Gå til innhold

Noen som har feriert i muslimskt land?


Loquita

Anbefalte innlegg

:fryser:

Nå er jeg sååå klar for at sommerferien kan komme, og har i den forbindelse diskutert med min kjære hvor vi skal dra. Jeg har lest en del om Tunisia i det siste, og har utrolig lyst å dra dit to uker i August. Men, så kommer den ene og den andre og fraråder oss fra å dra dit pga at det visstnok skal være et veldig strengt religiøst land.

Hva mener dere? Jeg er jo klar over at kulturen stiller helt andre krav til påkledning o.l., men jeg ser egentlig på det som en del av opplevelsen..

Har vært en liten tur til Marokko tidligere, og dette var ikke noe problem i det hele tatt. Det gjelder jo bare å kle på seg når man ikke er på stranden- eller???

Er veldig interessert i deres synspunkter om dette. Og dersom det skulle være av relevans, får jeg vel tilføye at jeg er blond.... :sjenert:

Mvh,

Loquita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg var i tunisia i sommer, vi var på et typisk turiststed. jeg følte ikke det var noe spesiel krav til påkledning, for det var så mye turister der. var tilogmed flere på hotellet som solte seg toppløse og gikk rundt i bare tangaen - uten at det så ut som de fikk noen spesielle reaksjoner på det.. :ler: men er sikkert annerledes hvis en reiser til andre steder i tunisia som det ikke er mye turister da.

men du må regne med veldig mye oppmerksomhet fra mannfolka der. når vi var ute i byen syns jeg det var kjempe ubehagelig til tider, og veldig slitsomt. det er det enste negavtive jeg har å si om tunisia! hjelper sikkert endel hvis du reiser med kjæresten. men det la ikke noen demper på dem at jeg gikk sammen med broren min når jeg var der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært i Marokko, sammen med noen venninner, og vi syntes ikke det var noe problem med negativ oppmerksomhet - bortsett fra litt på et typisk turiststed, men ikke veldig ubehagelig, bare tilrop o.l. Mulig Tunisia er annerledes, i hvert fall er vel noen av strandbyene litt "belastet", tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Tunisia to ganger... Var der i august i fjor sommer i Sousse.

Syns ikke det virker veldig strengt muslimskt der. Spørs jo litt hvor i Tunisia dere har tenkt å dra. Første gangen var jeg i Hammamet, og andre gangen var jeg i Sousse. Likte Hammamet bedre. Sousse har mye flere turister + innbyggere, så det var ikke så avslappende.

Hvis du har lyst å spise god mat der, så ikke bestill "All inclusive" hotel. D er greit nok at man kan hente øl og mat hele tiden, men det er vond mat og lange køer. Pluss at det er ofte alt for få solsenger.

Har vært en del og reist og Apollo var serdeles lite hjelpsomme når jeg ble syk der i fjor. De var uhøflige når vi ringte og spurte om ting, pluss at vi ikke fikk noe info når vi kom til hotellet. De dagene Apollo skulle være på hotellet vårt, møtte de ikke opp. Dette var i Sousse på All Inclusive hotel. Hadde ikke samme opplevelse i Hammamet på et lite hotel.

I den nye delen av Hammamet er det helt fantastisk fint, og koselig i den gamle. Var på et intimt mindre hotel der, og ble kjent med alle som jobbet der. Alle var skikkelig greie og hjelpsomme.

Men... Tunisia er ikke noe land å dra til for jentegjengen... Guttene plystrer, roper osv. Og er ganske impåslitne. Ikke gå alene :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem dette.... selger reiseoperatørene reiser hit, er det meget turistpreget og da vil du ikke se det typiske muslimske, men så fort du kommer deg utenfor ja da ser du det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i tunisia sommeren 06... med kjæresten.

du skal helst dekke deg til oventill og ikke gå med for korte skjørt.. innbyggerne sine ungdommer er meget inpåsliten og krenkende men har du en sterk kjæreste som grynter litt ifra seg så får du være ifred resten av turen.. hehe.. :ler:

stoooor service,nydelige strender skal du dit så MÅ dere oppleve madina!!

ps PRUT PÅ ALT DER NEDE!!!!!

god tur.

ps. sykt varmt og fuktig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært der, men har en venninne som mener at Tunisia er det verste landet hun noensinne har vært i. Bare så det er sagt; Hun er ikke spesielt utfordrende i klærne, og soler seg aldri toppløs. Hun ble befølt på åpen gate, og følte seg som allemannseie der nede. Det hadde vært et slitsomt land, sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært der, men har en venninne som mener at Tunisia er det verste landet hun noensinne har vært i. Bare så det er sagt; Hun er ikke spesielt utfordrende i klærne, og soler seg aldri toppløs. Hun ble befølt på åpen gate, og følte seg som allemannseie der nede. Det hadde vært et slitsomt land, sa hun.

Det er ikke noe sted å dra på jente tur til nei... Opplevde at jeg ikke kunne bade alene for da fulgte en fyr etter meg hele tiden. Men det er mange "innfødte" som er skikkelig greie også. Tror det spørs mye på hvor man havner hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne venninnen som jeg snakker om, reiste til og med med kjæresten sin! Enda ble hun antastet!

Oj... Reiste med kjæreste jeg og. Det var ingen som turde å gjøre noe mens jeg gikk sammen han, men med en gang jeg var alene :tristbla:

Uansett så har jeg vært der to ganger. Første gangen hadde jeg det helt fantastisk. Var bla på Sahara-utflukt.

Men så har jeg jo vært i flere muslimske land bl.a Egypt og Tyrkia, så jeg var forberedt på kulturen. Vet om folk som ikke har vært i slike land før i det hele tatt som syns d blir altfor slitsomt. Mange som får sjokk i Medinaen (trange handlegater)... Der hadde jeg også noen ubehagelige opplevelser. Men da er det viktig å vite at i den NYE medinaen i Yasmine Hammamet,– det er stedet å gå! Der er d kjempefint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også vært i Tunisia og opplevde overhode ikke noe forventninger til påkledning. Var forberedt på at jeg skulle det, så gikk godt tildekket med lange skjørter og skjorte som dekket hele armene den første dagen....

jeg var så godt påkledd i forhold til de lokale kvinnene på min alder at jeg nesten følte det ubehagelig pga for mye klær.... :ler:

det kommer nok helt an på hvor dere reiser, de store turiststedene er nok værre hva klenging og mas angår, en de mindre stedene ihvertfall. Det er lenge siden jeg var der, så mye kan ha forandret seg siden da i forhold til tilnærmelser og mas, hører mange sier det er slitsomt der nå, men tror nok fremdeles det kommer an på hvor man drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare konkret på spørsmålet så er vel Tunisia et av Afrikas mest "vestlige" land om man kan si det på en såpass politisk ukorrekt måte. (Et eksempel: Tunisia har slørforbud i offentlige stillinger.) Dessuten skjer man for eksempel sjelden kvinner med burka/heldekkende hodeplagg på gaten (og det er ikke fordi kvinner ikke får lov til å bevege seg utendørs, nei.)

Problemet til Tunisia, som faktisk har turisme som landets største inntektskilde, er at mange opplever turiststedene som direkte slitsomme. Selgere som ikke gir seg før du har kjøpt noe, restaurantansatte som roper etter deg på svensk - og norsk, menn som sikler etter deg på gata etc.

Men takler du dette - er Tunisia et vakkert land. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for responsen så langt :)

Det er nok mer eller mindre som jeg har forventet, da. Litt innpåslitne gutter o.l.

Ser noen nevner Hammamet som et fint sted å dra til. Dette var gøy å lese, for det er her vi har vurdert å reise. Synes Apollo var veldig dårlige med informasjon om de enkelte stedene, og da ingen av de ansatte hadde vært der selv kunne de ikke si noe annet enn det som stod i katalogen.

Jeg ser for meg at det kan bli litt slitsomt å være så avhengig av kjæresten min, ettersom det ikke er så lurt (eller moro) å spasere rundt på egen hånd? Hadde vært hjelpsomt med noen synspunkter ang dette.

Og jeg er også litt bekymret for temperamentet hans... Han blir fort sjalu :sjenert:

Men det er fortsatt så utrolig fristende å reise på en sydentur som åpner for litt andre aktiviteter enn bare late dager på stranden/ festing med andre skandinaver....

-Ser forresten at jeg skrev "muslimskt" land i tittelen. Det er vel "muslimsk" det egentlig staves, men det går litt fort i svingene her :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for responsen så langt  :)

Det er nok mer eller mindre som jeg har forventet, da. Litt innpåslitne gutter o.l.

Ser noen nevner Hammamet som et fint sted å dra til. Dette var gøy å lese, for det er her vi har vurdert å reise. Synes Apollo var veldig dårlige med informasjon om de enkelte stedene, og da ingen av de ansatte hadde vært der selv kunne de ikke si noe annet enn det som stod i katalogen.

Jeg ser for meg at det kan bli litt slitsomt å være så avhengig av kjæresten min, ettersom det ikke er så lurt (eller moro) å spasere rundt på egen hånd? Hadde vært hjelpsomt  med noen synspunkter ang dette.

Og jeg er også litt bekymret for temperamentet hans... Han blir fort sjalu :sjenert:

Men det er fortsatt så utrolig fristende å reise på en sydentur som åpner for litt andre aktiviteter enn bare late dager på stranden/ festing med andre skandinaver....

-Ser forresten at jeg skrev "muslimskt" land i tittelen. Det er vel "muslimsk" det egentlig staves, men det går litt fort i svingene her :ler:

Tror dere kan få en fin tur hvis dere reiser til Hammamet. En ting du kan tenke på: Taxi er kjempe billig, og dere får mye mer ut av turen hvis dere reiser litt rundt. Få med dere den nye delen av Hammamet med medinaen som heter Yasmine. Det flotteste stedet i Hammamet.

Hvis dere havner nærmere den gamle medinaen så husk... taxi ;) Det er verdt og få med seg "gamle" Hammamet også, men hvis dere skal handle og prute så er folkene MYE mer slitsomme i den gamle medinaen.

Det går sikkert bra med kjæresten. Han kommer sikkert bare til å le av oppførselen til noen tunisere. De kan kanskje komme med kommentarer som "Beautiful woman" osv. Men d er ganske harmløst. Opplevde egentlig værre ting i Sousse enn Hammamet. Spaserte rundt med søsteren min og d gikk ganske greit. Følte meg ikke truet eller noe. Det er mer dårlige sjekke-kommentarer mens man går forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Jeg var der for noen år siden med et par venninner og vi oppførte oss ganske høflig. Vi kledde oss ikke i utringede klær eller i korte skjørt og oppmuntret ikke til flørt med innfødte menn. Likevel fikk vi aldri gå i fred og innfødte menn plystret, hoiet, ropte svenske sexord etter oss og tok verken hint eller direkte tilsnakk.

Mitt inntrykk av Tunis blir derfor ikke veldig positivt. Selve stedet var fint, rene strender og hyggelig miljø men det var altså de innfødte muslimske mennene som ikke var så trivelige. Vi kunne ha det gøy der likevel da...det er jo de en er sammen med som bestemmer mye av stemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vaert i Sousse 2 ganger,alene.Det er varmt og herlig.Fin kultur og fine strender.Mye a se po.

Men de lokake guttene var altfor innpaslitne.

Du kunne ikke ga til stranda uten at de kom 5 min etterpa,o satt seg pa din solseng.Du gikk fra ditt hotell rom,og da var de pa deg.Ekkelt.De gikk i resepsjoen og spurte om mitt rom nr.Og de banka pa en time liksom.Skummelt.

De tilbudte deg massasje og diverse.

De var sa hyggelige og greie i starten.Og jeg fikk god kontakt med mange av de "normale".Dagen for jeg reise hjem,stjelte de min ryggsekk,og tok alle mine cd,pluss cdspilleren,og noen penger.men,men

Fikk kontakt med en familie der.Og de var utrolige vennlige og sa fantastiske.De er fattige,men de er veldig hyggelig.

Og jentene der gar ikke maskert.De gar i vanlige klar.Og gar ut pa nattklubber,som vanlige.

Tunisia er fint,men dra til Hummamet.Fint der oxo.

Du er blond,jeg oxo.Veldig blond....og dette er veldig ettertraktende i muslimske land.

Endret av MBelucci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Jeg synes faktisk at Tyrkia er verre enn Tunisia når det gjelder uønsket oppmerksomhet, men det kan nok være greit å være litt hardhudet.

Jeg vil anbefale dere å besøke hovedstaden Tunis og kunstnerbyen Sidi Bou Said. Der er det mange hvite hus med blå smijernsgitter foran vinduene. Veldig vakkert. Reiseselskapene arrangerer utflukter dit, og det er mulig at Kartago er med i samme utflukt. Kartago var egentlig en skuffelse. Særlig hvis man har vært i Efesos i Tyrkia. Da blir Kartago kun en steindunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...