Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Å legge et bud 100 000,- under takst kalles et skambud.

[...]

Hadde det vært meg som var selger, hadde du ikke fått det uansett. Skambud fornærmer.

Enig med deg, jeg hadde blitt både overrasket og fornærmet om noen hadde bydd så mye under takst og jeg kan garantere at de ikke hadde fått leiligheten til den prisen. Jeg vet ikke hva som er vanlig andre steder i landet, men her i Oslo er det ikke vanlig å by under takst, første bud starter som oftest alltid rett på takst.

Skrevet
Enig med deg, jeg hadde blitt både overrasket og fornærmet om noen hadde bydd så mye under takst og jeg kan garantere at de ikke hadde fått leiligheten til den prisen. Jeg vet ikke hva som er vanlig andre steder i landet, men her i Oslo er det ikke vanlig å by under takst, første bud starter som oftest alltid rett på takst.

Jeg er helt uenig. 100.000 under takst er da vel ikke skambud dersom ikke taksten er på 500.000.... Jeg vet flere som har blitt solgt under takst, spesielt de siste månedene. Noen skulel selge en leilighet til 2.5 millioner, det siste budet stoppet på 2.1 mill. Og selger måtte bare akseptere, han var redd for ikke å f å solgt. Det er mange lignende eksempler utenfor Oslo. Men du trenger ikke dra langt utenfor for å oppleve det ;) Tydelig at markedet er i ferd med å snu.

Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg synes det er helt fair å legge inn bud under takst. Jeg driter i om selger blir fornærmet, saken er jo at jeg kunne gjøre et godt kjøp om det ikke var andre interesserte. Sjansen er kanskje ikke så stor, men man taper ingenting på å prøve seg. Synes det er overraskende at noen her har tenkt å ta hensyn til selgers følelser når det er millioner involvert.

Skrevet
Jeg synes det er helt fair å legge inn bud under takst. Jeg driter i om selger blir fornærmet, saken er jo at jeg kunne gjøre et godt kjøp om det ikke var andre interesserte. Sjansen er kanskje ikke så stor, men man taper ingenting på å prøve seg. Synes det er overraskende at noen her har tenkt å ta hensyn til selgers følelser når det er millioner involvert.

Helt enig, om selger skulle bli fornærmet er meg knusende likegyldig.

Skrevet
Helt enig, om selger skulle bli fornærmet er meg knusende likegyldig.

Det sitter en del selgere som ser muligheten til å tjene hundretusener av kroner ift hva de selv ga. Og det må de få lov å gjøre. Men hvorfor i all verden skal vi synes synd på dem? Nei, det er kjøperen det er synd på, med dagens bolipriser :ler: Kom igjen folkens, det er bare å legge inn bud lavere enn prisantydningen. Hvis du vil ha det rimeligst mulig og ikke driver veldedighet, da :ler:

Jeg er glad jeg ikke skal selge bolig, jeg vet flere som er dritnervøse nå med det utrolig store tilbudet av boliger, og kjøpere som avventer fordi de vet det er sannsynlig at prisene snart faller.

Skrevet

Vi fikk bud på 100 000 under takst (og vel så det..) da vi solgte, og ble ikke fornærmet, bare utrolig irriterte over å måtte kaste bort tid og bli forstyrret i viktige jobbmøter pga det som tydelig er en useriøs kjøper som vil ha svar med en gang... Jeg har problemer med å se poenget i å kaste bort tiden med å by langt under takst for en bolig i et populært område når man vet at budet ikke blir akseptert.

Skrevet
...jeg vet flere som er dritnervøse nå med det utrolig store tilbudet av boliger, og kjøpere som avventer fordi de vet det er sannsynlig at prisene snart faller.

Hvor da? :overrasket: Det er ihvertfall ikke tilfelle der jeg bor, dessverre! Ellers regner jeg med at prisen på boliger vil stabilisere seg, men det er vel heller tvilsomt at den vil synke, spesielt ikke i de større byene.

Skrevet

Vi startet 190000 under takst for 5 år siden. Dette av 2 grunner..

-Huset hadde ligget ute i 3mnd, og var ikke solgt, og vi hadde GOD tid

-Huset var etter vår mening ikke verdt den summen som prisantydningen tilsa.

Når selger ikke godtok summen vi bød, gikk vi gradvis opp, men stoppet før prisantydning. Etter en samtale mellom megler og selger ble vi tilbudt huset for 660 000, endel under takst, noe vi godtok.

At selger ikke fikk det han ønsket er ikke vårt problem. Siden ingen var villig til å betale mer tilsier at huset ikke var verdt mer der og da

Skrevet

Enig.

Man betaler da ikke 100.000 for å forsikre seg om at selgeren ikke blir fornærmet! Og hvorfor i alle dager skulle man bli fornærmet over det..?

Og om jeg "plager" husselgere på jobb ved å tilby dem penger (by), så er det pokker meg likegyldig :ler:

Skrevet
Å legge et bud 100 000,- under takst kalles et skambud.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke la inn bud på prisantydningen med en gang.

Dere hadde jo tydeligvis råd til å gå opp 150 000,- mer enn deres første bud.

Hadde det vært meg som var selger, hadde du ikke fått det uansett. Skambud fornærmer.

Nå har dette huset stått til salgs en stund, det ligger på LANDET i en LITEN by, det er altså et litt annet marked enn i Oslo. Så å bruke samme taktikk for å kjøpe her som i Oslo vil jeg påstå er rimelig idiotisk. Dessuten visste vi jo ikke om det var andre intr som kom til å legge inn motbud. Dersom det hadde vært det kunne jo prisen fort blitt høyere om vi startet budrunden på prisantydning.

Vi regnte jo egenltig ikke med å få det til 100000 under prisantydning, men hvis selger hadde måttet selge fort kunne man nok vært heldig å få en bolig til under prisantydning i det området.

Skrevet
Nå har dette huset stått til salgs en stund, det ligger på LANDET i en LITEN by, det er altså et litt annet marked enn i Oslo. Så å bruke samme taktikk for å kjøpe her som i Oslo vil jeg påstå er rimelig idiotisk. Dessuten visste vi jo ikke om det var andre intr som kom til å legge inn motbud. Dersom det hadde vært det kunne jo prisen fort blitt høyere om vi startet budrunden på prisantydning.

Vi regnte jo egenltig ikke med å få det til 100000 under prisantydning, men hvis selger hadde måttet selge fort kunne man nok vært heldig å få en bolig til under prisantydning i det området.

Nettopp, man bør se an området, boligen og interessen før man begynner å nevne ord som skambud.

Hvorfor legge inn høyere bud enn man må ? Det er da kjøper sine penger og ingen betaler vel mer enn de faktisk er nødt til.

For tenk om man faktisk ikke turte by under takst fordi man var for opptatt av å ikke fornærme selger, mens man faktisk kunne fått huset til under takst hvis man tok sjansen og prøvde ;)

Skrevet
Hvor da?  :overrasket:  Det er ihvertfall ikke tilfelle der jeg bor, dessverre! Ellers regner jeg med at prisen på boliger vil stabilisere seg, men det er vel heller tvilsomt at den vil synke, spesielt ikke i de større byene.

I Buskerud. Men det er tilfeller også flere andre steder i landet, og ikke langt unna de største byene. Interessant å se hvor det ender. Jeg tror absolutt det er tid for å legge inn bud et stykke under takst ;)

Skrevet
I Buskerud. Men det er tilfeller også flere andre steder i landet, og ikke langt unna de største byene. Interessant å se hvor det ender. Jeg tror absolutt det er tid for å legge inn bud et stykke under takst  ;)

Mulig du har rett. Et av de siste husene jeg kikket på gikk for 400.000,- over takst og det var ikke spesielt på noen måte. Et annet gikk for 750.000,- over takst, og ja, begge to var denne måneden, men igjen, du har sikkert helt rett i dine antagelser.

Skrevet
Mulig du har rett. Et av de siste husene jeg kikket på gikk for 400.000,- over takst og det var ikke spesielt på noen måte. Et annet gikk for 750.000,- over takst, og ja, begge to var denne måneden, men igjen, du har sikkert helt rett i dine antagelser.

Som andre nevner lenger oppe: Det er stor forskjell på Oslo og andre byer og tettsteder. Lørdag var det jo 400 visninger i Oslo, tre i samme gård. Det er klart at kampen om kjøperne blir sterkere, men det vil ikek bli så merkbart i Oslo som andre steder. Jeg tror at meglerne ikke skriker opp og forteller at det nå selges mange boliger under takst, nettopp fordi de vet at det vil påvirke markedet negativt.

Skrevet

Å kjøpe og selge bolig er et spill. Man ønsker jo ikke å vise motparten alle kortene med en gang. En kjøper vil ikke vise selger hvor langt man kan strekke seg og hvor mye man ønsker boligen. En selger vil forsøke å ikke vise hva som er absolutt laveste pris man kan akseptere og vil ikke vise at man har dårlig tid.

Starter man å by på prisantydningen så vil man ende på høyere pris, etter all sannsynlighet. Byr man en del under takst så kan man få testet ut om der er andre interessenter uten å selv bidra til økt pris. Det er jo alltid lov å prøve seg. Det kan faktisk hende at selger aksepterer.

Skrevet

Helt enig.

Jeg la inn et bud som var noe så skammelig som 200 000 under takst da jeg kjøpte for en stund siden. Måtte litt opp før jeg til slutt fikk boligen for 120 000 under takst.

Det er lov å prøve seg og noen ganger kan man spare flere titusener på det. Jeg er i dag veldig glad for mitt skambud, selv om jeg kanskje fornærmet selger. :P

Skrevet
Helt enig.

Jeg la inn et bud som var noe så skammelig som 200 000 under takst da jeg kjøpte for en stund siden. Måtte litt opp før jeg til slutt fikk boligen for 120 000 under takst.

Det er lov å prøve seg og noen ganger kan man spare flere titusener på det. Jeg er i dag veldig glad for mitt skambud, selv om jeg kanskje fornærmet selger. :P

Jeg har forresten samme erfaring.

Vi ventet på "markedscracket" i sommer/høst, og fikk en 3-roms leilighet i sentral-Oslo til 50.000 under takst. De andre leilighetene gikk 300-400.000 over prisantydning bare uker før. Nå er ikke femti tusen all verden med tanke på at leiligheten kostet nesten 3 millioner, men jeg er nå allikevel glad for at jeg ikke var redd for å fornærme selgeren (eller plage han med ørten bud).

Flaks var det. Særlig siden selgeren ikke kunne vente (mens vi kunne ventet evig).

Skrevet

Vi hadde visning på mandag og forvnetet faktisk at budrunden skulle begynne under prisantydning. Trodde faktisk at dette var normalen jeg - at folk prøvde seg litt først. Hadde uansett ikke solgt til under prisantydning da.

Da som la inn første budet tenkte nok forøvrig taktikk og la seg på 110 000,- over. Utrolig mange datt av allerede etter første runde fordi de så for seg at prisen kom til å bli veldig høy. Kun en familie la inn motbud, og etter noen runder var det de som fikk det til slutt.

Skrevet
Jeg er glad jeg ikke skal selge bolig, jeg vet flere som er dritnervøse nå med det utrolig store tilbudet av boliger, og kjøpere som avventer fordi de vet det er sannsynlig at prisene snart faller.

Prisene gikk opp 16% i 2006. I januar alene fikk vi prisoppgang på nesten 5%, og gjennomsnittboligen er nesten 20% dyrere i januar i år enn i januar 2006.

Dette er landsgjennomsnitt, ikke Oslo. Det viser at veksten i januar 2007 var sterkere enn gjennomsnittsveksten i 2006, og det tolker du til at prisene snart går ned? Merkelig analyse...

I Buskerud. Men det er tilfeller også flere andre steder i landet, og ikke langt unna de største byene. Interessant å se hvor det ender. Jeg tror absolutt det er tid for å legge inn bud et stykke under takst  ;)

Buskerud var i januar i år et av fylkene der boliger ble aller raskest solgt - i snitt tok det 26 dager å selge en bolig i fylket. Boligene i Drammen hadde en prisvekst OVER landsgjennomsnitt i januar - 6%. Og det var 6% BÅDE i Drammen, og isolert for omsetningene UTENFOR Drammen.

(Kilde: NEF, EFF, Finn.no og Econ)

Så jeg kan ikke forstå hvordan du kan konkludere med at det er i ferd med å flate ut. Det vil alltid være noen boliger som er overpriset, eller der selger har urealistiske forventninger til pris og antydningen er veldig høy. Dette er eiendommer som kan gå godt under prisantydning. Men å råde folk til å vente på prisnedgang, ville ikke jeg vært ansvarlig for.

Det beste vi kan håpe på de nærmeste 3-5 årene er en utflating og at budrundene blir litt roligere så vi ikke får så mange eiendommer skyhøyt over takst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...