Gå til innhold

Småting alle kan gjøre for miljøet


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Jeg er opptatt av miljøvern. Først og fremst er jeg opptatt av småting som alle kan gjøre. Kom over denne artikkelen, tenkte derfor å poste den her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for artikkelen.

Jeg synes de småtingene som var ramset opp ikke bør være noen utfordring for noen.

Jeg skal skjerpe meg på det jeg er dårlig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg er også opptatt av dette, og følger allerede de fleste av punktene på listen. Imidlertidig reiser jeg endel med fly, men jeg har ikke noe alternativ (jobber i utlandet og reiser ofte til Norge). Men alle monner drar, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Hmm, de fleste punktene gjør jeg allerede... Men kan absolutt bli flinkere til å skru av elektriske apparater. Har en tendens til å la pc stå på hele dagen.

Kjøtt spiser jeg sjeldent, bil har jeg ikke, skrur av lys bestandig, inne temperatur er på minimum, sorterer papir og annet. Men er jo sikkert mer jeg kan gjøre!

Synes den ideen her om dagen om at ALL elektrisitet skulle skrus av i fem minutter kl 20.00 (onsdag?) var smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Vi er stort sett "flinke" til akkurat slike ting, men kunne nok blitt flinkere på enkelte områder (har nok litt for lett for å ta bilen når vi skal på butikken...). Det som irriterer meg er at i min kommune er det ikke noe særlig kildesortering. Der samboeren min bodde før hentet de matavfall, papp&papir, plast og restavfall (også sorterte han selvsagt ut glass&metall), her vi bor hentes kun papp&papir og restavfall, dersom man ønsker å sortere ut plast må man BETALE ekstra for å levere dette. Vi skal bygge varmkompost til sommeren og vil da kompostere matavfall selv, så det hjelper jo litt på søppelmengden, men akkurat dette med plastavfallet irriterer meg siden det faktisk er ganske mye slikt avfall i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi følger mange av punktene på lista (og innetemperaturen her er nok nærmere 15 enn 20 grader, så der er vi dritflinke..), men samboern min kunne kanskje gått til jobben noen dager i uka. Og han er vanskelig å få med på vegetarmåltider, men om jeg lager meg mat aleine blir det ganske ofte uten kjøtt. Dessuten spiser vi endel fisk - og suppe uten kjøtt.

Fly gjør vi sjelden, men kunne kanskje valgt tog og buss oftere.

Dårlig med resirkulering i denne kommunen også, og har ikke varmkompost ettersom vi bor her for en begrenset tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra å bli minna på det her.

I hjem er vi flinke, bor og i et miljøvennlig hus.

Mat kan vi bli flinkere på. Vanligvis så spiser vi ofte fisk og kylling og det er jo bedre enn okse. Men nå når jeg er gravid så klarer jeg ikke fisk. Vegetar spiser vi vel 1 gang i uka.

Bil kan vi og bli flinkere på, vi ønsker oss en flexi fuel bil, men da må det og komme flere stasjoner det går an og fylle miljøvennlig på. Nærmeste nå er 15 mil unna.

Men vi har bare en økonomisk bil da, men den blir brukte en del da mannen trenger det for å komme seg på jobb. Kollektivtrafikken her er latterlig, så det er ikke et alternativ.

Vi reiser vel til utlandet en gang i året med fly og det kommer vi til å fortsette med og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger de fleste punktene på den lista, har blitt mer bevisst på vegetarisk kosthold i forbindelse med studiet mitt, da det tar mye energi og fore opp 1 kg okse istedet for 1 kg korn f.eks.. Men kunne sikkert vært flinkere..

Men det er iallefall en start for de fleste, og ikke så veldig vanskelig å gjennomføre..

Men alle dråper små... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...