Gå til innhold

konsentrasjonsvansker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje du skal droppe appelsinjuicen og se? Lykke til uansett. (Jeg har samme problemet selv).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hadde jeg bare likt melk og hadde vi bare hatt god vann fra springen :/

Men skal se litt og teste ut litt ting, bedre enn å ta tabletter hver dag.

Gjest Bodillen
Skrevet
Og en utredning for ADHD og ADD går i flere trinn, og akkurat nå holder jeg på med den delen av utredningen jeg som lærer kan gjøre. Så teknisk sett holder jeg på med utredning, selv om jeg ikke kan stille diagnosen eller gjøre hele utredningen selv. Heldigvis, det er vanskelig å gjøre, så det er veldig bra at vi er mange i apparatet som er med på utredningen. Kall det klønete om du vil, men det er det jeg gjør.  :)

Det en lærer bidrar med handler om kartlegging. Selve utredningen er det jo andre fagpersoner som tar seg av. Jeg vet det høres ut som flisespikking, men en lærer utreder altså ikke for AD/HD, selv om h*n gjerne bidrar i et tverrfaglig team hvor lærerens oppgave er å kartlegge/rapportere.

Jeg har et barn som er utredet, og jobber dessuten også selv i skolen, så jeg vet noe om hvordan dette foregår.

Skrevet

Kosthold og trim kan ha litt å si, ja enten du har ADHD eller ei. Ta tilskudd av omega 3, kan sikkert fungere med andre enn Eye-Q. Kutt ned på sukker om du spiser mye av det - samboern min ble f eks en annen person, nesten, da han sluttet å drikke cola.

Ellers kan du prøve å jobbe i intervaller - jeg har lest intervjuer med Ruben Eliassen som er forfatter med ADHD. Han klarer ikke å sitte i ro i timesvis og jobbe, men jeg tror han går litt til og fra, og passer på at det han skriver blir spennende nok til at han gidder å fortsette. Jeg jobber også ganske selvstendig (har ikke mistanke om ADHD, men er en litt lat person..), og klarer ikke å tvinge meg selv til å sitte konsentrert i timesvis. Da kan det fungere å jobbe litt, gå fra og gjøre noe annet, jobbe litt igjen osv - og kanskje stresse litt ekstra før innleveringer. Om du ikke klarer å levere i tide på grunn av konsentrasjonsvansker, og virkelig føler at dette hemmer deg, bør du nok ta problemet mer på alvor, og snakke med lege.

Uansett; prøv å ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke jobber fokusert hele tiden, man har forskjellige måter å jobbe på, og såvidt jeg har skjønt holder du på med design? Da skinner sikkert personligheten din igjennom - og måten du jobber på kan være et pluss sånn sett :)

En annen ting jeg tenkte på var yoga. Noen venner av meg går på kurs og sier de blir endel mer konsentrerte og fokuserte.

Skrevet
Kosthold og trim kan ha litt å si, ja enten du har ADHD eller ei. Ta tilskudd av omega 3, kan sikkert fungere med andre enn Eye-Q. Kutt ned på sukker om du spiser mye av det - samboern min ble f eks en annen person, nesten, da han sluttet å drikke cola.

Ellers kan du prøve å jobbe i intervaller - jeg har lest intervjuer med Ruben Eliassen som er forfatter med ADHD. Han klarer ikke å sitte i ro i timesvis og jobbe, men jeg tror han går litt til og fra, og passer på at det han skriver blir spennende nok til at han gidder å fortsette. Jeg jobber også ganske selvstendig (har ikke mistanke om ADHD, men er en litt lat person..), og klarer ikke å tvinge meg selv til å sitte konsentrert i timesvis. Da kan det fungere å jobbe litt, gå fra og gjøre noe annet, jobbe litt igjen osv - og kanskje stresse litt ekstra før innleveringer. Om du ikke klarer å levere i tide på grunn av konsentrasjonsvansker, og virkelig føler at dette hemmer deg, bør du nok ta problemet mer på alvor, og snakke med lege.

Uansett; prøv å ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke jobber fokusert hele tiden, man har forskjellige måter å jobbe på, og såvidt jeg har skjønt holder du på med design? Da skinner sikkert personligheten din igjennom - og måten du jobber på kan være et pluss sånn sett  :)

En annen ting jeg tenkte på var yoga. Noen venner av meg går på kurs og sier de blir endel mer konsentrerte og fokuserte.

Tror nok det kan ha noe så si. Nå er det sjeldent jeg drikker brus og spiser ikke så mye godteri utenom londonuka da eg spiste nesten 2 pakker skittles hver dag)

Det med skolen nå er at jeg skal gjøre oppgavene, men vi har ikke tidsfrister og siden ejg går på skole hjemme er det værre :(

Ofte har jeg gjort en oppgave fort, men da har den vært liten så jeg har blitt ferdig før jeg ble lei.

Har prøvd yoga engang, men ble utrolig trøtt og fikk vondt i hånleddene, så tror ikke det er noe for meg. Jeg liker å danse da, men siden dansetilbudet er elendig så er ikke det blitt noe av :(

Skrevet (endret)

Vil bare si meg enig med dem som foreslår at du får målt blodprosent/jernlagre. Har selv slitt med veldig lave nivåer av jern, og vet hvilken effekt det har på både kropp og hjerne.

:)

Endret av Shoegal
Skrevet

Og når andre her nevner kosthold: Enkelte e-nummer er et mareritt for psyken. Har ingen oversikt på rede hånd her, men boken "e-nummer i mat" av Troon Soot Ryen (sikkert feilstavet forfatternavn) anbefales.

Gjest Tigerjente
Skrevet

Det du har skrevet her, er akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv.

For ett år siden ble jeg misstenksom på at jeg kunne ha ADHD.

Men jeg har ikke gått til legen å snakka om det, fordi jeg er redd det ikke er noe, eller at jeg skal plage de med unødvendige ting.

Jeg har tidligere prøvd effedriner, som den gang ble hysja ned av "kompiser", når jeg da som 14åring fikk beskjed om at dette var nett som å drikke kaffe, så måtte jeg prøve. Men jeg ble ikke våken/oppgira som de.

Jeg ble mer konsentrert. Følgte med på tv, trivdes mye bedre med meg selv. Og da jeg kom hjem for kvelden begynte jeg å gjøre lekser!! noe jeg ikke hadde gjort på mange mnd. Og, jeg klarte å konsentrere meg.

Skrevet

Mest av alt vil jeg ho ha konsentrasjon. Hvis ikke klarer jeg ikke skolen for jeg har jo ikke en lærer som er her og sier at nå MÅ jeg jobbe. Jeg vil kunne se film med samboeren min og jeg vil kunne holde på med en ting lengere enn en time. Mange ganger når jeg skal svare her på KG kommer svarene helt feil ut eller jeg blir misforstått for jeg bare skriver og jeg orker ikke se så nøye på det.

Skrevet

Alt dette høres veldig ADHD ut, Tweek....Men uansett så har du i hvertfall fått mange gode tips om kosthold/livsstil o.l. som kan være verdt å prøvce for å dempe problemene dine.

Forresten; hva er effendriner...? (burde nok visst det...) :forvirret:

Skrevet

Jeg har lite peiling på godt kosthold osv. Vet bare at det r bra med et variert et men kresen meg liker ikke så mye :( Hvis jeg bare husker å ringe legen i morgen håper jeg på svar

Skrevet

Kort sagt:

Unngå sukker og e-nummer som er under 200 (det er noen over som er gufne også, men de i 100 serien er farger og er de mest trøblete. Er et par i 100 serien som er ok også, men ha "under 200" som en tommelregel).

Få i deg omegafett. Fisk, valnøtter, peanøtter, og nøtter generelt.

Begrens inntaket av sitrus.

De tre der er rimelig lette å huske, og en brukbar start.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg gjort følgende:

- Gå til legen og fortell om det du har skrevet her og hva du mistenker

- Gå til en kostholdsveileder etterpå og få målt kroppens sammensetning. Det kan være at du er "underernært" - at du ikke får i deg nok av de stoffene kroppen trenger for å opprettholde en god konsentrasjon

Ikke bli skremt av listen kostholdsveilederen gir deg. Når jeg som kastet opp dersom jeg prøvde meg på frokost før kl 9 om morgenen nå kan spise det kl 7 så kan du også tillegge deg nye og uvante kostholdsvaner.

Det er lov å være kresen - du aner ikke hvor lite grønnsaker jeg f.eks spiser. Men de jeg spiser, ja de spiser jeg nå. Det gjorde jeg ikke før. I tillegg til å være kresen så er jeg allergisk mot melk og fint hvetemel. Dermed er det mange ting som er drastisk ute av mitt kosthold. Men de siste to årene har jeg gradvis vendt meg til et helt annet kosthold og en helt annen levestil og det går an.

Prøv å få mosjonert av og til. Det gjør at "konsentrasjonsdelen" av hjernen får pause. Det samme gjelder dans eller andre kunstformer.

Skrevet

Jeg gikk til en som driver med helhetsterapi og fikk noe kranoisakralbehandling--merket veldig godt at det hjalp på hue.

Unngå appelsinjuice helt, det har forresten alt for mye medfølgende sukker og annet.

Drikk for eksempel Roibush-te istedenfor.

Aspartam og MSG er ikke bra for immunsystemet , trigger autoimmunitet....

Tåler ikke sitronsyre eller melk eller gluten selv.

Helhetsterapeuten kan teste hvilke matvarer du tåler /ikke tåler, og er bedre enn en ernæringsekspert, fordi sistnevnte ikke vet hva du ikke tåler, slik som evt. gluten (helkorn skal jo være sååå sunt...)eller melk eller sitrus.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå anbefaler ikke jeg en kostholdsspesialist på grunn av mistanke om allergier, men som veilleder i forhold til et sunt kosthold som hjelper en til å opprettholde et normalt blodsukker hele dagen.

Skal man teste allergier bør man gå til en lege. Glutenallergi gir seg merkbare utslag på helt andre ting enn konsentrasjonsevnen - og man kan være allergisk mot fint mel uten at man har problemer med gluten.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe jeg er allergisk mot, men ser dere har kommer med tips. Uheldigvis liker jeg verken te eller nøtter, selv om jeg har prøvd å like det :(

Jeg vil jo å kunne spise litt sunn snacks som nøtter osv. Men jeg klarte jo selvfølgelig å glemme å ringe legen i dag å. Har vært så slapp i det siste så har våknet i 12 tiden og sett en 3-5 episoder med frustrerte fruer og når jeg faktisk kommer på legen har de jo stengt! Jeg har satt på alarm på mobilen nå, så nå husker jeg det værtfall!

Gjest Tigerjente
Skrevet

Jeg har bestilt time hos legen Tweek!!

La oss ta det sammen:p

Men, her er det jo selvsagt to ukers ventetid. God tid på å forberede meg på.

Skrevet
Jeg har bestilt time hos legen Tweek!!

La oss ta det sammen:p

Men, her er det jo selvsagt to ukers ventetid. God tid på å forberede meg på.

Bra at en av oss har fåt gjort det da!

Pleier ikke være så forferdelig lang vente tid men det er jo sykdomshøytid så regner vel med en stund!

Eller så må jeg skryte litt at jeg faktisk har sittet et par timer i går og i dag emd skole :hoppe:

Fikk levert inn oppgave jeg fikk 5 på, og holder på med siste oppgave før eksamen om halvanne uke!

Gjest Tigerjente
Skrevet

Så flink du er!!

5 er en bra karakter:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...