Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2007 #1 Del Skrevet 3. februar 2007 Hei! Jeg har nå endelig fått henvisning til en øre nese hals- spesialist. Jeg har vært kjempemye plaget meg mange halsinfeksjoner og hatt kroniske mandelpropper i over et år nå. Fastlegen min har alltid bagatellisert dette og sagt at jeg får bruke et skyllevann hver kveld, men det løser jo ingenting. Til slutt krevde jeg å få en time hos spesialist. Og når jeg kom dit i går, ble jeg så utrolig lettet over hvor bra spesialisten behandlet meg. Han forstod akkurat hvor slitsomt jeg hadde hatt det og hvor vanskelig de illeluktende pussproppene kan være i en sosial sammenheng. Han tok bare en rask titt på mandlene mine, og sa med en gang at jeg burde få fjernet mandlene. Det var ikke noe annet å vente på. Jeg fryktet veldig lang ventetid igjen, men så var han så snill og ba sekretæren sin om å ringe rundt i landet og finne ut hvor de hadde ledig time raskest mulig. Overraskende nok fikk jeg time til operasjonen om bare tre uker! Fastlegen min hadde forberedt meg på at jeg aldri kom til å få fjernet mandlene og hvis jeg i såfall fikk det, måtte jeg være forberedt på å vente opptil et år. For en fastlege, sier jeg bare... Er så oppgitt over henne!!! Men desto mer takknemlig og glad for at øre nese hals-spesialisten var så empatisk og forståelsesfull:) Så nå er det ikke lenge til operasjonen. Må bare ta noen blodprøver og så er det bare å legge seg under kniven. Gleder meg sånn til å få fjernet mandlene, og ser endelig en løsning på disse halsbetennelsene og proppene i mandlene. Men jeg er også litt spent på operasjonen da, for jeg har hørt mange skrekkeksempler på hvordan mange begynner å blø veldig etter slike inngrep. Jeg er nå 25 år, og har hørt at det er større sjangser for komplikasjoner jo eldre man er. Stemmer det? Er det noen her inne som har fjernet mandlene og som kan fortelle meg litt hva jeg kan vente meg etter operasjonen? Hvor lang tid går det før jeg blir frisk? Er det veldig store smerter? Hva spiste dere? Har dere hatt mange andre komplikasjoner? Vet jeg lurer på mye her, men hadde blitt veldig takknemlig hvis noen ville svare meg... På forhånd tuden takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JallaJalla Skrevet 3. februar 2007 #2 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Hei Jeg fjernet mine i fjor i en alder av 31 år. Selve inngrepet gikk fort, og jeg var hjemme etter noen timer. Fikk voldsomme smerter etter dag 4 ca, og disse vedvarte i ca 2 uker. Så avtok smertene gradevis. Ble vel helt smertefri etter ca 3 uker. Jeg spiste Voltaren til den store gullmedaljen. Hverken Paralgin Forte eller Pinex Forte hjalp. Jeg klarte å spise relativt kjapt etter inngrepet. Var forberedt på å leve på is og yoghurt i denne perioden men det slapp jeg. Spiste selvsagt ikke ting som knekkebrød osv, men fikk i meg vanlig middag og relativt ukryddret mat. Det er så absolutt verdt det! Jeg var mektig lei av mandlene og de problemene de ga meg så smertene blir utholdelige når med tanke på akkurat det. Lykke til ! Endret 3. februar 2007 av JallaJalla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isadora Skrevet 3. februar 2007 #3 Del Skrevet 3. februar 2007 Jeg har også tatt mandlene nå... jeg er godt oppe i 30 årene. Jeg var kjapt ute igjen etter operasjonen. Jeg fikk streptokokk infeksjoner omtrent en gang i mnd - og valgte å ta de bort. (et lurt valg for mandlene var visst fulle av bakterier) Joda jeg hadde smerter i etterkant og drakk masse styrkedrikker. Klarte ikke å spise på en liten stund. Men man fikk smertestillende og holdt ut. Som Jalla Jalla så ble smertene gradvis verre .. for så å sakte men sikkert bli borte igjen. Det tok tid. Men med tanke på hvor mye jeg var plaget før operasjonen så angret jeg aldri på noe tidspunkt for at jeg opererte. Nå er det to år siden jeg tok de og har ikke hatt en halsinfeksjon etterpå... så jammen har man fått et mye bedre liv. 1-2 uke med smerter er ikke noe å snakke om når man tenker på alle de mnd man har hatt halsvondt og feber. Lykke til - du kommer ikke til å angre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2007 #4 Del Skrevet 3. februar 2007 Tusen takk for svarene!! Ble litt overrasket over at det kommer til å bli verre etter en liten stund. Trodde det var verst rett etter operasjonen, jeg... Men hva kan være grunnen til at det blir verre etter tre-fire dager? Har hørt rykter om at man kan begynne å blø kraftig igjen når ruren/skorpen på operasjonssåret løsner...Har dere opplevd noen komplikasjoner i forhold til dette? Klarte dere også å få i dere nok næring kun ved flytende drikke de første dagene? Er redd for å bli veldig slapp fordi jeg ikke får i meg nok energi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 3. februar 2007 #5 Del Skrevet 3. februar 2007 Les denne tråden her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...533&hl=mandlene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isadora Skrevet 3. februar 2007 #6 Del Skrevet 3. februar 2007 Tusen takk for svarene!! Ble litt overrasket over at det kommer til å bli verre etter en liten stund. Trodde det var verst rett etter operasjonen, jeg... Men hva kan være grunnen til at det blir verre etter tre-fire dager? Har hørt rykter om at man kan begynne å blø kraftig igjen når ruren/skorpen på operasjonssåret løsner...Har dere opplevd noen komplikasjoner i forhold til dette? Klarte dere også å få i dere nok næring kun ved flytende drikke de første dagene? Er redd for å bli veldig slapp fordi jeg ikke får i meg nok energi. ← Smertetoppen kommer ca en uke etter operasjonen sa de til meg. men jeg hadde ikke så kjempemye mere smerter etter en uke altså. Ja man kan i meget skjeldne tilfeller begynne å blø noen dager etter operasjonen. Men det er hvis man er for aktiv fortalte de meg. Det er viktig å ikke løfte tungt og være mest mulig i ro. Jeg kjenner mange som har tatt mandlene - men ingen har begynt å blø Så det er sjelden dette skjer. Jeg gikk på apoteket og spurte om råd ang. det med næring. Jeg kjøpte flere næringsdrikker der som jeg drakk. Pluss nutrilettpulver de første dagene. Drakk også cola med sukker for å få energi. Jeg var ikke noe særlig slapp. Dette går kjempebra - lykke til. Tenk på så fint du får det uten disse halsinfeksjonene *klemmer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2007 #7 Del Skrevet 3. februar 2007 Ja, helt klart! Jeg ser virkelig fram til det og det er verdt smertene , så absolutt:) Kan prøve å få tak i noen styrkedrikker på apoteket, ja...Sikkert lurt. Men er de noe gode på smak?? Har hørt at mange av disse drikkene ikke spesielt gode...Hehe! Men hva gjør jeg vel ikke for å komme i form. Angående supper... Må jeg spise dem kald, eller kan jeg spise dem varm? Har jo hørt at kalde ting er best for halsen, men hva kan skje hvis jeg spiser noe varmt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isadora Skrevet 3. februar 2007 #8 Del Skrevet 3. februar 2007 De var ikke så kjempegode disse styrkedrikkene.. men de gikk da ned *ler* Spør på apoteket hvilken de anbefaller du.. med best mulig smak. Fant en med pæresmak som ikke var så ille. Suppe må du ikke spise varm den første tiden. Jeg lagde meg tomatsuppe som jeg kjølte av.. sånn at den var helt lunken. Da gikk det fint å spise den. Varm mat gjør bare vondt hvis man prøver å spise det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2007 #9 Del Skrevet 3. februar 2007 Bare et par spørsmål til...hehe! Er det sånn at halsen hovner opp veldig etter operasjonen? Slik at det blir veldig vondt å svelge... Eller er det bare at sårene er vonde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isadora Skrevet 3. februar 2007 #10 Del Skrevet 3. februar 2007 Bare et par spørsmål til...hehe! Er det sånn at halsen hovner opp veldig etter operasjonen? Slik at det blir veldig vondt å svelge... Eller er det bare at sårene er vonde? ← Man følte vel en slags hoven følelse.. men halsen min hovnet ikke opp noe altså. Det er nok pga sårene at det er vondt å svelge. Drikk masse veske med isbiter. Første dagen så drakk jeg mye cola m/isbiter. Det gjorde godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JallaJalla Skrevet 3. februar 2007 #11 Del Skrevet 3. februar 2007 riktig som nevt i innleggene over at det er svært sjelden det forekommer blødning etter operasjonen. I allefall om man tar det med ro i tiden etterpå. Halsen føles hoven og det er vondt/sårt å svelge. Jeg fikk ingen skorper på sårene. Ble bare vevet som fikk en lys lys farge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isadora Skrevet 3. februar 2007 #12 Del Skrevet 3. februar 2007 Jeg fikk ingen skorper på sårene. Ble bare vevet som fikk en lys lys farge. ← Samme som skjedde med meg... fikk en lys lys farge. Kjente heller ikke noe til skorpene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2007 #13 Del Skrevet 4. februar 2007 Hvordan var det å våkne fra narkosen da? Tok det lang tid før dere ble "normale" igjen..? Stemmer det at alle ligger å babler tull rett etter oppvåkningen? Er redd for hva jeg vil evt. si... Hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 4. februar 2007 #14 Del Skrevet 4. februar 2007 Mannen min tok mandlene for noen år siden, han hadde veldig vondt den første uken. Han klarte nesten ikke å snakke, det gikk på tegnspråk og lapper noen dager. Spise kunne han bare glemme, kun flytende føde på han. Ikke en gang røyken smakte da..... Han klarte heller ikke å ligge senga om natta for han følte han ble kvalt når han la seg ned, så han satt/lå i godstolen. Han fikk smertestillende stikkpiller for tabletter klarte han ikke å svelge. Han fikk ingen komplikasjoner, men den tiden etter operasjonen var ille. Han var inne på dagkirurgi. Håper jeg ikke skremmer deg, men det var slik jeg opplevde mannen min. (husk at menn er veldig stakkarslig, han var nok døden nær mange ganger første tiden ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2007 #15 Del Skrevet 4. februar 2007 Hvordan var det å våkne fra narkosen da? Tok det lang tid før dere ble "normale" igjen..? Stemmer det at alle ligger å babler tull rett etter oppvåkningen? Er redd for hva jeg vil evt. si... Hehe! ← Hmm, husker ikke helt hvor lang tid det tok jeg, men tror ikke det var så veldig lenge før jeg var normal igjen. Husker jeg klagde litt over at jeg hadde vondt til sykepleieren som snakket med meg rett etter jeg hadde våknet, men jeg fikk ikke mulighet til å si så mye annet. Du ligger stort sett alene til du har våknet ordentlig, det kommer bare folk bortom deg og ser etter om du har det bra. I tillegg har de taushetsplikt og er veldig vant til at folk sier rare ting vil jeg tro. Akkurat det ville jeg ikke bekymret meg så mye for. Mannen kom ikke inn før jeg hadde ringt han og sagt at nå vil jeg hjem, og det var kanskje et par timer etter operasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2007 #16 Del Skrevet 4. februar 2007 Snakka med en av sykepleieren på klinikken i dag, og hun fortalte at jeg faktisk kom til å være i ganske god form den første dagen fordi bedøvelsen og smertestillende fra operasjonen satt i en stund. Men er det sånn at jeg klarer å snakke etter operasjonen? Har jo hørt at mange ikke klarer å snakke noe særlig den første uka, men begynner dte først etter den første dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2007 #17 Del Skrevet 4. februar 2007 Snakka med en av sykepleieren på klinikken i dag, og hun fortalte at jeg faktisk kom til å være i ganske god form den første dagen fordi bedøvelsen og smertestillende fra operasjonen satt i en stund. Men er det sånn at jeg klarer å snakke etter operasjonen? Har jo hørt at mange ikke klarer å snakke noe særlig den første uka, men begynner dte først etter den første dagen? ← Jeg hadde vondt med en gang jeg våknet, sikkert fordi smertestillende ikke hadde satt ordentlig inn. Deretter greide jeg fint og snakke, ringte til mannen for at han skulle hente meg. Så sov jeg nesten hele dagen, og om natten var jeg kjempedårlig, men det var vel kun fordi jeg ikke tåler Voltaren, og begynte derfor å spy, og deretter å blø pga spyingen. Anbefaler derfor Voltaren i stikkpilleform hvis du ikke vet om magen tåler det. Når jeg ike tok mer av de pillene var jeg i kjempeform dagen etter, husker jeg var på butikken sammen med faren min, og greide helt fint å snakke ja. Dagen etter det igjen begynte jeg og få vondt, og så hadde jeg kjempevondt i omtrent to uker, og den første uken var det i hvert fall svært lite snakking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipsi Skrevet 4. februar 2007 #18 Del Skrevet 4. februar 2007 Tusen takk for svarene!! Ble litt overrasket over at det kommer til å bli verre etter en liten stund. Trodde det var verst rett etter operasjonen, jeg... Men hva kan være grunnen til at det blir verre etter tre-fire dager? Har hørt rykter om at man kan begynne å blø kraftig igjen når ruren/skorpen på operasjonssåret løsner...Har dere opplevd noen komplikasjoner i forhold til dette? Klarte dere også å få i dere nok næring kun ved flytende drikke de første dagene? Er redd for å bli veldig slapp fordi jeg ikke får i meg nok energi. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmøy Skrevet 4. februar 2007 #19 Del Skrevet 4. februar 2007 Jøss...er det d så vondt?? Fikk litt vondt i magen jeg nå ....7-åringen min skal ta mandlene 19. mars. Er det like vondt for et barn? Vet jo at noen ting er verre for voksne enn barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isadora Skrevet 5. februar 2007 #20 Del Skrevet 5. februar 2007 Barna har det heldigvis ikke så vondt. Det er voksne som får det værst. Snuppa mi tok mandlene som liten og var på beina dagen etter - full fres. Vær obs på at noen ikke tåler voltaren. Jeg visste på forhånd at jeg ikke tålte sånne preparater - jeg spyr av de. Så jeg fikk pinex forte i stikkpiller form. De gir kun stikkpillere.. for å svelge tabletter er ikke noe særlig. Jeg synes det var et herk med stikkpillere jeg da... så jeg fikk legen min til å skrive ut brusetabletter i stedenfor. Mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå