Gå til innhold

Operere bort mandlene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får jeg med meg smertestillende fra stedet der jeg blir operert eller må jeg ordne det med fastlegen min på forhånd? Får jeg et lite lager som skal vare ganske lenge..?

Har jo hørt at det blir veldig vondt å svelge tabletter, så er det vanlig å få all den smertestillende medisinen som stikkpiller eller brustabletter? Noen som vet det...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Får jeg med meg smertestillende fra stedet der jeg blir operert eller må jeg ordne det med fastlegen min på forhånd? Får jeg et lite lager som skal vare ganske lenge..?

Har jo hørt at det blir veldig vondt å svelge tabletter, så er det vanlig å få all den smertestillende medisinen som stikkpiller eller brustabletter? Noen som vet det...?

Du får tabletter som varer ut dagen omtrent, og du kommer sannsynligvis heller ikke til å ha noe særlig smerter de første 2-3 dagene. Du får resept på andre medisiner, jeg kunne velge om jeg ville ha stikkpiller eller vanlig voltaren. Jeg liker egentlig ikke stikkpiller så jeg ville ha vanlige, og det var heller ikke vanskelig å svelge dem, men problemet var at magen min tålte dem ikke, og jeg begynte derfor å spy (hvilket er veldig vondt når man allerede har operert mandlene). Jeg måtte derfor få stikkpiller i stedet etterpå. Så jeg anbefaler å få stikkpiller med en gang hvis du ikke er helt sikker på at magen din tåler sterke smertestillende på fastende mage (for man får jo heller ikke i seg så mye mat).

Skrevet

Jeg tok mandlene for ganske nøyaktig ett år siden, og når jeg tenker tilbake på det vil jeg oppsummere følgende:

* Det verste var ikke SMERTEN (den var jeg jo så vant med mtp x-antall halsbetennelser i året), men KVALMEN. Tålte lite så mye smertestillende, og var vel ikke helt venn med narkosen heller...

* Det stinket av munnen min lenge etter operasjonen. "deilig".

* Det å spise var en prøvelse, men ikke umulig. Spiste most, vanlig mat, som var lunket. Semulegrøten ble min venn denne tida. (selv om man sier man ikke skal spise melkeprodukter pga slimproduksjon). Pøste på med smør og sukker, men gikk allikevel ned 7 kg på 9 dager.

* Jeg kan ikke huske at jeg var spesielt sulten egentlig, de smertestillende døyver antakelig litt av sultfølelsen man har når man spiser så lite som man klarer å få i seg.

* Ellers fikk jeg en kvelningfornemmelse på kveldene, antakelig pga måten jeg lå på, eller kanskje var det bare tanken på at noen hadde tuklet med halsen min som gjorde det...

Jeg har i ettertid sagt til alle at jeg var veldig glad for at jeg gjorde det, men at jeg aldri ville gjort det igjen.

Skrevet

Tok mandlene for noen år siden. Er nå 22.

Hadde som de andre ikke så fryktelig vondt de to første dagene, men så kom spertene for fult. Jeg klarte ikke spise, og klarte kun å snakke når smertestillende hadde full effekt. Var sykemeldt i tre uker.

Hadde også komplikasjoner, ala blødninger i halsen og måtte inn på sykehuset igjen. Pluss at det dannet seg arrvev fra siden i halsen og over til drøvvelen, noe so mgjorde at jeg måtte inn igjen og klippe opp dette.

Når jeg endelig klarte å spise igjen, spiste jeg vanlig mat, som var tatt i blenderen, slik at det var helt moset.

Anbefaller også stikkpiller, som hun over her.

Unner ikke min verste fiende den smerten og opplevelsen, og ville ALDRI gjort det igjen.

Skrevet

Jeg fjernet mandlene da jeg var 17 år. Etter operasjonen hadde jeg mye smerter (spesielt etter noen dager da såret begynte å gro), men var helt fin etter to-tre uker. Har ikke hatt noe problemer i ettertid.

Skrevet

Nå er det bare to dager igjen til jeg skal under kniven... *spent* Må bare spørre om et spørsmål til. Er det sånn at de sykepleierne på klinikken hvor jeg skal opereres kommer til å sette stikkpiller på meg? Eller er jeg såpass bedøvet fra operasjonen at jeg ikke trenger slike smertestillende før jeg har reist hjem? (Liker ikke at andre setter det på meg liksom...).

Skrevet

Jeg var på sykehuset over natten etter operasjonen, og fikk da smertestillende gjennom en kanyle på hånden.

Skrevet

Jeg tok mandlene for noen år siden, og dro hjem samme dag som operasjonen. Var litt "groggy" den dagen pga narkosen, så tenkte ikke over smertene i større grad.

Så begynte det å bli rimelig vondt dagen etter.. Jeg kunne ikke prate før etter 3 uker, var helt utrolig hes i halsen, og var så redd for at de hadde kommet borti stemmebåndene mine (noe de selvfølgelig ikke hadde..)

Kastet opp en del blod de første dagene, var ganske ekkelt.

Levde på is og suppe og yoghurt.

Var sengeliggende i ca 1 uke, og redusert en stund etter det.

Nå i dag er det deilig å ikke ha halsbetennelse hver 14.dag, men føler at når jeg nå blir syk, blir jeg skikkelig syk. Det setter seg ikke i halsen lenger, men rett i brystet. Derfor har det blitt en del bronkitter og et par lungebetennelser etter operasjonen. Men jeg angrer ikke et sekund.

Lykke til meg operasjonen !

Skrevet
Er det sånn at de sykepleierne på klinikken hvor jeg skal opereres kommer til å sette stikkpiller på meg?

Jeg fikk lov til å sette de selv ;)

• 3 år senere...
Gjest Mariia
Skrevet

Vet denne tråden er gammel, men kan jo hende folk leser den fortsatt..

Jeg er 17 år gammel, og opperete mandlene for 7 dager siden, altså en uke.

Jeg begynner å bli mye bedre og er helt oppegående. Spiser hva som helst (det har jeg gjort fra 2.dag!) og har ikke merket noe til disse smerte-toppene som folk skriver om. Jeg merker ubehag om det har gått noen timer over da jeg egentlig skulle ta smertestillende (TIMER), men ellers har jeg ikke hatt noe vondt overhode. Jeg har begynt å trappe ned på smertstillende nå, og det går helt fint :)

Ifølge alle andre som har skrevet før meg her, virker det som om jeg har sluppet billig unna.

Jeg anbefaler alle å ta operasjonen om dere er plaget! Opplevelser etter operasjonen er inviduelt, og det er ikke sikkert det gjør så døds vondt som alle skal påstå, alle har forskjellig smerteterskel. Lykke til :)

Skrevet

Jeg fjernet mine når jeg var 18

raskt inn, raskt ut og var egentlig ganske greit..

Har hatt rumpe forbi i mange mange mange år og lurte på om jeg kunne få noe annet enn de smertestillende jeg fikk, fikk en resept på noe annet.

Dagen etter var jeg kjempe dårlig, var sisykt kvalm, klarte ikke spise noe, ble kempe svimmel.. etter et par dager så jeg dobbelt og var helt borte, ristet og klarte ikke en gang sette meg opp i senga. Når Typen til mamma som jobbet hjemme og så hvor dårlig jeg begynte å bli ringte til en lege fra sykehuset så hadde legen blitt helt stille når han fikk høre hva slags smertestillende jeg hadde fått.. Tydeligvis var det de som sammen med oprasjonen som hadde gjort med dårlig..

Fikk beskjed om å ta de orginale smertestillende, fikk ny resept og bare 1 time etter at jeg tokk den første så var jeg helt fin.. var litt nummen bak i halsen men ingen smerter nesten.. så jeg tipper at hadde jeg tatt riktig medisin fra begynnlsen av så hadde jeg hatt null problemer..

Fikk også beskjed at å fjerne mandlene ble værre jo eldre du er..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...