Gå til innhold

Skremmende av Barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei

jeg ville bare legge inn denne jeg fant som sier lit om hvordan jenta har det, men det kan jo vere slik at media har lakt på litt her.

les her

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2468094.ece

her fins ogsa noen andre linker om saken, jeg syns det nesten er trist

jeg skjønner ikke helt dette hvordan kan de mene at dete er barnets beste framfor og bo hos beredskapsforeldre eller på et sted med også jenter, og hvordan kan i detehele tatt institusjon vere bra for barn helt ned til seks år med problemer som har behov for omsorgspersoner.

og kunne ikke et sensitivt beredskapshjem kanskje ha hjelpt henne til og sette ord på tanker og følelser hun har i denne vanskelige situasjonen som kunne ha gjort det letere og ta en ritkige avgjorelse etterpå

bare noen tanker fra meg

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy f... :kjempesinna: Og dette er vårt barnevern ??

Stakkars jente.

dette er overgrep,misshandling og perversiteter fra det offentliges side.

Dette er skummelt.....veldig skummelt.

her er ikke jenta i fokus,denne saken har det gått prestisje i, her skal ikke BV tape ansikt,koste hva det koste vil.

jeg sitter med en vond klomp i magen.

Stakkars jente. :grine:

jenta mi er jo 11 år også.

Skrevet (endret)

De 2 siste måndene har jeg søkt etter mer informasjon rundt saken, men det synes som om det er lagt lokk på den. ingen informasjon fra "barnevernet. Ingen informasjon fra mor,besteforeldre,tanter/onkler. Ingen informasjon fra jenta. Ingen informasjon fra rettsvesenet. Ingen informasjon fra pressen.

Vi vet at jenta har blitt forsøkt truet til å reise til Gambia (hvis ikke må hun bli boende på den nevnte institusjonen til hun er 18 år).

Spekulation borttagen i enlighet med Kvinneguidens regler

/Furstina (moderator)

Den aktuelle kommunen søker nå etter støttekontakter for barn i fosterhjem. La oss håpe at dene jenta er en av de som blir tilgodesett med en slik løsning som hun ønsker.

De har også gått ut med informasjon om barnevernstjenesten, muligens for å roe ned et gryende opprør i kommunen det er snakk om.

Jeg kommer, som deg Tule, til å følge med på denne saken. Overgrep mot barn må vi unngå for enhver pris. Også de overgrep som gjøres med lovlige midler.

Edit. Bare et uteglemt ord.

Endret av Furstina
Skrevet (endret)
De 2 siste måndene har jeg søkt etter mer informasjon rundt saken, men det synes som om det er lagt lokk på den. ingen informasjon fra "barnevernet. Ingen informasjon fra mor,besteforeldre,tanter/onkler. Ingen informasjon fra jenta. Ingen informasjon fra rettsvesenet. Ingen informasjon fra pressen.

Vi vet at jenta har blitt forsøkt truet til å reise til Gambia (hvis ikke må hun bli boende på den nevnte institusjonen til hun er 18 år).

Spekulation borttagen i enlighet med Kvinneguidens regler

/Furstina (moderator)

Den aktuelle kommunen søker nå etter støttekontakter for barn i fosterhjem. La oss håpe at dene jenta er en av de som blir tilgodesett med en slik løsning som hun ønsker.

De har også gått ut med informasjon om barnevernstjenesten, muligens for å roe ned et gryende opprør i kommunen det er snakk om.

Jeg kommer, som deg Tule, til å følge med på denne saken. Overgrep mot barn må vi unngå for enhver pris. Også de overgrep som gjøres med lovlige midler.

hei

vis du leser på linkene i den artikkelen jeg la in her så ser du at barnevernet har betraktet dete som en midlertidig løsning, da haper jeg at di kanskje har funnet noe annet vis saken er utsatt til for eksempel pavente av at hun skal bli tol v år

hilsen

Ändrat i citerad text /Furstina (moderator)

Endret av Furstina
Skrevet
Fy f...  :kjempesinna:  Og dette er vårt barnevern ??

Stakkars jente.

dette er overgrep,misshandling og perversiteter fra det offentliges side.

Dette er skummelt.....veldig skummelt.

her er ikke jenta i fokus,denne saken har det gått prestisje i, her skal ikke BV tape ansikt,koste hva det koste vil.

jeg sitter med en vond klomp i magen.

Stakkars jente. :grine:

jenta mi er jo 11 år også.

hei

her er en link til en tidligere trad om saken her inne

les her

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...0entry3947199

dette er en vanskelig sak og som pa grunn av en skeiv medidektning er blit lit verre men vis du leser jennom traden så vil du se lit va det dreier seg om

hilsen

Skrevet

hei

jeg har fåt tak i at saken skal starter 27 mars og jenta har fåt beredskapshjem fram til da, det blir sakt at grunnen til at jenta er vert plasert i barneverninstitusjon er fordi di ikke har hat beredskapshjem jeg syns det er rart at barnevernet fik medhold i og plasere henne da og jeg trodde at barnevernet altid var palakt og ha beredskapshjem klart i tilfelle di ma akuthente barn

hilsen

Skrevet
hei

jeg har fåt tak i at saken skal starter 27 mars og jenta har fåt beredskapshjem fram til da, det blir sakt at grunnen til at jenta er vert plasert i barneverninstitusjon er fordi di ikke har hat beredskapshjem jeg syns det er rart at barnevernet fik medhold i og plasere henne da og jeg trodde at barnevernet altid var palakt og ha beredskapshjem klart i tilfelle di ma akuthente barn

hilsen

Jeg kan faktisk forstå at det ikke altid er like lett å ha et beredskapshjem tilgjengelig. Etter hva jeg har hørt er det vanskeligere og vanskeligere å få utenforstående til å stille opp på slike ting. Men slik denne saken har utviklet seg tror jeg mange står i kø for å hjelpe jenta.

Men at "barnevernet" truer med at barnet (ihht hva som er kommet frem i pressen) må bli på institusjonen til det blir 18 år forstår jeg ikke. Også barnevernet vet at det finnes muligheter til beredskapshjem, om ingen av de andre 1640 familiene i slekta er egnet til omsorg slik de antyder.

At saken skal komme opp den 27 mars var ny informasjon for meg, og jeg skal følge med som en hauk. Jeg tror det er mange som følger denne saken med stor interesse. Om noen år blir kansje jenta intervjuet på TV og bedt om å forklare seg mhp hvilken erfaring hun har med barnevernet, og deres evner til å ivareta barn som trenger hjelp.

Forøvrig ser jeg at Furstina på enn vennlig måte har "moderert meg" :) . Jeg får forsøke å holde meg i skinnet selv om jeg blir engasjert ;) .

Skrevet
Jeg kan faktisk forstå at det ikke altid er like lett å ha et beredskapshjem tilgjengelig. Etter hva jeg har hørt er det vanskeligere og vanskeligere å få utenforstående til å stille opp på slike ting. Men slik denne saken har utviklet seg tror jeg mange står i kø for å hjelpe jenta.

Men at "barnevernet" truer med at barnet (ihht hva som er kommet frem i pressen) må bli på institusjonen til det blir 18 år forstår jeg ikke. Også barnevernet vet at det finnes muligheter til beredskapshjem, om ingen av de andre 1640 familiene i slekta er egnet til omsorg slik de antyder.

At saken skal komme opp den 27 mars var ny informasjon for meg, og jeg skal følge med som en hauk. Jeg tror det er mange som følger denne saken med stor interesse. Om noen år blir kansje jenta intervjuet på TV og bedt om å forklare seg mhp hvilken erfaring hun har med barnevernet, og deres evner til å ivareta barn som trenger hjelp.

Forøvrig ser jeg at Furstina på enn vennlig måte har "moderert meg"  :) . Jeg får forsøke å holde meg i skinnet selv om jeg blir engasjert  ;) .

hei

er enig i det du sier, men jeg tenkte på at barnevernet skal ha et vist antal beredskapshjem tilgjengelig til en ver tid til og ta barn i akut situasjoner barna kan bli der i intil tre måneder som sakt over, men det kan vel henne at di blir prioritert til mer akute situasjoner, uanset er det som du sier at det kan ver mulig og finne et fosterhjem om ingen i familien kan ha henne

hilsen

Skrevet

Nå er det ikke barnevernet men fosterhjemstjenesten som har med beredskapshjem og fosterhjem å gjøre ;)

Skrevet
Nå er det ikke barnevernet men fosterhjemstjenesten som har med beredskapshjem og fosterhjem å gjøre ;)

hei

ja jeg vet det, det ble litt utydelig, men siden det til en ver tid desverre er barn som på kort varsel må flyttes fra hjemmet di er i, trodde jeg at et vert fylke til en ver tid hadde krav til og ha så og sa mange beredskapshjem tilgjengelig, her blir det sakt at di har brukt en institusjon som er dyr fordi di ikke hadde et beredskapshjem og jenta ble ikke flyttet pa grunn av omsorgsvikt men fordi di ville skjerme henne fra pavirkning av familien da syns jeg det er rart at dette var bedre en at hun bodde hos besteforeldrene intil videre sel om de ikke ville ble godkjent ettervert, da syns jeg det er nesten rart at kravet gikk igjennom

hilsen

Skrevet
hei

ja jeg vet det, det ble litt utydelig, men siden det til en ver tid desverre er barn som på kort varsel må flyttes fra hjemmet di er i, trodde jeg at et vert fylke til en ver tid hadde krav til og ha så og sa mange beredskapshjem tilgjengelig, her blir det sakt at di har brukt en institusjon som er dyr fordi di ikke hadde et beredskapshjem og jenta ble ikke flyttet pa grunn av omsorgsvikt men fordi di ville skjerme henne fra pavirkning av familien da syns jeg det er rart at dette var bedre en at hun bodde hos besteforeldrene intil videre sel om de ikke ville ble godkjent ettervert,  da syns jeg det er nesten rart at kravet gikk igjennom

hilsen

Et godt poeng Tule.

Men som du vet er det dessverre mye som synes rart i denne saken slik den fremstår.

Skrevet
Et godt poeng Tule.

Men som du vet er det dessverre mye som synes rart i denne saken slik den fremstår.

hei

ja det er det, jeg syns og det er rart, jeg viste lit om det for, jeg kjenner og ei som jobbet med og oprette beredskapshjem men det er en stund siden, jeg har og lest lit om det trodde det var slik at det skulle vere et vist antal i et vert fylke men er ikke sikker, jeg vet bare at det er slik at di skal vere tilgjengelige hele tiden og vis et av dem vil ta ferie for eksempel reise bort, sa ma di avtale det med di andre i distriktet slik at ikke ale drar bort med en gang

hilsen

Skrevet

Husk at det altid er to sider av en sak. Barmevernet har taushetsplikt, og har ikke lov til å si noe som helst. Det er mye vi ikke får vite i denne saken.

Skrevet (endret)
jeg viste lit om det for, jeg kjenner og ei som jobbet med og oprette beredskapshjem

Jasså? Diskuterte hun denne saken med deg? Det er i såfall i strid med taushetserklæringen hun har underskrevet,

edit: du kan selvsagt ha ment at hun på generelt grunnlag fortalte om opprettelse av beredskapshjem, og ikke snakket spesifikt om denne saken.

Endret av Superma
Skrevet
Husk at det altid er to sider av en sak. Barmevernet har taushetsplikt, og har ikke lov til å si noe som helst. Det er mye vi ikke får vite i denne saken.

Men vi har fått vite at de ikke ønsker en uavhengig 3.parts vurdering av saken. Dette er uttalt av Helse- og soialsjefen i den aktuelle kommunen. På den måten tvang "barnevernet" gjennom en avgjørelse i domstolen som medførte at "barnevernet" midlertidig tapte saken hvor de ønsket å tvangssende denne norske jenta (norsk mor) til Gambia hvor hun ble pålagt å leve med sin stemor (en stemor som faktisk mener at barnet bør få bo i Norge).

Om du har lest gjennom hele saken, inkludert tidligere tråd, vil du se at det er mange spørsmålstegn ved "barnevernets" håndtering av denne saken.

Skrevet
Jasså? Diskuterte hun denne saken med deg? Det er i såfall i strid med taushetserklæringen hun har underskrevet,

edit: du kan selvsagt ha ment at hun på generelt grunnlag fortalte om opprettelse av beredskapshjem, og ikke snakket spesifikt om denne saken.

hei

det er det siste ja ;) jeg trodde det var klart i det jeg sa, det har og stått inlegg om dette i media altsa opretingen og bruken av sånne hjem og jeg husker ikke noe akkurat nå om sted men jeg mente altsa at jeg kan lit om det og jeg lurte pa om det ikke er sann at det til en ver tid skal vere et vist antal ledige hjem

hilsen

• 1 måned senere...
Skrevet

hei

ville bare dyte opp denne og svare siden saken eter planen kom op for retten i går, jeg vet ikke nar det komer en avgjørelse men det kan vel ta litt tid jeg skal kome tilbake med mer informasjon nar jeg finner det

hilsen

Skrevet

Jeg ringte like godt lokalavisa i det aktuelle området og fikk bekreftet at saken har vært oppe (27/28). Dessverre har de 2 siste artiklene ikke blitt lagt ut på nettet, så jeg bestilte like godt papirutgaven for de 2 siste dagene (begge disse har dekning av saken).

Avgjørelsen skal skje FØR påske ! Dette tilsier at vi bør få en avgjørelse iløpet av morgendagen.

Skrevet

Saken har nå vært oppe i Tingretten og dom faller om kort tid.

Følgende synes å være et sammendrag av saken:

a) Barnevernet vil sende den 12 år gamle jenta til sin stemor i Gambia MOT jentas og stemoras ønske. Stemor sier at den norske jenta må få bli i Norge om det er det hun ønsker.

b) Jentas biologiske mor kjemper samtidig for å få foreldreansvareret og omsorgen for jenta. Hvis jentas biologiske mor vinner frem skal fylkesnemda senere avgjøre om mor eller barnevernet skal ha omsorgen.

c) Enten har dommer hørt jenta i retten, eller det har blitt lagt frem en rapport fra en rettsoppnevnt sakkyndig mht hvor jenta selv ønsker å bo. Ovenfor denne sakkyndige har jenta protestert STERKT mot å bli tvangsflyttet til Gambia, og gitt klart uttrykk for at hun vil bo hos sin norske familie.

d) Barnevernet har sansynligvis lagt frem en motstridende rapport, - selv om de ikke er part i saken mht hvem som bør har foreldreansvaret. Det synes også som om barnevernets advokat mener at jenta ikke mener det hun sier når det er snakk om å flytte til Gambia og begrunner dette med at man må ta i betraktning hvilken situasjon barnet er i når man vurderer hennes meninger.

e) Barnevernet har lenge forsøkt å få barnet til å reise til Gambia tiltross for at barnet gjenntatte ganger har sagt at hun ønsker å bo i Norge.

f) Barnevernet overtok omsorgen har holdt seg til at barnet skal bo hos sin juridiske mor (stemor). Barnevernet overtok omsorgen uten å forsøke å finne løsning hos hennes norske familie. I ettertid synes det som om de (barnevernet) har ikke funnet noen i familen egnet som omsorgsperson selv om barnet har bodd store deler av livet hos besteforeldrene.

Fra FN's barnekonvensjon artikkel 12 A:

1. "Partene skal garantere et barn som er istand til å danne seg egne synspunkter i alle forhold som vedrører barnet, og gi barnets synspunkter behørlig vekt i samsvar med dets alder og modenhet."

2. "For disse formål skal barnet særlig gis anledning til å bli hørt i enhver rettslig og administrativ saksbehandling som angår barnet, enten direkte eller ved en representant eller et egnet myndighetsorgan og på en måte som samsvarer med vedkommende lands saksbehandlingsregler"

Som en digresjon vil jeg for egen del nevne at barnevernet i denne saken er geografisk knyttet til området hvor en 16 års gammel gutt tidligere ble drept med kniv på en instittusjon som barnevernet hadde plasert han på og at en barnevernsleder i samme fylke mener at barnevernet er "i en tillitskrise".

Skrevet
Saken har nå vært oppe i Tingretten og dom faller om kort tid.

Følgende synes å være et sammendrag av saken:

a) Barnevernet vil sende den 12 år gamle jenta til sin stemor i Gambia MOT jentas og stemoras ønske. Stemor sier at den norske jenta må få bli i Norge om det er det hun ønsker.

b) Jentas biologiske mor kjemper samtidig for å få foreldreansvareret og omsorgen for jenta. Hvis jentas biologiske mor vinner frem skal fylkesnemda senere avgjøre om mor eller barnevernet skal ha omsorgen.

c) Enten har dommer hørt jenta i retten, eller det har blitt lagt frem en rapport fra en rettsoppnevnt sakkyndig mht hvor jenta selv ønsker å bo. Ovenfor denne sakkyndige har jenta protestert STERKT mot å bli tvangsflyttet til Gambia, og gitt klart uttrykk for at hun vil bo hos sin norske familie.

d) Barnevernet har sansynligvis lagt frem en motstridende rapport, - selv om de ikke er part i saken mht hvem som bør har foreldreansvaret. Det synes også som om barnevernets advokat mener at jenta ikke mener det hun sier når det er snakk om å flytte til Gambia og begrunner dette med at man må ta i betraktning hvilken situasjon barnet er i når man vurderer hennes meninger.

e) Barnevernet har lenge forsøkt å få barnet til å reise til Gambia tiltross for at barnet gjenntatte ganger har sagt at hun ønsker å bo i Norge.

f)  Barnevernet overtok omsorgen  har holdt seg til at barnet skal bo hos sin juridiske mor (stemor). Barnevernet overtok omsorgen uten å forsøke å finne løsning hos hennes norske familie. I ettertid synes det som om de (barnevernet) har ikke funnet noen i familen egnet som omsorgsperson selv om barnet har bodd store deler av livet hos besteforeldrene.

Fra FN's barnekonvensjon artikkel 12 A:

1. "Partene skal garantere et barn som er istand til å danne seg egne synspunkter i alle forhold som vedrører barnet, og gi barnets synspunkter behørlig vekt i samsvar med dets alder og modenhet."

2. "For disse formål skal barnet særlig gis anledning til å bli hørt i enhver rettslig og administrativ saksbehandling som angår barnet, enten direkte eller ved en representant eller et egnet myndighetsorgan og på en måte som samsvarer med vedkommende lands saksbehandlingsregler"

Som en digresjon vil jeg for egen del nevne at barnevernet i denne saken er geografisk knyttet til området hvor en 16 års gammel gutt tidligere ble drept med kniv på en instittusjon som barnevernet hadde plasert han på og at en barnevernsleder i samme fylke mener at barnevernet er "i en tillitskrise".

hei

sa det er saken sa langt, jenta har da vel fylt tolv år siden du bruker nevnelsen tolvaringen, uansett sa synes jeg det er rart at barnevernet far utale seg i retten nar di ikke er part i saken, uanset er dette det jeg kune tenke meg er saken, retten har egentlig ikke noe annet og ta stilling til en foreldreansvaret siden det ikke finnes noen omsorgsperson na, jeg syns uanset barnevernet er forpliktet til og finne en god losning i norge om det er det barnet vil her

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...