Gå til innhold

Jeg kan ikke si DUSJSÅPE!


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Uansett hvordan jeg prøver så klarer jeg ikke si dusjsåpe.

I så fall må jeg si DUSJ SÅPE, og det går jo ikke..

Jeg klarer bare å si dusjåpe, og når jeg ser palmolive reklamen for hun dama sier DUSSÅPE som jeg meg fUUUUkt!!! ARG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Det er helt normalt at <s>-lyden og <sj> lyden smelter sammen til <sj> når du snakker normalt; dette fenomenet kalles assimilasjon. Hvis man faktisk gikk rundt og snakket på den måten at man uttalte hvert ord i isolasjon, ville det høres ut som om man kom fra mars (eller som det veivisersystemet som finnes på enkelte busser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Uansett hvordan jeg prøver så klarer jeg ikke si dusjsåpe.

I så fall må jeg si DUSJ          SÅPE, og det går jo ikke..

Jeg klarer bare å si dusjåpe, og når jeg ser palmolive reklamen for hun dama sier DUSSÅPE som jeg meg fUUUUkt!!!  ARG!

:kose: bare si såpe du!

Det er mange som har problemer med det slik Deception hevder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
:kose: bare si såpe du!

Det er mange som har problemer med det slik Deception hevder!

Jeg har ikke sagt at det er noe problem! :sur: Det er en helt normal prosess som ALLE som snakker et språk som morsmål foretar helt ubevisst. Vi hører det ikke uten å lytte veldig nøye, men det høres godt i opptak. Det høres veldig kunstig ut hvis alle ord artikuleres som i isolasjon selv i lengre ytringer. Da høres man ut som skuespillere fra femtitallsfilmer. :ler:

Den delen av språkvitenskapen som ser på slike ting som intonasjon, setningsmelodi og hvordan lyder (gjensidig) påvirker hverandre, kalles prosodi.

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm... eg er ei av dei (arkaiske språkbrukarane?) som faktisk seier dusj-såpe (sj og s som to ulike lydar). Og synest det er heilt naturleg... :ler:

Henger meg ofte opp i Jens Stoltenberg, som slurvar veldig med språklydene, eller slår saman fleire lydar enn det eg trur er normalt. Han seier til dømes "intnasjnal" der eg ville seie "internasjonal" klart og tydeleg (men med -rn- som éin lyd) - og eg er ikkje sikker på om dette er ein talefeil hos Stoltenberg eller noko dialektalt / Oslo-bymål-gatespråk-regionalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hm... eg er ei av dei (arkaiske språkbrukarane?) som faktisk seier dusj-såpe (sj og s som to ulike lydar). Og synest det er heilt naturleg... :ler:

Jeg sier faktisk dusj-såpe... :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg ofte opp i Jens Stoltenberg, som slurvar veldig med språklydene, eller slår saman fleire lydar enn det eg trur er normalt. Han seier til dømes "intnasjnal" der eg ville seie "internasjonal" klart og tydeleg (men med -rn- som éin lyd) - og eg er ikkje sikker på om dette er ein talefeil hos Stoltenberg eller noko dialektalt / Oslo-bymål-gatespråk-regionalt?

Han er jo sønn av far sin... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det vel slik at selv voksne kan få en time eller flere hos en logoped om man virkelig vil gjøre noe med det. Om det bare begrenser seg til sj-s overgangslyden så er det kanskje ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...