Gå til innhold

Prøverør, mange spørsmål


Bridget

Anbefalte innlegg

Vi er nå 35 år og har prøvd i snart 2 år uten å lykkes.

Mannen tok sædtest og har veldig dårlige svømmere - 90% var for dårlig. Han skal ta ny sædprøve i neste uke forhåpentligvis. Mine prøver var fine (blodprøve). Legen vi var hos i dag nevnte at IVF kan være et alternativ og skrev henvisning til mannen til dr. Purvis (riktig skrevet?)

Så nå har vi mange spørsmål som vi håper noen kan svare på!

- Vil ikke ICSI være et bedre alternativ enn IVF når sædkvaliteten er såpass dårlig?

- Omtrent hvor lang ventetid er det for å begynne reel prøverørbehandling?

- Hvor foretas behandlingen, hos legen eller på sykehuset?

- Kan man man få 2 egg satt inn med det samme, eller har man gått bort fra dette?

- Kan man be om at egg som er til overs blir lagret til senere, og hvor lenge lagres de?

Vet vi er sent ute, men jobb-bytter mm har ført til at ting ble satt på hold innimellom. Har litt panikk nå for jeg føler tiden holder på å renne ut. Vil ha barn FORT. Vil ha to barn og da har vi ikke tid til å vente mere. Derfor kan eksempelvis Volvat være et alternativ hvis det går fortere.

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange spørsmål og jeg skal svare så godt jeg kan. Det er imidlertid viktig å huske på at prosedyrene varierer noe fra lege til lege, fra sykehus til sykehus og selvfølgelig fra pasient til pasient avhengig av hvor "feilen" ligger.

Så nå har vi mange spørsmål som vi håper noen kan svare på!

- Vil ikke ICSI være et bedre alternativ enn IVF når sædkvaliteten er såpass dårlig?

Sannsynligvis, men ICSI er bare en "avart" av IVF og prosedyrene er nøyaktig de sammen med unntak av at en sædcelle injiseres i egget under selve befruktningen.

- Omtrent hvor lang ventetid er det for å begynne reel prøverørbehandling?

Hvis dere velger å satse på det offentlige må dere regne med at det går +/- ett år fra dere starter utredning på sykehuset til det første forsøket. Velger dere f.eks. Volvat vil behandlingen kunne starte langt raskere dersom dere blir funnet egnet for behandlingen.

- Hvor foretas behandlingen, hos legen eller på sykehuset?

På sykehuset

- Kan man man få 2 egg satt inn med det samme, eller har man gått bort fra dette? Det varierer, men så vidt jeg vet, kan man få satt tilbake 2 egg hvis man ønsker det.

- Kan man be om at egg som er til overs blir lagret til senere, og hvor lenge lagres de? Evt. tiloversblevne egg blir frosset ned og lagres i hvert fall lenge nok til at de kan bli opphav til nestemann.

Det som er viktig å huske på er at IVF ikke er noen "vidunderkur". Det er en hel del som må ligge til rette før dere kan få behandling og sjansene for å lykkes er faktisk ikke så store. Det er ikke på langt nær alle som lykkes, selv med den mest avanserte behandlingen som er tilgjengelig.

Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

skjønner godt at du sitter med mange spørsmål nå, jeg var der du var for en måned tid siden.. :klem:

Som LEO sier så er nok ICSI det beste alternativet for dere i og med at svømmerne til mannen din mest sannsylig er problemet. Det er mange som blander begrepene IVF og ICSI og den eneste reelle forskjellen er jo hva de faktisk velger å gjøre på laboritoriumet når eggene skal befruktes.

Det som skiller ICSI og IVF i forkant av at forsøket skal gjennomføres, er at

det kreves kromosomtest av begge to før forsøket settes i gang. Denne fikk vi henvisning på hos gynokologen min. Det er greit å få tatt denne testen så fort som mulig, da det tar lang tid å få svar (cirka 2 mnd). I mellomtiden kan legen/gynekologen din sende inn søknaden slik at dere får en plass på ventelista.

Vanlig ventetid varierer litt fra sykehus til sykehus. Tror Ullevål opererer med cirka 10 mnd, mens Porsgrunn har 7. Vi har valgt Porsgrunn selvom vi bort i Oslo.

(pga kortere ventetid, mer personlig oppfølging og veldig bra skussmål)

Når det gjelder innsetting av ett eller to egg, så tror jeg dette også varierer litt fra sykehus til sykehus. Men jeg mener at jeg har hørt at når kvinnen er over 35, så kan man alltid velge å få satt inn to hvis dette er mulig.

Jeg vil anbefale deg å ta en titt innom www.fub.no. Her vil du finnes svar på en del av det du lurer på og her er det mange som er i samme situasjon som deg selv..

Send meg gjerne en PM om du vil :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men jeg trodde vi hadde ganske store sjanser for at dette skal gå bra. Kanskje jekke ned forhåpningene noen hakk.... I hodet mitt er det spørsmål om hvor mange forsøk vi trenger, har ikke tenkt at det kanskje ikke går...

Får lese litt mer og sette meg litt bedre inn i det her. Nå skal mannen levere ny prøve for å se om det er variasjoner. Så vi får vente til vi får resultatene av den og det får vi ikke før i begynelsen av mars...

Skal spørre legen om kromosomtest og om vi bare kan få tatt det med det samme. Off, vil så gjerne at dette skal ordne seg! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bridget!

Anbefaler ogs¨at du går inn på www.fub.no ,da der er det mange i din situasjon(hvis du ikke er medlem der allerede da...) Der er det mange som kan svare på spørsmålene dine,og man er i samme båt!

Jeg har vært igjenom 3 ICSI forsøk uten å lykkes,vi har de samme prognosene som dere,men det er flott at dere drar til Dr Purvis FØR evt prøverør,for vi var der etter på,og han oppdaget ting de ikke hadde sett på sykehuset engang! Han kommer nok ikke til å anbefale dere ullevål,for de har "dårligst" odds her til lands,og de tilbyr heller ikke nedfrysing av evt overflødige egg! Riksen gjør det,men Porsgrunn er den klinikken i Norge som han dr.Purvis mener er best!

Lykke lykke til!

Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, så leit med alle forsøkene! Fastlegen vår henviste til dr Purvis, skjønner vi var heldige der!

Jeg trodde oddsene for prøverør var forholdsvis greie når de bare svømmer litt dårlig og alt ser ok ut hos meg :( men hva vet jeg - vi har ikke rukket å hverken tenkt eller sjekket særlig mye enda. Har såvidt snakket om å bruke Volvat i og med at det er så lange ventetider andre steder.

Begynner å grue meg veldig til det her, tror det blir forferdelig slitsomt psykisk. Vi og kanskje spesielt jeg, er så utrolig lei allerede! Har prøvd og prøvd på egenhånd i evigheten. Jeg blir helt matt av tanken på at det skal gå et halvår-år før vi kommer videre. Da er man opppe i et par år før man har håp om at det er noe unge her - gjerne mer hvis man ikke lykkes med det samme.

Skal se på den fub-siden, har ikke vært der før og det er sikkert mye nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og de tilbyr heller ikke nedfrysing av evt overflødige egg! Riksen gjør det,men

Det er jeg ganske sikker på at de gjør. Jeg kjenner nemlig noen som har egg på Ullevål, og de kunne vist ligge i opptil 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ganske sikker på at de gjør. Jeg kjenner nemlig noen som har egg på Ullevål, og de kunne vist ligge i opptil 5 år.

Da er det noe de har gjort i det siste,for en som hadde forsøk der, her inne(husker ikke navn) sa at de ikke tilbød nedfrysning der! Men bra om de har begynt med det,det er jo egentlig "bortkastet" om de ikke gjør det,man slipper kanskje unna med et forsøk hvis man har egg på frys...

Til TS: Ønsker deg lykke til,og håper det går bra for dere! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere snakker om første forsøk, andre forsøk osv. Med et forsøk mener de da hele prosedyren med uthenting av egg og innsetting, eller er et forsøk "bare" innsetting av nedfrosne egg?

Ser det varierer mye hvor mange egg man henter ut, hva er vanlig? 2-3?

Vi tenkt litt at om sjansene er dårlige for å lykkes m prøverør så vil vi kanskje spare oss for mye slit og skuffelse med å gå rett på adopsjon. Jeg har faktisk ikke noe høyt ønske om å absolutt bære frem et barn og kan godt tenke meg å adoptere. Noen andre her som har gjrot det? Så det var flere på FUB, kanskje forhøre meg nærmere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker gjerne om "fulle forsøk" og "fryseforsøk". Begge deler "teller" som ett forsøk, men forskjellen er altså slik du selv beskriver det. Sjansen for å lykkes er noe mindre ved "fryseforsøk", men på den annen side er dette en mindre belastning på kvinnens kropp.

Jeg tror dere bare må innse at å være ufrivillig barnløs innebærer mye slit og skuffelse uansett hva man velger. For de fleste er det en stor psykisk belasting og det finnes rett og slett ingen enkel løsning! En adopsjonsprosess innebærer også mange påkjenninger og mye venting, gjerne i flere år. Mer informasjon om prosessen finner du her. I øyeblikket finnes det langt fler adoptanter enn barn som frigis for adopsjon, så kravene som stilles til par som får lov til å adoptere skjerpes stadig. Det er vel og bra, men det betyr at en god del av de som søker om å få lov til å adoptere får avslag og følgelig innebærer heller ikke det at man ønsker å adoptere og søker noen garanti for at man faktisk får barn.

Jeg mener på ingen måte å svartmale alt, men jeg har kjent dette på kroppen. (Hvis du føler for det, kan du lese litt i dagboken min som du finner link til i signaturen min. Jeg var omtrent like gammel som deg da vi begynte å prøve og situasjonen noenlunde den samme med dårlig sædkvalitet etc.). Det er jo ikke sikkert det skal så mye til før dere lykkes! Noen trenger bare en liten "dytt"! Jeg kan f.eks. fortelle at min kjære også hadde svært dårlig sædkvalitet da han leverte første sædprøve hos Dr. Purvis. Etter et par runder med Pergo og penicilin har imidlertid sædkvaliteten vist en dramatisk forbedring og siste prøve, som ble analysert på Rikshospitalet så sent som nå sist tirsdag, er helt normal. For oss innebærer det at vi har mulighet til å lykkes med inseminasjon og det er langt mindre belastende enn IVF. Det finnes m.a.o. håp!

SG vil du finne mange i samme situasjon som dere og mange av jentene der kan mer om fertilitetsbehandling enn de fleste leger ;) . De har vært hele veien og tilbake igjen opptil flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine linker og gode forklaringer! Og angående svartmaling så syns jeg faktisk det er bedre å få vite om alle problemer og vanskeligheter nå så får vi heller forberede oss til å ta fatt på de. Har vært ute en vinternatt eller to før, så vi klarer nok dette også på den ene aller andre måten.

Så bra at sædkvaliteten har blitt forbedret! Håper det går bra med dere, skal krysse fingrene!

Mannen skal levere ny sædprøve tirsdag og har time hos Purvis 5. så vi får nesten bare vente og høre hva som skjer da. Jeg er bare så veldig dårlig på å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen skal levere ny sædprøve tirsdag og har time hos Purvis 5. så vi får nesten bare vente og høre hva som skjer da. Jeg er bare så veldig dårlig på å vente...

Jeg er også ekstremt dårlig på å vente, men det har jeg bare måttet venne meg til! ;)

Et par tips til før timen hos Pervis: Før sædprøven bør han ikke ha hatt utløsning 2 - 5 dager før prøven skal leveres (Men det har han forhåpentligvis fått beskjed om allerede...). Det de imidlertid (Klokelig nok? ;) ) ikke opplyser om er at Pervis undersøker prostata via endetarmen og det er en svært ubehaglig affære hvis man ikke har vært på toalettet og tømt tarmen på forhånd. For øvrig er Pervis svært fink til å unngå at dette, som de fleste menn vil mislike sterkt, blir pinlig og ubehagelig, så det er, i følge min mann, ikke noe å grue seg til, men han ville ha gjort det hvis han hadde visst om det på forhånd. (Jeg visste om det, men jeg valgte å ikke si noe ;) ...).

Var jeg deg, ville jeg ha bedt legen om en henvisning til gynekolog også. Blodprøver som viser at du har eggløsning, ikke PCO/PCOS etc. (Som jeg antar er de legen allered har tatt), er ingen garanti for at alt er som det skal og du bør også undersøkes skikkelig! Det må uansett gjøres hvis det viser seg at dere trenger videre behandling og jo før det blir gjort, jo bedre i forhold til hvor lang tid ting tar. Gynekologen kan også henvise videre til utredning på sykehus. I denne sammenhengen begynner du dessuten å bli gammel, så det er ingen tid å miste!

Mitt siste råd er at dere forsøker å ikke bli for fokusert på dette! Prosessen og situasjonen er slitsom og belastende nok om man ikke skal la den bli midtpunktet i livet. Lev livet som vanlig og gjør hyggelig og lystbetonte ting! Vær også bevisst på unngå at sexlivet bli et tvangspreget "pliktløp". Humor er også viktig! Personlig synes jeg også det kan være greit å informere de nærmeste om hva man holder på med. Det er slitsomt og det kan være greit å ha flere "å fordele" skuffelser og frustrasjoner på slik at partneren ikke må takle alt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tenke litt på om jeg skal meddele mannen denne infoen eller ikke... ;)

Angående gynekolog til meg så er det en liten historie der også. Jeg ble operert for muskelknute på livmoren for ca 5 år siden. Da ble også en del av ene eggstokken fjernet grunnet en syste, og det ble funnet og fjernet noe endometriose.

Jeg har jo også hele tiden vært redd jeg ikke kan få barn pga av dette så det blir litt ironisk når det viser seg at problemet er hos mannen - jeg har over hode ikke tenkt på den muligheten.

Etter operasjonen har jeg gått til årlig sjekk og UL hos "min" gynekolog på Volvat. Har ikke vært der siden på nyåret i fjor. Da hadde vi prøvd et lite halvår og han sa det ikke skulle være noe i veien for at jeg skulle kunne bli gravid.

Men i år har jeg tenkt å ta den årlige undersøkelsen min etter at mannen har vært hos Pervis. Eller bør jeg bare bestille time fortest mulig? Tenkte det var lurt å ta med seg mannens tilstand og hva Pervis sier, og så be om gynekologens vurdering.

Nå har vi bestilt noen langweekender og har også en del andre hyggelige ting vi skal gjøre fremover og håper det hjelper oss å ikke bare tenke på barn, eggløsninger og sykluser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må tenke litt på om jeg skal meddele mannen denne infoen eller ikke...  ;)

Jeg valgte altså å ikke gjøre det fordi jeg vet med meg selv at det som regel er mye verre å gå å grue seg til noe enn å faktisk gjennomføre det når man må. Min mann var i ettertid takknemlig for at jeg ikke sa noe :ler: (Legen heter for øvrig Purvis, men han ble spøkefult døpt om til "Pervis" av min kjære etter nevnte undersøkelse og det henger visst igjen :sjenert: ...).

Angående gynekolog til meg så er det en liten historie der også. Jeg ble operert for muskelknute på livmoren for ca 5 år siden. Da ble også en del av ene eggstokken fjernet grunnet en syste, og det ble funnet og fjernet noe endometriose. Jeg har jo også hele tiden vært redd jeg ikke kan få barn pga av dette så det blir litt ironisk når det viser seg at problemet er hos mannen - jeg har over hode ikke tenkt på den muligheten.

Etter operasjonen har jeg gått til årlig sjekk og UL hos "min" gynekolog på Volvat. Har ikke vært der siden på nyåret i fjor. Da hadde vi prøvd et lite halvår og han sa det ikke skulle være noe i veien for at jeg skulle kunne bli gravid.

Men i år har jeg tenkt å ta den årlige undersøkelsen min etter at mannen har vært hos Pervis. Eller bør jeg bare bestille time fortest mulig? Tenkte det var lurt å ta med seg mannens tilstand og hva Pervis sier, og så be om gynekologens vurdering.

Hmm... Nå er jo ikke jeg verken lege eller gynekolog, men jeg synes det høres ut som om du burde få gjennomført en skikkelig utredning så fort som mulig! At mannen din har dårlig sædkvalitet utelukker jo på ingen måte at ikke alt er som det skal hos deg heller. En eggstokk som har vært utsatt for et slikt inngrep fungerer vel neppe optimalt og endometriose kan komme tilbake. Den eneste sikre måten å diagnostisere omfanget av endometriose på er så vidt meg bekjent laparoskopi. Da kan man samtidig undersøke om egglederne er åpne og fjerne både endometriose og evt. cyster. Selv om blodprøvene viser at du har eggløsning er desverre ikke det noen garanti for at egglederne fungerer som de skal og at eggene kan befruktes... Laparoskopi utføres så vidt jeg vet på Volvat, men hvis du vil spare de kronene er det bare noen ukers ventetid på de offentlige sykehusene hvis du får henvisning fra gynekolog. Min erfaring med leger er desverre at man sjelden får svar på spørsmål man ikke stiller og ikke blir henvist videre før man ymter frempå om det selv. Unntakene finnes selvfølgelig, men det er et stykke mellom dem. Mitt råd er derfor at du skaffer deg mest mulig informasjon om din egen tilstand og evt. behandlingsmuligheter. Jo mer du vet, jo bedre spørsmål kan du stille og du er i stand til å vurdere de valgene du blir stillt overfor på en skikkelig måte før du/dere tar en beslutning.

Nå har vi bestilt noen langweekender og har også en del andre hyggelige ting vi skal gjøre fremover og håper det hjelper oss å ikke bare tenke på barn, eggløsninger og sykluser...

Høres bra ut!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bare en liten oppdatering: Samboern var på sjekk og han har noe betennelse. Så han fikk antibiotika. Jeg skal på undersøkelse i morgen - de ville ta en vanlig undersøkelse før de evnetuelt tar en sånn eggstokk-sjekk. Så får vi se hva som skjer. Gruer meg til i morgen - hater virkelig sånne undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt at mannen din har blitt grundig sjekket og får behandling før dere evnt starter opp med IVF/ICSI. For de er ikke flinke til å undersøke og behandle menn på IVF klinikkene dessverre.

I det offentlige har man tre forsøk, da menes det tre forsøk med uttakk/innsetting, hele pakka. Fryseforsøkene kommer utenom.

Hvor mange egg man får ut er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne og fra gang til gang, men 8-12 er det de helst vil ha. Blir det for mange er det ofte dårlig kvalitet på dem. Ikke alle lar seg befrukte, men overskuddet av befruktede egg blir fryst ned og kan ligge der inntil 5 år.

Ca 30% sjanse for å lykkes på ett forsøk sies det, og ca 50% ender opp som gravide etter tre forsøk (sier riksen ihvertfall).

Om man kan få satt inn to egg kommer ann på klinikken, alder, eggkvalitet og hvor sta du er.

Masse lykke til videre, håper dere lykkes snart!

(Hilsen en som venter veldig på sine to gutter som ble unnfanget ved tredje ICSI. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk ikke så bra på den undersøkelsen min - gikk rett og slett elendig: En muskelknute, en greie som kan se ut til å være endometriose og en cyste :frustrert: Så nå går jeg å venter på operasjon.

Blir kikhullsoperasjon denne gangen. "Det er bare en liten greie, inn og ut samme dagen?" spør jeg forhåpningsfult og får som svar at joda den er mye mindre enn den forrige du hadde, men såpass stor at de vil nok ha deg der til observasjon. Blæh!

Fikk ikke med meg hvor den cysten camper hen - sist var det på eggstokken og da måtte de fjerne deler av den (eggstokken altså). Så man får se hva de må fjerne nå :tristbla:

For å se det på den lyse siden så kan de jo få sjekka skikkelig grundig hvordan ting står til.

Håper bare det ikke er lenge til operasjonen - blir tøvet å ha det der surrende i bakhodet, bedre å bli ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Det var trist lesning! Normalt er det ikke lang ventetid på denne typen operasjoner i Oslo. Som regel bare noen uker. Vanligvis er laparoskopi en liten operasjon hvor du blir sendt ut igjen samme dagen, men det er mulig det blir annerledes hvis du skal fjerne større cyster.

Selv om dette ikke er bra i det hele tatt, er det som du sier en fordel å få vite hvordan det egentlig står til! Håper jo inderlig at det går fort og bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var på Ullevål på sjekk i uka som var. Har cyste på en eggstokk, cyste eller endometriose på den andre samt muskelknuter på livmoren.

Får kikhullsoperasjon før sommeren (6 uker ventetid sa legen), og etter dette inngrepet var det lite sjanse for å bli gravid ved naturmetoden og man kan derfor sette igang prøverrørsbehandling.

Blir litt matt oppi det hele. Ingen leger som har pratet med meg om prøverør, eller spurt om jeg vil det. Og ingen som har fortalt hvilke type behandling som da er aktuell og hvor stor % sjanse det da er for meg å bli gravid. Og jeg blir såpass satt ut av de undersøkelsene der at jeg glemte å spørre.

Blir litt fortvila jeg, selv om dette er helt som forventet. Blir noe annet når man får bekreftelse på at at det man fryktet er realitet...

Noen som vet hvro lang tid etter en sånn operasjon man kan sette igang prøverørsbehandling, hvilke behandling (hente ut egg, eller føre inn sæd eller annet) og hvor stor % sjanse for at man da blir gravid?

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine
Var på Ullevål på sjekk i uka som var. Har cyste på en eggstokk, cyste eller endometriose på den andre samt muskelknuter på livmoren.

Får kikhullsoperasjon før sommeren (6 uker ventetid sa legen), og etter dette inngrepet var det lite sjanse for å bli gravid ved naturmetoden og man kan derfor sette igang prøverrørsbehandling.

Blir litt matt oppi det hele. Ingen leger som har pratet med meg om prøverør, eller spurt om jeg vil det. Og ingen som har fortalt hvilke type behandling som da er aktuell og hvor stor % sjanse det da er for meg å bli gravid. Og jeg blir såpass satt ut av de undersøkelsene der at jeg glemte å spørre.

Blir litt fortvila jeg, selv om dette er helt som forventet. Blir noe annet når man får bekreftelse på at at det man fryktet er realitet...

Noen som vet hvro lang tid etter en sånn operasjon man kan sette igang prøverørsbehandling, hvilke behandling (hente ut egg, eller føre inn sæd eller annet) og hvor stor % sjanse for at man da blir gravid?

:tristbla:

Huff da.. dette var trist å lese.. helsepersonell er jo der for å gi deg all den informasjon du vil ha..

Regner med at du mener laparscopi (kikkehulls opprasjon), da skal man vente 1 syklus før en begynner med prøverør. Siden din mann har dårlig sædkvalitet er vel icsi deres beste alternativ. Sjanse er ca 30%. Det vi fikk vite var at iløpet av 3 forsøk så lykkes 7 av 10 par.

Men jeg leste en plass at gjennomsnittlig trengs det 5 prøverørsforsøk.

Vil anbefale deg noen internett sider:

- http://www.fertility.no/norway/index.jsp

- http://www.haugesundfertilitet.no/ (klikk deg inn på behandling).

- http://www.snartgravid.com/plassen (der er ett eget forum for ivf/icsi)

Endret av Bertine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...