeg som regel fortere enn jeg får de inn i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 19. februar 2007 #18 Del Skrevet 19. februar 2007 De irriterende småposene fra HM forsøker jeg å unngå ja, putter det i veska, lomma eller i en pose med noe annet. Akkurat de der posene har jeg ikke noe forhold til.. Vanlige poser (type matbutikker) tar vi imot i den grad vi trenger det (men dropper det om vi bare har handla så lite at vi klarer å bære det i armene) for disse bruker vi til søppelposer, så de brukes jo, men vi har nok flere enn vi trenger, så vi forsøker å klare oss uten ja. Litt lite flinke til å huske å ta med sekk eller poser nå, var mye flinkere før, da vi gikk for å handle, tok alltid med sekk da (så mye at vi gikk tom for plastposer til søppel en gang...) ← Handler jeg mat, tar jeg som regel bilen. Har en stor plastkasse i bagasjerommet, jeg fyller oppi handlevogna, kjører denne ut, og "lesser om" ute ved bilen. Slipper problemet med at varene spres rundt i hele bilen når jeg bremser også.. Plastposene i kjøkkenskuffene begynner å forsvinne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mediocre Skrevet 19. februar 2007 #19 Del Skrevet 19. februar 2007 Takker nei hvis jeg har en større pose det er plass i. De små posene pleier jeg å bruke til å ha såpe og shampoo i når jeg trener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 20. februar 2007 #20 Del Skrevet 20. februar 2007 Og i går kunne man observere meg med et brød (fargerikt DONALD brød... et var litt utsolgt sånn på kvelden...) under armen, for jeg ville ikke ha noen pose (det andre fikk jeg plass til i veska, men man får ikke et brød oppi min veske i alle fall. så da gikk jeg og brødet mitt avsted til togstasjonen (ti minutters gåtur det) og jeg venta deretter litt lenge på togstasjonen, for jeg var tidelig ute, så jeg vandra rundt på kiosken med brødet under arma. Og så tok jeg toget, da fikk det ligge på setet ved siden av meg. Jepp, dette brødt fikk en hel liten sightseing det, fordi jeg absolutt ikke ville ha ENDA en pose. Så er det mulig at en og annen syntes jeg så rar ut, men min kjære påsto det var "søtt".... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå