Gå til innhold

Organtransplantasjon på alkoholikere og røykere


Gjest grønnsåpe

Anbefalte innlegg

Fordi det er mer interessant å lese og delta i nye diskusjoner enn å lese gjennom gamle. Nå har ikke jeg lest den gamle diskusjonen, men det er ofte man finner diskusjoner på 3,4,5, 6 sider og da er det ingen som gidder å henge seg så veldig aktivt på den, og ofte henger diskusjonen seg opp mellom 2-3 personer og kommer litt ut av perspektiv.

Så hvorfor ikke sørge for at posten havner på første side igjen da? Hva med å sette et nytt perspektiv på samme tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hvorfor ikke sørge for at posten havner på første side igjen da? Hva med å sette et nytt perspektiv på samme tråden?

det er da drøssevis av temaer som blir diskutert om og om igjen her inne og det har det vært i årevis.

dersom ALT man kunne starte ALDRI skulle ha vært nevnt før, så hadde det blitt enda færre tråder her inne.

Og som andre har sagt, de som har diskutert i den andre tråden og ikke ser vitsen med en ny, la være å lese denne da, det ER faktisk så enkelt.

og i forhold til tråden: jeg synes folk med som drikker endel og folk som røyker skal ha samme rett til hjelp som alle andre, på lik linje med at jeg synes de som har fått kreft pga for mye solarium eller skadet av andre ting som man har valgt selv, bør få sin plass i køer på lik linje med alle andre.

hvor skal grensen ellers settes, hvordan bestemme hvor grensen skulle gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor ikke sørge for at posten havner på første side igjen da? Hva med å sette et nytt perspektiv på samme tråden?

Jeg ser ikke problemet. Dersom ingenting kunne tas opp mer enn en gang på dette forumet ville det vært nokså stille her. I tillegg funker søkefunksjonen såpass dårlig at man ikke kan forvente at folk skal finne alle mulige gamle tråder, og det er også helt legitimt å starte en ny tråd, dersom man har en annen vinkling på problemstillingen.

Hvorfor hopper du ikke på feks av utro-trådene på samliv, kastrerings-trådene på kjæledyr eller bh-trådene på helse&velvære også, dersom dette er så ille?

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholikere og røykere må etter min mening ha like stor rett til organtransplantasjon. Er enig i at de til en stor grad er skyld i det selv, men hvor skal man da sette grensen?

Skal overvektige hindres levertransplantasjon dersom de får skrumplever som følge av kronisk fettlever? De vet jo at overvektighet er usunt.

Er forresten enig i at det må gå an å starte ny tråd som omhandler noen av de samme temaene. Her på KG kommer det og går folk til enhver tid, og ikke alle får med seg alt bestandig. Dersom noen irriterer seg kan de jo bare la være og lese tråden, eller engasjere seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Dersom ingenting kunne tas opp mer enn en gang på dette forumet ville det vært nokså stille her. I tillegg funker søkefunksjonen såpass dårlig at man ikke kan forvente at folk skal finne alle mulige gamle tråder, og det er også helt legitimt å starte en ny tråd, dersom man har en annen vinkling på problemstillingen.

Så hvorfor lage en stor sak utav at noen spør om denne debatten har vært oppe før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis, men jeg vil tro at man ikke kan skrives opp til organtransplantasjon om man ikke har helse til det. Om man er en alkoholiker med skrumplever, og fortsatt drikker store mengder alkohol daglig, tror jeg aldri legen ville ha gitt godkjennelse.

Samtidig tror jeg ikke at man "bare" kan få nye lunger, fordi man nå har Kronisk Obstruktiv Lungesykdom, eller Lungekreft, og synes det er slitsomt å være avhengig av O2 på kolbe.

Hjerte/kar systemet er oftest også påvirket når man har "røykerlunger", så man har nesten selv satt seg i en for dårlig situasjon som utgangspunkt for en transplantasjon.

Faktisk tror jeg at man skal være rimelig "frisk" for å være kandidat til en organtrasplantasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktisk tror jeg at man skal være rimelig "frisk" for å være kandidat til en organtrasplantasjon.

Det tror jeg også. Eller i det minste "frisk" den dagen organtransplantasjonen skal foregå. Transplantasjon er en stoooor operasjon, og dersom legene mener at kroppen ikke vil tåle det, blir den ikke gjennomført. Jeg vet ikke, men jeg antar at da blir organet gitt til nr 2 på listen. Min bror døde mens han var øverst på transplantasjonslisten, fordi lungene hans akkurat da ikke ville tåle en hjertetransplantasjon. Så mens han var under behandlig for en liten infeksjon i lungene, gikk han bort. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også. Eller i det minste "frisk" den dagen organtransplantasjonen skal foregå. Transplantasjon er en stoooor operasjon, og dersom legene mener at kroppen ikke vil tåle det, blir den ikke gjennomført. Jeg vet ikke, men jeg antar at da blir organet gitt til nr 2 på listen. Min bror døde mens han var øverst på transplantasjonslisten, fordi lungene hans akkurat da ikke ville tåle en hjertetransplantasjon. Så mens han var under behandlig for en liten infeksjon i lungene, gikk han bort. :tristbla:

Det var trist :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre Hedda

Røykere har mye større risiko for komplikasjoner under operasjoner. Så bare av den grunn vil jeg anta at man satte det som betingelse for å kunne få komme på en organliste. Og jeg mener, har ikke belegg for dette, men at det må være en rimelig sjangs for at personen vil klare seg etter operasjonen. Om en alkoholiker har fått skrumplever som resultat av drikking, så vil jeg nesten forvente at han/hun har gjennomført en avvenning for å kunne få stå på lista. Om ikke høres det litt bortkasta ut på en måte... Men har du kommet på lista, så skal man ikke kunne bli forbi gått fordi du er røyker/alkoholiker.

Føler at reglene fungerer bra sånn som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
...og alle som lider av spiseforstyrrelser får ikke adgang til behandling!

Hva har det med organtransplantasjon å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Hva har det med organtransplantasjon å gjøre?

Det har sikkert med at spiseforstyrrelser er noe destruktivt man selv gjør med kroppen på samme måt som røyking, alkoholisme osv. Om man skulle nektet alkohollikere organtransplantasjon så¨burde man også nekte idrettsutøvere operasjon for sine skader. Så du Skavland på fredag? Der var det en svensk snowboardfyr som hadde vært i en alvorlig fallulykke, Skulle legene nektet å redde livet hans med mindre han lovte å ikke fortsette med idretten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert med at spiseforstyrrelser er noe destruktivt man selv gjør med kroppen på samme måt som røyking, alkoholisme osv. Om man skulle nektet alkohollikere organtransplantasjon så¨burde man også nekte idrettsutøvere operasjon for sine skader.

Forskjellen mellom en alkoholiker og en idretts utøver er at for idretts utøverens del så vill ikke medisinsk behandling nekte andre personer muligheten for behandling. Mens dette vill skjer for alkoholikerens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...