Gjest rabrabara Skrevet 16. februar 2007 #21 Skrevet 16. februar 2007 Da jeg var gravid bodde vi i England og der sa legene 1-2 enheter i uken er ok. Jeg tviler på at kvinner som i utgangspunktet ikke vil drikke kommer til å helle i seg alkohol kun fordi Lindmoe gjorde det. De aller fleste kjenner vel en som tok et eller to glass vin gjennom graviditeten, eller? Og tar sine egne valg, uansett..
fil Skrevet 16. februar 2007 #22 Skrevet 16. februar 2007 Forfatterne er på Skavland NÅ!!! ← Syns de virka som to kakkelhøner som hadde som mål å fortelle hvor gæææærne de er som mødre. Ble helt flau.
Gjest Silmarill Skrevet 17. februar 2007 #23 Skrevet 17. februar 2007 (endret) Syns de virka som to kakkelhøner som hadde som mål å fortelle hvor gæææærne de er som mødre. Ble helt flau. ← Da er vi to, de overdrev noe veldig - jeg er enig med dem at alt er ikke bare idyll med småbarn, men jeg hørte ikke et positivt ord fra de to om det å være mor! Måtte heve øyenbrynet litt ekstra da hun ene sa: "jeg som hadde hørt at det å føde er det samme som at det glir ut en slimete fisk" videre ble hu sjokert over at det faktisk var vondt å føde da det var hennes tur! Jeg har til dags dato ikke møtt noen som ikke har sagt at det å føde er et helvete, og hun trodde på den ene personen som hadde sagt at dette var nærmest smertefritt :klø: Jeg kan si det rett ut og har alltid vært ærlig på det, at av og til ville jeg bare skrike høyt fordi det ér slitsomt med småbarn! Helt vanlig det, alt er ikke bare rosenrødt, så dersom noen tror på det så er det vel egentlig bare å tenke seg om istedenfor å bli såååå sjokerte over at små spebarn skriker, bærsjer og gulper! Skulle bare mangle at det ikke er slitsomt, dette er noen små meneskebarn som er helt hjelpesløs uten deg - og de er jo små søte nurk som faktisk gjør deg stolt og glad! (spesielt når de sover - da er de søte da ) Endret 17. februar 2007 av Silmarill
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2007 #24 Skrevet 17. februar 2007 Pinlig opptreden på Skavlan. Og det verste var at de avbrøt med å spørre Fabian Stang om han hadde blitt ammet, da han hadde fortalt at mora var en veldig dyktig skuespiller og "litt mor". Det var et ganske sårt utsagn fra et ensomt barn, men det oppfattet ikke den ene kakkelhøna som umiddelbart følte behov for å bryte inn med et usaklig spørsmål. Og sikkert sårende spørsmål: all den tid Fabian prøvde å si at hans mor ikke var så ofte rundt ham som barn som han gjerne skulle ha ønsket.
Gjest *Tara* Skrevet 17. februar 2007 #25 Skrevet 17. februar 2007 Syns de virka som to kakkelhøner som hadde som mål å fortelle hvor gæææærne de er som mødre. Ble helt flau. ← Pinlig opptreden på Skavlan. Og det verste var at de avbrøt med å spørre Fabian Stang om han hadde blitt ammet, da han hadde fortalt at mora var en veldig dyktig skuespiller og "litt mor". Det var et ganske sårt utsagn fra et ensomt barn, men det oppfattet ikke den ene kakkelhøna som umiddelbart følte behov for å bryte inn med et usaklig spørsmål. Og sikkert sårende spørsmål: all den tid Fabian prøvde å si at hans mor ikke var så ofte rundt ham som barn som han gjerne skulle ha ønsket. ← Helt enig med dere. Jeg blir flau av sånne kvinner. Ærlig talt - det går an å være ikke-hysterisk-gravid uten å strebe så til de grader til å være det motsatte.
Jens Skrevet 17. februar 2007 #26 Skrevet 17. februar 2007 Utrolig att denne tråden utviklet seg til å bli en alkohol er farlig i svangerskapet diskusjon!!!!Syns det er fint jeg med en bok som er litt mer menneskelig enn alle de robotbøkene som er til salgs.
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2007 #27 Skrevet 17. februar 2007 (endret) Utrolig att denne tråden utviklet seg til å bli en alkohol er farlig i svangerskapet diskusjon!!!!← Langt ifra. Men jeg synes det er rart at du drar det tilbake til alkohol-debatten, nå som tråden har utviklet seg, og i de siste innleggene har dreid seg om gårsdagens Skavlan. Men du så kanskje ikke programmet? Endret 17. februar 2007 av Superma
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2007 #28 Skrevet 17. februar 2007 Da jeg var gravid bodde vi i England og der sa legene 1-2 enheter i uken er ok. Jeg tviler på at kvinner som i utgangspunktet ikke vil drikke kommer til å helle i seg alkohol kun fordi Lindmoe gjorde det. De aller fleste kjenner vel en som tok et eller to glass vin gjennom graviditeten, eller? Og tar sine egne valg, uansett.. ← Siden Jens vil tilbake til alkohol-debatten: Jeg kjenner ingen som har drukket i graviditeten, absolutt ingen. Og det er vel fordi de er rimelig godt opplyste om at ett eneste glass kan gjøre ubotelig skade. Din første setning er meningsløs, all den tid det ikke er noen i denne debatten som har hevdet at de som ikke vil drikke lar seg omvende av Lindmo...
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2007 #29 Skrevet 17. februar 2007 Da jeg var gravid bodde vi i England og der sa legene 1-2 enheter i uken er ok. ← Det må være en stund siden, jeg kan ikke innbille meg at dagens leger i noen av Europas land mener det er OK å drikke 1-2 enheter i uka... 84% av gravide kvinner velger forøvrig å holde seg helt unna alkohol når de har funnet ut at de er gravide. Og om du tviler på at fosteret kan ta skade av alkohol: http://www.fmr.no/alkohol-og-graviditet-en...8188-52410.html
Dalila Skrevet 17. februar 2007 #30 Skrevet 17. februar 2007 Jada, mulig de framsto som litt "flåsete" i programmet, men budskapet i boka er jo det viktigste. At man kan være en mer enn god nok mamma uten å være perfekt på alle plan og slite seg ihjel. De setter fingeren på det faktum at mange av oss mødre hele tiden går rundt med dårlig samvittighet på grunn av alt vi skal leve opp til. Og det trenger vi ikke å ha. Så lenge vi bruker vår sunne fornuft og bryr oss om barna våre så er det nok. Vi trenger ikke amme dem til de er 4 år, kjøpe kun superøkologisk mat (som vi SELVFØLGELIG tilbereder fra scratch), lage det ULTIMATE, PERFEKTE bursdagsselskap hver eneste gang, aktivisere dem med sunne og friske gjøremål hvert ledige sekund osv. Vi kan senke skuldrene litt rett og slett Dermed blir boka for meg en motpol til alle bøkene som forteller oss hvordan vi BURDE gjøre ting (og selvfølgelig ville gjort dersom døgnet hadde dobbelt antall timer og vi var blekkspruter....) Det har jo blitt folk av oss også, og jeg tror ikke våre mødre hadde en brøkdel av våre krav og forventninger å leve opp til. Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal utsette barna våre for helsefare som feks alkohol og røyk, men vi kan faktisk slappe av litt...
Kosemose Skrevet 17. februar 2007 #31 Skrevet 17. februar 2007 Pinlig opptreden på Skavlan. For meg blir dette for dumt. Selv om de har levd i en kjemisk renset babyfrisone hele sitt liv, fram til den dagen de satt der med en baby, så gjør ikke det deres erfaringer spesielt interessante eller opplysende. Og jeg syns det er tullete å si at informasjonen om dette temaet er rosenrød og romantisk i motsetning til deres bok som gir et sannferdig bilde. Kult at de er kule mødre som kan flåse med rakfisk, øl og gulp, personlig er jeg litt lei av at mennesker med et kjent fjes slipper unna med svada bare tonen er fiks nok.
shatika Skrevet 17. februar 2007 #32 Skrevet 17. februar 2007 Jeg så på da disse forfatterne var på god morgen Norge og fortalte om boka og om det å være mor.. Jeg fikk ikke med meg alt, så bare noen glimt.. men ærlig talt så syns jeg det kom ut veldig mye negativt fra de to..Jeg begynte nesten å revurdere mine tanker om ønsket om å få barn Ikke så galt altså men..
Cathie Skrevet 17. februar 2007 #33 Skrevet 17. februar 2007 Nå har ikke jeg sett noe av dette så det blir kanskje litt dumt å uttale seg, men jeg tror at det for min del blir litt for krampeaktig andre veien... Det er plutselig veldig kult å disse de som faktisk prøver så godt de kan, sier ikke at man godt kan senke skuldrene en del, men hvorfor skal man få kritikk for å avstå helt fra alkohol eller andre ting myndighetne fraråder? Eller for at man faktisk jobber og sliter for å få til amming? Det blir i mine øyne litt som å mobbe skoleflinke og kalle de for nerder, fordi de kanskje gjør litt mer enn de egentlig trenger.
Gjest *Tara* Skrevet 17. februar 2007 #34 Skrevet 17. februar 2007 Nå har ikke jeg sett noe av dette så det blir kanskje litt dumt å uttale seg, men jeg tror at det for min del blir litt for krampeaktig andre veien... Det er plutselig veldig kult å disse de som faktisk prøver så godt de kan, sier ikke at man godt kan senke skuldrene en del, men hvorfor skal man få kritikk for å avstå helt fra alkohol eller andre ting myndighetne fraråder? Eller for at man faktisk jobber og sliter for å få til amming? Det blir i mine øyne litt som å mobbe skoleflinke og kalle de for nerder, fordi de kanskje gjør litt mer enn de egentlig trenger. ← Nettop Cathie, og det så voldsomt at det blir for krampaktig og dumt. Jeg begynner å lure på hvorfor folk med slike meninger i det hele tatt får barn. Det er liksom om å gjøre å latterliggjøre kvinner som tar full permisjon, nyter tiden med babyer og gjør alt som står i sin makt for å klare ammingen.
Gjest Mayamor Skrevet 17. februar 2007 #35 Skrevet 17. februar 2007 Mange kjendiser som tjener en ekstra slant ved å skrive en bok. Ikke alle som skriver den selv engang. Jeg oppfatter at folk selv er i stand til å vurdere hva som er best for dem. Å prate med venninner eller familie gir meg bedre følelse enn hva en kjendis eller anti-et-eller-annet kan. Så leter jeg etter informasjon om det jeg lurer på på nettet. Helt gratis...
Gjest nimbus Skrevet 17. februar 2007 #36 Skrevet 17. februar 2007 Kan noen vise til ett eksempel på at en baby har fått varige skader pga mor drakk et glass vin under svangerskapet? Herregud, så hysterisk. De eneste gangene jeg har sett barn med alkoholskader er når moren har drukket nokså tett i svangerskapet. Og da snakker vi om å drikke seg full, ofte! Det blir litt som når folk er så hysterisk redde for toksoplasmose at de ikke tør å klappe en katt fordi de er gravide...
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2007 #37 Skrevet 17. februar 2007 (endret) Kan noen vise til ett eksempel på at en baby har fått varige skader pga mor drakk et glass vin under svangerskapet? Herregud, så hysterisk. De eneste gangene jeg har sett barn med alkoholskader er når moren har drukket nokså tett i svangerskapet. Og da snakker vi om å drikke seg full, ofte! Det blir litt som når folk er så hysterisk redde for toksoplasmose at de ikke tør å klappe en katt fordi de er gravide... ← Betviler du at barn har blitt skadet av så lite som ett glass vin? Det er jo det som er hele poenget: Fostrene er foskjellige, mens ett forster tåler at mor drikker alkohol jevnlig, vil et annet bli skadet av ett glass vin. Forskerne klarer ikke å se at det er en nedre grense, de tør ikke gamble med at et barn tåler et glass vin, derfor er totalavhold det eneste fornuftige rådet. Og heldigvis er den norske kvinne fornuftig, iallfall 84 prosent av kvinnene... Om skader på fosteret: "Fra den gravides blod trenger alkoholen direkte gjennom til fosteret. Det går rett til hjernen som er i utvikling gjennom hele svangerskapet. Alkohol er svært skadelig selv i små mengder. Skadene alkohol påfører fosteret deles i hovedsak inn i Føtalt Alkohol Syndrom (FAS) og Føtale Alkoholeffekter (FAE). FAS gir et spesielt utseende, vekstreduksjon, lite hode og/eller andre problemer med sentralnervesystemet. FAE gir derimot normalt utseende, men samme problemer med sentralnervessystemet. Skadene på sentralnervesystemet gir seg utslag i kognitive, motoriske og atferdsmessige problemer. " Endret 17. februar 2007 av Superma
Gjest Silmarill Skrevet 17. februar 2007 #38 Skrevet 17. februar 2007 Da jeg hørte om boka ville jeg gjerne kjøpe den! Nå som jeg har sett forfatterne på Skavland, uttalt meg at de satt der som to kakklehøner som overdrev noe så inni hampen om ulempene med svangerskap, fødsel og det å bli mor - så vil jeg fortsatt lese boka når den er ute!(evt. låne når den tid kommer) Står selvsagt for det jeg har skrevet i begge innleggene,og mener det også selvsagt! MEN,..................... ..........for at noe skal selge så må ting dras til ytterkanten - det ville jo ha vært utrolig kjedelig å kjøpe en bok der innholdet er skrevet slik at boka like godt kunne hete: "en småbarnsmor hverdag" Skrevet på en måte som er dritkjedelig. De gjorde jo en fabelaktig, fantastisk reklame for eget produkt, ved å sitte der som to "kakklehøner" som fortalte om ulempene i en form som gjør at noen( mange) blir så provosert og nysgjerrige at de bare MÅ kjøpe boka! Hvor interesant ville boka til Eli Hagen ha vært om hun skrev: "jeg heter Eli, og har vært gift med Carl i en årrekke - fortalt om middagsselskaper, reiser de to imellom, osv" For at hun skulle få solgt noe måtte hun dra innholdet til ytterkanten! Det samme gjelder Håvard Melnæs med hans bok! Hvor mye ville den boka ha solg dersom det sto: ringte en kjendis, avtalte møte, intervjuet vedkommende og dro tilbake til se og hør lokalene! Nei, folkens - grunnen til at folk kjøper er fordi forfatterne drar ting til ytterkanten, prater offentlig ut om det og får solgt!
Kosemose Skrevet 17. februar 2007 #39 Skrevet 17. februar 2007 Mye mulig at det er slik det fungerer. Jeg for min del har ikke tenkt å lese noen av de bøkene du nevner. Det skal litt mer til for at en bok er interessant enn at det er et kjent fjes som har skrevet/frontet den. Wow, de har fått barn. Og wow - det er mye prakk med barn! Jøss
Gjest Silmarill Skrevet 17. februar 2007 #40 Skrevet 17. februar 2007 Mye mulig at det er slik det fungerer. Jeg for min del har ikke tenkt å lese noen av de bøkene du nevner. Det skal litt mer til for at en bok er interessant enn at det er et kjent fjes som har skrevet/frontet den. Wow, de har fått barn. Og wow - det er mye prakk med barn! Jøss ← Jeg syns det er ille jeg også kosemose. Selvom jeg sier at dette er en måte for pr.stunt, betyr det jo ikke at jeg har mer respekt for noen av de tre forfatternes uttalelser eller hva folk kan skrive om for penger! Jeg sier bare som sant er, at for å selge slike bøker må du gjøre boka interesant så folk kjøper den. Det som er "interresant" kan også være hårreisende, som det også definitivt er i dette tilfelle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå