Gamle Alex Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 (endret) "Med mye humor, litt desperasjon og stor kjærlighet skildrer Lindmo og Vaagland graviditet, fødsel og livet i småbarnsfamilien. Det handler om den store brutale lykken og de knøttsmå praktiske detaljene. Om å være kvalm i sjela, om å ha en alien i magen, om å vrenge seg selv og føde et barn, om å vente på lykken og føle angst, om å huske ekstra votter og kjempe for mer søvn, om å jobbe som et dyr og føle seg mislykka, om å lengte til en øde øy og samtidig ville hjem til den deilige krevende fantastiske familien. Heia Mamma! er en bok som vil gi gjenkjennelse, trøst og pågangsmot for ferske mødre. Forfatterne er begge skribenter og journalister og de befinner seg begge i småbarnsfasen. Anne Lindmo og Helle Vaagland jobber sammen i programmet Store Studio. De er kjent fra radioprogrammet Mammarazzi, fra Natt & Dag og fra boken Råtekst. " Endelig en bok som hedrer mødre som ikke ammer i 12 mnd , eller ikke faller under kategorien "supermamma" Endret 15. februar 2007 av Gamle Alex
Dalila Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Juhu! Denne skal jeg ha! Leste om den i avisa i helga. Har den kommet for salg?
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Disse mødrene har ikke allverdens erfaring fra morsyrket... Er det ikke det første barnet for dem begge? Uansett: Jeg reagerte sterkt på et intervju Anne Lindmo nylig ga, hvor hun fremelsket graviditet og alkohol, noe som helsepersonell advarer sterkt mot fordi man ikke vet akkurat hvor mye alkohol hver enkelt baby tåler. Det er mulig det på mange måter er en både morsom og interessant bok, men etter at Lindmo forherlighet alkohol i graviditeten, har hun i mine øyne mistet mye troverdighet.
Gjest Silmarill Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Hørte intervju på radioen i dag med de to forfatterne av boka, og tenkte at den boka ville jeg ha likt da jeg var småbarnsmor! Her kommer det fram at alt er ikke bare koselig og dikkedikk med en baby - de tar opp søvnløse netter, og at de har mest lyst til å rope:NEI, når noen sier: "du koser deg nå a, med lille nurket" Dette må da også være en fin bok for de som allerede som 15 åringer drømmer om hvor idyllisk det må være å ha en baby. (det du over meg skriver vedr.alkohol har jeg ikke hørt noe om, men tar sterk avstand fra slike uttalelser om det er tilfelle)
Nellie Cortado Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 Disse mødrene har ikke allverdens erfaring fra morsyrket... Er det ikke det første barnet for dem begge? Uansett: Jeg reagerte sterkt på et intervju Anne Lindmo nylig ga, hvor hun fremelsket graviditet og alkohol, noe som helsepersonell advarer sterkt mot fordi man ikke vet akkurat hvor mye alkohol hver enkelt baby tåler. Det er mulig det på mange måter er en både morsom og interessant bok, men etter at Lindmo forherlighet alkohol i graviditeten, har hun i mine øyne mistet mye troverdighet. ← Nei de har begge to barn. Hvilken troverdighet? Det er jo ikke en fagbok eller en oppfordring til andre mødre om å gjøre det samme som dem. Det er jo bare en bok om deres erfaringer, som to vanlige kvinner, ikke fagfolk.
Kipa Skrevet 15. februar 2007 #7 Skrevet 15. februar 2007 Disse mødrene har ikke allverdens erfaring fra morsyrket... Er det ikke det første barnet for dem begge? Uansett: Jeg reagerte sterkt på et intervju Anne Lindmo nylig ga, hvor hun fremelsket graviditet og alkohol, noe som helsepersonell advarer sterkt mot fordi man ikke vet akkurat hvor mye alkohol hver enkelt baby tåler. Det er mulig det på mange måter er en både morsom og interessant bok, men etter at Lindmo forherlighet alkohol i graviditeten, har hun i mine øyne mistet mye troverdighet. ← Akkurat det reagerte jeg på også. Måtte lese det høyt for mannen min, jeg synes det var nesten litt barnslige uttalelser, hun skrøt jo omtrent av å ha spist rakfisk og drukket alkohol under svangerskapet.
Gjest Zevon Skrevet 15. februar 2007 #8 Skrevet 15. februar 2007 (endret) Uansett: Jeg reagerte sterkt på et intervju Anne Lindmo nylig ga, hvor hun fremelsket graviditet og alkohol, noe som helsepersonell advarer sterkt mot fordi man ikke vet akkurat hvor mye alkohol hver enkelt baby tåler. Det er mulig det på mange måter er en både morsom og interessant bok, men etter at Lindmo forherlighet alkohol i graviditeten, har hun i mine øyne mistet mye troverdighet. ← Er det dette du sikter til? Hun forteller at hun aller helst vil ha en øl straks hun har født, både fordi hun er tørst, og fordi øl er godt for melkeproduksjonen. Da spruter det nærmest ut. (Kilde: Magasinet) For det er jo noe ganske annet enn det du sier. Edit: Ser over her at det siktes til et annet intervju. Endret 15. februar 2007 av Pheps
Kipa Skrevet 15. februar 2007 #9 Skrevet 15. februar 2007 Er det dette du sikter til? (Kilde: Magasinet) For det er jo noe ganske annet enn det du sier. Edit: Ser over her at det siktes til et annet intervju. ← tror det stod i Foreldre og barn..om jeg ikke husker feil. Og det skikkelig flåsete sagt..evt skrevet..
Gamle Alex Skrevet 15. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. februar 2007 De sa at at de hadde drukket et galss vin under svangerskapet og at det var mye hysteri rundt all " ikke maten" Vil ikke si at det er å fremelske, men faktisk noe mange gjør- for det er mye hysteri rundt feks maten. Nå er det snakk om et lite glass vin i løpet av et svangerskap bare så det er sagt
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2007 #11 Skrevet 15. februar 2007 (endret) De sa at at de hadde drukket et galss vin under svangerskapet og at det var mye hysteri rundt all " ikke maten" Vil ikke si at det er å fremelske, men faktisk noe mange gjør- for det er mye hysteri rundt feks maten. Nå er det snakk om et lite glass vin i løpet av et svangerskap bare så det er sagt ← Da tror jeg ikke det er samme intervju vi snakker om. Slik jeg forsto det hadde hun ikke drukket ett glass en enkelt gang, men at det var snakk om et glass ganske ofte. Endret 15. februar 2007 av Kaligula
Nellie Cortado Skrevet 15. februar 2007 #12 Skrevet 15. februar 2007 Men det er jo uansett ikke en oppfordring til andre om å gjøre det samme! Det er jo deres valg hva de vil spise å drikke, de uttaler seg jo som privatpersoner. Hadde vært noe annet hvis dette var fagfolk som aktibt gikk ut å oppfordret andre til å gjøre det samme!
Skravla Skrevet 15. februar 2007 #13 Skrevet 15. februar 2007 Klipp fra KK 6/2007 Hvordan sto du mot presset? Jeg har tatt en prinsippavgjørelse om å avstå fra å følge absolutt alle mamma-reglene. Men det blir jo litt styr av sånn. En gang var jeg gravid på fest og spiste rakefisk. Jeg skjønte først etterpå at mamma-klubben ved det andre bordet omtrent fikk nervesammenbrudd, særlig da jeg tok et glass øl. Du drakk da du var gravid? Ja. Det angrer jeg ikke på. En skvett øl, eller et glass av den fineste champagnen. Du må velge det beste når dosene er så små. Å drikke alkohol er et av de store tabuene, bare du ser på et glass rødvin, er det helt krise. Dette er kun 2 spørsmål fra et bittelite intervju. Spørsmålene fra KK er uthevet.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2007 #14 Skrevet 15. februar 2007 Men det er jo uansett ikke en oppfordring til andre om å gjøre det samme! Det er jo deres valg hva de vil spise å drikke, de uttaler seg jo som privatpersoner. Hadde vært noe annet hvis dette var fagfolk som aktibt gikk ut å oppfordret andre til å gjøre det samme! ← Jeg er uenig med deg, fordi hun ikke bare er en privatperson. I egenskap av å være et kjent mediemenneske, så bør hun faktisk være mer forsiktig med hva hun sier. Når hun da gir inntrykk av at hun bevisst ignorerte råd om ikekå drikke, så sier hun samtidig at hun ikek tror noe på rådene om avhold i svangerskapet. Og det er ganske alvorlig, når man vet at alkohol KAN være særs skadelig for fosteret. Du vet ikek hvor mye alkohol nettopp din baby tåler, og da gambler man med babyens helse. Og ja: ett glass kan være ett for mye. Poenget er at man ikek vet hvor mye som skal til for å skade det enkelte foster.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2007 #15 Skrevet 15. februar 2007 Klipp fra KK 6/2007 Dette er kun 2 spørsmål fra et bittelite intervju. Spørsmålene fra KK er uthevet. ← Hun sier man må velge det beste når dosene er så små... Det er lite gjennomtenkt å si det, når den lille dosen kan gi alvorlige skader på fosteret. HUn må gjerne mene det, og gjøre som hun vil - men ikke gå ut og si at hun mener det er helt greit, og at så lenge man bare drikker fin champagne så gjør det ingen ting?
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2007 #16 Skrevet 15. februar 2007 "En skvett" og "et glass" synes jeg faktisk virker som en restriktiv holdning. Restriktiv pluss, kanskje. Men ærlig talt, det er ikke her problemet ligger. De som misbruker alkohol, må ha helt andre virkemidler enn at Anne Lindmo og Helle Vaagland sier at de satt med beina i kryss og tvinnet tommeltotter gjennom ni måneder. Jeg tror ikke det finnes en eneste oppegående gravid kvinnemenneske i landet som mener at det er greit å drikke alkohol i ubegrensede mengder etter å ha lest dette intervjuet. Og det er vel de praktiske konsekvensene som er viktige? ← Problemet er at Lindmo legitimerer bruken av alkohol, selv i små mengder. Og det er ikke bra. Det kan føre til at kvinner som vanligvis ikke ville ha smakt alkohol i graviditeten, kanskje lettere tenker at: Jaja, det er vel ikke så farlig da, siden andre går ut offentlig og sier det. Det er farlig å bagatellisere påvirkningskraften slike utsagn har, spesielt når de kommer fra folk du synes virker OK og fornuftige. Men å bagatellisere drikking av alkohol under graviditet er langt fra fornuftig.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2007 #17 Skrevet 15. februar 2007 (endret) Det er sant, men jeg tror stadig at folk hører mer på legen sin enn på Lindmo. Og at hennes utsagn etter all sansynlighet tolkes i rette kontekst. Det finnes ikke det sdamfunn i historien som er mer hysterisk opptatt av det ufødte barn enn Nord-Europa i dag- og en bok av dette kaliber har som misjon å tempe hysteriet litt. Det er i hvertfall det jeg leser det som. ← Og det er en bra misjon, men jeg skulle ønske hun ikke tok så lett på bruken av alkohol. Dette er noe jeg synes hun kunne holdt for seg selv. Jeg vet hvor ille et barn kan bli skadet av alkohol, marginene er veldig små. Men det er avhengig av babyen du har i magen din, én baby tåler at du drikker hver eneste kveld, en annen baby får alvorlige skader etter ett glass vin. Det er derfor helsepersonell fraråder totalavhold. Endret 15. februar 2007 av Kaligula
Ugla Skrevet 16. februar 2007 #18 Skrevet 16. februar 2007 Det er derfor helsepersonell fraråder totalavhold. ←
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #19 Skrevet 16. februar 2007 ← Huff, her har det gått fort i svingene Det skulle selvsagt stå det motsatte
Gjest Silmarill Skrevet 16. februar 2007 #20 Skrevet 16. februar 2007 Forfatterne er på Skavland NÅ!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå