Gjest antigartner Skrevet 24. august 2008 #21 Del Skrevet 24. august 2008 Takk for tipset om å bruke "takk det samme"! Jeg har som regel bruk "ligeså" istedenfor "i like måte", men det er jo akkurat like dansk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #22 Del Skrevet 31. august 2008 Takk for tipset om å bruke "takk det samme"! Jeg har som regel bruk "ligeså" istedenfor "i like måte", men det er jo akkurat like dansk. Men kan du ikke bare si likeså? Eller i like måte? Det er fullt mulig på norsk. Hvordan tror dere at takk det samme uttales på dansk da? Sannsynligvis ganske likt som på norsk. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal si i lige måde/i like måte. Det er et uttrykk som har blitt innarbeidet i norsk, og man må vel anse det for å høre til språket. Dansk og norsk ligger jo svært nært hverandre, så det er ikke til å unngå at uttrykk fra dansk blir tatt inn i norsk, og vice versa. Spesielt bekymringsverdig vil jeg ikke si det er. Tenk heller på alle uttrykkene som kommer inn fra engelsk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pelle_* Skrevet 26. november 2008 #23 Del Skrevet 26. november 2008 Men kan du ikke bare si likeså? Eller i like måte? Det er fullt mulig på norsk. Hvordan tror dere at takk det samme uttales på dansk da? Sannsynligvis ganske likt som på norsk. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal si i lige måde/i like måte. Det er et uttrykk som har blitt innarbeidet i norsk, og man må vel anse det for å høre til språket. Dansk og norsk ligger jo svært nært hverandre, så det er ikke til å unngå at uttrykk fra dansk blir tatt inn i norsk, og vice versa. Spesielt bekymringsverdig vil jeg ikke si det er. Tenk heller på alle uttrykkene som kommer inn fra engelsk!! For å ikke snakke om tysk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pascale Skrevet 26. november 2008 #24 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg både skriver og uttaler det "i lige måde". Jeg synes det lyder mye bedre enn "i like måte". Det går jo omtrent ikke an å si "i like måte". Fryktelig tungnemt. Så, jeg skriver og sier "i lige måde". ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 26. november 2008 #25 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg sier konsekvent "i like måte" (skjønt jeg uttaler det "i lige måde"), som i "takk i like måte". Det er en del folk som svirrer rundt og sier "takk i like så", og de irriterer jeg meg grønn over. Man kan gjerne si "takk likeså" eller "takk det samme", men "takk *I* like så" blir bare dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 26. november 2008 #26 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Det er et uttrykk jeg bruker ofte, men når jeg skriver det så stusser jeg litt. Er det dansk? Ser mange skriver "i like måte", men jeg uttaler det med g og d også jeg. Jeg har aldri skjønt hvordan dette uttrykket skal uttales, så jeg sier bare "takk det samme." Endret 26. november 2008 av The Kitten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 26. november 2008 #27 Del Skrevet 26. november 2008 Skriver og sier "i like måte". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 27. november 2008 #28 Del Skrevet 27. november 2008 Skriver og sier; "i lige måde", siden det ligger nær opp til min dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå