Gå til innhold

konsentrasjonsvansker

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sliter med konsentrasjonsvansker, og det går utover skolen.

Jeg har vel egentlig alltid hatt det, me det har blitt verre nå de siste årene. Jeg er web-student og ligger etter med arbeidet noe jeg får veldig dårlig samvittighet for. Jeg prøver å jobbe, men jeg klarer det bare ikke! Jeg klarer bare ikke konsentrere meg. Jeg kan ikke se på en film hjemme engang for jeg klarer ikke følge med på hele filmen og så glemmer jeg meg vekk og så orker jeg ikke se mer. Sånn er det med alt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er også veldig utålmodig og gir lett opp hvis jeg ikke får til noe. Men det virker som om kroppen og hjernen ikke samarbeider og det føles helt håpløst :(

Er det noe jeg kan gjøre for å få bedre konsentrasjon? kan en lege eller noen andre hjelpe meg med dette, eller er dette noe jeg bare må lære å leve med?

Endret av Tweek
Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Hvis det ikke er noe spesielt du gjør som kan være en aktuell årsak til problemene dine (hasjrøyking, dårlig kosthold, forstyrret døgnrytme o.l), ville jeg gått til lege og tatt noen blodprøver. Man skal jo ikke ha det sånn.

Ellers vet jeg mange har god hjelp av dette produktet:

http://www.sunkost.no/leverandorer/menuid/...09/display.aspx

Skrevet

Har aldri prøvd dop, men har vært ofte i samme rom med noen som gjør det.

Jeg spiser ikke veldig usunt, men er ganske ensformig i maten siden jeg er ganske kresen, og ikke så mange pålegg osv. Døgnrytmen er blitt litt bedre i det siste. Legger meg i 11-02 tiden og står opp i 9-10 tiden. Men jeg kan ligge ganske lenge i senga likevel selv om jeg vil stå opp, men kroppen hører ikke på hjernen :(

Jeg har hørt om det produktet går ut på for en stund siden, siden min lillebror har adhd.

Men det var litt dyrt så tror jeg må vente en stund. Når jeg er hos legen å tar blodprøve så er det visst aldri noe galt med meg, heller ikke da jeg gikk der fordi jeg var utrolig slapp og trøtt hele tiden og ikke hadde energi til å stå opp av sengen engang. (jeg hadde visst anemi da jeg var liten og trodde kanskje det var noe sånn på gang igjen)

Skrevet

Er du testet for ADHD? Det er veldig arvelig, så om broren din har det er muligheten der for at du også har det. Konsentrasjonsvansker er et av de fremste tegnene på ADHD, man trenger strengt tatt ikke være hyperaktiv eller aggressiv for å ha diagnosen.

Ellers er det som Bodillen sier viktig med et sunt kosthold og riktige sovevaner. Prøv å stå opp til rett tid hver ukedag, selv om du kjenner at du ikke orker. Det er også viktig å ta mange pauser i løpet av dagen. Mange korte arbeidsøkter er bedre enn få lange. Sjansen er større for å opprettholde konsentrasjonen i en kort periode enn i en lang. Bytt gjerne arbeidsoppgaver også, ikke jobb med samme oppgaven på timesvis om du plages litt. Da kan du heller jobbe med noe annet, for så å gå tilbake til oppgaven etterpå. Håper du får det bedre!

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Man kommer fort inn i en ond sirkel med en livsstil som gjør at man bare blir slappere og slappere. Da kan det være at man må begynne med rett og slett å komme seg i aktivitet. Jeg tror det eneste rådet jeg kan gi deg er å gjøre ditt beste for å ta deg selv i nakken og rett og slett tvinge deg opp av senga.

Jeg hadde en sånn periode som du beskriver da jeg var tenåring, og jeg måtte til slutt sette vekkerklokka i motsatt ende av rommet, sånn at jeg faktisk måtte opp av senga for å få slått av jævelskapen. Da var det mye lettere å stå opp (man er jo ikke så dum at man dumper ned i senga igjen...?).

Skaff deg en hobby eller treningsaktivitet ved siden av studiene. Aktivitet gjør at man blir mer opplagt :)

Endret av Bodillen
Gjest Bodillen
Skrevet
Er du testet for ADHD? Det er veldig arvelig, så om broren din har det er muligheten der for at du også har det. Konsentrasjonsvansker er et av de fremste tegnene på ADHD, man trenger strengt tatt ikke være hyperaktiv eller aggressiv for å ha diagnosen.

Men da er det snakk om ADD.

Skrevet
Men da er det snakk om ADD.

Niks. Det er mange variasjoner av ADHD, og det er ikke uvanlig at jenteADHD ikke har utslag i hyperaktivitet. Manglende konsentrasjon kan også sees på som hyperaktivitet.

Jeg er lærer og har hatt flere elever med ADHD, ingen av dem like. Holder også på med utredning på flere av mine elever, som har vidt forskjellige symptomer, men mest sannsynlig samme diagnose.

Men det var vel ikke det vi skulle diskutere :)

Skrevet

Det er nok personligheten mere enn kjønnet som avgjør hvordan ADHD arter seg.

Gjest Bodillen
Skrevet
Niks. Det er mange variasjoner av ADHD, og det er ikke uvanlig at jenteADHD ikke har utslag i hyperaktivitet. Manglende konsentrasjon kan også sees på som hyperaktivitet.

Jeg er lærer og har hatt flere elever med ADHD, ingen av dem like. Holder også på med utredning på flere av mine elever, som har vidt forskjellige symptomer, men mest sannsynlig samme diagnose.

Men det var vel ikke det vi skulle diskutere  :)

Neida, det var ikke det vi diskuterte...

Men, min beste venninne har en sønn med ADD-diagnose, og hun sier det er "enkelt forklart AD/HD uten hyperaktivitet." Jenar ofter får oftere ADD-diagnose enn gutter - guttene har oftere hyperaktivitet.

I følge det jeg finner på nettet, er det riktig. Jeg har forstått det som at den viktigste forskjellen er at de med AD/HD alltid har hyperaktivitet, mens de med ADD kan ha det, men i mindre grad enn ved AD/HD

Nå er det vel ikke sånn at det er du som utreder dine elever, sånn som det ser ut til slik du fremstiller det her. Håper det bare var en klønete formulering.

Og selv om man er lærer og har hatt elever med AD/HD, så betyr vel strengt tatt ikke det at man er ekspert på området...? ;)

Gjest Bodillen
Skrevet
Kan ha sammenheng med depresjon.

Ja, det er vel det mest nærliggende å tro.

Jeg har ei i familien som er deprimert og har det sånn som ts beskriver.

Skrevet

Ellers er det som Bodillen sier viktig med et sunt kosthold og riktige sovevaner. Prøv å stå opp til rett tid hver ukedag, selv om du kjenner at du ikke orker. Det er også viktig å ta mange pauser i løpet av dagen. Mange korte arbeidsøkter er bedre enn få lange. Sjansen er større for å opprettholde konsentrasjonen i en kort periode enn i en lang. Bytt gjerne arbeidsoppgaver også, ikke jobb med samme oppgaven på timesvis om du plages litt. Da kan du heller jobbe med noe annet, for så å gå tilbake til oppgaven etterpå. Håper du får det bedre!

Jeg er ikke det, og når jeg tenker på alt stresset lillebror måtte gå gjennom orker jeg ikke det. Jeg har tenkt på tanen for detkan være mange forkjellige måter å ha ad/hd på.

Man kommer fort inn i en ond sirkel med en livsstil som gjør at man bare blir slappere og slappere. Da kan det være at man må begynne med rett og slett å komme seg i aktivitet. Jeg tror det eneste rådet jeg kan gi deg er å gjøre ditt beste for å ta deg selv i nakken og rett og slett tvinge deg opp av senga.

Jeg hadde en sånn periode som du beskriver da jeg var tenåring, og jeg måtte til slutt sette vekkerklokka i motsatt ende av rommet, sånn at jeg faktisk måtte opp av senga for å få slått av jævelskapen. Da var det mye lettere å stå opp (man er jo ikke så dum at man dumper ned i senga igjen...?).

Skaff deg en hobby eller treningsaktivitet ved siden av studiene. Aktivitet gjør at man blir mer opplagt  :)

Jeg prøver å stå opp men det blir med tanken, jeg kan ligg i senga og tenke/se for meg at jeg stpr opp og alt det der, men jeg klarer det ikke. Det er ikke noe problem for meg å stenge ute den jævlige lyden av vkkerklokken :(

Men det var vel ikke det vi skulle diskutere  :)

Ad/hd kan være veldig forskjellige. Jenters ad/hd er gjerne mr "usynlig" enn gutteers

Kan ha sammenheng med depresjon.

Så vidt jeg vet haer jeg ikke hatt noen depresjon, utenom at jeg er lei meg akkurat nå.

Skrevet

Lav blodprosent kan også forårsake at man ikke får konsentrert seg. Få målt ferritin, jernlageret, siden det er best å ha den på minst 50-70. Legen sier du er frisk når den er på 15 men det er ikke sant.

Hvis du har lite vitamin D, (man skal ha minst 80 nanomol/l, ikke 50 som referansområdet er) og lav blodprosent og lavt ferritin kan man muligens ha noe med tarmen, som gjør at man ikke tar opp næringsstoffene bra nok. Cøliaki kan være noe sånt. Noen har mest psykiske symptomer eller kan ikke konsentrere seg. man kan be legen sjekke blodprøver på cøliaki, men de utelukker ikke det.

Eller kan man ha lavt stoffskifte slik at man ikke får konsentrert seg.

eller, som dagt ADHD. En i familien har det, og sier at Efalex funker like så bra som ritalin men det tar en stund.

Skrevet
Lav blodprosent kan også forårsake at man ikke får konsentrert seg. Få målt ferritin, jernlageret, siden det er best å ha den på minst 50-70. Legen sier  du er frisk når den er på 15 men det er ikke sant.

Hvis du har lite vitamin D, (man skal ha minst 80 nanomol/l, ikke 50 som referansområdet er) og lav blodprosent og lavt ferritin kan man muligens ha noe med tarmen, som gjør at man ikke tar opp næringsstoffene bra nok. Cøliaki kan være noe sånt. Noen har mest psykiske symptomer  eller kan ikke konsentrere seg. man kan  be legen sjekke blodprøver på cøliaki, men de utelukker ikke det.

Eller kan man ha lavt stoffskifte slik at man ikke får konsentrert seg.

eller, som dagt ADHD. En i familien har det, og sier at Efalex funker like så bra som ritalin men det tar en stund.

Kanksje jeg skal ta meg en tur til legen. Men føler det kommer til ingen nytte for det er aldri noe galt med meg uansett, derfor tenker jeg at de kommer til å si det samme nå :(

Prøvde ritalin en gang for å se om jeg hadde ad/hd, men det tror jeg ikke. Jeg var lys våken i et døgn og jeg rydda og vasket hele leiligheten til mamma midt på natten. (du skulle sett det smilet på henne da hun våknet ;) )

Skrevet

Okay.Prøvde ritalin jeg og, og det hjalp på konsentrasjonen, men neste gang jeg prøvde skjedde ingenting annet enn at nesa var tett dagen etter (det med nesa er fordi ritalin bare er et slags sterk efedrin eller noe lignende, amfetamin er det riktige stoffet. ritalin er en billig etterapning av amfetamin. Har ikke prøvd det, og det frarådes fordi det er urent stoff på gata)

Grunnen til at det ikke virket andre gangen, var at det var noe annet som var galt, det var egentlig at det hadde sneket seg inn cirka tyve flasker med sjampoer og sånt i huset med parfyme i, og det tåler jeg jo ikke, visste det fra før men hadde glemt det....alt ble vesentlig bedre straks jeg hadde bært alt med parfyme ut av huset. Måtte også bytte tannkrem fordi halsen/svelget var/føltes rød pga allergi. Fra før var nesen/bihulen rød og tilhørende svak hodepine pga allergi. Altså ikke bihulebetennelse, men noe lignende pga allergi. Og så måtte jeg slutte å spise gluten fordi jeg ble så syk av det. Brenning i tarmen når jeg fikk i meg spor av gluten. fikk biopsi neon mnd etterpå men da hadde jeg vært uten gluten lenge og det slo ikke ut. Men merket at kreftene kom tilbake etter noen mnd uten gluten. Så hos meg kan det ha noe med ting å gjøre som jeg ike tåler. De skriver om lignende i utlandet.

Altså er min konklusjon at ritalin ikke hjalp neste gang fordi det var noe annet galt som gjorde at jeg ikke kunne konsentrere meg. (varte et par år...)

Skrevet
Neida, det var ikke det vi diskuterte...

Men, min beste venninne har en sønn med ADD-diagnose, og hun sier det er "enkelt forklart AD/HD uten hyperaktivitet." Jenar ofter får oftere ADD-diagnose enn gutter - guttene har oftere hyperaktivitet.

I følge det jeg finner på nettet, er det riktig. Jeg har forstått det som at den viktigste forskjellen er at de med AD/HD alltid har hyperaktivitet, mens de med ADD kan ha det, men i mindre grad enn ved AD/HD

Stemmer det. Alt det du sier er riktig i følge det jeg har lært. ADD er kort sagt ADHD uten hyperaktiviteten. Men poenget mitt er at man også kan ha ADHD uten å være spesielt hyperaktiv, men uten at det er ADD. Hyperaktiviteten i ADHD kan slå ut i konsentrasjonsvansker i stedet for aggresjon eller uro, spesielt hos jenter. Jeg har hatt flere jenter med ADHD der jeg måtte lese gjennom papirene et par ganger for å være sikker på at H'en ikke var en trykkfeil...

Nå er det vel ikke sånn at det er du som utreder dine elever, sånn som det ser ut til slik du fremstiller det her. Håper det bare var en klønete formulering.

Og selv om man er lærer og har hatt elever med AD/HD, så betyr vel strengt tatt ikke det at man er ekspert på området...?  ;)

Har ikke sagt at jeg er ekspert, har jeg? Det var i så tilfelle ikke meningen. Men jeg jobber tross alt med dette, og vet litt, så da ville jeg bidra med det jeg vet. Og en utredning for ADHD og ADD går i flere trinn, og akkurat nå holder jeg på med den delen av utredningen jeg som lærer kan gjøre. Så teknisk sett holder jeg på med utredning, selv om jeg ikke kan stille diagnosen eller gjøre hele utredningen selv. Heldigvis, det er vanskelig å gjøre, så det er veldig bra at vi er mange i apparatet som er med på utredningen. Kall det klønete om du vil, men det er det jeg gjør. :)

Tweek, jeg tror også det er lurt å ta en tur til legen. Der kan de sjekke blodprosent og slikt (aner ikke hva de kan gjøre jeg) og det kan jo hende det er der problemet ligger. Og det er ikke alle med ADHD som kan bruke ritalin, bare så det er nevnt... det å finne riktig medisin er ikke bare enkelt. Det finnes mange medisintyper på markedet, og om noen skal begynne å bruke ritalin må man forske mye for å finne riktig dosering. Nå er ikke meningen min å hinte om at du har ADHD, misforstå meg ikke nå, men du kan ikke utelukke ADHD fordi du har prøvd ritalin en gang og sier det ikke funket. Bestill time hos legen! :)

Skrevet

Tweek, jeg tror også det er lurt å ta en tur til legen. Der kan de sjekke blodprosent og slikt (aner ikke hva de kan gjøre jeg) og det kan jo hende det er der problemet ligger. Og det er ikke alle med ADHD som kan bruke ritalin, bare så det er nevnt... det å finne riktig medisin er ikke bare enkelt. Det finnes mange medisintyper på markedet, og om noen skal begynne å bruke ritalin må man forske mye for å finne riktig dosering. Nå er ikke meningen min å hinte om at du har ADHD, misforstå meg ikke nå, men du kan ikke utelukke ADHD fordi du har prøvd ritalin en gang og sier det ikke funket. Bestill time hos legen!  :)

Ja. når jeg husker det skal jeg bestille. Men kommer nok til å føle at det er bortkasta (håper jo selvsagt ikke det) Ritalin er jo den vanligste, og det var den som var hjemme.

Mange andre medisiner kan være farlig. Dattera av mammas veninne har det også, og hun fikk nye medisier som hun ble deprimert av og fikk selvmords tanker og alt var bare galt.

Jeg kan være veldig hyper, selv om det var mest før og det kommer også ann på hvem jeg er med. Men har alltid hatt sånn at selv om jeg sitter stille så rister jeg med foten eller så vingler jeg beinet frem og tilbake eller så fikler jeg med ett eller annet. Veldig urolig invendig egentlig.

Men mest så plager dette meg fordi jeg får ikke jobbet med skolen (jeg får gode karakterer, men jeg bare bruker så ufattelig lang tid p.g.a jeg klarer ikke gjøre det) og at jeg klarer ikke se en film. Jeg kan sitte å se på filmen og alt, men ser ikke noe og får ikke med meg hva som skjedde :(

Jepp, må nok skrive at jeg må ringe legen, så jeg forhåpentligvis får litt hjelp o.l til å gjøre ferdig skolearbeid

Skrevet

Medisiner som ritalin er sterke, så de skal som sagt tilvennes hver enkelt kropp. Om du hadde fått en diagnose der du ble foreskrevet ritalin eller en tilsvarende medisin hadde du kanskje fått en helt annen opplevelse enn da du brukte broren din sin fordi det var den som var hjemme. Men det er jo også en mulighet for at du bare "er" sånn, at du er en urolig person og dermed har null utbytte av slike medisiner. Fortell legen det du har fortalt oss og la han /hun ta det videre!

Håper du finner ut av det, eller ihvertfall får hjelp på en eller annen måte! :klem:

Skrevet

Hvis det nå viser seg at du har ADHD eller ADD kan mye gjøres bedre uten bruk av medisiner. Kosthold og trim er viktige brikker. Prøv å spis sunt og variert en stund og se om det hjelper. Har hørt at sitrusfrukter skal unngås.

Skrevet
Medisiner som ritalin er sterke, så de skal som sagt tilvennes hver enkelt kropp. Om du hadde fått en diagnose der du ble foreskrevet ritalin eller en tilsvarende medisin hadde du kanskje fått en helt annen opplevelse enn da du brukte broren din sin fordi det var den som var hjemme. Men det er jo også en mulighet for at du bare "er" sånn, at du er en urolig person og dermed har null utbytte av slike medisiner. Fortell legen det du har fortalt oss og la han /hun ta det videre!

Håper du finner ut av det, eller ihvertfall får hjelp på en eller annen måte!  :klem:

Jepp, må bare skrive det ned. Har skjedd før at jeg kommer på etter legebesøket ting jeg skulle sagt. Og sånne som dette vil jeg si alt, for jeg vil gjerne "blir fikset"

Hvis det nå viser seg at du har ADHD eller ADD kan mye gjøres bedre uten bruk av medisiner. Kosthold og trim er viktige brikker. Prøv å spis sunt og variert en stund og se om det hjelper. Har hørt at sitrusfrukter skal unngås.

Ups, og jeg som drikker mye appelsinjuice :sjenert:

Jeg ville å likt at jeg slapp medisiner, jeg er ikke særlig flink med å ta tabletter osv hver dag.

Jeg er kresen så det er ikke masse pålegg jeg liker. men spiser ikke drittmat hele tiden heller da føler jeg meg ekkel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...