Gå til innhold

Hvor mye er det greit å fortelle om partneren?


venus*

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt rystet når jeg leser faste brukere (med navn, bostedsspesifisering, hjemmesider og liknende) legge ut om sine barn, sin ektemann, sin søster og ørten andre personer som fint kan identifiserer pga KG-brukeren.

Er dette virkelig ok??? Jeg hadde blitt rasende om min kjæreste var gjenkjennelig bruker et sted og han brettet ut vårt privatliv, inkludert krangling og sex.

KG har jo selv en artikkel om dette på Magasinet nå.

(Og ja, dette innlegget er inspirert av en annen tråd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest beekeeper

Jeg synes man bør holde det på et visst nivå.

Hvis mange vet hvem du er her inne, og du VIRKELIG skriver utleverende ting, da synes jeg at man bør roe det litt ned. Derimot ser jeg ikke problemet med å ha en dagbok der man skriver ditt og datt..

Selv har jeg alltid vært gjest når jeg har skrevet/lurt på ting og lagd tråder der jeg synes det har vært best å være anonym, nettopp i respekt for de jeg kjenner og de som er nær meg. Men når man legger ut om alt mulig, hvor man bor og hva man heter og hvor man jobber, ja.. Det er nok ikke det lureste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hårreisende hvordan folk tøyer grensene. Det legges ut stygge karakteristikker av partneren, samtidig som man har bilder i avatar eller signatur, link til hjemmeside, eller har fortalt såpass mye om seg selv og sine omgivelser at det ikke skal mye til å legge sammen to og to.

Ser at enkelte nevner at det er fint med en kanal som dette forumet når man er frustrert, men det går visst enkelte hus forbi at nettopp denne kanalen er åpen for alt og alle!

Nesten så man lurer på om de trenger beskyttelse fra seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med trådstarter! Jeg ville aldri utlevert andre på nett, og vil ikke utlevere meg selv heller. Hvis andre hadde utlevert meg hadde jeg blitt rasende, og all tillit til den personen ville vært brutt. Og min grense for hva som er utlevering er nok lavere enn mange andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Jeg kan godt fortelle at jeg har tre barn og hvilken alder de har sånn røffli, for jeg er ikke den eneste her i landet med det antallet barn.

Jeg har ikke fortalt hvor jeg bor, eller når jeg er født, og jeg unngår å fortelle om spesielle episoder som andre kan kjenne meg igjen på. Jeg forteller ikke hvor jeg jobber eller hva jeg jobber med, eller hvilken inntektsgruppe jeg tilhører.

Jeg kan godt ta med egne erfaringer i innlegg men prøver å anonymisere dem så godt jeg kan. Når jeg forteller om erfaringer med barna mine så er det ikke sikkert at det er akkurat det barnet episoden egentlig handler om, og jeg drar med meg erfaringer fra mine venner. Og jeg svarer ikke i tråder hvor jeg ved å svare vil avsløre vel mye om meg, og det har vært et par tråder hvor jeg har klødd i fingrene for å få sagt noe.

Jeg har ikke behov for å utlevere noen og har heller ikke behov for å bli utlevert selv. Blir sikkert kjedelig med sånne tråder hvor de fleste ikke utleverer seg og er nøytrale men det passer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Jeg er forholdsvis åpen, de som kjenner meg vil gjenkjenne meg på kg, og det er et valg jeg har tatt, folk som ikke kjenner meg derimot vil ikke vite hvem jeg er (stort sett ser jeg ikke på det som krise om noen skulle finne ut hvem jeg er heller). Har vært på nett i 11-12 år nå så jeg har utrolig mange kjente som bruker nettet aktivt, og disse vet det meste (navn, alder, hvor jeg bor, hva jeg gjør etcetc). Jeg sier ikke noe mer her inne enn jeg ville gjort face-to-face.

Men, jeg forsøker så langt det lar seg gjøre å ikke utlevere de rundt meg. Jeg refererer gjerne til samboeren min, men mer enn det er ikke aktuelt. Jeg kan dog godt fortelle om det er noe spesielt flott han har gjort/sa, men det vet han jo og. ;) Skriver ingenting her som han ikke kan lese, han vet at jeg sitter her og hva nicket mitt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av denne debatten kom frem da det var diskusjon om det ikke skulle være lov å være gjest lenger. Det vil være fort at brukere, bevisst eller ubevisst, legger ut i det vide og det brede om familien, naboer, sjefen. Mange kan kjenne igjen hvem brukeren er uten at brukeren selv er klar over det. Derfor savner jeg sånn at man kan få være gjest her inne når man har behov for det. Alternativet er at man bare kan stå fram som et A4 mennesket, som som gjør forumet utrolig kjedelig. Jeg syns dessverre jeg har merket tendensen til det. Selv prøver jeg veldig å holde en lav profil på hvem jeg og dem jeg omgås med er.

Endret av fil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig privat på nett, men kan snakke om folk rundt meg (aldri med navn, bilde, kjennetegn på hverken meg eller andre) så lenge jeg virkelig står for hva jeg sier/skriver.

Skrives det noe om folk rundt meg med fornavn ol. så er det kun på privat hjemmeside som bare de jeg kjenner vet adr. til.! Regner det som en selvfølge (og vet det egentlig også helt sikkert) at mine venner har den samme respekten for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg har valgt en åpen linje her inne og de som kjenner meg vil sikkert kjenne meg igjen også, men det er et valg jeg har tatt. Kan godt skrive av meg noen frustrasjoner, men ikke utlevere noen. Står inne for hva jeg skriver: skriver jeg at jeg er frustrert over den eller det - har jeg som regel sagt i fra IRL også.

Men hvor vi bor, hvordan vi ser ut, hvilken skole barna går på, når flyet går, etc - det skriver jeg ikke. Kanskje jeg forteller hva jeg har gjort - men ikke hva jeg spesifikt skal. Kan si at jeg var i Oslo i helgen, men ikke at jeg skal reise med Flight 123 fra Sandefjord til Bødø kl. 14.00 fredag 02.02.2007. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt en åpen linje her inne og de som kjenner meg vil sikkert kjenne meg igjen også, men det er et valg jeg har tatt. Kan godt skrive av meg noen frustrasjoner, men ikke utlevere noen. Står inne for hva jeg skriver: skriver jeg at jeg er frustrert over den eller det - har jeg som regel sagt i fra IRL også.

Men hvor vi bor, hvordan vi ser ut, hvilken skole barna går på, når flyet går, etc - det skriver jeg ikke. Kanskje jeg forteller hva jeg har gjort - men ikke hva jeg spesifikt skal. Kan si at jeg var i Oslo i helgen, men ikke at jeg skal reise med Flight 123 fra Sandefjord til Bødø kl. 14.00 fredag 02.02.2007. ;)

Så det er greit å skrive at du er frustrert på en person (som noen kanskje kjenner igjen) fordi du har sagt fra til personen at du er frustrert? Jeg synes ikke det er greit at folk skriver om meg selv om de har "sagt fra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært registrert bruker her eller andre steder, unngår jeg å legge ut om andre. Jeg kan i en setning nevne at jeg har hatt en konflikt med en person en eller annen gang, men unngår å nevne detaljer man kan kjenne igjen konflikten, meg eller den andre. Om kjæresten min skriver jeg lite, så får vi heller framstå feilaktig som et kjedelig og harmonisk par... Jeg prøver å være anonym, og skriver blant annet ikke om akkurat hva jeg jobber med, hvor jeg bor e.l, samtidig vet jeg at folk jeg har mye kontakt med ville kunne kjent meg igjen.

Endret av sitrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger har jeg lyst til å være gjest; når jeg lurer på ting om ungene, hvordan feks konflikter på jobben kan løses etc. Resultatet blir at jeg mange ganger velger å ikke starte noen tråd. Ofte føler jeg at ønske om anonymisering gjør at jeg ikke får fram det jeg har på hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg har tenkt det samme ved noen anledninger. Syns det er rart at noen vil legge ut om konlikter de har med folk når de legger ut bilde av seg selv f.eks.

Jeg tenker over hva jeg skriver om andre, og det har hendt at jeg har endret noen detaljer så enkelte historier ikke skal bli så gjenkjennelige. Forteller også lite om pikante detaljer fra samlivet med kjæresten. Han ville ikke likt at jeg utleverte ham på nett.

Det er også temaer jeg bevisst ikke beveger meg inn på, av frykt for å bli gjenkjent, samt fort å beskytte involverte parter. Jeg syns en del er for ukritiske. Virker som de tror dette er en boble, beskyttet fra omverdenen. Men det er mange som leser her, og man kan aldri vite hvem det er. Når man har lagt ut historien sin, eier man den på en måte ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint å høre at mange er enige, samtidig hadde det vært interessant å høre om noen som IKKE var enig.. Men det kan jo hende at de ikke har reflektert over konsekvensene av utlevering.

På et annet norsk forum husker jeg at noen gjenkjente igjen kona til sjefen. Tror hun fikk et seriøst anfall av TMI angående sjefen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig bevisst på hva jeg skriver og hva jeg ikke skriver.

Jeg forteller ikke hvor jeg bor, ikke hva jeg jobber med og ikke om jeg har søsken. Jeg utleverer ikke venner og ikke familie. Himmel, jeg er bare kjedelig, men tror også jeg er rimelig sikker på at ingen kan kjenne meg igjen om noen som kjenner meg skulle være her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Så det er greit å skrive at du er frustrert på en person (som noen kanskje kjenner igjen) fordi du har sagt fra til personen at du er frustrert? Jeg synes ikke det er greit at folk skriver om meg selv om de har "sagt fra".

Nå har jeg aldri lagt ut navn eller bilde da, men om jeg er frustrert på deg og legger det ut (selvsagt sett fra min synsvinkel da...) - er det jo mitt valg. Men her mener jeg selvsagt at navn ikke utleveres, verken på person eller sted! Legger jeg ut bilde av meg eller deg, sier for og/eller etternavn, bosted, navn på idrettslag, etc - ser jeg problemet og synes det blir mer gapestokk-aktig. Ellers har vel de fleste faste brukere (med en del innlegg), noen innlegg hvor en deler sine erfaringer og/eller tar opp et problem uten at de nødvendigvis utleverer noe eller noen vel?

Søkte forresten på navnet mitt for å se hva som kom opp: ikke noe en sjef kan holde mot meg iallefall. Kjekt å vite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min nærmeste familie og venner vet at jeg er moderator her inne. Og selv om de ikke vet nick så er det nok ikke så vanskelig for dem å finne ut hvem jeg er.

Jeg prøver å passe på å ikke skrive ting som jeg ikke vil at familie, venner eller naboer og bekjente skal vite. Enten om meg eller mine nærmeste. Jeg er mer varsom på det jeg skriver om min samboer eller min familie enn om meg selv.

Om jeg skriver at jeg ble mobbet når jeg var liten så er det noe jeg synes er greit at andre får vite om. Hadde jeg skrevet det samme om en i min nærmeste familie så er det ikke sikkert at denne personen ville at andre skulle vite om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er ikke dette noe problem. Jeg er såpass anonym her, bare noen få som vet hvem jeg er og de vet vel det meste likevel, så for meg er ikke det noe problem. Skjønner godt de som skriver om partneren sin her . Det er godt å få lufet seg en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke utlevere meg for mye, og siden jeg føler meg nokså anonym her inne, er det OK å skrive en del ting om privatlivet. Hvis jeg hadde vært "meg selv" her inne hadde jeg ikke skrevet halvparten av det jeg gjør. Jeg velger selvfølgelig å la være å fortelle en del allikevel.

Jeg hadde en annen brukekonto før, men blr faktisk "oppdaget" av kolleger på jobben min som hadde gjenkjent meg igjennom den forrige dagboken min. Nå har jeg ny, og prøver å ikke skrive så mye detaljer slik at folk kan skjønne hvem jeg er. Men som sagt, enklete ting forteller jeg ikke her inne, för helt sikker kan man ikke være på at ingen kjenner deg igjen. Men jeg merker for min egen del at det er enkelt å bli ivrig, særlig hvis man har dagbok, og skrive ting man kanskje ikke burde ha skrevet.

Takk Gud for endre-knappen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opp til hver enkelt hva de anser som for privat til å dele med hvermannsen og det er nok lett å glemme hvor offentlig internet er og at hvem som helst kan lese det man skriver.

Det bør man jo også ta høyde for når man skriver og evt. velger å utlevere folk, det sies seg selv at det å bli utlevert ikke er noe de fleste setter stor pris på, hverken på internet eller utenfor internet.

Kort sagt: Skal man referere til andre mennesker, bør man tenke nøye over hvordan man skriver hendelsen og evt. skrive denne om slik at den ikke er gjenkjennelig, skrive på generelt grunnlag etc etc.

For å vite hva som er greit å skrive og hva som ikke er fullt så ok å dele med andre kan man tenke seg til hvilken informasjon en selv ville syns det var greit at ble lagt ut om en selv av andre og forholde seg til det.

Hvis en selv ville blitt såret og støtt over noe en legger ut om andre, bør en nok revurdere å trykke på send-knappen.

Endret av Frøken¤Fryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...