Gå til innhold

Aseksualitet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvis du har vært aseksuell i perioder betyr vel det at det ikke er å regne som en legning da? Man er ikke homofil i perioder for eksempel. Jeg kan veldig lite om aseksualitet, men jeg vil tro at det er stor forskjell på å være aseksuell og på å ha liten/ingen sexlyst i perioder på grunn av diverse omstendigheter. Det har vi vel alle opplevd.

Har du lest noe om aseksualitet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har du lest noe om aseksualitet?

Jeg har lest noe, men føler meg absolutt ikke sikker på hva aseksualitet egentlig er. Det jeg tok utgangspunkt i er at enkelte i denne tråden klassifiserer det som en legning.

Skrevet

Forstår. :) Det er mange som er usikre på hva aseksualitet egentlig er - også leger, psykologer og annet helsepersonell. Det finnes lite info, og det er forsket lite på området.

Etter hva jeg har lært, kan man kategorisere. De som har vært aseksuelle hele livet (dette er den største gruppen), de som etterhvert har utviklet aseksualiutet, og de som i perioder har/er aseksuelle. (og med perioder mener jeg ikke uker/måneder, som mange kan oppleve, men år.)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Veldig uvitende her. Jeg har trodd at aseksualitet betyr null tenning, null erotisk tankeinnhold og null utbytte av sex. At man er fullstendig uten interesse for å oppnå nytelse og ikke får noe ut av eksperimentering. Angst er ikke en del av det jeg ser for meg i utgangspunktet, men hvis jeg tenker etter kan jeg jo forestille meg at sex ikke virker fristende når man overhodet ikke er kåt.

Men hva med alenesex? Får man noe ut av onani, eller er det uinteressant eller ikke gir noe fysisk heller?

Skrevet
Veldig uvitende her. Jeg har trodd at aseksualitet betyr null tenning, null erotisk tankeinnhold og null utbytte av sex. At man er fullstendig uten interesse for å oppnå nytelse og ikke får noe ut av eksperimentering. Angst er ikke en del av det jeg ser for meg i utgangspunktet, men hvis jeg tenker etter kan jeg jo forestille meg at sex ikke virker fristende når man overhodet ikke er kåt.

Men hva med alenesex? Får man noe ut av onani, eller er det uinteressant eller ikke gir noe fysisk heller?

Ja, jeg stusser også på at angst er en del av bildet når det gjelder aseksualitet. Men for all del, angst kan være mye rart.

Ang onani; Det varierer. Noen aseksuelle onanerer, andre ikke.

Gjest dumogdeilig
Skrevet

Som lesbe får jeg angst i magen av å ha sex med gutter fordi det blir mer en pliktgreie enn en lystgreie. Så man kan nok fint få angst av sex som aseksuell fordi man kjenner at det er feil.

Skrevet

Hmm a-seksuell er da vitterlig at man ikke har interesse for sex, ikke at man ikke liker det. Det er bare totalt uinteressant liksom. Antiseksuell er vel en mer dekkende betegnelse for dem som misliker sex. Mener selv at de som ikke misliker sex er i en annen gruppe en aseksuelle.

Synes det høres ut som du er antiseksuell og ikke aseksuell.

Hilsen aseksuell dame

Gjest imagine...
Skrevet

Jøss.. hadde da aldri regnet med å få så mange svar på innlegget.. men det er jo bare hyggelig at noen bryr seg :)

Er ikke i tvil på min aseksualitet... har vært både hos lege og psykolog for å snakke om det. og begge kopm til samme beslutning.. visste ikke at det fantes noe som het aseksualitet før jeg gikk til legen første gang og fortalte at jeg aldri hadde hatt behov for sex eller noe lignende.. det var etter at "det" nesten skjedde ifjor... men det gikk selvsagt aldri så langt ettersom jeg følte at dette bare ble for

ekkelt.. er kanskje ikke flink til å beskrive de følelsene jeg føler, fordi "ekkelt" er ikke heller helt riktig ord.. men det er vasnkeliug å sette ord på følelser av og til..

men det er flere former for aseksualitet.. jeg har ALDRI følt noe behov for sex,.. jeg bryr meg ikke om sex. men hvis det hender at jeg havner i en "sex situasjon" (f.eks hvis jeg er på fest og har det gøy så er det en som syns at jeg er tiltrekkende ell no, så begynner hun å flørte og tar ikke hint om at jeg ikke er interrestert i noe og plutselig kaster seg over meg for å kline og ta på meg forskjellige steder) DA føler jeg angst og mye annet ekkelt som ikke er lett å forklare...

dette er selvsagt et eksempel.. ikke noe å henge seg oppi ettersom det bare har skjedd en gang....

så konklusjon: jeg BRYR meg ikke om sex, og hvis jeg psøver å ha sex så synes jeg det er det verste som finns.. dermed liker jeg ikke sex.. men jeg er ikke antiseksuell som du rett over (har ikke noe navn på deg.. hehe) nevner....

Skrevet

Angst er det ordet jeg synes beskrev det jeg følte på en best mulig måte... men det kom litt feil ut.. jeg føler angst HVIS jeg skulle komme i "for mye" nærkontakt med noen.. ikke venner og sånt, men kjæreste som jeg VET innerst inne vil noe mer,.... DA kommer angst følelsen.. men ikke hvis jeg tenker på sex.. gjør egentlig aldri det da, så vet jo ikke sikkert.

Onani varierer også litt... for min del så liker ikke jeg det heller... har hendt jeg har prøvd for å se om jeg kunne kjenne hva som var så fantastisk med det. men, nei-.... det er ikke tingen for meg heller....

Skrevet

Det er jo normalt at det finnes aseksuelle også.. Vi har jo alle mulige varianter av legninger her i verden.. hvorfor er det så rart at noen er aseksuelle da?

selv er jeg "seksuell" og synes det er litt vanskelig å sette meg inn i din situasjon, men jeg synes du beskriver ganske godt måten du opplever det på.

Håper du finner noen en dag som du kan ha et godt forhold med!

Du virker som en hyggelig gutt som virkelig fortjener det!

Skrevet

Google litt på "hyposexual disorder" eller "sexual aversion disorder" og les for å få et mer balansert bilde.

Skrevet

Kan noen her gi en god forklaring på hvorfor/om dette er en seksuell legning?

Har lest litt og kan ikke fatte hvorfor det kan kalles det.

Det er ingenting seksuelt med det.... (??)

Kall meg gjerne dum men jeg kan ikke fatte at det kan kalles en legning om det ikke er en tenning eller seksuell interesse. (??)

Prøver ikke å si at jeg mener at en aseksuell person er syk eller ikke. for jeg har alt for lite innsikt i dette for å gi en mening om det.

En seksuell legning er en persons seksuelle og romantiske preferanse.

TS sier han kan forelske seg i jenter. Er han da ikke heterofil mann uten seksuell interesse?

Gjest imagine...
Skrevet
Kan noen her gi en god forklaring på hvorfor/om dette er en seksuell legning?

Har lest litt og kan ikke fatte hvorfor det kan kalles det.

Det er ingenting seksuelt med det....  (??)

Kall meg gjerne dum men jeg kan ikke fatte at det kan kalles en legning om det ikke er en tenning eller seksuell interesse. (??)

Prøver ikke å si at jeg mener at en aseksuell person er syk eller ikke. for jeg har alt for lite innsikt i dette for å gi en mening om det.

En seksuell legning er en persons seksuelle og romantiske preferanse.

TS sier han kan forelske seg i jenter. Er han da ikke heterofil mann uten seksuell interesse?

Hei :) Sexologen sa at man kunne si at jeg var HeteroAseksuell... dvs at jeg kan ha følelser for et annet menneske av motsatt kjønn selv om jeg har NULL interresse for å ha sex med den personen uansett hvor bra vi har det sammen...

ikke tro at jeg ikke liker en romantisk kveld men en jeg er glad i.. men det innebærer absolutt IKKE sex eller forføring eller no.. kanskje dere synes det er vanskelig å ha en romantisk aften uten noen form for sex, jeg vet ikke.. litt vanskelig å oppfatte hva andre synes er "romantisk". men sånn er det iallefall for meg.

det finnes aseksuelle som forelsker seg i samme kjønn (homoaseksuell) og de som forelsker seg i begge kjønn, og de som ikke forelsker seg i det hele tatt... sånn for å gjøre det enkelt...

jeg gjentar bare det har lært av timene jeg har hatt hos sexolog /psykolog, fordi uansett hvor mye man søker på nettet eller andre steder så finnes det veldig lite om det temaet. det har nesten ikke blitt forska på ennå.. men det kommer.. det lovte psykologen meg... hehe.. han sa, bare vent noen år.. det kommer til å bli et stort tema. det har allerede begynt å bli det i USA, mente han.

Skrevet
Hei :) Sexologen sa at man kunne si at jeg var HeteroAseksuell... dvs at jeg kan ha følelser for et annet menneske av motsatt kjønn selv om jeg har NULL interresse for å ha sex med den personen uansett hvor bra vi har det sammen...

ikke tro at jeg ikke liker en romantisk kveld men en jeg er glad i.. men det innebærer absolutt IKKE sex eller forføring eller no.. kanskje dere synes det er vanskelig å ha en romantisk aften uten noen form for sex, jeg vet ikke.. litt vanskelig å oppfatte hva andre synes er "romantisk". men sånn er det iallefall for meg.

Jeg leser tråden med stor interesse og forsøker å forstå. Jeg klarer det nok ikke fullt ut, men det er kanskje fordi jeg er seksuell så det holder? En av årsakene til at jeg ikke skjønner er også min definisjon av seksualitet, og dermed også aseksualitet. Seksualitet er jo så mye mer enn kjønnsorganer i bevegelse.

Seksualitet er tenning og tiltrekning, kåthet i vid forstand, men det er også intimitet og godhet uten at en dermed på klå på hverandre, pule eller hva en nå har eller ikke har lyst til. Seksualitet i min verden er altså både tenning, kåthet og fysiske handlinger, men også intimitet, nærhet og kjærtegn mellom to mennesker som er glade i hverandre. Den lysten vi noen (mange) ganger har til å ta på kjæresten, til å holde h*n i handa, lukte på h*n, se på h*n, lytte til pusten h*ns osv er en del av seksualiteten. Kort sagt: Seksualitet er det som skiller forholdet mellom meg og min kjære fra forholdet mellom meg og tanta mi.

Kan du ha et kjæresteforhold til noen er du dermed ikke aseksuell i mine øyne. Om du "praktiserer" er en annen sak.

Jeg klarer heller ikke å se for meg at en aseksuell person onanerer, altså har sex med seg sjøl. Egoseksuell er kanskje et bedre ord i slike tilfeller?

*trekker meg tilbake og tenker mer*

Gjest imagine...
Skrevet

det med onani vet jeg ikke så mye om..jeg gjør ikke det.. det gir meg ingenting... jeg vet at det er noen aseksuelle som gjør det ( igjen referer til sexologen min og til nettet... men JEG er for all det ingen ekspert selv om jeg selv er aseksuell..). men synes også akkurat det er litt rart...

Det eneste jeg kan si "FOR SURE" er at jeg ikke føler for å ha sex, og jeg kommer sannsynligvis aldri til å ha det heller.. men jeg har lyst til å ha en jeg deler livet med... en som er mer enn en god venn.. en jeg kan prate med om alt.. det mest intime jeg kan tenke meg i en seng, f.eks er å ligge og prate hele natta om alt mulig...

selvsagt er det koselig å holde noen i handa, men det er bare et tegn på at jeg er glad i deg.. jeg gjør ikke det fordi jeg føler at det gir meg noe å ha nærkontakt med den andre...

men som jeg har necnt tidligere, jeg er ikke den flinkeste til å forklare ting, særlig ikke å sett ord eller eksempler på følelser.. det synes jeg er vanskelig..

men håper jeg ikke gjør det for vanskelig for dere å forstå hvordan det er...

det finnes mange typer / grader av aseksualitet.

Skrevet

Vet du Imagine... Jeg synes du forklarer godt jeg. Jeg setter også stor pris på å få del i tankene dine rundt dette temaet.

Skjønte du forresten noe av "det utvida seksualitetsbegrepet" mitt lenger oppe?

Du skriver:

Det eneste jeg kan si "FOR SURE" er at jeg ikke føler for å ha sex, og jeg kommer sannsynligvis aldri til å ha det heller.. men jeg har lyst til å ha en jeg deler livet med... en som er mer enn en god venn.. en jeg kan prate med om alt.. det mest intime jeg kan tenke meg i en seng, f.eks er å ligge og prate hele natta om alt mulig...

selvsagt er det koselig å holde noen i handa, men det er bare et tegn på at jeg er glad i deg.. jeg gjør ikke det fordi jeg føler at det gir meg noe å ha nærkontakt med den andre...

Jeg har tenkt litt videre etter mitt forrige innlegg.

Vi har to seksuelle organer som er mye større enn kjønnsorganene, antakelig viktigere også, rent seksuelt sett: Huden og hjernen.

Tenning og følelser sitter mellom ørene (uten signaler fra hjernen, ingen fysisk opphisselse), og mye av opplevelsen av nærhet kommer fra hudkontakt og berøring på steder som ikke er spesielt intime i utgangspunktet. Det mentale og det fysiske henger altså nøye sammen.

Hvordan opplever du som aseksuell å være "kjæreste-glad-i" kontra venne-glad-i"?

Og hvordan føles det å bli berørt, for eksempel på armen? Godt? Nøytralt? Ubehagelig?

Skrevet
Jeg klarer heller ikke å se for meg at en aseksuell person onanerer, altså har sex med seg sjøl. Egoseksuell er kanskje et bedre ord i slike tilfeller?

Man kan jo onanere ikke bare fordi man er kåt, men f.eks fordi det virker avslappende, nedstressende og søvndyssende.

Skrevet

Enig med deg der, Succubus, men gjør det handlingen mindre seksuell?

Skrevet
Enig med deg der, Succubus, men gjør det handlingen mindre seksuell?

Interessant spørsmål. Hvis man ikke har seksuelle tanker/motiver for å gjøre det, da blir vel heller ikke handlingen seksuell? Eller blir den det fordi det omfatter kjønnsorganer? Er litt usikker. Hva mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...