Gå til innhold

Må ha noen gode råd ang. datteren min på 6,5 år.(reise)


Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Vi driver å diskuterer om datteren vår er klar til å reise til England alene med fly.

Jeg har reist selv mye alene med fly da jeg var liten.

Man har da noen som hele tiden passer på henne og de følger henne til besteforeldrene som vil vente på flyplassen.

Jeg ser ikke noen problemer med dette, men blir ærlig talt litt uggen i magen av tanken.Det jeg er reddest for er at hun er veldig følsom og vil føle seg redd og "forlatt".

Vi fulgte henne til toget da hun skulle på fjellet med barnehagen,og hun så veldig lei seg ut og gråt da toget kjørte.Men jeg fikk rapport av barnehagen om at etter 5 min. hadde hun det kjempeartig på toget med de andre.

Jeg tror ikke dette blir egentlig aktuelt.Hun vil dette veldig selv.Og er helt i skyene når vi snakket om det.

Jeg fortalte henne at hun vil bli redd,for det kan være skremmende.Da sa hun at det visste hun,men at hun også visste at det ville gå over.

Jeg kommer ikke til å klare det,men er litt interessert i andres meninger.

I tilfelle jeg bestemmer meg for å la henne reise om ett års tid eller noe.

Hun er utrolig selvsikker og trygg liten jente.Og jeg tviler ikke på at hun hadde klart det.Men det er jo ikke noe artig for mamma å se sin lille prinsesse fly så langt vekk.

Takker for svar og leser dem med interesse......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg kjenner godt igjen følelsen av redsel for å "slippe" ungene.

Jeg prøver så godt jeg kan å la være, men det er skjelden jeg klarer å slippe de av gårde til noe nytt uten at jeg engster meg.

Samtidig er jeg redd for å overbeskytte dem...........

Det var en gang en som sa til meg at man merket det når ungene var sosialt modne nok til å klare ting alene. Dette tok jeg til meg og spør ofte ungene hva de selv mener de kan klare. Mye av det jeg tenkte var kjempestrabasiøst og tenkte de kom til å være engstelig for klarte jo de veldig bra ; "var det noe sak da ?"

Men får hun reise alene til utlandet så tidlig da ? Trodde det var høyere aldersgrense på det enn innenlandsreiser.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tia......

Hvor langt flytid er det?

Må hun bytte fly?

Vil hun bli passet på av flyvertinnene?

Vil noen møte henne når hun lander?

Min datter var 5 1/2 år da hun fløy "alene", hun måtte bytte fly en elelr to ganger på turen, og det tok ca 6-8 timer tror jeg, før hun var fremme dit hun skulle. Hun syntes det var litt trist og skummelt sånn med det første, men det gikk helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyreisen tar ca 2 timer og jeg vil IKKE at hun skal bytte fly.

Besteforeldrene vil møte henne såklart.Og det er jo alltid flyvertinner som tar seg av barn som flyr alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Trur det er helt trygt å sende henne alene så lenge hun har lyst. Selvsagt passer flyvertinnene godt på. Jeg har sett mange barn fly alene innenlands. De følges ombord helt først, og blir fulgt ut helt sist, og det overleveres til noen som kan vise leg. på at de er den som står oppført skal hente ungen. (Vel, i noen tilfeller overleveres de uten at det vises leg, at ungen bare løper sine foreldre i møte, har jeg registrert)

Undersøk med flyselskapet, at de ikke anser dette som noe problem. Det burde ikke du heller gjøre. Det er helt trygt, tross alt. Hun kan ikke akkurat "forsvinne", fra flyet, og flyvertinnene er flinke til å passe på dem så de ikke kjeder seg (får jo tegnesaker og sånn) og at de ikke blir redde, forklarer de merkverdigste ting (jeg satt rett forran en unge som reiste alene en gang, en unge med stor fantasi og vitebegjørlighet. Det hun ikke vsste (handla om fly) lovde hun å spørre kapteinen om. Hvem hun spurte vet jeg ikke, men kom tilbake med svar).

Dette er jo til slutt opp til deg, men jeg synes du trygt kan gjøre det. Om jenta virkelig vil, så klarer hun dette, og hun og besteforeldrene vil helt sikkert settestor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok ikke være noe problem å sende henne alene. Flyverten/vertinnen vil passe på henne under reisen. Hun blir ikke "sluppet" løs alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du skal ikke engste deg for en liten flytur på etpar timer :)

Min datter reiste alene med fly fra hun var fem år, litt lei seg for og dra fra meg, men det gikk fort over, etter første turen var hun kjempestolt.

Hun reiste i 2 timer og hadde 2 mellomlandinger, men ikke flybytte.

Det som er viktig hvis du tenker på å la henne reise er å skjule dine bekymriger og DINE såre følelser rundt dette. Ikke vis at du blir lei deg, ikke ta til tårene så barnet ser det, snakk positivt om dette, men fortell om de negative sidene også UTEN å skremme barnet fra å ville reise.

Det er 5 års aldersgrense for å reise med fly alene, tenk hvor mange barn som reiser for å ha samvær med en av foreldrene :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette går helt bra. Hun blir jo ikke overlatt til seg selv.

Men... jeg bare lurer på en ting. Hvorfor forteller du henne at hun kommer til å bli redd?? Er ikke det litt dumt?

Da er hun jo redd i utgangspunktet fordi du har sagt at hun kommer til å bli det.

Lykke til uansett... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa at det var normalt å bli litt redd.Men jeg sa at det går så fint at.Vil jo bare forberede henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattern her reiste alene med fly da hun var 6 år og hun var verdens stolteste da hun steg ut av flyet.. Måtte le for hun var langt i fra alene, det kom mange andre smo og store med slik mappe rundt halsen som opplyste om at de reiste alene. hun fant seg venninne osv på flyet.

Helgebarn kommer synlig frem på flyet gitt, hehe.. :)

Hva med å sprøve å se hvordan det går? Om man ikke våger så vet man heller ikke hvordan det går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...