Gå til innhold

Dialekt/Jørgen Langhelle


maverick

Anbefalte innlegg

Hei nabo :)

Topic: Jeg ville trodd det var andre dialekter som er værre å forstå enn rogalandsdialekten. Vi prater jo ikke akkurat fort her på vestlandet. Heller grenseløst tregt, og enkelte av oss har overført dette til bilkjøring også. Der er dere flinkere i Oslo, men der stopper også konkurransefortrinnet.

Mitt inntrykk er motsatt, altså at noen rogalendinger snakker veldig fort, og det er vel disse (i kombinasjon med mumling) som er vanskelige å skjønne. Personlig synes jeg rogalandsk, noen dialekter fra Sogn og Fjordane og noen måter å snakke trøndersk på er de dialektene hvor jeg kan slite litt med å skille ordene fra hverandre, selv om jeg prøver...

Er selv forlengst utflyttet østlending, og ofte er det en tilvenningssak om man forstår dialekter - man kan ofte bli forvirret av at det snakkes i et annet tonefall enn man er vant til når man kommer til et nytt sted, blant annet. Men når det gjelder tv-serier og liknende synes jeg det kan være greit med mulighet for teksting så lenge det ikke går i sånt gammelt fjernsynsteater-tempo, dialekt eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en kjent sak at filmen Lange, flate ballær ikke ble en seersuksess i Nord-Norge nettopp fordi mange nordlendinger syntes det var vanskelig å forstå hva østfoldingene sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...