Gå til innhold

Lei av å se svarte mennesker som sulter


Gjest kenneth

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth

Sist helg stod denne artikkelen på trykk i avisen.

Når jeg ser de "klassiske" nyhetene om krig i Midt-Østen, sultende folk i Afrika og oversvømmelse i Asia, må jeg innrømme jeg ikke blir særlig berørt. Hvorfor ikke? Fordi det er så vanlig.

Burde mediene fokusere mindre på eksempelvis Israel/Palestina-konflikten, for på den måten å gjøre oss litt mindre "immune"?

Er det vår fokus på oss selv som er årsaken, eller burde media begrense mengden av gjentakende stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også berørt men skjønner hva ts mener. Det er utrolig hva man kan "venne seg til" og grenser flyttes uten at vi merker det selv i fht hva som gjør intrykk. Jeg vet jo foreksempel hvordan jeg reagerer når jeg ser fillete tiggere nå og hvordan jeg reagerte første gang jeg så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Jeg blir også berørt men skjønner hva ts mener. Det er utrolig hva man kan "venne seg til" og grenser flyttes uten at vi merker det selv i fht hva som gjør intrykk. Jeg vet jo foreksempel hvordan jeg reagerer når jeg ser fillete tiggere nå og hvordan jeg reagerte første gang jeg så det...

Jeg blir fortsatt berørt, og jeg tror ikke det er at vi er lei av å se svarte mennesker sulte. Jeg føler derimot at det tar jo aldri slutt, samtidig ser vi lederne i de aktuelle landene leve som grever og det kriges og pengene går til noe helt annet enn til landets egen befolkning. Det jeg er lei av er å aldri se at landenes egne ledere tar ansvar! Og så lurer jeg på hvor mange av de pengene vi gir som egentlig kommer dit de skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er òg lei. Mest pga at det får meg til å tenkje på alle dei åra som vesten har ytt naudhjelp, alle pengene som folk har samla inn etc. Alle åra med fredsmekling, og så er det minst like mykje krig no i midt-austen som for 50 år sidan. Har pengane frå basaren eg og vennene mine hadde då vi var 10 år, berre gått til eit nytt våpen til eit geriljamedlem? Det verkar som det ikkje nytter, og når eg føler at uansett kva eg gjer, så vil det vere slik, då orkar eg ikkje bry meg med det.

Men derimot når det kjem reportasjar om vellukka prosjektar, landsbyar i Afrika der folk har det bra, og har arbeid, og ein ser at pengane frå vesten har bygd hus og laga irrigasjonsanlegg - då blir eg inspirert til å gje meir. Då trur eg at kanskje akkurat det prosjektet lar pengane gå dit dei skal. Og trur at det nytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men derimot når det kjem reportasjar om vellukka prosjektar, landsbyar i Afrika der folk har det bra, og har arbeid, og ein ser at pengane frå vesten har bygd hus og laga irrigasjonsanlegg - då blir eg inspirert til å gje meir. Då trur eg at kanskje akkurat det prosjektet lar pengane gå dit dei skal. Og trur at det nytter.

Enig i alt du skriver og spesielt det siste! Vi vil se at det nytter og at hjelpen kommer fram og at alt håp ikke er ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir berørt i sånn ca 5 min, så er det glemt. Kan hende jeg får dårlig samvittighet et øyeblikk om jeg bruke ekstra mye på "unødvendige" ting til meg selv. Men jeg støtter jo gode formål. Hadde jeg aldri gitt hadde det kanskje stukket litt dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men derimot når det kjem reportasjar om vellukka prosjektar, landsbyar i Afrika der folk har det bra, og har arbeid, og ein ser at pengane frå vesten har bygd hus og laga irrigasjonsanlegg - då blir eg inspirert til å gje meir. Då trur eg at kanskje akkurat det prosjektet lar pengane gå dit dei skal. Og trur at det nytter.

Ja, jeg tror hjelpeorganisasjonene er mer tjent med å vise oss prosjekter som fungerer, enn å fortsette med å vise oss folk som sulter. Ellers tror jeg folk lett blir rammet av apati, og følelsen av at ingenting hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer egentlig ikke noe på det, det har blitt så vanlig man ser det jo flere ganger i uken. Man blir vant til det, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Det berør meg jo å se dette, men som flere har påpekt er det nå på tide med litt fokusering om at det vi gjør nytter og ikke bare høre om enda mer elendighet som vi absolutt vet at eksisterer!

Sult, nød, krig og all verdens elendighet har jeg hørt og lest om i alle år.

Vi gir nødhjelp til diverse organisasjoner i form av penger, geiter, griser, grønnsakshager,vannpumper, symaskiner etc. Vi fjernadopterer barn/familier, vi megler om fred, vi sender soldater, vi sender leger osv.osv - vi gjør jo det vi kan!

Jeg vil også gjerne ha reportasjer om prosjekter som fungerer slik Badlands og punktom skriver!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg vil også gjerne ha reportasjer om prosjekter som fungerer slik Badlands og punktom skriver!

.

Alle vet jo at pressen sjelden gidder å fokusere på gode nyheter. Det finnes masse informasjon om prosjekter som fungerer, på hjemmesidene til Redd Barna, Røde Kors, Flyktningehjelpen, Norad osv. Problemet er at dere må finne informasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Alle vet jo at pressen sjelden gidder å fokusere på gode nyheter. Det finnes masse informasjon om prosjekter som fungerer, på hjemmesidene til Redd Barna, Røde Kors, Flyktningehjelpen, Norad osv. Problemet er at dere må finne informasjonen selv.

Jeg vet at informasjonen står der om hva pengene går til, hvordan pengene forvaltes osv........jeg er medlem av både Redd Barna og Røde Kors + Strømmenstiftelsen. For meg er ikke det noe problem, men jeg er étt menneske, og det er sikkert mange som meg som leser om det på internett - men problemet er at flesteparten IKKE gjør det! De som gjør det vil likevel se en reportasje om det - ikke bare lese men SE!

Derfor er det uansett en smart ide å belyse dette ved hjelp av repotasjer o.l. så folk som gir kan SE dette på eks. tv.

For å vedlikeholde gleden ved å gi, bør dette være noe som bør gjennomføres!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde mediene fokusere mindre på eksempelvis Israel/Palestina-konflikten, for på den måten å gjøre oss litt mindre "immune"?

Jeg håper det var en spøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg ser de "klassiske" nyhetene om krig i Midt-Østen, sultende folk i Afrika og oversvømmelse i Asia, må jeg innrømme jeg ikke blir særlig berørt. Hvorfor ikke? Fordi det er så vanlig.

Jeg tror ikke gjentakelsen har så mye å si. Jeg tror hovedårsaken til at de aller fleste har det sånn (de som ikke vil innrømme det er noen fordømte hyklere) er at det er så langt borte fra deg. Ikke geografisk, men etnisk. Det er ikke ditt folk som rammes. Ingenting av det som skjer har noen forbindelser til deg. Derfor blir du ikke særlig berørt.

Ta for eksempel tsunamien i Thailand. Dette skjedde på andre siden av jordkloden omtrent. Likevel opplevde nordmenn flest hendelsen som svært nær. Noe som hadde to årsaker. For det første ble nordmenn rammet. For det andre er det mange nordmenn som har vært i Thailand eller kjenner noen som har vært i Thailand. Og nordmenn flest har et forhold til slik sydenferie generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke gjentakelsen har så mye å si. Jeg tror hovedårsaken til at de aller fleste har det sånn (de som ikke vil innrømme det er noen fordømte hyklere) er at det er så langt borte fra deg. Ikke geografisk, men etnisk. Det er ikke ditt folk som rammes. Ingenting av det som skjer har noen forbindelser til deg. Derfor blir du ikke særlig berørt.

Ta for eksempel tsunamien i Thailand. Dette skjedde på andre siden av jordkloden omtrent. Likevel opplevde nordmenn flest hendelsen som svært nær. Noe som hadde to årsaker. For det første ble nordmenn rammet. For det andre er det mange nordmenn som har vært i Thailand eller kjenner noen som har vært i Thailand. Og nordmenn flest har et forhold til slik sydenferie generelt.

forsåvidt enig men jeg tror også repitisjonsteorien til Kenneth har noe for seg, ser man en ting for mye så har man jo lett for å bli "vant" til ting.... dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Er det vår fokus på oss selv som er årsaken, eller burde media begrense mengden av gjentakende stoff?

Ja, media burde se på hvor ofte de repeterer samme nyhetssak gjennom hvor mange år.

Midt-østen problematikken, sultne barn i Afrika, osv. mister fort sin viktighet og nyhetsverdi når vi hører om det hele tiden over lang tid. Det kan føre til ignoranse og utestenging hos mange av informasjonsmottakerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, media burde se på hvor ofte de repeterer samme nyhetssak gjennom hvor mange år.

Midt-østen problematikken, sultne barn i Afrika, osv. mister fort sin viktighet og nyhetsverdi når vi hører om det hele tiden over lang tid. Det kan føre til ignoranse og utestenging hos mange av informasjonsmottakerne.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Ja, media burde se på hvor ofte de repeterer samme nyhetssak gjennom hvor mange år.

Midt-østen problematikken, sultne barn i Afrika, osv. mister fort sin viktighet og nyhetsverdi når vi hører om det hele tiden over lang tid. Det kan føre til ignoranse og utestenging hos mange av informasjonsmottakerne.

Enig! Det jeg faktisk mener her inne er at nå må vi vel snart få se noen reportasjer av hvilken nytte det er å gi penger til katastrofeområder!

Kan noen skjønne at vi vil se RESULTATER av våre bidrag og ikke bare høre om "de sultne barna i Afrika" om, og om igjen! Jeg vil se hvordan mine geiter, symaskiner, vannpumper, penger blir tatt i mot, formidlet osv.

Dersom det kommer en tv reportasje om dette, vil flere se nyttigheten av at vi gir, og dermed evt. fortsette å gi eller gi mere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke gjentakelsen har så mye å si. Jeg tror hovedårsaken til at de aller fleste har det sånn (de som ikke vil innrømme det er noen fordømte hyklere) er at det er så langt borte fra deg. Ikke geografisk, men etnisk. Det er ikke ditt folk som rammes. Ingenting av det som skjer har noen forbindelser til deg. Derfor blir du ikke særlig berørt.

Ta for eksempel tsunamien i Thailand. Dette skjedde på andre siden av jordkloden omtrent. Likevel opplevde nordmenn flest hendelsen som svært nær. Noe som hadde to årsaker. For det første ble nordmenn rammet. For det andre er det mange nordmenn som har vært i Thailand eller kjenner noen som har vært i Thailand. Og nordmenn flest har et forhold til slik sydenferie generelt.

Bullshit. Jeg bryr meg akkurat like mye om sultne barn i Afrika som nordmenn som drukner i en tsunami på ferie. Så lenge jeg ikke kjenner dem personlig er det meg revnende likgyldig om de er fra Bergen eller Chile. Hvorfor skulle et ukjent norsk liv være mer verd for meg enn f.eks. et indonesisk?

Og hvorfor er det å være en fordømt hykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Bullshit. Jeg bryr meg akkurat like mye om sultne barn i Afrika som nordmenn som drukner i en tsunami på ferie. Så lenge jeg ikke kjenner dem personlig er det meg revnende likgyldig om de er fra Bergen eller Chile. Hvorfor skulle et ukjent norsk liv være mer verd for meg enn f.eks. et indonesisk?

Og hvorfor er det å være en fordømt hykler?

Du er ingen hykler av den grunn - ikke jeg heller!

Bra innlegg, og jeg er som du skjønner enig med deg.

Edit: Et ukjent liv er uansett et liv - og det spiller ingen rolle hvilket land menneske kommer fra ! (familie og vennskap er en helt annen ting)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...