Gå til innhold

"i lige måde"


Lily

Anbefalte innlegg

Det er et uttrykk jeg bruker ofte, men når jeg skriver det så stusser jeg litt. Er det dansk? Ser mange skriver "i like måte", men jeg uttaler det med g og d også jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor gjør vi det? Er det et dansk uttrykk, eller høres det bare sånn ut?

Ja, det er dansk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har alltid synst det er eit merkelig uttrykk, som ikkje høyrest norsk ut (og no fekk eg jo vita at det ikkje er norsk, men dansk) - derfor brukar eg det heller aldri!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri tenkt over at det skulle være unaturlig. Det ligger så spikret fast i dialekten min, og jeg har også bløde konsonanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Eg unngår heile problematikken med å sei "Takk det same"

Takk :) hehe.. heretter skal jeg skrive takk det samme, høres mer riktig ut også syntes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver " I like måde", men sier " I lige måte".

Jobber i butikk og sier det mange mange ganger om dagen, faller meg helt naturlig og si i lige måte når kundene takker for handelen e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Jeg sier av og til "I like måte" (altså, som det skrives), da mest for å tone ned litt av floskelen. Hvis man skulle råke til å få et spørsmål om ordlyden i retur, er jo dagen strengt tatt reddet.

"Ditto" er også en grei (dog uformell) variant, kanskje mest egnet et sted mellom business og kjærlighetslivet til Patrick Swayse og Demi Moore i filmen Ghost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...