Gå til innhold

konsentrasjonsvansker

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei leste alle svar du fått jeg har 2 barn den ene har adhd den andre add add er de samme men dem har ikke hyperaktiviteten som de med adhd har ettersom din bror har adhd skulle du jo fått sjekket om du kan ha add de er som sagt arvelig men kan utarte seg på mange måter men konsentrasjonsvansker er veldig slitsomt for den som har de å også dem rundt kosthold er en veldig viktig bit i kampen med adhd eller add der ska helst ikke være noe med kunstig tilsettning man lager mat med kun ferske råvarer drikker man brus ska man kun drikke seven up all annen brus er forbudt :) medesinering fungerer bra til noen men ikke for alle min ene sønn er på ritalin som hjelper utrolig bra gir han en mye bedre skoledag han har add er snart 16 år

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så flink du er!!

5 er en bra karakter:D

Jepp ;)

Bedre enn på ungdomsskolen værtfall, da hadde jeg bare drittfag :(

• 2 uker senere...
Gjest Tigerjente
Skrevet

Hvordan går det Tweeek?

Jege var hos legen i går. Hadde skrevet ut en side jeg fant på nettet med symptomer, og haket av de jeg syns var mest frampå hos meg.

Legen sa jeg hadde for mange symptomer for å ikke bli sjekka for det.

Så nå skal jeg skrive en historie om hvordan jeg har hatt det oppigjennom, samtidig som jeg drar inn de symptomene jeg har. Så skal jeg bli henvist til voksenpsykriatrien. Skal tilbake om to uker, om jeg er ferdig med historien min.

Så nå er jeg igang, og det kjennes veldig deilig.

Skrevet

Hvilken side var det, Tigerjente?

Skrevet

Hei til trådstarter og alle andre!

Jeg vil anbefale deg å gå gjennom en utredning, og siden vi har fritt sykehusvalg her i Norge vil jeg anbefale deg å la faslegen din søke deg til et av de store kompentansesentrene for ADHD - Eks. Trondheim (St. Olav) eller Oslo (Thorshov kompetansesenter) De som utreder på slike steder har høy kompetanse og gjør utredningen så enkel som mulig for den som skal utredes.

Så litt om Ritalin og virkemåte.

Jeg ser at det er ganske mange mulig feilaktige oppfattninger om dette. Jeg vil bare først opplyse om at jeg ikke er medisinsk sakkyndig og at dette er mine oppfattninger av dette etter 1 års bruk av Ritalin og etter masse studier både på psykologien og nevrobiologien bak diagnosen ADHD/ADD.

Ritalin er heller ingen erstattning for amfetamin, men et produkt som er spesielt utviklet for diagnosene ADHD, Narkolepsi, m.fl. Ritalin er sentralstimulerende og øker mengden av signalstoffet dopamin i hjernen. Ritalin er det mest brukte og mest testede produktet for denne typen lidelser og det har få bivirkninger. Amfetamin og derivater av dette brukes i tilfeller hvor Ritalin ikke har den ønskede effekt, men har flere mulige bivirkninger.

Ritalin, eller Methylfenidat som er virkestoffet, har, slik jeg ser det, to primære virkninger for en person med ADHD/ADD. Den gjør deg rolig og den gjøre deg aktiv eller passiv. Den siste (aktiv/passiv) er personavhengig, og er mye basert på egne valg. Med rolig her mener jeg at den gjør tankevirksomheten mere retningsbestemt og fokuserende - evnen til konsentrasjon øker. Det er forskjell på "rolig" og aktiv i den forstand at rolig har med samlende tankevirksomhet, og resultatet av den å gjøre, mens aktiv er noe du selv velger å være.

De fleste mennesker - iallefall voksne - med ADHD/ADD, har mange tilleggsproblemer som f.eks depresjon, angst og tvangshandlinger. Dette vil i sin tur påvirke dette menneskets valg. Det er derfor svært viktig at disse problemene også blir behandlet og at man ikke tror at Ritalin er en medisin som løser alle problemer. All behandling MÅ være en kombinasjon av behandlinger som også tar tak i tilleggsproblemene.

Konklusjonen er at Ritalin gjør deg mere konsentrert og bedre istand til å velge om du skal være passiv eller aktiv- ritalin velger ikke for den som bruker den, men gjør valgene lettere. Når man har ADHD/ADD er denne valgmuligheten sterkt redusert. Ingen ADHD'ere ønsker å være så hyperaktiv at det går ut over andre, og derfor er det ofte nytteløst å be en ADHD'er om å ta seg sammen, men heller prøve å styre aktiviteten inn på riktig spor ved hjelp av dette menneskets muligheter til egne valg.

Ritalin er heller ingen vidundermedisin som fjerner problemet, men den gjør det lettere å ta bevisste valg og å styre livet sitt i riktig retning. Mange er dog avhengig av at andre forstår og hjelper dem når det er nødvendig, og at tilleggsproblemer behandles på riktig måte.

Det finnes ikke "urent" Ritalin som det er blitt antydet her. Ritalin® er et varemerke og produseres i henhold til de lover og regler som finnes for dette. Hva som selges "på gata" vet ikke jeg, men det er neppe Ritalin - iallefall ikke i store mengder.

Bruk av Ritalin gir heller ingen indikasjon på om man har ADHD/ADD eller ikke, og dosering og jevn opptrapping er svært viktig - ellers "tar man av" som en rakett og kommer ned igjen med en smell. Eller, man blir totalt passivisert og går inn i en enda dypere depresjon.

Gjest Tweek
Skrevet
Hvordan går det Tweeek?

Jege var hos legen i går. Hadde skrevet ut en side jeg fant på nettet med symptomer, og haket av de jeg syns var mest frampå hos meg.

Legen sa jeg hadde for mange symptomer for å ikke bli sjekka for det.

Så nå skal jeg skrive en historie om hvordan jeg har hatt det oppigjennom, samtidig som jeg drar inn de symptomene jeg har. Så skal jeg bli henvist til voksenpsykriatrien. Skal tilbake om to uker, om jeg er ferdig med historien min.

Så nå er jeg igang, og det kjennes veldig deilig.

Går greit egentlig. Jeg var hos legen nå på fredag. Men jeg glemte noen ting jeg skulle si og det var liksom at han skulle ta blodprøve osv. for å se etter jernmangel. Hadde det når jeg var liten og da kan man å bli veldig ukonsentrert, kald på hender og føtter og veldig slapp.

Men så mye stress min bror måtte gå gjennom for å få påvist adhd.. Tror ikke jeg orker det, men det virket heller ikke som legen syntes jeg trengte det... Vet ikke.

• 4 uker senere...
Skrevet

Ser her at det går surr i begrepene ADHD, AD/HD, ADD, AD osv.

Dette er begreper som har endret seg opp gjennom årene. Tidligere snakket man om MBD, DAMP ol.

Slik jeg har forstått det heter diagnosen i dag AD/HD med eller uten hyperaktivitet.

På papiret vil det stå en kode for hvilken del man har.

En annen ting er at det ikke nødvendigvis er noen stor forskjell på gutte- og jente ad/hd. Det kan slå ut ulikt på ulike kjønn ja, men jenter kan fint være like hyperaktive som gutter og omvendt.

Husk at ingen mennesker er like uansett og har du møtt en person med ad/hd, ja så har du møtt 1 person med ad/hd.

Til TS vil jeg si: Vurder seriøst å ta en utredning, mye av det du beskriver her er de mest opplagte og selvsagte tegnene på ad/hd.

Selv om din bror hadde det tøft under utredningen så betyr ikke det at det vil være like tøft for deg.

Selvfølgelig må du selv avgjøre dette og om du ser noen muligheter til å få det bedre om du får en diagnose og den hjelpen det kan medføre.

Medisinering eller ikke er også noe du må finne ut av selv, men det er lettere å søke hjelp når du vet hvorfor ting er som de er.

Det er mange som finner små knep og teknikker for å håndtere hverdagen, men dette er mye lettere når man vet hvorfor.

Om du ønsker å vite litt mer om utredninger og hvordan andre opplever dette vil jeg anbefale deg et besøk på bokstavbarna.no.

Gjest Tweek
Skrevet

DAMP er jo bare det danske "navnet" for ADHD.

Men jeg vil vite om det er noe galt, men det bare tok så ufattelig lang tid. Det tok halvannet år. Jeg vil gjerne ha konsetasjonen til å gjøre ting lengere enn en halvtime.

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med konsentrasjonsvansker, og det går utover skolen.

Jeg har vel egentlig alltid hatt det, me det har blitt verre nå de siste årene. Jeg er web-student og ligger etter med arbeidet noe jeg får veldig dårlig samvittighet for. Jeg prøver å jobbe, men jeg klarer det bare ikke! Jeg klarer bare ikke konsentrere meg. Jeg kan ikke se på en film hjemme engang for jeg klarer ikke følge med på hele filmen og så glemmer jeg meg vekk og så orker jeg ikke se mer. Sånn er det med alt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er også veldig utålmodig og gir lett opp hvis jeg ikke får til noe. Men det virker som om kroppen og hjernen ikke samarbeider og det føles helt håpløst :(

Er det noe jeg kan gjøre for å få bedre konsentrasjon? kan en lege eller noen andre hjelpe meg med dette, eller er dette noe jeg bare må lære å leve med?

Sånn er jeg også. Fikk diagnosen ADD.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Niks. Det er mange variasjoner av ADHD, og det er ikke uvanlig at jenteADHD ikke har utslag i hyperaktivitet. Manglende konsentrasjon kan også sees på som hyperaktivitet.

Jeg er lærer og har hatt flere elever med ADHD, ingen av dem like. Holder også på med utredning på flere av mine elever, som har vidt forskjellige symptomer, men mest sannsynlig samme diagnose.

Men det var vel ikke det vi skulle diskutere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...