kmbras Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Er så skuffa og sint nå Vi har funnet drømmehuset, det har stått til salgs en stund, og ligger ganske landlig til. Det er heller ikke ferdig innredet, og har bla bare et soverom foreløbig. Siden vi er en familie på 4 må det jo gjøres ferdig for å bli beboelig for oss. La inn et bud i går på 100000 under prisantydning, men var selvfølgelig forbredt på å gå opp endel. Det er ingen andre som har lagt inn høyere bud, men selger sa klart ifra at han ikke ville selge for under prisantydning. Megler var sikker på at hvis vi var villig til å gå opp så fikk vi huset. Men NEIDA, mannen vil fortsatt ikke selge. Og ikke vil han si hvor mye han skal ha for det heller. Skjønner ikke vitsen med å legge huset ut for salg da, når han tydeligvis ikke vil selge.Er så frustrerende!!! Hadde det enda vært noen som bøy mot oss så er det jo en ting å gå over prisantydning, men nå synes jeg ikke det er noe gøy. Trodde prisantydningen skulle være den laveste prisen som selger kunne godta. Men tydeligvis ikke.... Så nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre, frustrerende er det ihvertfall
Lily Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 Hm, da burde jo megler endre prisantydningen til det selger vil ha. For det er jo det den er til. Som regel blir prisantydning satt til det samme som takst, kanskje denne karen har sett for seg å få takst pluss litt til? Har ikke noen råd til hva dere skal gjøre nå dessverre, "taktikk" i forhold til boligkjøping er vanskelig.
Bobeline Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Selger står fritt til å akseptere det budet h*n vil ha. Det er ikke nødvendig for selger å godta det høyeste budet engang, selger kan godta et lavere bud som er gitt av en kjøper enn høysbydende. Jeg forstår at det er frustrerende, men slik er det. Selger har nok bestemt seg for å selge huset, han vil nok bare ha litt mer penger nå som h*n har funnet ut at noen byr...
Bobeline Skrevet 7. februar 2007 #4 Skrevet 7. februar 2007 (...) Har ikke noen råd til hva dere skal gjøre nå dessverre, "taktikk" i forhold til boligkjøping er vanskelig. ← Dere kan trekke budet deres nå som sleger har avslått budet. Så kan dere be megler om å holde dere oppdatert hvis det kommer flere bud, og hvis det kommer flere bud kan dere ta del i en budkrig. Hvis det ikke kommer flere bud kan det være en ypperlig anledning til å presse prisen ned igjen til deres første bud (eller tilnærmet dette budet). Da er det opp til selger å vurdere budet på nytt.
kmbras Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2007 Synes også at prisantydningen bør endres ja. Men megler virket ganske overrasket over at han sa nei. Og det er jo litt håpløst for oss å by mer når han ikke vil si hva han vil selge for. Men mulig vi prøver 50000 til og ser hva som skjer da. Eventuelt bare vente og se om han vil gå med på prisantydning etterhvert. Men vi har ikke så god tid heller, og det er kjipt å gå i uvisshet.
kmbras Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2007 Dere kan trekke budet deres nå som sleger har avslått budet. Så kan dere be megler om å holde dere oppdatert hvis det kommer flere bud, og hvis det kommer flere bud kan dere ta del i en budkrig. Hvis det ikke kommer flere bud kan det være en ypperlig anledning til å presse prisen ned igjen til deres første bud (eller tilnærmet dette budet). Da er det opp til selger å vurdere budet på nytt. Problemet med det er bare at huset allerede har vært til salgs et par mnd, og det kan jo ta flere mnd til før det eventuelt dukker opp andre som vil by. Vi har ikke direkte hastverk, må være ute av vårt hus i juni, men mannen må pendle 2,5 time hver dag før vi flytter, så vi vil gjerne få det unnagjort.
onyx Skrevet 7. februar 2007 #7 Skrevet 7. februar 2007 Jeg skjønner at du er frustrert. Her har du tydligvis en selger som ikke har noen hastverk og fint kan vente på et bedre bud/flere budgivere. Jeg har gjort akkurat det samme selv da jeg og samboer solgte hus i fjor sommer. Vi hadde ikke hastverk og sa nei til mange bud. Solgte tilslutt for ca 200 000 over takst, da var det bare 1 budgiver. Jeg foreslår at du legger inn et høyere bud. Du kan jo alltids vente, men ikke være så sikker på at selger vil akseptere lavere bud senere bare du venter lenge nok. Det er også mulig at andre budgivere kommer til.
Frøken¤Fryd Skrevet 7. februar 2007 #8 Skrevet 7. februar 2007 Selger vil ha mest mulig for huset og har ikke hastverk, og vil derfor ikke opplyse om en bestemt sum.
Gjest Turi Skrevet 9. februar 2007 #9 Skrevet 9. februar 2007 Du kan be selger komme med et motbud. Dvs. at han sier en sum som han tilbyr dere å kjøpe huset for, det er like bindende som deres bud er for dere, og gjelder kun til dere, ikke til markedet generelt. Da får du vite hva han skal ha, og dere kan sitte i ro og mak og finne ut om det er verdt den prisen, og så får dere avsluttet saken. Dersom han ikke vil det, må dere nesten bare lete etter noe annet. Virker ikke som om denne selgeren er så interessert i å selge i det hele tatt, tester kanskje bare markedet? Forøvrig er det meglers jobb å sørge for at prisantydning er reell, dvs en sum selger kan tenkes å selge for. Men det er ikke dermed konsekvens at selger sier ja, det kommer an på om han opplever at han kan få mer ved å vente.
mallina Skrevet 9. februar 2007 #10 Skrevet 9. februar 2007 Av og til setter de prisantydningen lavere enn hva de ønsker å selge huset for, det er vel for å lokke kjøpere til å tro at de kan få det "billig". Jeg ville satset på å funnet ett annet hus..
Siona Skrevet 9. februar 2007 #11 Skrevet 9. februar 2007 Begge gangene vi har solgt (leilighet og hus), har vi blitt anbefalt av meklerene (brukte forskjellige meklere) å sette en lavere prisantydning enn taksten var på. Jeg var i utgangspunktet veldig negativ til dette, da jeg visste at vi aldri ville godta et bud under takst, men vi endte opp med å gjøre som vi ble anbefalt siden vi antok at de visste hva de gjorde bedre enn oss. Heldigvis ble det en skikkelig budrunde begge gangene - som startet høyere enn prisantydningen. Jeg ville følt det litt vanskelig dersom det kun kom et bud på prisantydning og vi måtte avslå dette. Det virker på meg som dette er en ganske vanlig måte å gjøre det på, for å lokke til seg flest mulig interessenter.
Arkana Skrevet 9. februar 2007 #12 Skrevet 9. februar 2007 Begge gangene vi har solgt (leilighet og hus), har vi blitt anbefalt av meklerene (brukte forskjellige meklere) å sette en lavere prisantydning enn taksten var på. [...] Det virker på meg som dette er en ganske vanlig måte å gjøre det på, for å lokke til seg flest mulig interessenter. ← Vi skal selge leiligheten vår og ingen av de fem meglerne vi har hatt på besøk har anbefalt dette.
Malama Skrevet 9. februar 2007 #13 Skrevet 9. februar 2007 Vi vr også borti et hus der selger avslo bud på prisantydning. Vi var ikke de som bød dette, men var intr i huset. Vi ba om mulighet for visning for å evt være med i en videre budrunde, men ette mye frem og tilbake fikk vi ikke det rett og slett fordi selger ikke ville selve likevel. Noen ganger er prisantynding satt lavere enn hva selger vil akseptere, og de derfor avslår budet. Noen ganger håper selger å få mer, og har god tid, og derfor avslår. Og noen ganger vil ikke selger selge likevel, og derfor avslår burdet. Og noen ganger hadde faktsik selger aldri tenkt å selge, og derfor avslår burdet (Ja, jeg har jørt om det i noen tilfeller, at man legger et hus ut for salg bare for å få vite prisen på det i makredet, for deretter å avslå budet, rett og slett fordi man ikke planla å selge på markedet, men kanskje f.eks skulle bruke dette i et arveoppgjør/salg i familien etc) Ulike årsaker til avslag gir selvsagt ulike "løsninger" på hvordan dere evt kan få huset, så det er ikke helt lett dette her nei. Om dere må ut av eget hus i juni har dere ikke GOD tid (dere har det jo selvsagt ikke travelt, men det kan muligens virke som om selger har enda bedre tid?), og om det ikke er så lett med å finne en midlertidig løsning... ja da er dette neppe huset for dere, for det virker i alle fall ikke som om selger har tenkt å selge fort...
kmbras Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. februar 2007 Vi fikk kjøpt huset allikevel, men til 50000 over prisantydning. Det er i utganspunktet helt greit, selv om det hadde føltes "bedre" om det hadde blitt slik med en ordentlig budrunde. Men det viktigste er at vi fikk huset som vi veldig gjerne ville ha. Og det ble tross alt ike SÅÅ mye dyrere. Det jeg synes er frustrerende og som jeg vet forbrukerombudet (eller hva det nå heter) jobber med, er å få et "forbud" i bransjereglene til meglerne om å sette prisantydning lavere enn det man vil selge for. Tror det hadde vært dårlig kommunikasjon mellom selger og megler angående prisantydningen, for megleren virket oppriktig overrasket over at han ikke ville selge. Men nå er ihvertfall huset i boks
Brunhilde Skrevet 9. februar 2007 #15 Skrevet 9. februar 2007 Gratulerer med hus! Godt at det ordnet seg til slutt.
Malama Skrevet 9. februar 2007 #16 Skrevet 9. februar 2007 Gratulerer, så koselig da! Å få det til 50.000 over prisantdning var jo kjempebra, vi betalte langt mer enn det over prisantydning for vårt hus i sommer, men så har jo prisantyundigne på hus her i borettslaget steget markant siden vi kjøpte da, nå¨er antydningen bare 20.000 under det vi betalte på det siste huset vi så (vi VISSTE at prisantyndingen på dette huset var altfor lavt, vi hade jo væt med i budrunde på et annet hus i borettlaget tidligere) Det ville vært fint om prisantydningene var reelle, ingen tvil om det. Men nå: GRATULERER!
orakel Skrevet 9. februar 2007 #17 Skrevet 9. februar 2007 Gratulerer! Såkalte lokkepriser bør man absolutt melde inn til kredittilsynet. Da får ihvertfall megler en smekk på fingrene, selv om det ikke blir så mye mer. Får de mye på et kontor så blir det ihvertfall noe negativ presse etter en tid. Mye rart i meglerbransjen.
Tante M Skrevet 10. februar 2007 #18 Skrevet 10. februar 2007 Det trenger ikke være lokkepris.. Her jeg bor setter megler prisantydning til takst. Noe som er forståelig. Når siste bolig som ble solgt i borettslaget gikk for 250 tusen over takst, er det vel også forståelig at neste selger også forventer å få noe over prisantydning og ikke vil selge under dette. Slik tenker iallefall jeg, og jeg har ikke lyst til lokke noen.....
monja Skrevet 11. februar 2007 #19 Skrevet 11. februar 2007 Tror det er ganske vanlig å legge inn bud 100 000 under prisantydning. Alle budrunder jeg har hørt om har begynt sånn iallefall, og det ble vi og anbefalt av megler.
Gjest Gjesta Skrevet 11. februar 2007 #20 Skrevet 11. februar 2007 Dere kan trekke budet deres nå som sleger har avslått budet. Så kan dere be megler om å holde dere oppdatert hvis det kommer flere bud, og hvis det kommer flere bud kan dere ta del i en budkrig. Hvis det ikke kommer flere bud kan det være en ypperlig anledning til å presse prisen ned igjen til deres første bud (eller tilnærmet dette budet). Da er det opp til selger å vurdere budet på nytt. ← Denne taktikken ville jeg ha fulgt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå